1. Máme vzorek \( n = 30 \) studentů a chceme ověřit, zda průměrná známka z matematiky je \( \mu_0 = 3 \). Vzorek má průměr \( \bar{x} = 2.8 \) a směrodatnou odchylku \( s = 0.5 \). Testujte na hladině významnosti \( \alpha = 0.05 \).
2. Použijeme t-test pro jeden vzorek, protože neznáme popul. směrodatnou odchylku: \( t = \frac{\bar{x}-\mu_0}{s/\sqrt{n}} = \frac{2.8-3}{0.5/\sqrt{30}} \approx -2.19 \).
3. Kritická hodnota pro dvoustranný test s \( \alpha = 0.05 \) a \( df = 29 \) je \( t_{0.025,29} \approx 2.045 \).
Závěr: Na hladině významnosti \( 0.05 \) existuje dostatečný důkaz, že průměrná známka se liší od \( 3 \).
2. Výrobce tvrdí, že průměrná hmotnost balíčku cukru je \( \mu_0 = 500 \, \text{g} \). Vzorek \( n = 50 \) balíčků má průměr \( \bar{x} = 498 \, \text{g} \) a \( s = 5 \, \text{g} \). Testujte na \( \alpha = 0.01 \).
Závěr: Existuje dostatečný důkaz proti tvrzení výrobce.
3. Chceme ověřit, zda podíl studentů, kteří absolvovali kurz, je \( p_0 = 0.6 \). Vzorek \( n = 100 \), počet úspěchů \( x = 55 \). Testujeme na \( \alpha = 0.05 \).
Řešení příkladu:
1. Hypotézy: \( H_0: p = 0.6 \), \( H_1: p \neq 0.6 \).
2. Testová statistika pro podíl: \( z = \frac{\hat{p}-p_0}{\sqrt{p_0(1-p_0)/n}} = \frac{0.55-0.6}{\sqrt{0.6\cdot 0.4/100}} = \frac{-0.05}{0.049} \approx -1.02 \).
3. Kritická hodnota pro \( \alpha/2 = 0.025 \) je \( z_{0.025} \approx 1.96 \).
Závěr: Na hladině významnosti \(0.05\) nelze prokázat rozdíl mezi skupinami.
6. Výrobce tvrdí, že nová metoda sníží průměrnou dobu výroby na \( \mu_0 = 50 \, \text{min} \). Vzorek \( n = 20 \) má průměr \( \bar{x} = 47 \, \text{min} \), \( s = 6 \, \text{min} \). Testujeme \( H_0: \mu = 50 \) vs. \( H_1: \mu < 50 \) na \( \alpha = 0.05 \).
7. Zkoumáme vztah mezi dvěma kategoriálními proměnnými pomocí chí-kvadrát testu: pozorujeme 50 mužů a 50 žen, 30 z mužů a 20 z žen kouří. Testujeme nezávislost na \( \alpha = 0.05 \).
Závěr: Nemáme dostatek důkazů, že průměrná koncentrace je vyšší než \(10\) mg/L.
9. Porovnáváme úspěšnost dvou metod výuky: Metoda A \( n_1 = 60, x_1 = 48 \), Metoda B \( n_2 = 50, x_2 = 35 \). Testujeme podíl úspěchů na \( \alpha = 0.05 \).
Závěr: Rozdíl mezi průměry není statisticky významný.
14. Testujeme podíl studentů, kteří si koupili učebnici: vzorek \( n = 120 \), počet úspěchů \( x = 90 \), očekávaný podíl \( p_0 = 0.7 \), \( \alpha = 0.05 \).
Řešení příkladu:
1. Hypotézy: \( H_0: p = 0.7 \), \( H_1: p \neq 0.7 \).
Závěr: Nedostatek důkazů, že průměr je vyšší než \(5\).
16. Testujeme nezávislost dvou kategorií: \(40\) pacientů, \(20\) mužů a \(20\) žen; \(10\) mužů a \(15\) žen mají pozitivní test. Chí-kvadrát test \( \alpha = 0.05 \).
