1. Kolika způsoby lze vybrat buď jedno ovoce z 5 druhů, nebo jednu zeleninu ze 3 druhů?
Řešení:
Máme dvě možnosti – vybrat ovoce nebo zeleninu. Použijeme pravidlo součtu:
\( 5 + 3 = 8 \) způsobů
2. Kolika způsoby si může student zvolit oběd, pokud má na výběr 4 polévky a ke každé může vybrat jednu z 6 hlavních jídel?
Řešení:
Každá polévka se může kombinovat s každým hlavním jídlem → pravidlo součinu:
\( 4 \cdot 6 = 24 \) způsobů
3. Kolika způsoby lze vybrat buď jednu knihu z 7 detektivek, nebo jednu z 5 sci-fi knih, nebo jednu ze 4 románů?
Řešení:
Možnosti jsou neslučitelné → použijeme pravidlo součtu:
\( 7 + 5 + 4 = 16 \) způsobů
4. Kolika způsoby lze zvolit auto z 3 značek, přičemž ke každé značce existují 4 modely a každý model má 2 barvy?
Řešení:
Postupujeme postupně podle pravidla součinu:
\( 3 \cdot 4 \cdot 2 = 24 \) způsobů výběru auta
5. Kolika způsoby lze zvolit vstupenku do divadla, pokud jsou 3 různé sály a v každém z nich se hrají 2 různá představení?
Řešení:
Každý sál má \(2\) možnosti → celkem:
\( 3 \cdot 2 = 6 \) způsobů
6. Osoba si vybírá outfit: má na výběr z 5 košil, 3 kalhot a 2 párů bot. Kolik různých outfitů může vytvořit?
Řešení:
Každá položka výběru je nezávislá → použijeme pravidlo součinu:
\( 5 \cdot 3 \cdot 2 = 30 \) outfitů
7. Student si vybírá volitelný předmět: buď si vezme 1 předmět z oblasti historie (4 možnosti), nebo 1 z oblasti přírodních věd (5 možností). Kolik má možností?
Řešení:
Volba je buď historie, nebo přírodní vědy → neslučitelné volby → pravidlo součtu:
\( 4 + 5 = 9 \) možností
8. Kolik čtyřciferných čísel lze vytvořit, pokud první číslice nemůže být \(0\) a žádná číslice se neopakuje?
Řešení:
První cifra: \(9\) možností (\(1\)–\(9\))
Druhá: \(9\) (vše kromě první)
Třetí: \(8\) (vše kromě předchozích dvou)
Čtvrtá: \(7\) (vše kromě předešlých)
\(9 \cdot 9 \cdot 8 \cdot 7 = 4536\) čísel
9. Kolik trojciferných čísel lze vytvořit, pokud jsou všechny cifry různé a číslo je sudé?
Řešení:
Sudá čísla končí \(0, 2, 4, 6, 8\) (\(5\) možností)
Pro každou koncovou cifru spočítáme počet možností pro první a druhou cifru (nesmí být rovna koncové):
Příklad: končí \(0\) → první: \(9\) možností (\(1\)–\(9\)), druhá: \(8\) (vše kromě první a \(0\)) → \(9 \cdot 8 = 72\)
Opakováním pro \(5\) sudých cifer dostaneme celkový součet:
\( \Rightarrow \) celkem \(5 \cdot 72 = 360\) čísel
10. Kolik různých cest vede z bodu \(A\) do bodu \(C\) přes bod \(B\), pokud z \(A\) do \(B\) vedou \(3\) cesty a z \(B\) do \(C\) vedou \(4\) cesty?
Řešení:
Každou cestu z \(A\) do \(B\) lze kombinovat s každou cestou z \(B\) do \(C\) → pravidlo součinu:
\(3 \cdot 4 = 12\) cest
11. Kolika způsoby lze vybrat tým o \(3\) osobách, pokud máme \(4\) studenty z \(1.A\) a \(5\) studentů z \(1.B\), přičemž tým může být složen buď jen z \(1.A\), nebo jen z \(1.B\)?
Řešení:
Možnosti jsou dvě, navzájem se vylučují → použijeme pravidlo součtu.
Kombinujeme hradní a zámecký výběr → pravidlo součinu:
\(10 \cdot 3 = 30\) tras
13. Kolika způsoby může žák složit denní rozvrh, pokud si má zvolit \(1\) z \(3\) jazykových kurzů, \(1\) z \(4\) sportů a \(1\) z \(2\) uměleckých aktivit?
