Vážený aritmetický průměr

1. Vypočítejte vážený průměr hodnot \(3, 5, 7\) s váhami \(2, 3, 1\).

2. Najděte vážený průměr čísel \(10, 20, 30\) s váhami \(1, 2, 2\).

3. Vypočítejte vážený průměr známek \(1, 2, 3, 4\) s váhami \(4, 3, 2, 1\).

4. Určete vážený průměr délek \(5, 15, 20\) s váhami \(1, 1, 2\).

5. Spočítejte vážený průměr hodnot \(12, 8, 6\) s váhami \(0, 3, 5\).

6. Najděte vážený průměr cen \(100, 200, 300\) s váhami \(3, 2, 1\).

7. Vypočítejte vážený průměr teplot \(22, 25, 28, 30\) s váhami \(1, 1, 1, 1\) (běžný aritmetický průměr).

8. Určete vážený průměr rychlostí \(40, 60, 80\) s váhami \(2, 3, 5\).

9. Spočítejte vážený průměr známek \(4, 3, 5\) s váhami \(1, 4, 2\).

10. Najděte vážený průměr délek \(7, 14, 21\) s váhami \(2, 2, 1\).

11. Vypočítejte vážený průměr čísel \(2, 4, 6, 8\) s váhami \(1, 2, 3, 4\).

12. Najděte vážený průměr známek \(1, 2, 1, 3\) s váhami \(2, 1, 3, 4\).

13. Spočítejte vážený průměr hodnot \(9, 12, 15\) s váhami \(1, 4, 5\).

14. Určete vážený průměr čísel \(5, 10, 15, 20\) s váhami \(1, 1, 2, 2\).

15. Vypočítejte vážený průměr délek \(50, 100, 150\) s váhami \(3, 3, 4\).

16. Najděte vážený průměr čísel \(1, 10, 100\) s váhami \(10, 5, 1\).

17. Spočítejte vážený průměr teplot \(18, 20, 22\) s váhami \(2, 5, 3\).

18. Určete vážený průměr rychlostí \(50, 70, 90\) s váhami \(4, 2, 4\).

19. Vypočítejte vážený průměr známek \(1, 2, 3\) s váhami \(5, 3, 2\).

20. Spočítejte vážený průměr cen \(20, 30, 40, 50\) s váhami \(1, 2, 3, 4\).

21. Spočítejte vážený průměr známek \(2, 3, 1\) s váhami \(2, 5, 1\).

22. Najděte vážený průměr hodnot \(4, 6, 8\) s váhami \(3, 2, 5\).

23. Určete vážený průměr čísel \(15, 25, 35\) s váhami \(1, 2, 3\).

24. Spočítejte vážený průměr cen \(50, 70, 90\) s váhami \(2, 4, 4\).

25. Vypočítejte vážený průměr délek \(6, 12, 18\) s váhami \(1, 1, 2\).

26. Najděte vážený průměr rychlostí \(50, 60, 70\) s váhami \(3, 2, 1\).

27. Spočítejte vážený průměr hodnot \(100, 200, 150\) s váhami \(1, 2, 2\).

28. Určete vážený průměr teplot \(18, 20, 22, 24\) s váhami \(1, 2, 2, 1\).

29. Spočítejte vážený průměr známek \(5, 4, 3, 2, 1\) s váhami \(1, 1, 1, 1, 1\).

30. Najděte vážený průměr čísel \(9, 12, 15, 18\) s váhami \(1, 2, 3, 4\).

31. Student obdržel známky z pěti testů: \(1, 2, 3, 1, 1\). Poslední test však byl závěrečný a měl dvojnásobnou váhu. Určete vážený průměr známek.

32. Průměrná známka z předmětu se skládá z písemky (váha 3), projektu (váha 2) a ústní zkoušky (váha 5). Známky: písemka 4, projekt 1, ústní 2. Spočítejte výsledný průměr.

33. Tři různé obchody nabízejí jablka za ceny \(20, 25, 30\) Kč/kg. Obchod A prodává 10 kg, obchod B 5 kg a obchod C jen 2 kg. Jaká je vážená průměrná cena jablek podle dostupného množství?

34. Výsledné hodnocení v soutěži je tvořeno 4 rozhodčími. Dva z nich jsou hlavní a jejich hodnocení má váhu 3, ostatní mají váhu 1. Hodnocení: \(8, 9, 7, 6\). Spočítejte vážený průměr.

35. Při výběru zaměstnance se hodnotí 3 oblasti: zkušenosti (váha 4), pohovor (váha 3) a technický test (váha 3). Kandidát získal 7, 6, a 8 bodů. Určete výsledné hodnocení.

36. Průměrný počet návštěvníků v divadle během týdne byl následující: Po–Pá: 120, So–Ne: 300. Spočítejte vážený průměr návštěvnosti (váhy dle počtu dnů).

37. Výrobce sleduje kvalitu produkce ve 3 směnách: ranní (60 % produkce, kvalita 85 %), odpolední (25 %, 90 %), noční (15 %, 70 %). Jaká je celková vážená kvalita?

38. Cestovatel strávil 3 dny v městě A (prům. výdaje 1500 Kč/den), 5 dní v městě B (1200 Kč/den), 2 dny v městě C (1000 Kč/den). Jaký je vážený průměr denních výdajů?

39. Firma vyrábí produkty ve třech kategoriích: A (váha dle obratu: 50 %, spokojenost 4{,}2), B (30 %, 3{,}9), C (20 %, 4{,}5). Jaká je průměrná spokojenost klientů?

40. V anketě odpovídalo 100 lidí ze tří věkových skupin: mladí (váha 3, spokojenost 4), dospělí (váha 5, spokojenost 3), senioři (váha 2, spokojenost 5). Jaká je celková spokojenost?