Řešení příkladu:
1. Očekávané hodnoty: muži pozitivní \(12.5\), muži negativní \(7.5\), ženy pozitivní \(12.5\), ženy negativní \(7.5\).
5. Interpretace výsledku: Hodnota t-statistiky je téměř na hranici kritické oblasti. To znamená, že sice existuje lehký náznak rozdílu, ale statisticky významný důkaz nemáme. Je vhodné zvážit větší vzorek nebo další měření.
Závěr: Na hladině významnosti \(0.05\) nemáme dostatek důkazů, že průměrná doba rozkladu se liší od \(50\) minut.
22. Vzorek \( n = 30 \) pacientů měří krevní tlak před a po nové terapii. Průměrný rozdíl \( \bar{d} = -5 \, \text{mmHg} \), směrodatná odchylka rozdílů \( s_d = 8 \). Testujeme \( H_0: \mu_d = 0 \) vs. \( H_1: \mu_d < 0 \), \( \alpha = 0.01 \).
Řešení příkladu:
1. Formulace hypotéz:
\( H_0: \mu_d = 0 \Rightarrow \) terapie nemá vliv na krevní tlak.
5. Interpretace: Test ukazuje, že snížení krevního tlaku po terapii je statisticky významné. Můžeme s vysokou pravděpodobností říci, že terapie skutečně snižuje tlak.
Závěr: Terapie má významný pozitivní efekt na snížení krevního tlaku.
23. Vzorek \( n = 40 \) studentů má průměrnou známku z ekonomie \( \bar{x} = 3.2 \), směrodatná odchylka \( s = 0.7 \). Chceme ověřit \( H_0: \mu = 3 \) vs. \( H_1: \mu > 3 \), \( \alpha = 0.05 \).
5. Detailní interpretace: Výsledek naznačuje, že průměrná známka je statisticky vyšší než \(3\). Je však vhodné zohlednit, že rozdíl \(0.2\) je relativně malý, a proto je vhodné doplnit interval spolehlivosti pro přesnější odhad.
Závěr: Průměrná známka je statisticky vyšší než \(3\) na hladině významnosti \(0.05\).
24. Testujeme, zda podíl zaměstnanců, kteří používají nový software, je \( p_0 = 0.5 \). Vzorek \( n = 80 \), počet uživatelů \( x = 60 \), \( \alpha = 0.01 \).
Řešení příkladu:
1. Hypotézy: \( H_0: p = 0.5 \), \( H_1: p \neq 0.5 \)
2. Výpočet podílu: \( \hat{p} = 60/80 = 0.75 \)
3. Standardní chyba: \( SE = \sqrt{p_0(1-p_0)/n} = \sqrt{0.5*0.5/80} = 0.0559 \)
4. Testová statistika: \( z = \frac{0.75-0.5}{0.0559} \approx 4.47 \)
7. Interpretace: Podíl zaměstnanců používajících nový software je statisticky významně vyšší než \(0.5\). To naznačuje, že software je široce přijímán mezi zaměstnanci.
Závěr: Podíl uživatelů je vyšší než očekávaný \(50\) %.
25. Porovnáváme průměrnou váhu dvou skupin pacientů: Skupina A \( n_1 = 25, \bar{x}_1 = 70, s_1 = 8 \), Skupina B \( n_2 = 30, \bar{x}_2 = 75, s_2 = 10 \), \( \alpha = 0.05 \), \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \).
Řešení příkladu:
1. Použijeme Welchův t-test pro nerovné směrodatné odchylky:
4. Interpretace: I když průměrné váhy vypadají rozdílně, statistický test neprokázal významný rozdíl. Možné vysvětlení zahrnuje variabilitu ve skupinách nebo omezený vzorek.
Závěr: Není statisticky prokázán rozdíl mezi skupinami.
26. Testujeme hypotézu o průměrné době spánku studentů: \( n = 36 \), \( \bar{x} = 6.8 \, \text{hod} \), \( s = 1 \, \text{hod} \), očekávaná hodnota \( \mu_0 = 7 \, \text{hod} \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
4. Interpretace: Hladina glukózy je statisticky vyšší než \(100\) mg/dL. Tento výsledek naznačuje, že populace má mírně zvýšenou hladinu glukózy, což může být podnět pro další vyšetření.
Závěr: Průměrná hladina glukózy se liší od \(100\) mg/dL.