Řešení:
Pravidlo součinu:
\(3 \cdot 4 \cdot 2 = 24\) různých kombinací denního programu
14. Kolik tříciferných čísel lze sestavit z číslic \(1, 2, 3, 4, 5\), pokud se číslice neopakují a číslo je liché?
Řešení:
Poslední cifra musí být lichá: \(1, 3, 5\) → \(3\) možnosti
Pro každou takovou cifru volíme první a druhou číslici z ostatních \(4\):
První: \(4\) možnosti, druhá: \(3\) možnosti
\( \Rightarrow 3 \cdot 4 \cdot 3 = 36\) čísel
15. Kolik různých hesel lze sestavit ze \(2\) písmen (z \(A, B, C\)) a \(2\) číslic (\(0\)–\(4\)), pokud se žádné znaky neopakují a začíná se písmenem?
Řešení:
\(2\) písmena z \(3\): \(\mathrm{C}(3,2) = 3\), lze je uspořádat: \(2! = 2\)
\(2\) číslice z \(5\): \(\mathrm{C}(5,2) = 10\), lze je uspořádat: \(2! = 2\)
16. Kolika způsoby lze vybrat dvojici student–učitel, pokud máme \(6\) studentů a \(4\) učitele, ale žádný student nemůže být zároveň učitelem?
Řešení:
Výběr studenta: \(6\) možností, výběr učitele: \(4\) možnosti
\( \Rightarrow 6 \cdot 4 = 24 \) dvojic
17. Kolik registračních značek lze sestavit ze \(2\) písmen (\(A\)–\(D\)) a \(3\) číslic (\(1\)–\(3\)), pokud písmena se neopakují, ale číslice se mohou opakovat?
18. Kolika způsoby může ředitel školy vytvořit rozvrh na jednu hodinu, pokud může zvolit \(1\) předmět ze \(6\), \(1\) učitele ze \(4\) a \(1\) třídu z \(5\)?
Řešení:
Každý výběr je nezávislý → pravidlo součinu:
\( 6 \cdot 4 \cdot 5 = 120 \) možností rozvrhu
19. Kolik čtyřpísmenných kódů lze vytvořit z písmen \(A, B, C, D, E, F\), pokud první dvě písmena musí být různá, ale poslední dvě mohou být stejná?
Řešení:
První písmeno: \(6\) možností, druhé: \(5\) (jiné než první)
Třetí a čtvrté: každé \(6\) možností (opakování povoleno)
\( 6 \cdot 5 \cdot 6 \cdot 6 = 1080 \)
20. Kolik různých \(5\) členných týmů lze vytvořit z \(8\) lidí, pokud první pozice je kapitán, druhá zástupce a zbytek členové bez pořadí?
25. Kolik čísel větších než \(5000\) lze vytvořit z číslic \(2, 3, 5, 6, 7\) bez opakování a každé číslo má mít \(4\) cifry?
Řešení:
Čísla větší než \(5000\) → první cifra: \(5, 6\) nebo \(7\) → \(3\) možnosti
Zbývají \(4\) číslice, vybíráme \(3\) další (uspořádaně, bez opakování):
\( \frac{4!}{3! \cdot 1!} \cdot 3! = 4 \cdot 6 = 24 \) možností pro každou první cifru
Celkem: \( 3 \cdot 24 = 72 \)
26. Kolika způsoby lze vybrat \(4\) členy výboru ze \(7\) lidí tak, aby vždy byli zvoleni buď všichni muži (\(3\)), nebo \(2\) muži a \(2\) ženy (\(4\) ženy)?
31. Ve firmě je \(4\) oddělení \(A\), \(B\), \(C\) a \(D\). Ředitel chce vybrat buď \(2\) lidi z oddělení \(A\), nebo \(1\) z \(B\) a \(1\) z \(C\), nebo \(3\) z \(D\). Kolika způsoby to může udělat?
Řešení:
Máme tři neslučitelné případy, použijeme pravidlo součtu:
32. Student si vybírá \(3\) předměty: \(1\) jazyky ze \(4\), \(1\) matematiku ze \(2\) a \(1\) volitelný z \(5\). Kolik má možností, pokud může místo volitelného vynechat volbu úplně?
Řešení:
Volba jazyka: \(4\), matematiky: \(2\), volitelný: \(5\) možností nebo „žádný“ (\(1\) možnost). Celkem pro volitelný: \(5 + 1 = 6\).
Podle pravidla součinu: \(4 \times 2 \times 6 = 48\) možných rozvrhů.