41. Student absolvoval čtyři testy s různou důležitostí: získal body \(70, 80, 90, 100\) a váhy testů jsou \(1, 1, 2, 3\). Jaký je jeho vážený průměr bodů?

42. Pracovník odpracoval směny: 5 hodin za 200 Kč/h, 8 hodin za 180 Kč/h, 7 hodin za 220 Kč/h. Jaká byla jeho průměrná hodinová mzda?

43. Cestující ujel tři části cesty různými rychlostmi: 50 km při 60 km/h, 100 km při 80 km/h, 150 km při 75 km/h. Jaká byla průměrná rychlost?

44. Výrobce má tři dodavatele komponent s kvalitou 90 %, 85 % a 80 %. Dodávají v poměru 2:3:5. Jaká je průměrná kvalita dodaných komponent?

45. Zákazník hodnotil produkt na základě 3 kritérií: design (8/10), funkčnost (9/10), cena (6/10). Váhy jsou 2:4:1. Jaké je celkové hodnocení?

46. Škola vypočítává závěrečnou známku studenta ze známek: písemka 2 (váha 4), ústní 1 (váha 2), projekt 3 (váha 1). Jaká je jeho průměrná známka?

47. V anketě hlasovalo 100 lidí. Věkové skupiny a jejich průměrný věk: 18–29 (30 lidí, průměr 24), 30–49 (40 lidí, průměr 38), 50+ (30 lidí, průměr 60). Jaký je celkový průměrný věk hlasujících?

48. Tři investoři investovali do fondu částky 100 000 Kč, 200 000 Kč a 300 000 Kč s ročními výnosy 5 %, 6 % a 7 %. Jaký byl celkový průměrný výnos investice?

49. Během dne byla teplota měřena v 6:00 (10°C), 12:00 (20°C), 15:00 (25°C), 22:00 (15°C). Záznamy mají váhy 2, 4, 3, 1 (dle délky období). Jaká byla průměrná denní teplota?

50. Tři produkty mají recenze od zákazníků: produkt A – průměr 4,2 (100 recenzí), produkt B – 4,0 (50 recenzí), produkt C – 3,8 (150 recenzí). Jaké je celkové hodnocení napříč produkty?

51. Tři různé stroje vyrobily během dne různé počty výrobků: stroj A vyrobil 100 kusů s průměrnou chybovostí 2 %, stroj B 300 kusů s chybovostí 1 %, a stroj C 600 kusů s chybovostí 0{,}5 %. Jaká je celková průměrná chybovost výroby?

52. Student napsal čtyři testy. První měl váhu 1 a dostal známku 3, druhý váhu 2 a známku 2, třetí měl váhu 3 a dostal 1, poslední test měl váhu 4, ale zatím není oznámkovaný. Jaká známka by musela být v posledním testu, aby vážený průměr byl maximálně 2?

53. Tři oddělení firmy dosáhla různých zisků: první 200 000 Kč (váha 3), druhé 150 000 Kč (váha 2), třetí 250 000 Kč (váha 5). Jaký je průměrný zisk přepočtený podle váhy významnosti?

54. Průměrná spotřeba tří aut byla: auto A – 6 l/100 km (ujelo 500 km), auto B – 7 l/100 km (ujelo 1000 km), auto C – 5 l/100 km (ujelo 1500 km). Jaká je celková průměrná spotřeba?

55. V průzkumu spokojenosti dali zákazníci restaurace hodnocení 1–5. Hodnocení 1 dalo 5 lidí, 2 dalo 10 lidí, 3 dalo 15 lidí, 4 dalo 30 lidí a 5 dalo 40 lidí. Jaké je průměrné hodnocení?

56. Dva sportovci běželi závod. První běžel 3 km tempem 5 min/km, druhý 7 km tempem 4{,}5 min/km. Jaké je jejich průměrné tempo (vážené délkou tratě)?

57. Čtyři dodavatelé dodali různá množství mouky s různou cenou za kilogram: 20 kg po 18 Kč, 30 kg po 17{,}5 Kč, 10 kg po 19 Kč, 40 kg po 18{,}2 Kč. Jaká je vážená průměrná cena za 1 kg?

58. Průměrná doba strávená na stránce byla pro různé sekce: blog 2 min (návštěvnost 400), eshop 3{,}5 min (návštěvnost 800), kontakt 1{,}2 min (návštěvnost 200). Jaká je celková průměrná doba?

59. Student vypracoval projekt, jehož jednotlivé části měly různou váhu: teorie 20 % (známka 1), analýza 30 % (známka 2), výpočty 30 % (známka 2), prezentace 20 % (známka 1). Jaká je výsledná známka?

60. V tabulce jsou výsledky čtyř sportovců s různým počtem účastí: Sportovec A – průměr 15 bodů (10 účastí), B – 17 bodů (12 účastí), C – 13 bodů (8 účastí), D – 20 bodů (5 účastí). Jaký je celkový vážený průměr?

61. Studentka absolvovala 3 zkoušky s výsledky 70 %, 85 % a 90 %. První zkouška měla váhu 2, druhá váhu 3 a třetí váhu 5. Vypočítejte její vážený průměr a zvažte, jaký by byl průměr, kdyby měly všechny zkoušky stejnou váhu.

62. V obchodě byly prodány tři typy výrobků: 10 kusů za 150 Kč, 5 kusů za 300 Kč a 3 kusy za 500 Kč. Jaká byla průměrná cena jednoho prodaného výrobku?