28. Porovnáváme úspěšnost dvou metod: Metoda A \( n_1 = 40, x_1 = 28 \), Metoda B \( n_2 = 35, x_2 = 20 \). Testujeme \( H_0: p_1 = p_2 \) vs. \( H_1: p_1 \neq p_2 \), \( \alpha = 0.05 \).
6. Interpretace: Přestože procento úspěšnosti vypadá rozdílně, statistický test ukazuje, že rozdíl není významný. Možné vysvětlení zahrnuje variabilitu ve vzorcích a velikost vzorku.
Závěr: Není statisticky významný rozdíl mezi metodami.
29. Vzorek \( n = 15 \) sportovců měří maximální sílu před a po tréninkovém programu. Rozdíly \( d_i \) mají průměr \( \bar{d} = 4 \), \( s_d = 2.5 \), test \( H_0: \mu_d = 0 \), jednostranný, \( \alpha = 0.01 \).
4. Interpretace: Program výrazně zvyšuje sílu sportovců. Vysoká hodnota t-statistiky ukazuje, že efekt není náhodný.
Závěr: Trénink má statisticky významný pozitivní efekt.
30. Měříme reakční čas řidičů před a po konzumaci nápoje s kofeinem. \( n = 20 \), průměrný rozdíl \( \bar{d} = -0.15 \, s \), \( s_d = 0.12 \), test \( H_0: \mu_d = 0 \), jednostranný \( H_1: \mu_d < 0 \), \( \alpha = 0.05 \).
4. Interpretace: Kofein významně zkracuje reakční čas. Velká absolutní hodnota t-statistiky ukazuje silný efekt. Výsledek je statisticky i prakticky významný.
Závěr: Reakční čas se po kofeinu statisticky významně zkracuje.
31. Firma tvrdí, že průměrná doba výroby součástky je \( \mu_0 = 15 \, \text{min} \). Vzorek \( n = 20 \) má průměr \( \bar{x} = 16.2 \, \text{min} \), \( s = 1.8 \, \text{min} \). Testujte \( H_0: \mu = 15 \) vs. \( H_1: \mu \neq 15 \) na \( \alpha = 0.05 \).
5. Interpretace: Test ukazuje, že průměrná doba výroby se statisticky liší od deklarované hodnoty. Rozdíl \( 1.2 \, \text{min} \) je statisticky významný.
Závěr: Průměrná doba výroby součástky není \(15\) minut.
32. Testujeme účinnost nové léčby: \( n = 25 \) pacientů, průměrná změna hodnoty krevního tlaku \( \bar{d} = -4 \, \text{mmHg} \), \( s_d = 3 \), jednostranný test \( H_1: \mu_d < 0 \), \( \alpha = 0.01 \).
5. Interpretace: S vysokou jistotou lze říci, že léčba snižuje krevní tlak. Hodnota \(t\) je velmi vzdálena kritické hodnotě, což potvrzuje silný efekt.
Závěr: Léčba je statisticky významně účinná.
33. Chceme zjistit, zda průměrná doba doručení zásilky je \( \mu_0 = 3 \, \text{dny} \). Vzorek \( n = 36 \), \( \bar{x} = 2.7 \), \( s = 0.5 \). Test dvoustranný, \( \alpha = 0.05 \).
5. Interpretace: Průměrná doba doručení je statisticky nižší než deklarovaná hodnota \(3\) dny. Výsledek naznačuje, že doručování je rychlejší, než firma uvádí.
Závěr: Průměrná doba doručení je menší než \(3\) dny.
34. Porovnáváme průměrný výkon dvou skupin studentů: Skupina A \( n_1 = 15, \bar{x}_1 = 78, s_1 = 5 \), Skupina B \( n_2 = 18, \bar{x}_2 = 82, s_2 = 6 \). Test \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), \( H_1: \mu_1 \neq \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).
6. Interpretace: Rozdíl v úspěšnosti kampaní není statisticky významný.
Závěr: Kampaně nemají významně odlišný úspěch.
39. Vzorek \( n = 18 \) měří maximální sílu před a po tréninku: \( \bar{d} = 5 \, \text{kg} \), \( s_d = 2 \), jednostranný test \( H_1: \mu_d > 0 \), \( \alpha = 0.01 \).
4. Interpretace: Studenti dokončují test statisticky rychleji než očekávaná doba \(45\) minut. Výsledek je významný a naznačuje efektivitu nebo jednoduchost testu.
