Hypotézy, testování hypotéz

1. Máme vzorek \( n = 30 \) studentů a chceme ověřit, zda průměrná známka z matematiky je \( \mu_0 = 3 \). Vzorek má průměr \( \bar{x} = 2.8 \) a směrodatnou odchylku \( s = 0.5 \). Testujte na hladině významnosti \( \alpha = 0.05 \).

2. Výrobce tvrdí, že průměrná hmotnost balíčku cukru je \( \mu_0 = 500 \, \text{g} \). Vzorek \( n = 50 \) balíčků má průměr \( \bar{x} = 498 \, \text{g} \) a \( s = 5 \, \text{g} \). Testujte na \( \alpha = 0.01 \).

3. Chceme ověřit, zda podíl studentů, kteří absolvovali kurz, je \( p_0 = 0.6 \). Vzorek \( n = 100 \), počet úspěchů \( x = 55 \). Testujeme na \( \alpha = 0.05 \).

4. Měřili jsme výšku \( n = 40 \) stromů, průměr \( \bar{x} = 15 \, \text{m} \), směrodatná odchylka \( s = 2 \, \text{m} \). Testujeme \( H_0: \mu = 16 \) vs. \( H_1: \mu < 16 \) na \( \alpha = 0.05 \).

5. Porovnáváme dvě skupiny studentů: Skupina A \( n_1 = 25, \bar{x}_1 = 78, s_1 = 10 \), Skupina B \( n_2 = 30, \bar{x}_2 = 82, s_2 = 12 \). Testujeme \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \) vs. \( H_1: \mu_1 \neq \mu_2 \) na \( \alpha = 0.05 \).

6. Výrobce tvrdí, že nová metoda sníží průměrnou dobu výroby na \( \mu_0 = 50 \, \text{min} \). Vzorek \( n = 20 \) má průměr \( \bar{x} = 47 \, \text{min} \), \( s = 6 \, \text{min} \). Testujeme \( H_0: \mu = 50 \) vs. \( H_1: \mu < 50 \) na \( \alpha = 0.05 \).

7. Zkoumáme vztah mezi dvěma kategoriálními proměnnými pomocí chí-kvadrát testu: pozorujeme 50 mužů a 50 žen, 30 z mužů a 20 z žen kouří. Testujeme nezávislost na \( \alpha = 0.05 \).

8. Testujeme, zda průměrná koncentrace chemikálie ve vodě je \( 10 \, \text{mg/L} \). Vzorek \( n = 16 \) má průměr \( \bar{x} = 11 \), \( s = 2 \). Testujeme \( H_0: \mu = 10 \) vs. \( H_1: \mu > 10 \) na \( \alpha = 0.01 \).

9. Porovnáváme úspěšnost dvou metod výuky: Metoda A \( n_1 = 60, x_1 = 48 \), Metoda B \( n_2 = 50, x_2 = 35 \). Testujeme podíl úspěchů na \( \alpha = 0.05 \).

10. Testujeme, zda medián doby čekání v nemocnici je \(30\) minut. Vzorek \( n = 25 \), známky čekání: \({28, 35, 27, …}\), použijeme Wilcoxonův test, \( \alpha = 0.05 \).

11. Výrobce tvrdí, že průměrná délka kabelu je \( \mu_0 = 100 \, \text{cm} \). Vzorek \( n = 35 \) má průměr \( \bar{x} = 98.5 \, \text{cm} \), \( s = 3 \, \text{cm} \). Testujte \( H_0: \mu = 100 \) vs. \( H_1: \mu \neq 100 \) na \( \alpha = 0.05 \).

12. Zkoumáme, zda průměrná doba běhu maratonu je \( 240 \, \text{min} \). Vzorek \( n = 25 \), \( \bar{x} = 245 \), \( s = 15 \). Testujeme \( H_0: \mu = 240 \) vs. \( H_1: \mu > 240 \) na \( \alpha = 0.01 \).