63. Průměrná hmotnost čtyř zvířat je známa: kráva (700 kg, váha 3), prase (120 kg, váha 2), ovce (60 kg, váha 2) a slepice (2 kg, váha 1). Jaká je vážená průměrná hmotnost zvířat v chovu?

64. Čas strávený činnostmi za den: spánek 8 h (váha 1), práce 8 h (váha 3), volnočasové aktivity 8 h (váha 2). Jaký je vážený průměr spokojenosti, pokud spánek má hodnocení 7, práce 5 a aktivity 9?

65. Firma má tři oddělení: Vývoj (hodnocení 9, váha 4), Marketing (7, váha 2), Administrativa (5, váha 1). Jaké je celkové hodnocení efektivity firmy?

66. Student získal v semestru známky: A (váha 5), B (váha 3), C (váha 2). Převod: A=1, B=2, C=3. Jaký je vážený průměr známek?

67. Tři typy energie v domácnosti: elektřina (800 kWh, váha 3), plyn (500 kWh, váha 2), dřevo (200 kWh, váha 1). Jaká je průměrná spotřeba na jednotku váhy?

68. Hodnocení tří verzí softwaru: verze A (7/10, váha 1), B (8/10, váha 3), C (6/10, váha 1). Jaké je celkové hodnocení?

69. Sportovec absolvoval tři tréninky: běh 30 min (váha 3), plavání 20 min (váha 2), posilování 50 min (váha 5). Průměrné hodnocení intenzity: 8, 7, 6. Určete vážený průměr intenzity.

70. Průměrná známka tří učitelů v hodnocení od studentů: učitel A (4,5/5, váha 20 hlasů), učitel B (4,2/5, váha 30), učitel C (4,8/5, váha 50). Vypočítejte vážený průměr hodnocení.

71. Ve firmě probíhá hodnocení zaměstnanců v několika kategoriích: produktivita (váha 4, průměrné skóre 85), docházka (váha 2, skóre 95) a týmová spolupráce (váha 3, skóre 90). Vypočítejte vážený průměr hodnocení a komentujte, jak váha kategorií ovlivňuje celkové hodnocení.

72. Tři investiční portfolia mají průměrné roční výnosy 5 %, 7 % a 4 %. Hmotnosti portfolií jsou dány částkami 10 000 Kč, 15 000 Kč a 5 000 Kč. Určete vážený průměr výnosu a zvažte, co by se stalo, pokud by investované částky byly stejné.

73. V matematické soutěži získali tři týmy následující body: tým A – 120 bodů (váha 4), tým B – 150 bodů (váha 2), tým C – 90 bodů (váha 3). Vypočítejte vážený průměr bodů a určete tým s největším vlivem na výsledek.

74. V rámci školního projektu bylo zapotřebí zhodnotit tři varianty: A, B a C. Výsledky (na škále 1–10) byly: 7, 9 a 8. Váhy odpovídají času strávenému na každé variantě: 5, 3 a 2 hodiny. Vypočítejte vážený průměr hodnocení.

75. Při analýze spotřeby vody byly změřeny tři oblasti s průměrnou spotřebou: oblast 1 (120 l/osobu denně, váha 3), oblast 2 (150 l/osobu denně, váha 5) a oblast 3 (100 l/osobu denně, váha 2). Určete vážený průměr spotřeby vody.

76. Tři investoři mají následující podíly a výnosy: Investor A – 30 % podíl, 8 % výnos, Investor B – 50 % podíl, 6 % výnos, Investor C – 20 % podíl, 10 % výnos. Vypočítejte vážený průměr výnosu.

77. Ve třech třídách bylo provedeno testování s průměrnými výsledky 75 %, 85 % a 80 %. Počet studentů v třídách byl 20, 30 a 10. Určete vážený průměr výsledků.

78. Průměrný čas strávený na domácích úkolech v týdnu: pondělí 1 hodina (váha 1), úterý 2 hodiny (váha 2), středa 1,5 hodiny (váha 3), čtvrtek 3 hodiny (váha 1). Vypočítejte vážený průměr času stráveného na úkolech.

79. Učitelé byli hodnoceni podle tří kritérií: přístup k žákům (váha 4, skóre 8), příprava na výuku (váha 3, skóre 7), výsledky žáků (váha 3, skóre 9). Určete celkové hodnocení učitele.

80. V průzkumu preferencí byly zaznamenány tři možnosti: možnost A (váha 40 %, hodnocení 6), možnost B (váha 35 %, hodnocení 8) a možnost C (váha 25 %, hodnocení 7). Vypočítejte vážený průměr hodnocení.

81. Firma sleduje kvalitu výroby podle tří parametrů: přesnost (váha 5, skóre 92), rychlost (váha 3, skóre 85) a spotřeba materiálu (váha 2, skóre 88). Vypočítejte vážený průměr skóre a analyzujte, jak by se změnil, pokud by se váha přesnosti snížila na 3 a váha rychlosti zvýšila na 5.

82. Tým složený ze 4 odborníků hodnotí projekt. Každý expert má váhu podle své zkušenosti: 6, 3, 5 a 1. Jejich hodnocení jsou 80, 90, 85 a 70 bodů. Spočítejte vážený průměr a určete, jak by se změnil průměr, pokud by expert s váhou 1 neměl hlas.

83. V průzkumu preferencí na výběr dovolené bylo hlasováno takto: 40 % hlasů pro destinaci A (skóre 8), 35 % pro destinaci B (skóre 7), 25 % pro destinaci C (skóre 9). Vypočítejte vážený průměr hodnocení a komentujte vliv jednotlivých váh.

84. Ve třech městech byla měřena průměrná denní teplota: město X 22 °C (váha 3), město Y 26 °C (váha 2), město Z 24 °C (váha 5). Vypočítejte vážený průměr a porovnejte ho s jednoduchým průměrem.