Závěr: Průměrný čas dokončení testu je nižší než \(45\) minut.
41. Výrobce tvrdí, že průměrná hmotnost balení je \( \mu_0 = 500 \, \text{g} \). Vzorek \( n = 30 \) balení má průměr \( \bar{x} = 495 \, \text{g} \) a směrodatnou odchylku \( s = 8 \, \text{g} \). Testujte \( H_0: \mu = 500 \) vs. \( H_1: \mu \neq 500 \) na hladině významnosti \( \alpha = 0.05 \).
Řešení příkladu:
1. Formulace hypotéz:
\( H_0: \mu = 500 \) – průměrná hmotnost odpovídá deklarované hodnotě.
\( H_1: \mu \neq 500 \) – průměrná hmotnost se liší od deklarované hodnoty.
4. Porovnání hodnoty testové statistiky s kritickou oblastí: \( |t| = 3.42 > 2.045 \Rightarrow \) zamítáme \( H_0 \).
5. Interpretace výsledku: Výsledek testu ukazuje, že průměrná hmotnost balení je statisticky významně nižší než deklarovaných \(500\) g. Rozdíl \(5\) g je malý, ale vzhledem k nízké variabilitě vzorku statisticky významný.
Závěr: Průměrná hmotnost balení není \(500\) g.
42. V nemocnici sledujeme krevní tlak \( n = 20 \) pacientů před a po podání léku. Průměrný rozdíl \( \bar{d} = -6 \, \text{mmHg} \), směrodatná odchylka rozdílů \( s_d = 4 \). Testujeme \( H_0: \mu_d = 0 \) vs. \( H_1: \mu_d < 0 \) s hladinou \( \alpha = 0.01 \).
5. Interpretace: Spotřeba se statisticky neliší od očekávané hodnoty \(7 l/100\)km. Malý rozdíl \(0.2\) l není významný.
Závěr: Spotřeba je v souladu s očekáváním.
47. Testujeme průměrný čas reakce u dvou skupin řidičů: Skupina A \( n_1 = 12, \bar{x}_1 = 0.32 \, s, s_1 = 0.04 \), Skupina B \( n_2 = 14, \bar{x}_2 = 0.35 \, s, s_2 = 0.05 \), test \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), dvoustranný, \( \alpha = 0.05 \).
4. Interpretace: Studenti dělají statisticky méně chyb než očekávaných \(5\). Rozdíl \(0.8\) chyby je statisticky významný.
Závěr: Průměrný počet chyb je nižší než očekávaná hodnota \(5\).
51. Výrobní závod tvrdí, že průměrná délka výrobního procesu je \( \mu_0 = 120 \, \text{min} \). Vzorek \( n = 25 \) má průměr \( \bar{x} = 125 \, \text{min} \) a směrodatnou odchylku \( s = 10 \). Testujte \( H_0: \mu = 120 \) vs. \( H_1: \mu \neq 120 \) na hladině významnosti \( \alpha = 0.05 \).
Řešení příkladu:
1. Formulace hypotéz:
\( H_0: \mu = 120 \) – průměrná délka procesu odpovídá deklarované hodnotě.
\( H_1: \mu \neq 120 \) – průměrná délka procesu se liší od deklarované hodnoty.
Průměrná délka výrobního procesu je statisticky významně vyšší než deklarovaných \(120\) minut. I když rozdíl \(5\) minut nemusí být velký z praktického hlediska, statisticky se jedná o významný odchyl.
Závěr: Průměrná délka výroby se liší od deklarované hodnoty \(120\) minut.
52. V klinické studii je \( n = 30 \) pacientů, kteří užívají nový lék. Průměrná redukce cholesterolu je \( \bar{x} = 15 \, \text{mg/dl} \) s \( s = 5 \). Očekávaná redukce je \( \mu_0 = 10 \). Testujeme \( H_0: \mu = 10 \) vs. \( H_1: \mu > 10 \) s \( \alpha = 0.01 \).
Řešení příkladu:
1. Hypotézy:
\( H_0: \mu = 10 \) – lék nemá vyšší účinek než očekávaný.
\( H_1: \mu > 10 \) – lék zvyšuje redukci cholesterolu nad očekávanou hodnotu.