13. Porovnáváme průměrnou známku dvou tříd: Třída A \( n_1 = 20, \bar{x}_1 = 2.5, s_1 = 0.6 \), Třída B \( n_2 = 22, \bar{x}_2 = 2.8, s_2 = 0.5 \). Test \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \) vs. \( H_1: \mu_1 \neq \mu_2 \) na \( \alpha = 0.05 \).

14. Testujeme podíl studentů, kteří si koupili učebnici: vzorek \( n = 120 \), počet úspěchů \( x = 90 \), očekávaný podíl \( p_0 = 0.7 \), \( \alpha = 0.05 \).

15. Měříme koncentraci látky v roztoku: \( n = 18 \), \( \bar{x} = 5.2 \), \( s = 0.8 \), \( \mu_0 = 5 \), jednostranný test \( H_1: \mu > 5 \), \( \alpha = 0.05 \).

16. Testujeme nezávislost dvou kategorií: \(40\) pacientů, \(20\) mužů a \(20\) žen; \(10\) mužů a \(15\) žen mají pozitivní test. Chí-kvadrát test \( \alpha = 0.05 \).

17. Porovnáváme dvě technologie: A \( n_1 = 15, \bar{x}_1 = 120, s_1 = 10 \), B \( n_2 = 15, \bar{x}_2 = 130, s_2 = 12 \). Test dvou středních hodnot \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \) vs. \( H_1: \mu_1 \neq \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).

18. Testujeme podíl zákazníků, kteří preferují nový produkt: \( n = 80 \), \( x = 50 \), očekávaný podíl \( p_0 = 0.6 \), \( \alpha = 0.05 \).

19. Zkoumáme efekt nového tréninku: \( n = 12 \), průměrná síla před \( \bar{x}_1 = 50 \), po \( \bar{x}_2 = 55 \), \( s_d = 4 \) (rozdíly). Test \( H_0: \mu_d = 0 \), \( \alpha = 0.01 \).

20. Testujeme, zda medián reakční doby je 250 ms. Vzorek \( n = 20 \), použijeme Wilcoxonův test, \( \alpha = 0.05 \).

21. V laboratoři měříme dobu rozkladu chemické látky. Vzorek \( n = 25 \) má průměrnou dobu \( \bar{x} = 48 \, \text{min} \) a směrodatnou odchylku \( s = 5 \, \text{min} \). Očekávaná doba je \( \mu_0 = 50 \, \text{min} \). Testujeme \( H_0: \mu = 50 \) vs. \( H_1: \mu \neq 50 \) na hladině významnosti \( \alpha = 0.05 \).

22. Vzorek \( n = 30 \) pacientů měří krevní tlak před a po nové terapii. Průměrný rozdíl \( \bar{d} = -5 \, \text{mmHg} \), směrodatná odchylka rozdílů \( s_d = 8 \). Testujeme \( H_0: \mu_d = 0 \) vs. \( H_1: \mu_d < 0 \), \( \alpha = 0.01 \).

23. Vzorek \( n = 40 \) studentů má průměrnou známku z ekonomie \( \bar{x} = 3.2 \), směrodatná odchylka \( s = 0.7 \). Chceme ověřit \( H_0: \mu = 3 \) vs. \( H_1: \mu > 3 \), \( \alpha = 0.05 \).

24. Testujeme, zda podíl zaměstnanců, kteří používají nový software, je \( p_0 = 0.5 \). Vzorek \( n = 80 \), počet uživatelů \( x = 60 \), \( \alpha = 0.01 \).

25. Porovnáváme průměrnou váhu dvou skupin pacientů: Skupina A \( n_1 = 25, \bar{x}_1 = 70, s_1 = 8 \), Skupina B \( n_2 = 30, \bar{x}_2 = 75, s_2 = 10 \), \( \alpha = 0.05 \), \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \).