85. Studenti vykonali tři testy s průměrnými známkami 1,8, 2,0 a 1,5. Váhy testů byly stanoveny jako 3, 4 a 3. Vypočítejte vážený průměr známek a vyhodnoťte výslednou známku.

86. V rámci marketingového průzkumu byly zaznamenány preference tří produktů: Produkt A – 300 hlasů (váha 3), Produkt B – 500 hlasů (váha 5), Produkt C – 200 hlasů (váha 2). Zjistěte vážený průměr počtu hlasů na jednu váhu a porovnejte s jednoduchým průměrem.

87. V projektu se započítávají tři typy úkolů: teoretické (váha 2, skóre 85), praktické (váha 5, skóre 78) a prezentační (váha 3, skóre 90). Spočítejte vážený průměr a určete, který typ úkolu má největší vliv na celkové hodnocení.

88. Na základě hodnocení tří oddělení firmy (marketing, výroba, finance) byly získány skóre 88, 82 a 90. Váhy odpovídají počtu zaměstnanců: 20, 50 a 30. Vypočítejte vážený průměr a komentujte, jak počet zaměstnanců ovlivňuje výsledné skóre.

89. V soutěži mezi třemi týmy byly dosaženy výsledky 78, 85 a 90 bodů. Váhy týmů odpovídají počtu členů: 6, 4 a 5. Vypočítejte vážený průměr bodů a určete, jak by se změnil, kdyby se váha prvního týmu zvýšila na 8.

90. Ve třech sekcích závodu dosáhli účastníci průměrných časů 12, 15 a 10 minut. Váhy odpovídají délce úseků: 3, 4 a 3 km. Vypočítejte vážený průměr času na kilometr.

91. V závodě pracují tři oddělení, která přispívají k celkovému výkonu. Oddělení A má váhu 4 a výkon 75 %, oddělení B váhu 3 a výkon 82 %, oddělení C váhu 3 a výkon 90 %. Spočítejte vážený průměr a porovnejte s aritmetickým průměrem.

92. Při hodnocení kvality výrobků byly zaznamenány tři parametry: odolnost (váha 7, skóre 88), design (váha 2, skóre 92) a funkčnost (váha 1, skóre 85). Spočítejte vážený průměr a vyhodnoťte význam jednotlivých parametrů.

93. V anketě hlasovalo 500 lidí. 60 % hlasovalo pro variantu A (váha 5), 25 % pro variantu B (váha 3) a 15 % pro variantu C (váha 2). Skóre variant jsou 7, 8 a 9 bodů. Vypočítejte vážený průměr hodnocení a komentujte výsledek.

94. Škola hodnotí kvalitu výuky podle tří kritérií: znalosti učitele (váha 6, hodnocení 85), interaktivita (váha 3, hodnocení 80), dostupnost materiálů (váha 1, hodnocení 90). Spočítejte vážený průměr a navrhněte, které kritérium by mělo být posíleno.

95. V obchodě jsou tři typy produktů s různými prodeji a cenami: Produkt A (váha 1000 prodaných ks, cena 20 Kč), Produkt B (váha 500 ks, cena 35 Kč), Produkt C (váha 200 ks, cena 50 Kč). Spočítejte vážený průměr ceny za všechny prodané produkty.

96. Výrobce hodnotí tři parametry kvality: přesnost (váha 4, skóre 92), trvanlivost (váha 5, skóre 85) a estetika (váha 1, skóre 78). Vypočítejte vážený průměr a navrhněte, jak zlepšit celkové hodnocení.

97. V anketě o spokojenosti zákazníků byly získány tyto skóre: služby 78 (váha 5), produkt 85 (váha 3), cena 90 (váha 2). Spočítejte vážený průměr a navrhněte, co by firma měla prioritně zlepšit.

98. Tři investiční fondy měly výnosy 4 %, 6 % a 3 % s váhami 3, 5 a 2. Spočítejte vážený průměr výnosu portfolia a analyzujte rozložení rizika.

99. Firma hodnotí tři faktory efektivity výroby: rychlost (váha 4, skóre 90), kvalita (váha 5, skóre 85) a náklady (váha 1, skóre 70). Spočítejte vážený průměr a navrhněte, na co by se měla firma zaměřit.

100. V soutěži bylo hodnoceno pět projektů s těmito skóre a váhami: P1 (80, váha 3), P2 (85, váha 2), P3 (78, váha 4), P4 (90, váha 1), P5 (82, váha 5). Spočítejte vážený průměr a určete nejvíce vlivný projekt.

101. Tři města přispívají do společného fondu pro infrastrukturu. Město A přispělo 3 miliony korun a mělo efektivitu 78 %, město B přispělo 5 milionů s efektivitou 85 %, město C přispělo 2 miliony s efektivitou 92 %. Spočítejte vážený průměr efektivity a vysvětlete výsledek.

102. Studenti absolvovali tři testy. První test měl váhu 2 a student získal 70 bodů, druhý test měl váhu 5 a student získal 80 bodů, třetí test měl váhu 3 a výsledek byl 76 bodů. Spočítejte vážený průměr bodového zisku.

103. Tři regiony reportují míru nezaměstnanosti: Region A (váha populace 1 milion, míra 6 %), B (váha 0,5 milionu, míra 4 %), C (váha 0,8 milionu, míra 5 %). Spočítejte váženou průměrnou nezaměstnanost.

104. V automobilce se vyrábí tři modely aut s následujícími daty: Model A (váha 600 ks, spotřeba 5,4 l/100 km), B (400 ks, spotřeba 6,2), C (300 ks, spotřeba 4,8). Spočítejte průměrnou spotřebu všech vozů.