33. V konferenčním centru jsou \(3\) sály, v každém \(2\) možné časy přednášek. Host si vybere buď jeden sál a čas, nebo dvě různé kombinace v různých sálech. Kolik existuje variant?
Řešení:
Případ \(A\): vybere \(1\) sál a čas → \(3 \times 2 = 6\).
Případ \(B\): vybere \(2\) různé sály (ze \(3\)): \( C_3^2 = \frac{3 \cdot 2}{2 \cdot 1} = 3 \) a pro každý z nich \(2\) časy → \(2 \times 2 = 4\) kombinací časů, celkem \(3 \times 4 = 12\).
Podle součtu: \(6 + 12 = 18\) variant.
34. Jak mnoho různých hesel délky \(6\) lze sestavit, pokud musí obsahovat buď alespoň jedno písmeno \(A\) nebo alespoň dvě číslice (\(0\)–\(9\))? (Znaky se mohou opakovat.)
Řešení:
Použijeme princip inkluze–exkluze:
Celkem hesel bez omezení: \(36^6\) (26 písmen + 10 číslic).
\(A\): obsahuje alespoň jedno \(A\) → celkem \(36^6 – 35^6\).
\(B\): obsahuje alespoň dvě číslice → celkem \( \sum_{k=2}^6 C_6^k \cdot 10^k \cdot 26^{6-k}\), kde \(C_6^k = \frac{6!}{k!(6-k)!}\).
\(A \cap B\): současně platí obě podmínky → spočítáme analogicky a použijeme princip inkluze–exkluze.
Řešení je pak: \( |A| + |B| – |A \cap B| \). Zde je detailní rozpis každé části a jejich součet.
35. Kolik možností má rodina, která objednává čtyři předměty ze seznamu: \(3\) polévky, \(4\) hlavní chody a \(2\) dezerty, tak aby měla vždy přesně jeden předkrm, dva hlavní a může mít \(0\)–\(2\) dezerty?
Součin: \(3 \times 6 \times 4 = 72\) jídelních sad.
36. Kolik různých tras existuje od \(A\) do \(D\), pokud z \(A\) do \(B\) vedou \(2\) cesty, z \(A\) do \(C\) \(3\), z \(B\) do \(D\) \(1\) a z \(C\) do \(D\) \(2\)?
Řešení:
Trasy mohou jít přes \(B\) nebo přes \(C\) (dvě neslučitelné možnosti → součet):
37. Kolik způsobů má tým \(5\) lidí, jak si rozdělit tři úkoly (na každý úkol jeden člověk), pokud úkoly jsou označeny a nikdo nesmí zůstat bez přidělení?
Řešení:
Vybereme \(3\) lidi z \(5\): \( C_5^3 = \frac{5 \cdot 4 \cdot 3}{3 \cdot 2 \cdot 1} = 10 \). Pro každou trojici rozřadíme na \(3\) úkoly: \(3! = 6\).
Součin: \(10 \times 6 = 60\) způsobů.
38. V restauraci si můžete dát \(1\) z \(4\) předkrmů, \(1\) z \(5\) hlavních chodů a \(0\)–\(3\) zákusky z \(3\) možných. Kolik existuje objednávek?
Řešení:
Předkrm: \(4\), hlavní: \(5\), zákusky – vybereme \(0\) až \(3\) z \(3\), tj. \( \sum_{k=0}^3 C_3^k = 2^3 = 8 \) možností.
Celkem: \(4 \times 5 \times 8 = 160\) objednávek.
39. Kolik způsobů je možné vybrat buď \(2\) z \(6\) studentů, nebo \(3\) z \(5\) učitelů, nebo \(1\) z \(4\) správních pracovníků?
40. Kolik hesel délky \(4\) lze vytvořit z velkých písmen \((26)\) a číslic \((10)\) tak, že:
obsahují alespoň jednu číslici,
obsahují alespoň jedno písmeno,
písmena i číslice se mohou opakovat.
Řešení:
Celkem bez omezení: \(36^4\).
Odečteme nepřípustné případy:
bez písmen (pouze číslice): \(10^4\),
bez číslic (pouze písmena): \(26^4\).
Pomocí inkluze–exkluze dostaneme:
\(36^4 – 10^4 – 26^4\)
(Žádné heslo nemůže být zároveň pouze číslicí i pouze písmeny, takže prázdný průnik nemusíme odečítat.)
41. Student si má vybrat jednu otázku ze dvou sad otázek. První sada obsahuje \(4\) otázky z matematiky, druhá sada \(5\) otázek z fyziky. Kolika způsoby si může student vybrat otázku?