26. Testujeme hypotézu o průměrné době spánku studentů: \( n = 36 \), \( \bar{x} = 6.8 \, \text{hod} \), \( s = 1 \, \text{hod} \), očekávaná hodnota \( \mu_0 = 7 \, \text{hod} \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

27. Vzorek \( n = 50 \) lidí měří krevní hladinu glukózy. Průměr \( \bar{x} = 105 \, \text{mg/dL} \), \( s = 12 \). Ověřujeme \( H_0: \mu = 100 \) vs. \( H_1: \mu \neq 100 \), \( \alpha = 0.01 \).

28. Porovnáváme úspěšnost dvou metod: Metoda A \( n_1 = 40, x_1 = 28 \), Metoda B \( n_2 = 35, x_2 = 20 \). Testujeme \( H_0: p_1 = p_2 \) vs. \( H_1: p_1 \neq p_2 \), \( \alpha = 0.05 \).

29. Vzorek \( n = 15 \) sportovců měří maximální sílu před a po tréninkovém programu. Rozdíly \( d_i \) mají průměr \( \bar{d} = 4 \), \( s_d = 2.5 \), test \( H_0: \mu_d = 0 \), jednostranný, \( \alpha = 0.01 \).

30. Měříme reakční čas řidičů před a po konzumaci nápoje s kofeinem. \( n = 20 \), průměrný rozdíl \( \bar{d} = -0.15 \, s \), \( s_d = 0.12 \), test \( H_0: \mu_d = 0 \), jednostranný \( H_1: \mu_d < 0 \), \( \alpha = 0.05 \).

31. Firma tvrdí, že průměrná doba výroby součástky je \( \mu_0 = 15 \, \text{min} \). Vzorek \( n = 20 \) má průměr \( \bar{x} = 16.2 \, \text{min} \), \( s = 1.8 \, \text{min} \). Testujte \( H_0: \mu = 15 \) vs. \( H_1: \mu \neq 15 \) na \( \alpha = 0.05 \).

32. Testujeme účinnost nové léčby: \( n = 25 \) pacientů, průměrná změna hodnoty krevního tlaku \( \bar{d} = -4 \, \text{mmHg} \), \( s_d = 3 \), jednostranný test \( H_1: \mu_d < 0 \), \( \alpha = 0.01 \).

33. Chceme zjistit, zda průměrná doba doručení zásilky je \( \mu_0 = 3 \, \text{dny} \). Vzorek \( n = 36 \), \( \bar{x} = 2.7 \), \( s = 0.5 \). Test dvoustranný, \( \alpha = 0.05 \).

34. Porovnáváme průměrný výkon dvou skupin studentů: Skupina A \( n_1 = 15, \bar{x}_1 = 78, s_1 = 5 \), Skupina B \( n_2 = 18, \bar{x}_2 = 82, s_2 = 6 \). Test \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), \( H_1: \mu_1 \neq \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).

35. Zkoumáme podíl zákazníků, kteří preferují nový produkt: \( n = 100 \), \( x = 62 \), očekávaný podíl \( p_0 = 0.5 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

36. Porovnáváme časy reakce u dvou skupin: Skupina A \( n_1 = 12, \bar{x}_1 = 0.35 \, s, s_1 = 0.05 \), Skupina B \( n_2 = 14, \bar{x}_2 = 0.38 \, s, s_2 = 0.04 \), test \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), dvoustranný, \( \alpha = 0.05 \).

37. Vzorek \( n = 50 \) měří průměrnou spotřebu benzínu vozidel: \( \bar{x} = 7.2 \, l/100km \), \( s = 0.8 \), očekávaná hodnota \( \mu_0 = 7 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

38. Porovnáváme úspěšnost dvou kampaní: Kampaň A \( n_1 = 40, x_1 = 28 \), Kampaň B \( n_2 = 50, x_2 = 30 \), test \( H_0: p_1 = p_2 \), dvoustranný, \( \alpha = 0.05 \).