105. V nemocnici se hodnotí tři oddělení podle průměrného času ošetření: Interna (váha 300 pacientů, čas 45 min), Chirurgie (150 pacientů, 60 min), ORL (50 pacientů, 30 min). Spočítejte vážený průměr času ošetření.

106. Hodnotíme dodavatele podle rychlosti (hodiny): Dodavatel A (váha 5 zakázek, 24 h), B (váha 3, 18 h), C (váha 2, 30 h). Spočítejte vážený průměr dodací lhůty.

107. V distribučním centru byly zaznamenány časy doručení: oblast A (váha 100 zásilek, 2 dny), B (60 zásilek, 1,5 dne), C (40 zásilek, 3 dny). Spočítejte vážený průměr doby doručení.

108. Průměrné známky tří předmětů studenta jsou: Matematika (váha 6, známka 2), Fyzika (váha 3, známka 1), Informatika (váha 1, známka 3). Spočítejte vážený průměr známek.

109. Analýza investic: Akcie A (váha 40 %, výnos 7 %), B (35 %, 5 %), C (25 %, 6,5 %). Spočítejte vážený průměr výnosu portfolia.

110. V jazykovém kurzu se hodnotí: gramatika (váha 4, hodnocení 82), výslovnost (váha 3, hodnocení 78), slovní zásoba (váha 3, hodnocení 88). Spočítejte vážený průměr a navrhněte zlepšení.

111. Při hodnocení výkonnosti čtyř oddělení dostala oddělení A, B, C a D skóre 70, 85, 90 a 95. Jejich váhy odpovídají počtu zaměstnanců: A (40), B (30), C (20), D (10). Spočítejte vážený průměr a vysvětlete význam vah.

112. Při sestavování známky z předmětu má písemka váhu 5, ústní zkoušení váhu 3 a domácí úkoly váhu 2. Student dostal známky 2, 3 a 1. Vypočítejte vážený průměr známky a určete, která část měla největší vliv.

113. V projektu přispívají tři týmy s odlišným počtem hodin: Tým X (120 hodin, kvalita 85), Tým Y (80 hodin, kvalita 90), Tým Z (50 hodin, kvalita 95). Spočítejte vážený průměr kvality práce.

114. Učitel hodnotí písemku ve čtyřech částech: test (váha 4, 70 bodů), esej (váha 3, 80 bodů), úloha z grafu (váha 2, 90 bodů), a shrnutí (váha 1, 85 bodů). Spočítejte výsledný průměr.

115. Student se účastnil čtyř kurzů s kredity: 5, 3, 4, 2 a známkami 1, 2, 1, 3. Spočítejte vážený průměr známek a vysvětlete, proč nelze použít obyčejný průměr.

116. Firma zvažuje návratnost tří investic: A (váha 50 tisíc €, výnos 6 %), B (váha 30 tisíc €, výnos 4 %), C (váha 20 tisíc €, výnos 8 %). Spočítejte vážený průměr výnosu.

117. Ve škole hodnotili tři části projektu: přípravu (váha 2, skóre 80), prezentaci (váha 5, skóre 70), obhajobu (váha 3, skóre 90). Spočítejte vážený průměr.

118. V podnikové soutěži získali tři týmy body: Tým A (95 bodů, váha 6), Tým B (80 bodů, váha 2), Tým C (88 bodů, váha 2). Vypočítejte vážený průměr bodů.

119. V nákupním průzkumu odpovědělo 100 mužů a 150 žen. Muži ohodnotili produkt průměrně 80 body, ženy 90 body. Spočítejte celkový vážený průměr hodnocení.

120. V rámci srovnání aut byly uděleny známky z jízdního komfortu (váha 3, známka 1), spotřeby (váha 4, známka 2) a výbavy (váha 3, známka 1). Spočítejte vážený průměr známky vozu.

121. Tři technologické procesy přispívají různým podílem k výrobnímu cyklu: proces X (váha 5, efektivita 76 %), proces Y (váha 3, efektivita 88 %), proces Z (váha 2, efektivita 95 %). Spočítejte vážený průměr efektivity a zhodnoťte, jak výrazně ovlivňuje výsledek nejčastější proces.

122. V projektu bylo hodnoceno pět dílčích úkolů s různým přínosem: Ú1 (váha 2, skóre 80), Ú2 (váha 3, skóre 75), Ú3 (váha 1, skóre 90), Ú4 (váha 2, skóre 85), Ú5 (váha 2, skóre 70). Spočítejte vážený průměr a navrhněte, který úkol by měl být prioritně zlepšen.

123. Školení absolvovali zaměstnanci z různých oddělení: oddělení A (váha 8, hodnocení 79), oddělení B (váha 5, hodnocení 83), oddělení C (váha 2, hodnocení 91). Spočítejte vážený průměr spokojenosti a posuďte vliv méně početných skupin.

124. Tři stroje pracují různě dlouhou dobu denně: Stroj A (váha 10 h, výkonnost 88 %), Stroj B (váha 5 h, výkonnost 92 %), Stroj C (váha 3 h, výkonnost 95 %). Spočítejte vážený průměr výkonnosti a posuďte rozložení zátěže.

125. V zákaznické soutěži byly produkty hodnoceny podle relevance (váha 4, skóre 82), inovace (váha 5, skóre 79) a uživatelského dojmu (váha 1, skóre 91). Vypočítejte vážený průměr a uveďte, proč má výsledek tendenci být nižší než průměr všech skóre.

126. Tři laboratoře hodnotily čistotu vzorku: Lab A (váha 6, skóre 87), Lab B (váha 3, skóre 92), Lab C (váha 1, skóre 98). Spočítejte vážený průměr a vysvětlete, proč Lab C nemá zásadní vliv na výsledek.