Řešení příkladu:
Student si vybírá jednu otázku buď z matematiky, nebo z fyziky. Použijeme pravidlo součtu:
\(4 + 5 = 9 \Rightarrow\) Existuje \(9\) možností výběru.
42. V cukrárně si zákazník vybírá jeden druh zákusku z \(5\) možností a jednu z \(3\) možností kávy. Kolika způsoby si může zákazník sestavit objednávku?
Řešení příkladu:
Jedná se o kombinaci výběru zákusku a kávy, tedy pravidlo součinu:
\(5 \cdot 3 = 15 \Rightarrow\) Existuje \(15\) různých objednávek.
43. Do soutěže se hlásí \(4\) dívky a \(3\) chlapci. Kolika způsoby může porota vybrat jednoho účastníka, který bude soutěžit?
Řešení příkladu:
Účastníkem může být buď dívka, nebo chlapec. Použijeme pravidlo součtu:
\(4 + 3 = 7 \Rightarrow\) Je \(7\) možností výběru jednoho účastníka.
44. Zákazník si může vybrat mezi \(2\) typy těstovin, \(4\) druhy omáček a \(3\) druhy sýrů. Kolika způsoby si může sestavit jídlo, pokud si musí vybrat jednu položku z každé kategorie?
Řešení příkladu:
Výběr probíhá nezávisle v každé kategorii. Použijeme pravidlo součinu:
\(2 \cdot 4 \cdot 3 = 24 \Rightarrow\) Existuje \(24\) různých kombinací jídla.
45. Učitel vybírá ze dvou skupin: \(6\) studentů z jedné třídy nebo \(8\) studentů z jiné. Kolika způsoby může vybrat jednoho studenta?
Řešení příkladu:
Student je vybrán z jedné ze dvou tříd. Použijeme pravidlo součtu:
\(6 + 8 = 14 \Rightarrow\) Je \(14\) možností výběru jednoho studenta.
46. Kód do alarmu tvoří dvě písmena následovaná dvěma číslicemi. Kolik různých kódů lze vytvořit, pokud se písmena a číslice mohou opakovat?
Řešení příkladu:
Písmena: \(26\) možností (A–Z), číslice: \(10\) možností (0–9). Použijeme pravidlo součinu:
\(26 \cdot 26 \cdot 10 \cdot 10 = 67600 \Rightarrow\) Existuje \(67600\) různých kódů.
47. Kolik různých registračních značek lze vytvořit, pokud mají tvar: dvě písmena bez opakování, následovaná třemi číslicemi s opakováním?
Řešení příkladu:
Písmena bez opakování: \(26 \cdot 25\), číslice s opakováním: \(10 \cdot 10 \cdot 10\)
52. Na večeři je k dispozici \(4\) druhy předkrmů, \(5\) hlavních jídel a \(3\) dezerty. Kolika způsoby si může host zvolit přesně dvě jídla různých druhů?
Řešení příkladu:
Musíme vybrat \(2\) různé druhy ze \(3\) (předkrm, hlavní jídlo, dezert): \( \frac{3!}{2!1!} = 3 \)
Možnosti:
Předkrm a hlavní jídlo: \( 4 \cdot 5 = 20 \)
Předkrm a dezert: \( 4 \cdot 3 = 12 \)
Hlavní jídlo a dezert: \( 5 \cdot 3 = 15 \)
Celkem: \( 20 + 12 + 15 = 47 \Rightarrow \) Existuje \(47\) možností výběru dvou jídel.
53. Kolik čtyřciferných čísel lze vytvořit z číslic \(1\)–\(9\) (bez nuly), pokud se žádná číslice nesmí opakovat a číslo musí být sudé?
Řešení příkladu:
Sudá čísla končí číslicí \(2\), \(4\), \(6\) nebo \(8\) (\(4\) možnosti). Vybereme jednu jako poslední číslici.
Pro každou volbu koncového čísla vybíráme \(3\) číslice z \(8\) zbývajících bez opakování: \( \frac{8!}{5!} = 8 \cdot 7 \cdot 6 = 336 \)
59. Kolik způsobů výběru existuje, pokud chceme vytvořit dvojici složenou z jednoho muže ze \(4\) a jedné ženy ze \(3\), ale muž a žena nesmějí být ze stejné rodiny?