39. Vzorek \( n = 18 \) měří maximální sílu před a po tréninku: \( \bar{d} = 5 \, \text{kg} \), \( s_d = 2 \), jednostranný test \( H_1: \mu_d > 0 \), \( \alpha = 0.01 \).

40. Vzorek \( n = 22 \) studentů měří průměrný čas potřebný k dokončení testu: \( \bar{x} = 42 \, \text{min} \), \( s = 5 \), očekávaná hodnota \( \mu_0 = 45 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 45 \), \( \alpha = 0.05 \).

41. Výrobce tvrdí, že průměrná hmotnost balení je \( \mu_0 = 500 \, \text{g} \). Vzorek \( n = 30 \) balení má průměr \( \bar{x} = 495 \, \text{g} \) a směrodatnou odchylku \( s = 8 \, \text{g} \). Testujte \( H_0: \mu = 500 \) vs. \( H_1: \mu \neq 500 \) na hladině významnosti \( \alpha = 0.05 \).

42. V nemocnici sledujeme krevní tlak \( n = 20 \) pacientů před a po podání léku. Průměrný rozdíl \( \bar{d} = -6 \, \text{mmHg} \), směrodatná odchylka rozdílů \( s_d = 4 \). Testujeme \( H_0: \mu_d = 0 \) vs. \( H_1: \mu_d < 0 \) s hladinou \( \alpha = 0.01 \).

43. Studentka zkoumá průměrnou dobu spánku: \( n = 25 \), \( \bar{x} = 6.5 \, \text{hod} \), \( s = 0.8 \, \text{hod} \), očekávaná hodnota \( \mu_0 = 7 \, \text{hod} \), dvoustranný test \( \alpha = 0.05 \).

44. Porovnáváme výkonnost dvou učitelů: Skupina A \( n_1 = 20, \bar{x}_1 = 85, s_1 = 6 \), Skupina B \( n_2 = 22, \bar{x}_2 = 80, s_2 = 5 \). Test \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \) vs. \( H_1: \mu_1 \neq \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).

45. Testujeme podíl zákazníků, kteří nakoupili online: \( n = 150 \), \( x = 90 \), očekávaný podíl \( p_0 = 0.5 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

46. Vzorek \( n = 25 \) vozidel měří spotřebu: \( \bar{x} = 6.8 \, l/100km \), \( s = 0.5 \), očekávaná hodnota \( \mu_0 = 7 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

47. Testujeme průměrný čas reakce u dvou skupin řidičů: Skupina A \( n_1 = 12, \bar{x}_1 = 0.32 \, s, s_1 = 0.04 \), Skupina B \( n_2 = 14, \bar{x}_2 = 0.35 \, s, s_2 = 0.05 \), test \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), dvoustranný, \( \alpha = 0.05 \).

48. Porovnáváme průměrné známky dvou tříd: Třída A \( n_1 = 18, \bar{x}_1 = 78, s_1 = 5 \), Třída B \( n_2 = 20, \bar{x}_2 = 75, s_2 = 6 \), test \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), dvoustranný, \( \alpha = 0.05 \).

49. Testujeme účinnost programu cvičení: \( n = 16 \) osob, průměrná ztráta váhy \( \bar{d} = 2.5 \, \text{kg} \), \( s_d = 1.2 \), jednostranný test \( H_1: \mu_d > 0 \), \( \alpha = 0.01 \).

50. Vzorek \( n = 30 \) měří průměrný počet chyb studentů při testu: \( \bar{x} = 4.2 \), \( s = 1.5 \), očekávaná hodnota \( \mu_0 = 5 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

51. Výrobní závod tvrdí, že průměrná délka výrobního procesu je \( \mu_0 = 120 \, \text{min} \). Vzorek \( n = 25 \) má průměr \( \bar{x} = 125 \, \text{min} \) a směrodatnou odchylku \( s = 10 \). Testujte \( H_0: \mu = 120 \) vs. \( H_1: \mu \neq 120 \) na hladině významnosti \( \alpha = 0.05 \).