127. V jazykové škole byly hodnoceny úrovně studentů v gramatice (váha 5, skóre 80), poslechu (váha 3, skóre 85) a mluvení (váha 2, skóre 78). Spočítejte vážený průměr a určete, na jakou oblast se zaměřit pro zlepšení celkového výsledku.

128. Zaměstnanci byli hodnoceni podle týmové spolupráce (váha 4, skóre 82), technických dovedností (váha 5, skóre 78) a docházky (váha 1, skóre 95). Spočítejte vážený průměr a navrhněte rozvojové doporučení.

129. Tři dodavatelé poskytli služby s následujícím hodnocením: Dodavatel A (váha 3, skóre 85), Dodavatel B (váha 6, skóre 80), Dodavatel C (váha 1, skóre 90). Spočítejte vážený průměr a posuďte, zda nejlepší dodavatel ovlivnil výsledek výrazně.

130. Výkon tří vývojových týmů byl hodnocen takto: Tým A (váha 7, výkon 81), Tým B (váha 2, výkon 88), Tým C (váha 1, výkon 94). Spočítejte vážený průměr a navrhněte, zda má smysl více investovat do týmu s nejlepšími výsledky.

131. V průzkumu spokojenosti pacientů byly hodnoceny tři oblasti: čekací doba (váha 5, hodnocení 65), chování personálu (váha 3, hodnocení 85), čistota zařízení (váha 2, hodnocení 90). Spočítejte vážený průměr spokojenosti a zdůvodněte, co nejvíce ovlivňuje výsledek.

132. Student obdržel známky z pěti předmětů s různou váhou: matematika (váha 4, známka 1), čeština (váha 3, známka 2), biologie (váha 2, známka 1), dějepis (váha 1, známka 3), tělesná výchova (váha 1, známka 1). Určete vážený studijní průměr.

133. Firma hodnotila pět dodavatelů podle kritérií: kvalita (váha 5), spolehlivost (váha 3), cena (váha 2). Dodavatel A získal skóre 88, 90, 70. Vypočítejte jeho vážené hodnocení.

134. V projektu byly jednotlivé fáze hodnoceny podle důležitosti a úspěšnosti: plánování (váha 2, 70 %), realizace (váha 5, 85 %), kontrola (váha 3, 80 %). Spočítejte vážený průměr úspěšnosti projektu.

135. Tři zaměstnanci přispěli různým počtem hodin k vývoji aplikace. Pracovník A: 120 hodin (hodnocení 92), B: 80 hodin (hodnocení 88), C: 100 hodin (hodnocení 90). Spočítejte vážený průměr výkonu.

136. Učitel hodnotil esej podle těchto kritérií: obsah (váha 5, skóre 82), styl (váha 3, skóre 78), pravopis (váha 2, skóre 90). Určete vážené hodnocení eseje.

137. Zákazníci hodnotili obchod dle tří hledisek: rychlost obsluhy (váha 4, hodnocení 70), přehlednost sortimentu (váha 4, hodnocení 82), ceny (váha 2, hodnocení 88). Vypočítejte vážený průměr spokojenosti.

138. Tři seminární práce byly ohodnoceny 70, 80 a 95 body. Jejich váhy byly 2, 3 a 5. Spočítejte vážený průměr a posuďte význam jednotlivých prací.

139. V soutěži získali účastníci následující body: X (85, váha 3), Y (80, váha 4), Z (75, váha 3). Určete vážený průměr a komentujte rozložení bodů.

140. Studenti v kurzu získali body z domácích úkolů (váha 2, průměr 88), projektů (váha 4, průměr 92), testů (váha 4, průměr 85). Spočítejte celkové vážené hodnocení.

141. Tři různá vozidla přepravují zboží. Nákladní auto A ujede 100 km při průměrné rychlosti 60 km/h, auto B ujede 200 km rychlostí 80 km/h a auto C 150 km rychlostí 75 km/h. Spočítejte vážený průměr rychlosti přepravy.

142. Ve výrobním závodě pracují čtyři směny s různým počtem pracovníků: směna A (20 lidí, efektivita 82 %), B (25 lidí, 78 %), C (15 lidí, 88 %) a D (30 lidí, 80 %). Vypočítejte vážený průměr efektivity.

143. Student hodnotí pět předmětů s různými kredity: Matematika (5 kr., známka 1), Fyzika (4 kr., 2), Chemie (3 kr., 1), Informatika (2 kr., 3), Biologie (1 kr., 2). Spočítejte vážený průměr známek.

144. V městských částech byly zaznamenány různé úrovně hluku: oblast A (váha dle obyvatel 5000, hluk 70 dB), B (7000, 65 dB), C (3000, 80 dB). Vypočítejte vážený průměr hluku.

145. Tři různé kampaně přinesly tyto počty kliknutí a konverzní poměry: A (10 000 kliknutí, 2 %), B (5 000, 3,5 %), C (2 000, 5 %). Spočítejte vážený průměr konverze.

146. V testu hráli tři hráči různý počet her: hráč A (30 her, úspěšnost 60 %), B (50 her, 72 %), C (20 her, 55 %). Vypočítejte vážený průměr úspěšnosti.

147. Firma má tři pobočky s různým ziskem a počtem zaměstnanců: A (zisk 2 mil. Kč, 20 zaměstnanců), B (3,5 mil. Kč, 50 zaměstnanců), C (1,5 mil. Kč, 15 zaměstnanců). Spočítejte průměrný zisk na zaměstnance (vážený).

