Slovní úlohy na počítání se zlomky

1. Pavel přečetl za první den \( \frac{2}{5} \) knihy a za druhý den \( \frac{1}{4} \) knihy. Kolik knihy mu ještě zbývá přečíst?

2. Tři dělníci opravují silnici. První opraví \( \frac{1}{3} \) úseku za den, druhý \( \frac{1}{4} \) a třetí \( \frac{1}{6} \). Jakou část silnice opraví za jeden den společně?

3. Zdeněk snědl \( \frac{3}{8} \) dortu a jeho sestra snědla o \( \frac{1}{8} \) méně. Kolik dortu zbylo?

4. V obchodě mají balení o hmotnosti \( \frac{3}{4} \) kg. Kolik balení potřebujeme, abychom získali alespoň 6 kg mouky?

5. Marie ušla \( \frac{2}{3} \) trasy dopoledne a zbytek odpoledne. Trasa měří 12 km. Kolik km ušla odpoledne?

6. Děti dostaly pizzu. Adam snědl \( \frac{1}{6} \), Beáta \( \frac{1}{3} \) a Cyril \( \frac{1}{4} \). Kolik pizzy zbylo?

7. Sklenice je naplněna do \( \frac{5}{6} \). Po odebrání \( \frac{1}{4} \) jejího obsahu, kolik sklenice zůstane naplněné?

8. Eva upekla koláč a rozkrojila ho na 12 stejných dílů. Snědla \( \frac{1}{3} \), pak ještě \( \frac{1}{4} \). Kolik dílů snědla celkem?

9. Pracovník splnil \( \frac{5}{8} \) úkolu. Zbytek dělá dalších 5 hodin. Jakou část úkolu udělal za jednu hodinu?

10. Student měl vyřešit test obsahující 20 úloh. Vyřešil \( \frac{3}{5} \) z nich. Kolik úloh mu zbývá dokončit?

11. Petra přečetla za první den \( \frac{3}{8} \) knihy, druhý den přečetla o \( \frac{1}{4} \) knihy více než první den. Kolik knihy jí zbývá ještě dočíst?

12. Eva má látku dlouhou \( \frac{9}{5} \) metru. Ušila sukni, která spotřebovala \( \frac{4}{5} \) metru, a šaty, které spotřebovaly \( \frac{6}{5} \) metru. Má ještě nějakou látku?

13. Třída snědla \( \frac{2}{3} \) dortu. Zbytek dortu rozdělili mezi 6 žáků. Kolik dortu dostal každý žák?

14. Klára ušla \( \frac{2}{7} \) cesty za první den a \( \frac{3}{7} \) za druhý den. Kolik jí zbývá ujít?

15. Zákazník zaplatil \( \frac{5}{6} \) ceny zboží předem a zbytek později. Kolik procent z ceny zboží ještě musí doplatit?

16. Dělník splnil \( \frac{3}{5} \) úkolu dopoledne a \( \frac{2}{10} \) odpoledne. Zbylý úkol dokončil večer. Kolik úkolu dokončil večer?

17. Maminka koupila \( \frac{3}{4} \) kg jablek a \( \frac{5}{8} \) kg hrušek. Kolik kilogramů ovoce koupila celkem?

18. V nádrži je \( \frac{5}{6} \) jejího objemu vody. Z nádrže se odčerpá \( \frac{1}{3} \). Kolik vody zůstane v nádrži?

19. Jana snědla \( \frac{2}{5} \) koláče, její bratr snědl dvakrát tolik. Kolik koláče zbývá?

20. Z jedné látky se ušily 3 stejné šátky, každý spotřeboval \( \frac{2}{7} \) metru látky. Kolik látky zbylo z původního metru?

21. Ze zásobníku se každý den odebírá určitá část vody. První den bylo odebráno \( \frac{2}{7} \) celkového objemu, druhý den \( \frac{3}{14} \) a třetí den dvojnásobek toho, co první den. Kolik vody zůstalo v zásobníku po třetím dni?

22. V bedně bylo \( \frac{5}{6} \) tuny písku. Prvním vozem bylo odvezeno \( \frac{2}{5} \) obsahu bedny, druhým \( \frac{1}{3} \) z celkového obsahu. Kolik tun písku zůstalo?

23. Třetina studentů odjela na výlet, čtvrtina z těch, co zůstali, šla na přednášku a zbytek do knihovny. Kolik studentů šlo do knihovny, jestliže třída měla 48 studentů?