61. Kolika způsoby lze vybrat jedno z \(5\) ovoce a jedno z \(3\) zeleniny pro oběd?
Řešení:
Výběr ovoce: \(5\) možností, výběr zeleniny: \(3\) možnosti
\( 5 \cdot 3 = 15 \) možných kombinací
62. V místnosti je \(7\) mužů a \(8\) žen. Kolika způsoby lze vybrat jednu osobu?
Řešení:
Možnosti výběru jsou buď muž nebo žena, vzájemně se vylučují → pravidlo součtu:
\( 7 + 8 = 15 \) možných osob
63. Kolik třípísmených kódů lze vytvořit, jestliže první písmeno může být z \(4\) možností, druhé z \(5\) a třetí z \(6\)?
Řešení:
Pravidlo součinu:
\( 4 \cdot 5 \cdot 6 = 120 \) různých kódů
64. Na jaký počet způsobů lze vybrat buď jednoho hráče z \(9\) brankářů, nebo dva hráče z \(6\) obránců?
Řešení:
Výběr jednoho brankáře: \(9\) možností
Výběr dvou obránců: počet možností je počet všech dvojic z \(6\) → \( \frac{6 \cdot 5}{2} = 15 \)
Celkem možností podle pravidla součtu:
\( 9 + 15 = 24 \)
65. Kolik různých hesel délky \(3\) lze vytvořit z písmen \(A\), \(B\), \(C\), \(D\), jestliže se znaky nesmí opakovat?
Řešení:
První písmeno: \(4\) možnosti, druhé: \(3\) možnosti (protože se nesmí opakovat), třetí: \(2\) možnosti
Celkem podle pravidla součinu:
\( 4 \cdot 3 \cdot 2 = 24 \) různých hesel
66. Kolik způsobů výběru má student, který si může vybrat jeden ze \(4\) jazyků nebo jeden z \(5\) sportů?
Řešení:
Jazyk nebo sport jsou vzájemně se vylučující možnosti → pravidlo součtu:
\( 4 + 5 = 9 \) možností
67. Kolik různých kombinací lze vytvořit výběrem \(2\) různých dortů z \(5\) druhů a \(1\) nápoje z \(3\) druhů?
Řešení:
Počet dvojic dortů (bez použití \binom): počet všech dvojic z \(5\):
\( \frac{5 \cdot 4}{2} = 10 \)
Výběr nápoje: \(3\) možnosti
Celkem podle pravidla součinu:
\( 10 \cdot 3 = 30 \) kombinací
68. Kolik různých třípísmenných kódů lze vytvořit z písmen \(A\), \(B\), \(C\), \(D\), \(E\), jestliže první písmeno může být libovolné, ale další dvě musí být různé a různé od prvního?
Řešení:
První písmeno: \(5\) možností
Druhé písmeno musí být jiné než první: \(4\) možnosti
Třetí písmeno musí být jiné než první i druhé: \(3\) možnosti
Celkem podle pravidla součinu:
\( 5 \cdot 4 \cdot 3 = 60 \)
69. Kolik různých dvoupísmenných kombinací lze vytvořit z písmen \(A\), \(B\), \(C\), \(D\), \(E\), \(F\), \(G\), pokud písmena mohou být opakována?
Řešení:
První písmeno: \(7\) možností
Druhé písmeno (opakování povoleno): \(7\) možností
Celkem podle pravidla součinu:
\( 7 \cdot 7 = 49 \) kombinací
70. Kolik možností má ředitel školy, když může vybrat jednoho učitele ze \(10\) a jednu třídu z \(6\)?
Řešení:
Výběr učitele: \(10\) možností
Výběr třídy: \(6\) možností
Celkem podle pravidla součinu:
\( 10 \cdot 6 = 60 \) možností
71. Kolika způsoby lze vybrat \(1\) knihu z \(7\) románů nebo \(2\) knihy z \(5\) naučných knih?
Řešení:
Výběr \(1\) románu je jednoduchý: máme \(7\) možností.
Výběr \(2\) naučných knih spočítáme takto: první knihu lze vybrat z \(5\) možností, druhou z \(4\) (protože knihy se nemohou opakovat), ale pořadí výběru nehraje roli, proto dělíme dvěma:
\( \frac{5 \cdot 4}{2} = 10 \)
Celkem podle pravidla součtu tedy:
\( 7 + 10 = 17 \) možných způsobů výběru
72. Kolik různých dvouciferných čísel lze vytvořit z číslic \(1\), \(2\), \(3\), \(4\), \(5\), jestliže číslice se nesmí opakovat, nebo může být libovolné číslo z \(1\), \(2\), \(3\)?