148. Při kontrole kvality bylo zjištěno: série A (1000 kusů, 1 % vad), B (500 kusů, 2,5 %), C (1500 kusů, 0,8 %). Spočítejte vážený průměr vadnosti.

149. Ve třech regionech byly měřeny teploty: sever (5 dní, 10 °C), jih (7 dní, 15 °C), západ (3 dny, 12 °C). Vypočítejte vážený průměr teplot.

150. Hodnocení filmu podle tří recenzentů: recenzent A (váha 3, skóre 70), B (váha 5, skóre 85), C (váha 2, skóre 60). Spočítejte vážený průměr hodnocení.

151. Tři dopravní linky přepravují denně různý počet cestujících. Linka A přepraví 1200 lidí (spolehlivost 95 %), linka B 800 lidí (spolehlivost 90 %) a linka C 500 lidí (spolehlivost 85 %). Spočítejte vážený průměr spolehlivosti přepravy a interpretujte výsledek.

152. Tři dodavatelé poskytují materiál s různou kvalitou. Dodavatel A dodal 500 kg materiálu (kvalita 80 %), dodavatel B 300 kg (kvalita 85 %) a dodavatel C 200 kg (kvalita 92 %). Určete vážený průměr kvality materiálu a posuďte vliv jednotlivých dodavatelů.

153. Výzkumný tým obdržel hodnocení na základě tří kritérií: inovace (váha 6, hodnocení 88), metodika (váha 2, hodnocení 95), přínos pro praxi (váha 2, hodnocení 80). Spočítejte vážený průměr hodnocení projektu a posuďte, které kritérium mělo největší dopad.

154. V měření zákaznické spokojenosti byly zaznamenány skóre za komunikaci (váha 4, hodnocení 75), rychlost dodání (váha 3, hodnocení 85) a kvalitu balení (váha 3, hodnocení 90). Vypočítejte vážený průměr a určete slabé místo v zákaznické zkušenosti.

155. Během školního roku bylo napsáno 5 testů s různou váhou: Test 1 (váha 1, známka 3), Test 2 (váha 1, známka 2), Test 3 (váha 2, známka 1), Test 4 (váha 3, známka 2), Test 5 (váha 3, známka 1). Spočítejte vážený průměr známek a posuďte vývoj žáka.

156. Restaurace hodnotila kvalitu tří jídel podle váženého skóre: předkrm (váha 2, skóre 85), hlavní chod (váha 5, skóre 90), dezert (váha 3, skóre 78). Určete vážený průměr a navrhněte zlepšení nabídky.

157. V obchodě byly hodnoceny tři aspekty zákazníky: ochota personálu (váha 4, hodnocení 88), čistota prostředí (váha 3, hodnocení 90), rychlost obsluhy (váha 3, hodnocení 84). Spočítejte vážený průměr a určete prioritní oblast zlepšení.

158. Výroba součástky probíhá na třech strojích s různou přesností: Stroj A (váha 5, přesnost 95 %), Stroj B (váha 3, přesnost 88 %), Stroj C (váha 2, přesnost 82 %). Spočítejte vážený průměr přesnosti výroby a analyzujte výsledek.

159. Firma hodnotila úspěšnost kampaní: online kampaň (váha 6, efekt 78 %), tisková kampaň (váha 2, efekt 65 %), televizní reklama (váha 2, efekt 90 %). Vypočítejte vážený průměr a navrhněte efektivnější rozložení investic.

160. Tři školy měly různé průměrné výsledky u státní zkoušky: Škola A (váha 300 studentů, průměr 78), Škola B (200 studentů, průměr 85), Škola C (100 studentů, průměr 90). Spočítejte vážený průměr za všechny školy.

171. V pivovare hodnotili kvalitu piva podle tří faktorů: chuť (váha 6, známka 8), vůně (váha 3, známka 7), pěnivost (váha 1, známka 9). Spočítejte vážený průměr hodnocení a vysvětlete jeho význam.

172. Firma hodnotí efektivitu tří reklamních kampaní: online (váha 7, efekt 60 %), tisk (váha 2, efekt 45 %), TV (váha 1, efekt 75 %). Vypočítejte vážený průměr efektivity a popište, co výsledek znamená.

173. V závodě byly zaznamenány tři typy vad na výrobcích: typ A (váha 1000 ks, míra vadnosti 2 %), typ B (500 ks, 5 %), typ C (1500 ks, 1,5 %). Spočítejte váženou průměrnou míru vadnosti a vysvětlete, jak se liší od prostého průměru.

174. Škola má tři třídy s různým počtem žáků a průměrnými známkami: třída 1 (30 žáků, průměr 2,1), třída 2 (25 žáků, průměr 1,8), třída 3 (20 žáků, průměr 2,5). Vypočítejte vážený průměr známek celé školy a komentujte výsledek.

175. V měsíční výrobě jsou tři typy produktů s různou produkcí a náklady na jednotku: produkt A (400 ks, 120 Kč), produkt B (300 ks, 150 Kč), produkt C (300 ks, 100 Kč). Určete vážený průměr nákladů na jednotku a vysvětlete, proč je užitečný.

176. Hodnocení zaměstnanců ve firmě zahrnuje pracovní výkonnost (váha 5, hodnocení 87 %), docházku (váha 3, 92 %), týmovou spolupráci (váha 2, 85 %). Vypočítejte vážené hodnocení a diskutujte jeho využití.

177. Škola zvažuje průměrný počet hodin strávených učením týdně u třech ročníků: první (váha 40 žáků, 10 h), druhý (30 žáků, 12 h), třetí (20 žáků, 15 h). Spočítejte vážený průměr a interpretujte.