24. Jana přečetla první den \( \frac{3}{10} \) knihy, druhý den polovinu zbytku a třetí den zbytek. Kolik přečetla každý den?

25. Tři dělníci měli rozdělit zakázku. První udělal \( \frac{1}{5} \), druhý o \( \frac{1}{10} \) víc než první a třetí zbytek. Jakou část odvedl třetí dělník?

26. Pan Novák má nádrž na olej, která je naplněna z 3/4. Za první hodinu spotřeboval 1/5 množství oleje, které měl v nádrži. Za druhou hodinu spotřeboval polovinu z toho, co mu zůstalo. Kolik oleje zůstalo v nádrži po druhé hodině?

27. V ovocném sadu bylo \( \frac{7}{8} \) stromů obsypaných jablky. Polovina těchto stromů byla poškozena škůdci. Kolik stromů je nepoškozených, jestliže celkem je v sadu 96 stromů?

28. Dělník rozděluje denní práci na tři části. První část práce udělá za \( \frac{2}{7} \) dne, druhou za \( \frac{3}{10} \) dne a zbytek práce dokončí za zbývající čas. Jakou část práce dokončí za třetí část dne?

29. Školní jídelna spotřebuje každý den \( \frac{3}{5} \) balení rýže. První den bylo spotřebováno \( \frac{1}{3} \) z denní spotřeby, druhý den \( \frac{1}{2} \) z denní spotřeby a třetí den zbytek. Kolik balení rýže bylo spotřebováno třetí den, jestliže denní spotřeba činí 30 balení?

30. Zahradník rozdělil \( \frac{9}{10} \) hektaru zahrady na tři druhy květin. Na růže použil \( \frac{1}{3} \) této plochy, na tulipány o \( \frac{1}{5} \) méně než na růže a zbytek na sedmikrásky. Jak velkou plochu věnoval na sedmikrásky?

31. Zedník má připraveno \( \frac{5}{6} \) tuny cementu. První den spotřebuje \( \frac{2}{5} \) tohoto množství, druhý den \( \frac{3}{8} \) z toho, co mu zbylo po prvním dni. Kolik cementu mu zůstane po druhém dni?

32. Pekař si připravil \( \frac{3}{4} \) kg mouky na pečení. Na první várku použil \( \frac{2}{3} \) z tohoto množství, na druhou \( \frac{1}{4} \) z toho, co mu po první várce zůstalo. Kolik mouky mu zůstalo?

33. Učitel rozdělil \( \frac{7}{8} \) balíčků sešitů mezi tři studenty. První dostal \( \frac{1}{2} \) všech balíčků, druhý dostal \( \frac{3}{7} \) z toho, co zbylo po prvním rozdělení. Kolik balíčků dostal třetí student?

34. Paní Novotná peče dorty. Na první dort použije \( \frac{3}{5} \) kg mouky, což je \( \frac{4}{7} \) všech zásob mouky. Kolik kilogramů mouky měla paní Novotná celkem?

35. V parku je \( \frac{7}{12} \) části stromů jabloně a \( \frac{1}{3} \) část jsou hrušně. Zbytek tvoří jiné druhy stromů. Jaká část stromů nejsou jabloně ani hrušně?

36. V cukrárně bylo \( \frac{9}{10} \) kg cukru. Na výrobu jednoho druhu zákusků spotřebovali \( \frac{1}{3} \) cukru, na druhý druh zákusků \( \frac{2}{5} \) z toho, co zbylo. Kolik cukru zůstalo?

37. Zedník potřebuje připravit maltu ze dvou druhů směsí. První druh tvoří \( \frac{2}{3} \) z celkového objemu směsi, druhý druh je \( \frac{5}{8} \) z objemu prvního druhu. Jaký je celkový objem druhého druhu směsi, pokud celkový objem je 24 litrů?

38. Ve třídě je \( \frac{3}{5} \) studentů, kteří mají rádi matematiku. Z těchto studentů je \( \frac{7}{12} \) dívek. Kolik dívek je ve třídě, pokud je ve třídě 60 studentů?

39. Restaurace má v zásobě \( \frac{5}{6} \) kg koření. Na přípravu jednoho jídla použije \( \frac{1}{4} \) z tohoto množství, na přípravu druhého jídla \( \frac{3}{5} \) z toho, co zbylo po prvním jídle. Kolik koření zůstane v zásobě?

40. Učitel rozdělil \( \frac{7}{8} \) kg plastelíny mezi 5 studentů. Každý student dostal stejný díl. Kolik plastelíny dostal každý student?