Řešení:
První případ: dvouciferná čísla bez opakování
První číslice: \(5\) možností, druhá: \(4\) možnosti
Celkem: \( 5 \cdot 4 = 20 \)
Druhý případ: jednočíslicová čísla z \(1\), \(2\), \(3\) (tedy \(3\) možnosti)
Podle pravidla součtu máme celkem:
\( 20 + 3 = 23 \) možných čísel
73. Kolik různých triček lze vyrobit, pokud je \(3\) barvy triček a k nim lze vybrat \(2\) různé velikosti?
Řešení:
Pro barvu máme \(3\) možnosti.
Velikostí je \(2\), které mohou být kombinovány s barvami nezávisle.
Proto podle pravidla součinu:
\( 3 \cdot 2 = 6 \) různých triček
74. Kolik způsobů je na sestavení týmu, pokud je možné vybrat buď \(2\) studenty z \(4\) nebo \(3\) studenty z \(3\)?
Řešení:
Počet dvojic z \(4\) studentů (bez použití \binom):
První vybereme \(1.\) studenta ze \(4\), druhého ze zbývajících \(3\), ale pořadí nehraje roli, tedy dělíme dvěma:
\( \frac{4 \cdot 3}{2} = 6 \)
Počet trojic z \(3\) studentů:
Protože vybíráme všechny \(3\), počet je \(1\) (vybrat všechny)
Celkem podle pravidla součtu:
\( 6 + 1 = 7 \) způsobů
75. Kolik různých hesel o délce \(2\) lze vytvořit z písmen \(A\), \(B\), \(C\), \(D\), pokud se písmena mohou opakovat?
Řešení:
První písmeno může být libovolné z \(4\) možností.
Druhé písmeno může být opět libovolné z \(4\) možností (opakování povoleno).
Celkem podle pravidla součinu:
\( 4 \cdot 4 = 16 \) hesel
76. Kolik způsobů je na výběr jednoho předmětu ze \(7\) nebo jednoho sportu z \(5\), pokud nemůže být vybrán současně?
Řešení:
Výběr jednoho předmětu: \(7\) možností.
Výběr jednoho sportu: \(5\) možností.
Podle pravidla součtu (jsou to dvě navzájem vylučující možnosti):
\( 7 + 5 = 12 \) možností
77. Kolik různých způsobů je možné vytvořit kombinaci jednoho auta ze \(3\) modelů a jedné barvy ze \(4\) možností?
Řešení:
Výběr modelu: \(3\) možnosti.
Výběr barvy: \(4\) možnosti.
Celkem podle pravidla součinu:
\( 3 \cdot 4 = 12 \) kombinací
78. Kolik existuje způsobů na výběr buď jednoho z \(8\) učitelů, nebo dvou z \(5\) studentů?
Řešení:
Výběr jednoho učitele: \(8\) možností.
Výběr dvou studentů spočítáme jako počet dvojic z \(5\):
\( \frac{5 \cdot 4}{2} = 10 \)
Podle pravidla součtu:
\( 8 + 10 = 18 \) možností
79. Kolik různých čtyřmístných kódů lze vytvořit, pokud každé místo může být jedno ze \(3\) písmen a opakování je povoleno?
Řešení:
Každé místo kódu má \(3\) možnosti.
Protože je \(4\) pozice a opakování je povoleno, násobíme možnosti na každé pozici:
\( 3 \cdot 3 \cdot 3 \cdot 3 = 3^4 = 81 \) kódů
80. Kolik různých způsobů lze vybrat \(1\) šálek kávy ze \(5\) druhů nebo \(2\) druhy čajů z \(4\) druhů?
Řešení:
Výběr jednoho šálku kávy: \(5\) možností.
Výběr dvou druhů čajů spočítáme jako počet dvojic z \(4\):
\( \frac{4 \cdot 3}{2} = 6 \)
Celkem podle pravidla součtu:
\( 5 + 6 = 11 \) možností
81. Kolik různých dvojic žáků lze vytvořit z \(6\) dívek nebo \(4\) chlapců?
Řešení:
Počet dvojic z \(6\) dívek:
Vybereme první dívku: \(6\) možností, druhou: \(5\) možnosti, ale pořadí nehraje roli, proto dělíme dvěma:
\( \frac{6 \cdot 5}{2} = 15 \)
Počet dvojic ze \(4\) chlapců:
\( \frac{4 \cdot 3}{2} = 6 \)
Podle pravidla součtu:
\( 15 + 6 = 21 \) různých dvojic
82. Kolik různých tříciferných čísel lze vytvořit z číslic \(1\), \(2\), \(3\), \(4\), \(5\) bez opakování nebo z číslic \(6\), \(7\), \(8\) s opakováním?