178. V laboratoři jsou tři druhy chemikálií s různými koncentracemi a objemy: chemikálie A (váha 5 l, 8 %), B (3 l, 10 %), C (2 l, 6 %). Určete váženou průměrnou koncentraci roztoku.

179. Restaurace hodnotí kvalitu pokrmů na základě tří kritérií: chuť (váha 7, hodnocení 9), prezentace (2, 8), rychlost servisu (1, 7). Vypočítejte vážený průměr a vysvětlete, jaký má význam.

180. V průzkumu spokojenosti zákazníků hodnotilo tři oddělení firmy: prodej (váha 50 zákazníků, průměr 4,2), servis (30 zákazníků, 3,8), podpora (20 zákazníků, 4,5). Spočítejte vážený průměr spokojenosti.

181. Firma vyrábí tři druhy výrobků s různými počty a chybovostí: Výrobek A (váha 1000 ks, chybovost 1,2 %), Výrobek B (1500 ks, 3 %), Výrobek C (500 ks, 2 %). Spočítejte váženou průměrnou chybovost a vysvětlete význam.

185. V zemědělství jsou sledovány výnosy tří plodin na různých plochách: pšenice (váha 20 ha, výnos 3,5 t/ha), kukuřice (15 ha, 4,2 t/ha), ječmen (10 ha, 2,8 t/ha). Vypočítejte vážený průměr výnosu a podrobně vysvětlete jeho význam.

186. Tři firmy hodnotí spokojenost se softwarem: firma A (váha 12 zaměstnanců, 4,7), B (8 zaměstnanců, 4,3), C (5 zaměstnanců, 4,9). Spočítejte vážený průměr spokojenosti a podrobně vysvětlete postup.

187. Výsledky měření tří strojů na výrobě jsou: stroj 1 (váha 6 hodin, produkce 100 ks/hod), stroj 2 (8 hodin, 80 ks/hod), stroj 3 (4 hodiny, 110 ks/hod). Vypočítejte vážený průměr produkce za den a podrobně vysvětlete.

188. V hotelu hodnotí tři kategorie: čistota (váha 4, hodnocení 9), služby (3, 8), lokalita (3, 7). Spočítejte vážený průměr a podrobně vysvětlete jeho význam.

189. Ve výrobě se měří úspěšnost tří směn: první (váha 7 hodin, 92 %), druhá (8 hodin, 85 %), třetí (5 hodin, 90 %). Spočítejte vážený průměr úspěšnosti a podrobně vysvětlete.

190. Při hodnocení tří restaurací byly zaznamenány počty hlasů a průměrná hodnocení: Restaurace A (100 hlasů, 4,3), B (50 hlasů, 4,0), C (150 hlasů, 4,5). Spočítejte vážený průměr a vysvětlete, jaký má význam.

191. Tři oddělení firmy mají různé počty zaměstnanců a průměrné měsíční výdělky: Oddělení A (30 zaměstnanců, 35 000 Kč), B (20 zaměstnanců, 40 000 Kč), C (10 zaměstnanců, 45 000 Kč). Spočítejte vážený průměrný plat ve firmě a podrobně vysvětlete výpočet.

192. V nemocnici sledují průměrný počet ošetřených pacientů za den na třech odděleních: Chirurgie (váha 15 lékařů, 8 pacientů), Interna (20 lékařů, 10 pacientů), Pediatrie (10 lékařů, 6 pacientů). Spočítejte vážený průměr pacientů na lékaře a vysvětlete postup.

193. Škola vyhodnocuje úspěšnost tří tříd v testu: Třída A (váha 25 žáků, 78 %), B (20 žáků, 85 %), C (15 žáků, 82 %). Spočítejte vážený průměr úspěšnosti a vysvětlete postup.

194. V obchodě sledují průměrnou útratu zákazníků ve třech prodejnách: Prodejna A (váha 120 zákazníků, 450 Kč), B (80 zákazníků, 520 Kč), C (100 zákazníků, 480 Kč). Spočítejte vážený průměr útraty a vysvětlete postup.

195. V projektu pracují tři týmy s různým počtem členů a výkonem na projekt: Tým A (váha 6 členů, výkon 85 %), B (4 členové, 90 %), C (5 členů, 80 %). Spočítejte vážený průměr výkonu a vysvětlete výpočet.

196. V kraji byly měřeny průměrné roční úspory domácností ve třech městech: Město A (váha 15 000 domácností, 25 000 Kč), B (10 000 domácností, 30 000 Kč), C (5 000 domácností, 20 000 Kč). Spočítejte vážený průměr úspor a vysvětlete význam.

197. Ve firmě jsou tři výrobní linky s různými kapacitami a výtěžností: Linka A (váha 500 jednotek, výtěžnost 92 %), B (300 jednotek, 88 %), C (200 jednotek, 85 %). Spočítejte vážený průměr výtěžnosti a vysvětlete postup.

198. V marketingové kampani byly vyhodnoceny tři kanály: Internet (váha 60 % rozpočtu, efekt 75 %), TV (25 %, efekt 85 %), Rádio (15 %, efekt 65 %). Spočítejte vážený průměr efektivity kampaně a vysvětlete jej.

199. Ve výrobním závodě jsou tři směny s různou produktivitou a počtem zaměstnanců: Směna A (váha 50 zaměstnanců, produktivita 95 %), B (40 zaměstnanců, 90 %), C (30 zaměstnanců, 85 %). Spočítejte vážený průměr produktivity a vysvětlete význam.

200. Tři typy investic mají různé výnosy a váhy v portfoliu: Akcie (váha 50 %, výnos 12 %), Dluhopisy (30 %, 7 %), Komodity (20 %, 10 %). Spočítejte vážený průměrný výnos portfolia a vysvětlete postup.