5. Interpretace: Přestože průměrný krevní tlak je vyšší než \(130\), rozdíl není statisticky významný. Nelze spolehlivě tvrdit, že lék zvyšuje krevní tlak.
Závěr: Průměrný krevní tlak není statisticky vyšší než \(130\) mmHg.
57. V laboratoři měříme \( n = 25 \) vzorků průměrnou koncentraci látky: \( \bar{x} = 8.2 \), \( s = 1.1 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 8 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
Průměrná doba dojezdu je statisticky významně vyšší než očekávaných \(33\) minut. I když rozdíl \(2\) minuty není dramatický, je statisticky významný vzhledem k variabilitě vzorku.
Závěr: Doba dojezdu zaměstnanců se statisticky liší od očekávané hodnoty.
62. Průměrná útrata zákazníků v obchodě: \( n = 50 \), \( \bar{x} = 1200 \, \text{Kč} \), \( s = 150 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 1150 \), jednostranný test \( H_1: \mu > 1150 \), \( \alpha = 0.01 \).
Přestože průměrná útrata je vyšší než očekávaných 1150 Kč, rozdíl není statisticky významný při hladině významnosti 1%. Rozdíl může být způsoben náhodnou variabilitou.
Závěr: Průměrná útrata zákazníků statisticky odpovídá očekávané hodnotě.
63. Porovnáváme dvě skupiny studentů v testu: Skupina A \( n_1 = 22, \bar{x}_1 = 88, s_1 = 6 \), Skupina B \( n_2 = 25, \bar{x}_2 = 82, s_2 = 7 \), dvoustranný test, \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).
5. Interpretace: Průměrná pracovní doba je statisticky významně nižší než očekávaných \(40\) hodin. Rozdíl \(1.5\) hodiny je významný vzhledem k variabilitě.
Závěr: Zaměstnanci pracují méně než očekávaných \(40\) hodin týdně.
65. V průzkumu spokojenosti: \( n = 200 \), \( x = 142 \) zákazníků spokojených. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.7 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
Řešení příkladu:
1. Hypotézy: \( H_0: p = 0.7 \), \( H_1: p \neq 0.7 \).
7. Interpretace: Podíl spokojených zákazníků je statisticky srovnatelný s očekávanou hodnotou \(70\) %. Rozdíl \(5\) % není významný.
Závěr: Spokojenost zákazníků odpovídá očekávání.
71. V průzkumu spokojenosti zaměstnanců je \( n = 40 \), přičemž \( x = 28 \) zaměstnanců vyjádřilo spokojenost. Očekávaný podíl spokojených zaměstnanců je \( p_0 = 0.6 \). Testujeme \( H_0: p = 0.6 \) vs. \( H_1: p \neq 0.6 \) na hladině významnosti \( \alpha = 0.05 \).
Řešení příkladu:
1. Formulace hypotéz:
\( H_0: p = 0.6 \) – podíl spokojených zaměstnanců odpovídá očekávání.
\( H_1: p \neq 0.6 \) – podíl spokojených zaměstnanců se liší od očekávané hodnoty.
7. Interpretace: Podíl spokojených zaměstnanců je vyšší než očekávaných \(60\) %, ale rozdíl není statisticky významný. Rozdíl může být způsoben náhodou vzorku.
Závěr: Podíl spokojených zaměstnanců odpovídá očekávání.
72. V laboratoři měříme koncentraci látky v \( n = 25 \) vzorcích: \( \bar{x} = 5.3 \), \( s = 0.8 \). Očekávaná koncentrace je \( \mu_0 = 5 \). Dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
5. Interpretace: Průměrná koncentrace je mírně vyšší než očekávaných \(5\), ale rozdíl není statisticky významný. Výsledek může být způsoben variabilitou vzorku.
Závěr: Koncentrace vzorků je statisticky v souladu s očekávanou hodnotou \(5\).
73. Porovnání dvou skupin: Skupina A \( n_1 = 20, \bar{x}_1 = 78, s_1 = 5 \), Skupina B \( n_2 = 22, \bar{x}_2 = 74, s_2 = 6 \), dvoustranný test, \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).
5. Interpretace: Průměrná doba dokončení úkolu je statisticky významně nižší než očekávaných \(45\) minut. Rozdíl 3 minuty je relevantní vzhledem k rozptylu.