52. V klinické studii je \( n = 30 \) pacientů, kteří užívají nový lék. Průměrná redukce cholesterolu je \( \bar{x} = 15 \, \text{mg/dl} \) s \( s = 5 \). Očekávaná redukce je \( \mu_0 = 10 \). Testujeme \( H_0: \mu = 10 \) vs. \( H_1: \mu > 10 \) s \( \alpha = 0.01 \).

53. Vzorek \( n = 40 \) studentů měří průměrný čas strávený přípravou na test: \( \bar{x} = 3.8 \, \text{hod} \), \( s = 0.9 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 4 \), dvoustranný test \( \alpha = 0.05 \).

54. Porovnáváme dvě skupiny pacientů: Skupina A \( n_1 = 15, \bar{x}_1 = 70, s_1 = 5 \), Skupina B \( n_2 = 18, \bar{x}_2 = 65, s_2 = 6 \). Test \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \) vs. \( H_1: \mu_1 \neq \mu_2 \), dvoustranný, \( \alpha = 0.05 \).

55. Zákaznický průzkum: \( n = 120 \) osob, \( x = 78 \) preferuje nový produkt. Očekávaný podíl je \( p_0 = 0.5 \). Testujeme \( H_0: p = 0.5 \) vs. \( H_1: p \neq 0.5 \) na hladině \( \alpha = 0.05 \).

56. Vzorek \( n = 20 \) pacientů má průměrný krevní tlak \( \bar{x} = 132 \, \text{mmHg} \) s \( s = 8 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 130 \). Jednostranný test \( H_1: \mu > 130 \), \( \alpha = 0.05 \).

57. V laboratoři měříme \( n = 25 \) vzorků průměrnou koncentraci látky: \( \bar{x} = 8.2 \), \( s = 1.1 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 8 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

58. Testujeme efekt studijního programu: Skupina A \( n_1 = 15, \bar{x}_1 = 85, s_1 = 4 \), Skupina B \( n_2 = 15, \bar{x}_2 = 80, s_2 = 5 \), dvoustranný test, \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).

59. Vzorek \( n = 18 \) měří průměrnou dobu dokončení úkolu: \( \bar{x} = 42 \, \text{min} \), \( s = 6 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 45 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 45 \), \( \alpha = 0.05 \).

60. Testujeme spokojenost zákazníků: \( n = 100 \), \( x = 72 \) zákazníků je spokojeno. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.7 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

61. Vzorek \( n = 30 \) měří průměrnou dobu dojezdů zaměstnanců do práce: \( \bar{x} = 35 \, \text{min} \), \( s = 5 \). Očekávaná doba \( \mu_0 = 33 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

62. Průměrná útrata zákazníků v obchodě: \( n = 50 \), \( \bar{x} = 1200 \, \text{Kč} \), \( s = 150 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 1150 \), jednostranný test \( H_1: \mu > 1150 \), \( \alpha = 0.01 \).

63. Porovnáváme dvě skupiny studentů v testu: Skupina A \( n_1 = 22, \bar{x}_1 = 88, s_1 = 6 \), Skupina B \( n_2 = 25, \bar{x}_2 = 82, s_2 = 7 \), dvoustranný test, \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).

64. Vzorek \( n = 40 \) zaměstnanců má průměrnou pracovní dobu: \( \bar{x} = 38.5 \, \text{hod/týden} \), \( s = 2.5 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 40 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 40 \), \( \alpha = 0.05 \).

65. V průzkumu spokojenosti: \( n = 200 \), \( x = 142 \) zákazníků spokojených. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.7 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

66. Vzorek \( n = 35 \) měří dobu dojezdu: \( \bar{x} = 28 \, \text{min} \), \( s = 4 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 30 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 30 \), \( \alpha = 0.05 \).