41. V jedné škole je \( \frac{3}{4} \) žáků, kteří chodí na kroužek matematiky. Z těchto žáků je \( \frac{2}{5} \) chlapců. Pokud je ve škole celkem 200 žáků, kolik dívek chodí na kroužek matematiky?

42. V bazénu je naplněno \( \frac{5}{6} \) objemu vodou. Během dne bylo odebráno \( \frac{1}{4} \) této vody. Kolik vody zůstalo v bazénu?

43. V krabici je \( \frac{7}{9} \) kg cukrovinek. Z tohoto množství bylo rozdáno dětem \( \frac{3}{7} \). Kolik kilogramů cukrovinek zůstalo v krabici?

44. Jana má \( \frac{5}{6} \) litru džusu. Rozlila \( \frac{1}{3} \) tohoto množství. Kolik džusu jí zůstalo?

45. Na zahradě bylo \( \frac{9}{10} \) metru záhonu zaseto semeny. Z tohoto záhonu \( \frac{2}{3} \) tvořily květiny. Kolik metrů záhonu bylo osázeno květinami?

46. Petr měl \( \frac{11}{12} \) balíku papíru. Použil z něj \( \frac{5}{11} \). Kolik papíru mu zůstalo?

47. V knize je \( \frac{7}{8} \) stran přečteno. Pokud z toho bylo \( \frac{3}{7} \) stran odborných textů, kolik stran odborných textů bylo přečteno?

48. V nádrži je \( \frac{4}{5} \) objemu vody. Pokud se z této vody odebere \( \frac{2}{3} \), kolik vody zůstane?

49. Na trhu bylo \( \frac{9}{11} \) kilogramu jablek. Z toho bylo prodáno \( \frac{5}{9} \). Kolik kilogramů jablek zůstalo?

50. Marie měla \( \frac{13}{15} \) metru látky. Spotřebovala \( \frac{7}{13} \) tohoto množství. Kolik látky jí zůstalo?

51. Jana má \( \frac{5}{6} \) kilogramu múky. Na pečenie chleba spotrebuje \( \frac{2}{3} \) tohto množstva a na pečenie koláča \( \frac{1}{4} \) zo zvyšnej múky. Koľko kilogramov múky jej po uplynutých úlohách zostane?

52. V jezírku je \( \frac{7}{8} \) objemu vody. Voda se vypouští rychlostí \( \frac{3}{16} \) objemu za hodinu. Jak dlouho bude trvat, než se vypustí \( \frac{5}{8} \) objemu vody?

53. Z nádrže s kapacitou \( 1 \) litru bylo odebráno \( \frac{2}{5} \) litru vody a poté do ní přidáno \( \frac{3}{8} \) litru kapaliny. Kolik litrů kapaliny je nyní v nádrži?

54. Pan Novák měl \( \frac{3}{4} \) metru látky, z níž spotřeboval \( \frac{2}{3} \) na závěsy a zbytek rozdělil mezi své děti tak, že první dostal \( \frac{1}{5} \) a druhý zbytek. Kolik látky dostal druhý syn?

55. Z jedné láhve o objemu 2 litry bylo vypito \( \frac{3}{7} \) obsahu a poté do ní bylo nalito \( \frac{5}{14} \) litru vody. Kolik litrů kapaliny je nyní v láhvi?

56. V jezírku plave \( \frac{3}{4} \) ryb červených, zbytek jsou modré ryby. Pokud z jezírka odebereme \( \frac{1}{3} \) všech modrých ryb, zůstane v jezírku 120 ryb. Kolik ryb bylo původně v jezírku?

57. Pekař spotřeboval \( \frac{2}{5} \) sáčku mouky na první várku a poté použil \( \frac{1}{3} \) zbylé mouky na druhou várku. Kolik mouky spotřeboval pekař celkem, pokud původně měl 15 kg mouky?

58. Student dokončil \( \frac{5}{8} \) úkolu během první hodiny a poté dokončil dalších \( \frac{1}{4} \) z celkového úkolu během druhé hodiny. Jaká část úkolu mu zůstala nedokončená?

59. Rodina rozděluje dort, který je rozdělen na 12 stejných dílů. Matka snědla \( \frac{1}{3} \) dortu, otec snědl \( \frac{1}{4} \) dortu. Kolik dílů dortu zůstalo?

60. V zahradě jsou ovocné stromy. Jablek je \( \frac{7}{10} \) ze všech stromů, hrušní je o \( \frac{1}{5} \) méně než jablek. Kolik hrušní je, jestliže jablek je 70?