Závěr: Studenti dokončují úkoly rychleji než očekávaných \(45\) minut.
75. V průzkumu spokojenosti zákazníků: \( n = 150 \), \( x = 105 \) zákazníků spokojeno. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.65 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
Řešení příkladu:
1. Formulace hypotéz: \( H_0: p = 0.65 \), \( H_1: p \neq 0.65 \)
7. Interpretace: Podíl spokojených zákazníků je mírně vyšší než očekávaných \(65\) %, ale rozdíl není statisticky významný. Rozdíl může být způsoben náhodou vzorku.
Závěr: Spokojenost zákazníků odpovídá očekávané hodnotě.
76. Vzorek \( n = 36 \) měří denní počet prodaných výrobků: \( \bar{x} = 52 \), \( s = 8 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 50 \). Dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
5. Interpretace: Průměrný počet prodaných výrobků je vyšší než očekávaných \(50\), ale rozdíl není statisticky významný. Rozptyl vzorku ukazuje, že rozdíl \(2\) výrobky může být způsoben náhodou.
Závěr: Průměrný počet prodaných výrobků statisticky odpovídá očekávání.
77. Porovnání dvou skupin ve sportovním testu: Skupina A \( n_1 = 15, \bar{x}_1 = 23.5, s_1 = 2 \), Skupina B \( n_2 = 18, \bar{x}_2 = 21, s_2 = 2.5 \), dvoustranný test, \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).
4. Interpretace: Skupina A dosahuje statisticky významně vyšších výsledků než skupina B. Rozdíl \(2.5\) bodu je významný vzhledem k variabilitě obou skupin.
Závěr: Skupiny se statisticky liší ve výsledcích sportovního testu.
78. V laboratoři měříme průměrnou teplotu reakce: \( n = 20, \bar{x} = 98.3 \), \( s = 1.2 \). Očekávaná teplota \( \mu_0 = 97.5 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.01 \).
5. Interpretace: Průměrná teplota reakce je statisticky významně vyšší než očekávaných \(97.5\). Rozdíl \(0.8\) je významný vzhledem k malé variabilitě vzorku.
Závěr: Reakce probíhá při vyšší průměrné teplotě než očekávané.
79. Vzorek \( n = 50 \) studentů měří počet hodin studia týdně: \( \bar{x} = 14 \), \( s = 3 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 15 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 15 \), \( \alpha = 0.05 \).
7. Interpretace: Podíl spokojených zákazníků je mírně nižší než očekávaných \(75\) %, ale rozdíl není statisticky významný. Rozdíl \(3\) % může být způsoben náhodou vzorku.
Závěr: Spokojenost zákazníků statisticky odpovídá očekávané hodnotě.
81. V průzkumu spokojenosti zaměstnanců: \( n = 45 \), \( x = 30 \) vyjádřilo vysokou spokojenost. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.65 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
Řešení příkladu:
1. Formulace hypotéz:
\( H_0: p = 0.65 \) – podíl spokojených zaměstnanců odpovídá očekávání.
\( H_1: p \neq 0.65 \) – podíl se liší od očekávané hodnoty.
7. Interpretace: Podíl spokojených zaměstnanců je mírně vyšší než očekávaných \(65\) %, ale rozdíl není statisticky významný. Tento výsledek může být způsoben náhodnou variabilitou vzorku.
Závěr: Podíl spokojených zaměstnanců odpovídá očekávané hodnotě.
82. Měření doby reakce: \( n = 28 \), \( \bar{x} = 0.54 \, \text{s} \), \( s = 0.08 \). Očekávaná doba \( \mu_0 = 0.5 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.01 \).
5. Interpretace: Průměrná doba reakce je mírně vyšší než očekávaných \(0.5\) s, ale rozdíl není statisticky významný při hladině významnosti \(1\) %. Vlivem variabilního vzorku může být pozorovaný rozdíl náhodný.
Závěr: Doba reakce odpovídá očekávané hodnotě.
83. Porovnání výsledků dvou tříd: Třída A \( n_1 = 25, \bar{x}_1 = 87, s_1 = 5 \), Třída B \( n_2 = 28, \bar{x}_2 = 83, s_2 = 6 \), dvoustranný test, \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).
5. Interpretace: Průměrná spotřeba je statisticky významně nižší než očekávaných \(7 l/100\) km. Rozdíl \(0.2\) l je významný vzhledem k malé variabilitě vzorku.
Závěr: Vozidla mají spotřebu nižší než očekávanou.
85. Průzkum spokojenosti zákazníků: \( n = 120 \), \( x = 84 \) zákazníků spokojeno. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.7 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
Řešení příkladu:
1. Formulace hypotéz: \( H_0: p = 0.7 \), \( H_1: p \neq 0.7 \)
2. Vzorkový podíl: \( \hat{p} = 84/120 = 0.7 \)
3. Standardní chyba: \( SE = \sqrt{0.7*0.3/120} = \sqrt{0.00175} \approx 0.0418 \)
4. Testová statistika: \( z = \frac{0.7-0.7}{0.0418} = 0 \)
5. Kritická hodnota dvoustranně: \( z_{0.025} = 1.96 \)
5. Interpretace: Průměrná hladina glukózy je statisticky významně vyšší než očekávaných \(5\) mmol/l. Rozdíl \(0.6\) mmol/l je významný vzhledem k malé variabilitě vzorku.
Závěr: Hladina glukózy je vyšší než očekávaná.
87. Porovnání dvou metod výuky: Skupina A \( n_1 = 18, \bar{x}_1 = 75, s_1 = 6 \), Skupina B \( n_2 = 20, \bar{x}_2 = 70, s_2 = 5 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
5. Interpretace: Průměrná doba dokončení úkolu je statisticky významně nižší než očekávaných \(50\) minut. Rozdíl \(2\) minuty je významný vzhledem k rozptylu vzorku.
Závěr: Studenti dokončují úkoly rychleji než očekávaných \(50\) minut.
89. V průzkumu spokojenosti zákazníků: \( n = 200 \), \( x = 160 \) spokojeno. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.8 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
Řešení příkladu:
1. Formulace hypotéz: \( H_0: p = 0.8 \), \( H_1: p \neq 0.8 \)
2. Vzorkový podíl: \( \hat{p} = 160/200 = 0.8 \)
3. Standardní chyba: \( SE = \sqrt{0.8*0.2/200} = \sqrt{0.0008} \approx 0.02828 \)
4. Testová statistika: \( z = \frac{0.8-0.8}{0.02828} = 0 \)
5. Kritická hodnota dvoustranně: \( z_{0.025} = 1.96 \)
5. Interpretace: Průměrná koncentrace je mírně vyšší než očekávaných \(4.0\), ale rozdíl není statisticky významný při hladině významnosti \(1\) %. Rozdíl může být způsoben variabilitou vzorku.
Závěr: Koncentrace odpovídá očekávané hodnotě \(4.0\).
91. Testování průměrné doby spánku studentů: \( n = 50 \), \( \bar{x} = 6.9 \, \text{hod} \), \( s = 0.8 \), očekávaná doba \( \mu_0 = 7 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 7 \), \( \alpha = 0.05 \).
5. Interpretace: Průměrná doba spánku je mírně nižší než očekávaných \(7\) hodin, ale rozdíl není statisticky významný. Rozdíl \(0.1\) hodiny může být způsoben náhodnou variabilitou vzorku.
Závěr: Průměrná doba spánku studentů odpovídá očekávané hodnotě.
92. Porovnání dvou typů hnojiv na výnos plodin: Skupina A \( n_1 = 16, \bar{x}_1 = 320, s_1 = 20 \), Skupina B \( n_2 = 18, \bar{x}_2 = 300, s_2 = 25 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
4. Interpretace: Výnos plodin při použití hnojiva A je statisticky významně vyšší než při použití hnojiva B. Rozdíl \(20\) jednotek je významný vzhledem k variabilitě.
Závěr: Hnojivo A je efektivnější než hnojivo B.
93. Měření průměrné doby jízdy: \( n = 40 \), \( \bar{x} = 35 \, \text{min} \), \( s = 5 \), očekávaná doba \( \mu_0 = 36 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 36 \), \( \alpha = 0.05 \).
5. Interpretace: Průměrná doba jízdy je mírně nižší než očekávaných \(36\) minut, ale rozdíl není statisticky významný. Rozdíl \(1\) minuta může být způsoben náhodnou variabilitou vzorku.