Řešení:
První případ – čísla bez opakování (z \(5\) číslic):
Počet možností pro první číslici: \(5\)
Druhá číslice: \(4\) možnosti (protože nesmí opakovat)
Třetí číslice: \(3\) možnosti
Celkem:
\( 5 \cdot 4 \cdot 3 = 60 \)
Druhý případ – čísla s opakováním (z \(3\) číslic):
Pro každou z \(3\) pozic máme \(3\) možnosti:
\( 3 \cdot 3 \cdot 3 = 27 \)
Podle pravidla součtu:
\( 60 + 27 = 87 \) různých tříciferných čísel
83. Kolik různých jízdních řádů lze sestavit, pokud autobus jede buď ve \(3\) různých trasách a \(2\) různých časech, nebo vlak jede ve \(4\) trasách a \(1\) čase?
Řešení:
Počet autobusových jízdních řádů:
\(3\) trasy × \(2\) časy =
\( 3 \cdot 2 = 6 \)
Počet vlakových jízdních řádů:
\(4\) trasy × \(1\) čas =
\( 4 \cdot 1 = 4 \)
Celkem podle pravidla součtu:
\( 6 + 4 = 10 \) jízdních řádů
84. Kolik existuje možností vybrat si \(1\) ovoce z \(5\) druhů nebo \(2\) druhy zeleniny z \(4\)?
Řešení:
Výběr \(1\) ovoce: \(5\) možností.
Výběr \(2\) druhů zeleniny spočítáme:
První zeleninu vybereme ze \(4\) možností, druhou ze \(3\), pořadí nehraje roli, proto dělíme dvěma:
\( \frac{4 \cdot 3}{2} = 6 \)
Podle pravidla součtu:
\( 5 + 6 = 11 \) možností
85. Kolik různých kódů o délce \(3\) lze vytvořit z písmen \(A\), \(B\), \(C\), pokud se písmena mohou opakovat, nebo z písmen \(D\), \(E\), \(F\) bez opakování?
Řešení:
Kódy z \(A\), \(B\), \(C\) s opakováním:
Každá pozice (\(3\)) má \(3\) možnosti, takže:
\( 3^3 = 27 \)
Kódy z \(D\), \(E\), \(F\) bez opakování:
První pozice: \(3\) možnosti
Druhá: \(2\) možnosti
Třetí: \(1\) možnost
Celkem:
\( 3 \cdot 2 \cdot 1 = 6 \)
Podle pravidla součtu:
\( 27 + 6 = 33 \) kódů
86. Kolik různých dvouciferných čísel lze sestavit z číslic \(1\), \(2\), \(3\), \(4\), pokud může být první číslice libovolná a druhá číslice je vždy větší než první?
Řešení:
Možné dvojice (první číslice, druhá číslice) s druhou větší:
\( (1,2) \), \( (1,3) \), \( (1,4) \)
\( (2,3) \), \( (2,4) \)
\( (3,4) \)
Počet těchto dvojic:
\( 3 + 2 + 1 = 6 \)
87. Kolik různých týmu lze sestavit buď ze \(3\) mužů a \(2\) žen, nebo ze \(4\) mužů a \(1\) ženy?
Řešení:
Počet členů týmu v prvním případě: \(3 + 2 = 5\)
Počet členů týmu v druhém případě: \(4 + 1 = 5\)
Každý tým lze sestavit pouze jedním způsobem, protože počet a složení je dané.
Podle pravidla součtu:
\( 1 + 1 = 2 \) možné týmy
88. Kolik různých slov lze vytvořit z písmen \(M\), \(A\), \(T\), pokud délka slova je \(1\) nebo \(2\) a písmena se nesmí opakovat?
Řešení:
Slova délky \(1\):
\(3\) možnosti (\(M\), \(A\), \(T\))
Slova délky \(2\) bez opakování:
První písmeno: \(3\) možnosti
Druhé písmeno: \(2\) možnosti
Celkem:
\( 3 \cdot 2 = 6 \)
Podle pravidla součtu:
\( 3 + 6 = 9 \) slov
89. Kolik různých kombinací lze vytvořit výběrem \(1\) trička z \(4\) barev nebo \(2\) kalhot z \(3\) barev?
Řešení:
Výběr \(1\) trička: \(4\) možnosti
Výběr \(2\) kalhot:
Počet dvojic z \(3\):
\( \frac{3 \cdot 2}{2} = 3 \)
Podle pravidla součtu:
\( 4 + 3 = 7 \) kombinací
90. Kolik různých kódů o délce \( 2 \) lze vytvořit z číslic \( 0 \), \( 1 \), \( 2 \), pokud se číslice mohou opakovat, nebo z číslic \( 3 \), \( 4 \) bez opakování?