61. V obchodě bylo na začátku dne \( \frac{5}{6} \) kilogramu sýra. Během dopoledne prodali \( \frac{1}{4} \) z tohoto množství a odpoledne prodali dalších \( \frac{1}{3} \) ze zbytku. Kolik kilogramů sýra zůstalo v obchodě na konci dne?

62. V obci žije 360 obyvatel. Z nich je \( \frac{2}{5} \) žen a zbytek mužů. Pokud se z mužů odstěhuje \( \frac{1}{6} \), kolik mužů zůstane v obci?

63. Student si koupil dva druhy sešitů. První druh stál \( \frac{3}{5} \) celkové částky, druhý druh stál zbytek. Celkem zaplatil 150 Kč. Kolik korun zaplatil za druhý druh sešitů?

64. Na stavbu plotu bylo potřeba \( \frac{7}{10} \) metru dřeva. Z toho bylo \( \frac{3}{7} \) použito na branku a zbytek na zbytek plotu. Kolik metrů dřeva bylo použito na zbytek plotu?

65. Auto ujelo \( \frac{3}{7} \) vzdálenosti během první hodiny a poté zbytek ujelo za 2 hodiny. Pokud průměrná rychlost během první hodiny byla 56 km/h, jaká byla průměrná rychlost během dalších 2 hodin?

66. V zahradě bylo \( \frac{9}{10} \) metru okrasných keřů. Z toho \( \frac{1}{3} \) bylo růží a zbytek jalovců. Kolik metrů keřů tvořily jalovce?

67. Knihovna měla \( \frac{5}{8} \) všech svých knih věnovaných historii a zbytek knih věnovaných přírodním vědám. Pokud je v knihovně celkem 640 knih, kolik knih je věnováno přírodním vědám?

68. Na poli bylo \( \frac{3}{4} \) plochy zaseto kukuřicí. Z této kukuřice bylo \( \frac{2}{5} \) plochy osázeno ranou odrůdou a zbytek pozdní odrůdou. Jakou část celého pole tvoří pozdní odrůda kukuřice?

69. Na balíku listů bylo \( \frac{7}{12} \) bílých a zbytek barevných. Pokud bylo barevných listů 75, kolik listů bylo v balíku celkem?

70. V krabici je \( \frac{4}{9} \) červených kuliček a zbytek modrých. Pokud modrých kuliček je o 20 více než červených, kolik kuliček je v krabici celkem?

71. Záhradník má \(\frac{5}{6}\) hektára pôdy, z ktorej \(\frac{3}{4}\) vysial paradajky a zvyšok papriky. Koľko hektárov pôdy zasiahol paprikou?

72. Kuchár pripravil recept, ktorý vyžaduje \(\frac{2}{3}\) litra mlieka na jednu dávku. Koľko litrov mlieka bude potrebovať na \(\frac{7}{4}\) dávky?

73. Auto spotrebuje na 100 km jazdy \( \frac{5}{8} \) litra paliva. Koľko litrov paliva spotrebuje na \( \frac{3}{2} \) násobok tejto vzdialenosti?

74. Knižnica mala \( \frac{9}{10} \) počtu všetkých kníh v zbierke, ktoré boli zapožičané. Po vrátení \( \frac{2}{3} \) z týchto zapožičaných kníh, koľko kníh zostalo stále zapožičaných?

75. Záhradník rozdelil \(\frac{11}{12}\) kg semien medzi tri nádoby tak, že do prvej dal \(\frac{1}{3}\) z celkového množstva, do druhej \(\frac{1}{4}\) z celkového množstva a zvyšok do tretej nádoby. Koľko kg semien dal do tretej nádoby?

76. Na opravę cesty bolo spotrebovaných \( \frac{7}{9} \) ton asfaltu. Ak sa pri práci spotrebovalo o \( \frac{1}{3} \) tonu viac asfaltu ako plánovali, koľko ton asfaltu plánovali pôvodne?

77. Vo fabrike vyrobili \( \frac{5}{7} \) dielov, z ktorých \( \frac{3}{5} \) bolo chybových. Koľko dielov bolo vyrobených správne?

78. V triede je 24 žiakov, z ktorých \( \frac{2}{3} \) má radosť zo športu. Koľko žiakov to je a koľko ich nemá radosť zo športu?

79. Mária prečítala \(\frac{5}{8}\) knihy a plánuje dočítať zvyšok za 3 dni. Koľko dní by jej trvalo dočítať celú knihu, ak by čítala rovnakým tempom každý deň?

80. Počas preteku prešiel cyklista \(\frac{7}{10}\) trate za 21 minút. Ako dlho mu potrvá prejsť celú trať, ak pôjde rovnakou rýchlosťou?

81. V pekárně upečou \( \frac{5}{6} \) kg chleba za 3 hodiny. Kolik chleba upečou za \( \frac{7}{4} \) hodiny, jestliže rychlost pečení je konstantní?

82. V rodině je 4 děti a rodiče. Na večeři připravili \( \frac{9}{10} \) pizzy. Každé dítě snědlo stejný podíl a rodiče snědli spolu polovinu toho, co všechna děti dohromady. Kolik pizzy snědlo každé dítě?

83. Student má za úkol přečíst \( \frac{7}{8} \) knihy během 14 dnů. Prvních 6 dní přečetl každý den stejný díl \( \frac{1}{4} \) knihy. Kolik knihy mu zůstalo přečíst za zbytek dní?

84. Recept na koláč vyžaduje \( \frac{3}{5} \) litru mléka. Pokud kuchař použil o \( \frac{1}{10} \) litru méně mléka než požadoval, kolik mléka skutečně použil?

85. Tým má na projektu \( \frac{11}{12} \) hodiny času denně. Pokud první den pracovali \( \frac{3}{4} \) tohoto času a druhý den o \( \frac{1}{6} \) hodiny méně, kolik času zbylo na třetí den, jestliže celý projekt musí být dokončen za 3 dny?

86. V balíčku je \( \frac{7}{9} \) kg ořechů. Pokud odebereme \( \frac{2}{3} \) tohoto množství, kolik ořechů zůstane v balíčku?

87. Na sportovním turnaji je 12 hráčů. Každý z nich dostane \( \frac{2}{3} \) balíčku energetických tyčinek. Kolik celkem balíčků energetických tyčinek se rozdá?

88. Paní učitelka má \( \frac{15}{16} \) kg barevných křídy. Pokud ji rozdělí mezi 8 tříd rovnoměrně, kolik křídy dostane každá třída?

89. Knihovna má \( \frac{9}{10} \) všech knih ve fondu půjčených. Pokud je v knihovně celkem 1200 knih, kolik knih je právě půjčených?

90. V nádrži je \( \frac{13}{15} \) vody. Pokud se z ní vypustí \( \frac{1}{3} \) tohoto množství, kolik vody zůstane v nádrži?

91. Na farmě je \( \frac{5}{8} \) hektaru pole zaseto kukuřicí. Pokud se zaseto ještě přidá \( \frac{3}{10} \) z tohoto množství, kolik hektarů pole bude celkem zaseto kukuřicí?

92. V akváriu je \( \frac{9}{10} \) litru vody. Pokud se odčerpá \( \frac{2}{5} \) tohoto množství, kolik vody zůstane v akváriu?

93. Na jednom strome roste \( \frac{3}{7} \) všech jablek v sadu. Pokud strom dá za den \( \frac{5}{9} \) svého jablečného plodu, kolik jablek zůstane na stromě?

94. Pekař upekl \( \frac{7}{12} \) kg chleba. Pokud z toho prodal \( \frac{2}{7} \), kolik chleba mu zůstalo?

95. V knihovně je \( \frac{5}{6} \) všech knih o umění. Pokud z nich je \( \frac{1}{5} \) knih zapůjčeno, kolik knih o umění je zapůjčeno?

96. V bazénu je \( \frac{7}{8} \) jeho objemu naplněno vodou. Pokud se odčerpá \( \frac{3}{7} \) tohoto množství, kolik vody zůstane v bazénu?

97. Cukrárna použila \( \frac{5}{9} \) kg cukru na výrobu zákusků. Pokud spotřebuje na každý zákusek \( \frac{1}{18} \) kg cukru, kolik zákusků může vyrobit?

98. V balíku je \( \frac{4}{5} \) kilogramu mouky. Pokud z něj odebereme \( \frac{1}{4} \) tohoto množství, kolik mouky zůstane?

99. Student dostal \( \frac{3}{4} \) hodiny na vypracování testu. Pokud už uplynulo \( \frac{2}{3} \) tohoto času, kolik minut ještě zbývá?

100. V sáčku je \( \frac{11}{15} \) kg bonbónů. Pokud z něj odebereme \( \frac{4}{11} \) tohoto množství, kolik bonbónů zůstane v sáčku?