Závěr: Průměrná doba jízdy odpovídá očekávané hodnotě.
94. Průzkum spokojenosti s novou aplikací: \( n = 150 \), \( x = 120 \) uživatelů spokojeno. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.75 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
Řešení příkladu:
1. Formulace hypotéz: \( H_0: p = 0.75 \), \( H_1: p \neq 0.75 \)
2. Vzorkový podíl: \( \hat{p} = 120/150 = 0.8 \)
3. Standardní chyba: \( SE = \sqrt{0.75*0.25/150} = \sqrt{0.00125} \approx 0.03536 \)
7. Interpretace: Podíl spokojených uživatelů je mírně vyšší než očekávaných \(75\) %, ale rozdíl není statisticky významný. Mírný rozdíl může být způsoben náhodou.
Závěr: Spokojenost uživatelů odpovídá očekávání.
95. Měření průměrného množství spánku dospělých: \( n = 60 \), \( \bar{x} = 7.2 \, \text{hod} \), \( s = 0.9 \), očekávaná doba \( \mu_0 = 7 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.01 \).
5. Interpretace: Průměrná doba spánku je mírně vyšší než očekávaných \(7\) hodin, ale rozdíl není statisticky významný při hladině významnosti \(1\) %. Rozdíl \(0.2\) hodiny může být způsoben variabilitou vzorku.
Závěr: Průměrná doba spánku dospělých odpovídá očekávané hodnotě.
96. Testování průměrné rychlosti běžců: \( n = 25 \), \( \bar{x} = 12.8 \, \text{km/h} \), \( s = 1.2 \), očekávaná rychlost \( \mu_0 = 13 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 13 \), \( \alpha = 0.05 \).
5. Interpretace: Průměrná rychlost běžců je mírně nižší než očekávaných \(13\) km/h, ale rozdíl není statisticky významný. Rozdíl \(0.2\) km/h může být způsoben náhodnou variabilitou vzorku.
Závěr: Průměrná rychlost běžců odpovídá očekávané hodnotě.
97. Porovnání dvou typů diet: Skupina A \( n_1 = 22, \bar{x}_1 = 2.5 \, \text{kg úbytek} \), \( s_1 = 0.6 \), Skupina B \( n_2 = 20, \bar{x}_2 = 1.9 \, \text{kg úbytek} \), \( s_2 = 0.5 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
4. Interpretace: Skupina A dosáhla statisticky významně vyššího úbytku hmotnosti než skupina B. Rozdíl \(0.6\) kg je významný vzhledem k variabilitě vzorku.
5. Interpretace: Průměrná hladina cholesterolu je mírně vyšší než očekávaných \(5.0\) mmol/l, ale rozdíl není statisticky významný. Rozdíl \(0.1\) mmol/l může být způsoben variabilitou vzorku.
Závěr: Hladina cholesterolu odpovídá očekávané hodnotě.
99. Průzkum spokojenosti s online kurzy: \( n = 100 \), \( x = 85 \) spokojeno. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.8 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).
Řešení příkladu:
1. Formulace hypotéz: \( H_0: p = 0.8 \), \( H_1: p \neq 0.8 \)
2. Vzorkový podíl: \( \hat{p} = 85/100 = 0.85 \)
3. Standardní chyba: \( SE = \sqrt{0.8*0.2/100} = \sqrt{0.0016} \approx 0.04 \)
7. Interpretace: Podíl spokojených uživatelů je mírně vyšší než očekávaných \(80\) %, ale rozdíl není statisticky významný. Rozdíl může být způsoben náhodnou variabilitou vzorku.
Závěr: Spokojenost uživatelů odpovídá očekávání.
100. Měření průměrného krevního tlaku: \( n = 36 \), \( \bar{x} = 121 \, \text{mmHg} \), \( s = 8 \), očekávaný tlak \( \mu_0 = 120 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.01 \).
5. Interpretace: Průměrný krevní tlak je mírně vyšší než očekávaných \(120\) mmHg, ale rozdíl není statisticky významný při hladině významnosti \(1\) %. Rozdíl \(1\) mmHg je v rámci náhodné variability vzorku.
Závěr: Průměrný krevní tlak odpovídá očekávané hodnotě.