67. Vzorek \( n = 50 \) měří útratu: \( \bar{x} = 950 \, \text{Kč} \), \( s = 120 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 1000 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

68. Porovnáváme dvě skupiny: Skupina A \( n_1 = 18, \bar{x}_1 = 76, s_1 = 5 \), Skupina B \( n_2 = 20, \bar{x}_2 = 72, s_2 = 6 \), dvoustranný test, \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).

69. Vzorek \( n = 30 \) studentů: průměrná známka \( \bar{x} = 82 \), \( s = 6 \). Očekávaná známka \( \mu_0 = 80 \), jednostranný test \( H_1: \mu > 80 \), \( \alpha = 0.05 \).

70. Vzorek \( n = 60 \) měří spokojenost: \( x = 45 \) zákazníků spokojených. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.7 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

71. V průzkumu spokojenosti zaměstnanců je \( n = 40 \), přičemž \( x = 28 \) zaměstnanců vyjádřilo spokojenost. Očekávaný podíl spokojených zaměstnanců je \( p_0 = 0.6 \). Testujeme \( H_0: p = 0.6 \) vs. \( H_1: p \neq 0.6 \) na hladině významnosti \( \alpha = 0.05 \).

72. V laboratoři měříme koncentraci látky v \( n = 25 \) vzorcích: \( \bar{x} = 5.3 \), \( s = 0.8 \). Očekávaná koncentrace je \( \mu_0 = 5 \). Dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

73. Porovnání dvou skupin: Skupina A \( n_1 = 20, \bar{x}_1 = 78, s_1 = 5 \), Skupina B \( n_2 = 22, \bar{x}_2 = 74, s_2 = 6 \), dvoustranný test, \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).

74. Vzorek \( n = 30 \) měří průměrnou dobu dokončení úkolu: \( \bar{x} = 42 \, \text{min} \), \( s = 4 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 45 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 45 \), \( \alpha = 0.05 \).

75. V průzkumu spokojenosti zákazníků: \( n = 150 \), \( x = 105 \) zákazníků spokojeno. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.65 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

76. Vzorek \( n = 36 \) měří denní počet prodaných výrobků: \( \bar{x} = 52 \), \( s = 8 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 50 \). Dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

77. Porovnání dvou skupin ve sportovním testu: Skupina A \( n_1 = 15, \bar{x}_1 = 23.5, s_1 = 2 \), Skupina B \( n_2 = 18, \bar{x}_2 = 21, s_2 = 2.5 \), dvoustranný test, \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).

78. V laboratoři měříme průměrnou teplotu reakce: \( n = 20, \bar{x} = 98.3 \), \( s = 1.2 \). Očekávaná teplota \( \mu_0 = 97.5 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.01 \).

79. Vzorek \( n = 50 \) studentů měří počet hodin studia týdně: \( \bar{x} = 14 \), \( s = 3 \). Očekávaná hodnota \( \mu_0 = 15 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 15 \), \( \alpha = 0.05 \).

80. V průzkumu spokojenosti zákazníků: \( n = 100 \), \( x = 72 \) zákazníků spokojeno. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.75 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

81. V průzkumu spokojenosti zaměstnanců: \( n = 45 \), \( x = 30 \) vyjádřilo vysokou spokojenost. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.65 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

82. Měření doby reakce: \( n = 28 \), \( \bar{x} = 0.54 \, \text{s} \), \( s = 0.08 \). Očekávaná doba \( \mu_0 = 0.5 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.01 \).

83. Porovnání výsledků dvou tříd: Třída A \( n_1 = 25, \bar{x}_1 = 87, s_1 = 5 \), Třída B \( n_2 = 28, \bar{x}_2 = 83, s_2 = 6 \), dvoustranný test, \( H_0: \mu_1 = \mu_2 \), \( \alpha = 0.05 \).

84. Měření průměrné spotřeby paliva: \( n = 32 \), \( \bar{x} = 6.8 \, \text{l/100 km} \), \( s = 0.5 \), očekávaná spotřeba \( \mu_0 = 7 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 7 \), \( \alpha = 0.05 \).

85. Průzkum spokojenosti zákazníků: \( n = 120 \), \( x = 84 \) zákazníků spokojeno. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.7 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

86. V laboratoři měříme průměrnou hladinu glukózy: \( n = 40 \), \( \bar{x} = 5.6 \, \text{mmol/l} \), \( s = 0.7 \). Očekávaná hladina \( \mu_0 = 5.0 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

87. Porovnání dvou metod výuky: Skupina A \( n_1 = 18, \bar{x}_1 = 75, s_1 = 6 \), Skupina B \( n_2 = 20, \bar{x}_2 = 70, s_2 = 5 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

88. Vzorek \( n = 35 \) měří dobu do dokončení úkolu: \( \bar{x} = 48 \, \text{min} \), \( s = 6 \), očekávaná doba \( \mu_0 = 50 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 50 \), \( \alpha = 0.05 \).

89. V průzkumu spokojenosti zákazníků: \( n = 200 \), \( x = 160 \) spokojeno. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.8 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

90. V laboratoři měříme koncentraci látky: \( n = 30 \), \( \bar{x} = 4.2 \), \( s = 0.5 \), očekávaná koncentrace \( \mu_0 = 4.0 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.01 \).

91. Testování průměrné doby spánku studentů: \( n = 50 \), \( \bar{x} = 6.9 \, \text{hod} \), \( s = 0.8 \), očekávaná doba \( \mu_0 = 7 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 7 \), \( \alpha = 0.05 \).

92. Porovnání dvou typů hnojiv na výnos plodin: Skupina A \( n_1 = 16, \bar{x}_1 = 320, s_1 = 20 \), Skupina B \( n_2 = 18, \bar{x}_2 = 300, s_2 = 25 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

93. Měření průměrné doby jízdy: \( n = 40 \), \( \bar{x} = 35 \, \text{min} \), \( s = 5 \), očekávaná doba \( \mu_0 = 36 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 36 \), \( \alpha = 0.05 \).

94. Průzkum spokojenosti s novou aplikací: \( n = 150 \), \( x = 120 \) uživatelů spokojeno. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.75 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

95. Měření průměrného množství spánku dospělých: \( n = 60 \), \( \bar{x} = 7.2 \, \text{hod} \), \( s = 0.9 \), očekávaná doba \( \mu_0 = 7 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.01 \).

96. Testování průměrné rychlosti běžců: \( n = 25 \), \( \bar{x} = 12.8 \, \text{km/h} \), \( s = 1.2 \), očekávaná rychlost \( \mu_0 = 13 \), jednostranný test \( H_1: \mu < 13 \), \( \alpha = 0.05 \).

97. Porovnání dvou typů diet: Skupina A \( n_1 = 22, \bar{x}_1 = 2.5 \, \text{kg úbytek} \), \( s_1 = 0.6 \), Skupina B \( n_2 = 20, \bar{x}_2 = 1.9 \, \text{kg úbytek} \), \( s_2 = 0.5 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

98. Měření hladiny cholesterolu: \( n = 30 \), \( \bar{x} = 5.1 \, \text{mmol/l} \), \( s = 0.4 \), očekávaná hladina \( \mu_0 = 5.0 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

99. Průzkum spokojenosti s online kurzy: \( n = 100 \), \( x = 85 \) spokojeno. Očekávaný podíl \( p_0 = 0.8 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.05 \).

100. Měření průměrného krevního tlaku: \( n = 36 \), \( \bar{x} = 121 \, \text{mmHg} \), \( s = 8 \), očekávaný tlak \( \mu_0 = 120 \), dvoustranný test, \( \alpha = 0.01 \).