Řešení:
Kódy o délce \( 2 \) s opakováním z číslic \( 0 \), \( 1 \), \( 2 \):
Každá pozice má \( 3 \) možnosti, celkem:
\( 3 \cdot 3 = 9 \)
Kódy o délce \( 2 \) bez opakování z číslic \( 3 \), \( 4 \):
První pozice: \( 2 \) možnosti
Druhá pozice: \( 1 \) možnost
Celkem:
\( 2 \cdot 1 = 2 \)
Podle pravidla součtu:
\( 9 + 2 = 11 \) kódů
91. V soutěži je \( 8 \) hráčů rozdělených do \( 3 \) týmů tak, že první tým má \( 3 \) hráče, druhý tým \( 3 \) hráče a třetí tým \( 2 \) hráče. Kolik různých rozdělení hráčů existuje, pokud pořadí týmů nerozhoduje?
Řešení:
První tým vybereme \( 3 \) hráče z \( 8 \):
Počet možností je \( 8 \cdot 7 \cdot 6 \) za předpokladu pořadí, ale protože nezáleží na pořadí v týmu, dělíme faktoriálem \( 3 \):
92. V knize je \( 12 \) kapitol. Kolik různých uspořádání kapitol lze vytvořit, pokud \( 3 \) konkrétní kapitoly musí být vždy za sebou, a ostatní mohou být v libovolném pořadí?
Řešení:
\( 3 \) kapitoly považujeme jako jeden blok, tedy máme celkem \( 12 – 3 + 1 = 10 \) bloků.
Počet uspořádání těchto \( 10 \) bloků je \( 10! \).
Uvnitř bloku \( 3 \) kapitol lze uspořádat \( 3! \) způsoby.
Celkem tedy:
\( 10! \cdot 3! = 3628800 \cdot 6 = 21772800 \)
93. V úloze vybíráme \( 4 \) studenty na olympiádu. Kolik možností je, pokud mezi vybranými musí být alespoň jeden chlapec z \( 5 \) chlapců a alespoň jedna dívka z \( 6 \) dívek?
94. Kolik různých \( 5 \)-místných hesel lze vytvořit z malých písmen a číslic \( 0 \)-\( 9 \), pokud první znak je písmeno a v hesle se nesmí opakovat žádný znak?
Řešení:
Počet malých písmen je \( 26 \), číslic \( 10 \), celkem \( 36 \) znaků.
První znak je písmeno: \( 26 \) možností.
Pro zbylé \( 4 \) znaky bez opakování vybíráme z \( 35 \) zbývajících znaků.
První číslice nesmí být \( 0 \) (aby číslo bylo čtyřciferné), proto první číslice má \( 4 \) možnosti (\( 2 \), \( 4 \), \( 6 \), \( 8 \)).
Zbývající tři číslice jsou vybírány z \( 4 \) zbývajících sudých číslic (včetně \( 0 \)).
Počet možností:
\( 4 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 = 96 \)
96. Ve třídě je \( 10 \) chlapců a \( 12 \) dívek. Kolik různých družstev po \( 5 \) lidech lze sestavit tak, aby družstvo mělo více dívek než chlapců?
Řešení:
Družstvo má \( 5 \) členů a dívek musí být více než chlapců, tedy dívek minimálně \( 3 \).
Možné počty dívek v družstvu jsou \( 3 \), \( 4 \) nebo \( 5 \).
Počet družstev s \( 3 \) dívkami a \( 2 \) chlapci:
97. Kolik různých pořadí lze vytvořit z \( 7 \) knih, jestliže \( 3 \) konkrétní knihy musí být vedle sebe?
Řešení:
\( 3 \) knihy považujeme za jeden blok, takže máme celkem \( 7 – 3 + 1 = 5 \) bloků.
Počet uspořádání těchto \( 5 \) bloků je \( 5! = 120 \).
Uvnitř bloku lze uspořádat \( 3! = 6 \) způsoby.
Celkem:
\( 120 \cdot 6 = 720 \)
98. V sáčku jsou \( 10 \) kuliček: \( 4 \) červené a \( 6 \) modrých. Kolik způsobů existuje, jak vybrat \( 5 \) kuliček tak, aby byly alespoň \( 2 \) červené?
Řešení:
Počet výběrů s \( 2 \) červenými a \( 3 \) modrými: