1. Dokažte, že pro každé reálné číslo \( a \) platí \( a \cdot 0 = 0 \).
Řešení příkladu 1:
Nechť \( a \in \mathbb{R} \). Víme, že \( 0 \) je neutrální prvek pro sčítání, tedy \( 0 + 0 = 0 \). Použijeme distributivní zákon násobení vůči sčítání:
\( a \cdot 0 = a \cdot (0 + 0) = a \cdot 0 + a \cdot 0 \).
Odečteme z obou stran výraz \( a \cdot 0 \) (existuje opačný prvek k \( a \cdot 0 \) podle axiomů):
\( a \cdot 0 – a \cdot 0 = a \cdot 0 + a \cdot 0 – a \cdot 0 \Rightarrow 0 = a \cdot 0 \).
Tedy platí, že \( a \cdot 0 = 0 \) pro každé reálné číslo \( a \).
2. Dokažte, že pro každé nenulové reálné číslo \( a \) existuje jedinečný inverzní prvek \( a^{-1} \), že \( a \cdot a^{-1} = 1 \).
Řešení příkladu 2:
Existence inverzního prvku je jedním z axiomů pole, kterým je množina reálných čísel. Jedinečnost dokážeme:
Předpokládejme, že existují \( b, c \in \mathbb{R} \) takové, že \( a \cdot b = 1 \) a \( a \cdot c = 1 \).
Pak platí:
\( b = b \cdot 1 = b \cdot (a \cdot c) = (b \cdot a) \cdot c = 1 \cdot c = c \).
Tedy inverzní prvek je jednoznačný.
3. Dokažte, že \( (-1) \cdot (-1) = 1 \).
Řešení příkladu 3:
Víme, že \( (-1) \) je opačný prvek k \( 1 \) vzhledem ke sčítání, tedy \( 1 + (-1) = 0 \).
31. Dokažte, že množina reálných čísel je uzavřená vzhledem ke sčítání a násobení, tedy že pro všechna \( a, b \in \mathbb{R} \) platí \( a + b \in \mathbb{R} \) a \( a \cdot b \in \mathbb{R} \).
Řešení příkladu 31:
Podle axiomů reálných čísel je množina \( \mathbb{R} \) uzavřená na operace sčítání a násobení. To znamená, že pokud vezmeme libovolná dvě reálná čísla \( a \) a \( b \), pak jejich součet \( a + b \) i jejich součin \( a \cdot b \) jsou opět reálná čísla.
Formálně:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \).
Pak podle axiomů existuje výsledek \( a + b \in \mathbb{R} \) a \( a \cdot b \in \mathbb{R} \).
Toto vyplývá z definice množiny reálných čísel jako uzavřené množiny vůči těmto operacím.
32. Dokažte, že pokud \( a, b, c \in \mathbb{R} \), pak platí rovnost \( (a – b) + (b – c) = a – c \).
Řešení příkladu 32:
Nechť \( a, b, c \in \mathbb{R} \).
Vyjádříme rozdíly pomocí sčítání opačného prvku:
\( a – b = a + (-b) \), \( b – c = b + (-c) \).
Pak platí:
\( (a – b) + (b – c) = (a + (-b)) + (b + (-c)) = a + (-b) + b + (-c) \).
Podle asociativity sčítání můžeme přeskupit:
\( a + ((-b) + b) + (-c) \).
Protože \( (-b) + b = 0 \), vyplývá
\( a + 0 + (-c) = a + (-c) = a – c \).
Tedy rovnost platí.
33. Dokažte, že pokud \( a, b \in \mathbb{R} \), \( a \neq 0 \), pak \( \frac{1}{a} \cdot \frac{1}{b} = \frac{1}{a \cdot b} \), pokud \( b \neq 0 \).
Řešení příkladu 33:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \), \( a \neq 0 \), \( b \neq 0 \).
38. Dokažte, že pokud \( a, b, c \in \mathbb{R} \) a \( a < b \), pak \( a + c < b + c \).
Řešení příkladu 38:
Nechť \( a, b, c \in \mathbb{R} \) a \( a < b \).
Podle axiomu o zachování pořadí při sčítání platí, že pokud k oběma stranám nerovnosti přičteme stejné číslo \( c \), pořadí se zachová:
\( a + c < b + c \).
39. Dokažte, že pokud \( a, b \in \mathbb{R} \) jsou nenulová čísla a \( a \cdot b = 0 \), pak \( a = 0 \) nebo \( b = 0 \).
Řešení příkladu 39:
Podle vlastností reálných čísel platí, že nulový součin vznikne právě tehdy, když alespoň jeden z činitelů je nulový.
Tedy pokud \( a \cdot b = 0 \), pak \( a = 0 \) nebo \( b = 0 \).
40. Dokažte, že pro všechna \( a, b \in \mathbb{R} \) platí: pokud \( a \leq b \) a \( b \leq a \), pak \( a = b \).
Řešení příkladu 40:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \) jsou taková, že \( a \leq b \) a zároveň \( b \leq a \).
Pak podle definice uspořádání reálných čísel musí platit \( a = b \), protože oba vztahy současně vyjadřují, že \( a \) není menší než \( b \) a \( b \) není menší než \( a \).
Tedy \( a = b \).
41. Dokažte, že pro každé reálné číslo \( a \) platí: \( |a| \geq 0 \) a \( |a| = 0 \Rightarrow a = 0 \).
Řešení příkladu 41:
Definice absolutní hodnoty říká, že \( |a| = a \), pokud \( a \geq 0 \), a \( |a| = -a \), pokud \( a < 0 \).
V obou případech je \( |a| \geq 0 \), protože pokud \( a \geq 0 \), pak \( |a| = a \geq 0 \), a pokud \( a < 0 \), pak \( |a| = -a \), což je kladné číslo.
Pokud by platilo \( |a| = 0 \), pak podle definice absolutní hodnoty musí být \( a = 0 \), protože absolutní hodnota není nikdy záporná a pouze u nuly je nulová.
42. Ukažte, že pro každá reálná čísla \( a, b \) platí nerovnost trojúhelníku: \( |a + b| \leq |a| + |b| \).
Řešení příkladu 42:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \).
Podle definice absolutní hodnoty je \( |x| = \sqrt{x^2} \).
Zvolíme kvadrát výrazu \( |a + b| \):
\( |a + b|^2 = (a + b)^2 = a^2 + 2ab + b^2 \).
Současně platí, že \( (|a| + |b|)^2 = |a|^2 + 2|a||b| + |b|^2 = a^2 + 2|a||b| + b^2 \).
Vzhledem k tomu, že \( |ab| \leq |a||b| \), a protože \( 2ab \leq 2|a||b| \), dostáváme
43. Dokažte, že množina všech reálných čísel je úplná, tj. že každá Cauchyovská posloupnost v \( \mathbb{R} \) konverguje k reálnému číslu.
Řešení příkladu 43:
Úplnost množiny \( \mathbb{R} \) znamená, že každá Cauchyovská posloupnost \( (x_n) \) má limitu v \( \mathbb{R} \).
Cauchyovská posloupnost je definována tak, že pro každé \( \varepsilon > 0 \) existuje \( N \in \mathbb{N} \), že pro všechna \( m, n > N \) platí
\( |x_n – x_m| < \varepsilon \).
Podle axiomů reálných čísel a konstrukce reálných čísel pomocí Dedekindových řezů nebo Cauchyovských posloupností je \( \mathbb{R} \) dokončená množina, což zaručuje existenci limita této posloupnosti.
Tedy \( \exists L \in \mathbb{R} \), že \( \lim_{n \to \infty} x_n = L \).
44. Dokažte, že pokud \( a, b, c \in \mathbb{R} \) a \( a < b \), pak existuje \( x \in \mathbb{R} \), takové že \( a < x < b \).
Řešení příkladu 44:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \) a \( a < b \).
Zvolíme \( x = \frac{a + b}{2} \), tedy střední hodnotu mezi \( a \) a \( b \).
Pak platí:
\( x – a = \frac{a + b}{2} – a = \frac{b – a}{2} > 0 \) a \( b – x = b – \frac{a + b}{2} = \frac{b – a}{2} > 0 \).
Tedy \( a < x < b \), což dokazuje tvrzení.
45. Ukažte, že pro všechna reálná čísla \( a, b \) platí: pokud \( a \leq b \), pak \( -b \leq -a \).
Řešení příkladu 45:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \) taková, že \( a \leq b \).
Přičteme k oběma stranám nerovnosti \( -b \), dostaneme \( a – b \leq 0 \).
Násobíme obě strany nerovnosti číslem \( -1 \) (což obrací směr nerovnosti):
\( – (a – b) \geq 0 \Rightarrow -a + b \geq 0 \Rightarrow b \geq a \).
Proto
\( -b \leq -a \).
46. Dokažte, že pro každé reálné číslo \( a \) platí: \( a^2 \geq 0 \) a \( a^2 = 0 \Rightarrow a = 0 \).
Řešení příkladu 46:
Nechť \( a \in \mathbb{R} \).
Podle vlastností reálných čísel je součin čísla se sebou samým vždy nezáporný:
\( a^2 = a \cdot a \geq 0 \).
Pokud by platilo \( a^2 = 0 \), pak platí
\( a \cdot a = 0 \Rightarrow a = 0 \) (protože pouze nulové číslo násobené samo sebou může být nula).
47. Dokažte, že pro všechna reálná čísla \( a, b, c \) platí: pokud \( a < b \) a \( c > 0 \), pak \( a \cdot c < b \cdot c \).
Řešení příkladu 47:
Nechť \( a, b, c \in \mathbb{R} \), \( a < b \) a \( c > 0 \).
Podle axiomů uspořádání reálných čísel platí, že pokud vynásobíme obě strany nerovnosti kladným číslem, směr nerovnosti se nezmění:
\( a \cdot c < b \cdot c \).
48. Dokažte, že existuje právě jedno reálné číslo \( 1 \), které je multiplikativním neutrálním prvkem, tj. že pro každé \( a \in \mathbb{R} \) platí \( a \cdot 1 = a \).
Řešení příkladu 48:
Podle axiomu existence multiplikativního neutrálního prvku existuje prvek \( 1 \in \mathbb{R} \), který splňuje
\( a \cdot 1 = a \) pro všechna \( a \in \mathbb{R} \).
Předpokládejme, že existuje jiné číslo \( e \in \mathbb{R} \) s touto vlastností, tedy
\( a \cdot e = a \) pro všechna \( a \in \mathbb{R} \).
Pak platí
\( 1 = 1 \cdot e = e \), tedy takový prvek je jednoznačný.
49. Dokažte, že pro každé \( a, b \in \mathbb{R} \), kde \( a > 0 \), platí \( \sqrt{a} \cdot \sqrt{b} = \sqrt{a \cdot b} \).
Řešení příkladu 49:
Nechť \( a, b > 0 \).
Podle definice druhé odmocniny platí
\( (\sqrt{a} \cdot \sqrt{b})^2 = a \cdot b = (\sqrt{a \cdot b})^2 \).
Protože druhá odmocnina je kladná, platí
\( \sqrt{a} \cdot \sqrt{b} = \sqrt{a \cdot b} \).
50. Dokažte, že pokud \( a, b \in \mathbb{R} \) a \( a < b \), pak existuje racionální číslo \( q \in \mathbb{Q} \), které splňuje \( a < q < b \).
Řešení příkladu 50:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \) taková, že \( a < b \).
Podle hustoty množiny racionálních čísel v reálných číslech platí, že mezi každými dvěma reálnými čísly existuje racionální číslo.
Zvolme například číslo \( q = \frac{\lfloor na \rfloor + 1}{n} \), kde \( n \in \mathbb{N} \) je dostatečně velké tak, aby platilo \( q < b \).
Volbou dostatečně velkého \( n \) zajistíme, že \( a < q < b \).
51. Dokažte, že pokud \( a, b \in \mathbb{R} \) jsou taková, že \( a^2 = b^2 \), pak platí \( a = b \) nebo \( a = -b \).
Řešení příkladu 51:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \) a \( a^2 = b^2 \).
Rovnost lze přepsat jako \( a^2 – b^2 = 0 \).
Rozložíme rozdíl druhých mocnin:
\( (a – b)(a + b) = 0 \).
Podle zákona o nulovém součinu musí platit alespoň jedna z rovností:
\( a – b = 0 \Rightarrow a = b \) nebo \( a + b = 0 \Rightarrow a = -b \).
Tím je tvrzení dokázáno.
52. Dokažte, že pro každé reálné číslo \( a \) platí nerovnost: \( -|a| \leq a \leq |a| \).
Řešení příkladu 52:
Podle definice absolutní hodnoty \( |a| \) je vždy nezáporná.
Pokud \( a \geq 0 \), pak \( |a| = a \), takže platí \( -|a| = -a \leq a \leq a = |a| \).
Pokud \( a < 0 \), pak \( |a| = -a \), takže platí \( -|a| = a \leq a \leq -a = |a| \).
Tedy ve všech případech platí nerovnost \( -|a| \leq a \leq |a| \).
53. Ukažte, že pro všechna reálná čísla \( a, b \) platí: \( |a – b| = 0 \Rightarrow a = b \).
Řešení příkladu 53:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \) a \( |a – b| = 0 \).
Podle vlastností absolutní hodnoty platí, že \( |x| = 0 \Rightarrow x = 0 \).
Tedy \( |a – b| = 0 \Rightarrow a – b = 0 \Rightarrow a = b \).
54. Dokažte, že pro každá reálná čísla \( a, b \) platí nerovnost: \( |a| – |b| \leq |a – b| \).
Řešení příkladu 54:
Podle nerovnosti trojúhelníku platí
\( |a| = |(a – b) + b| \leq |a – b| + |b| \).
Odečteme \( |b| \) od obou stran:
\( |a| – |b| \leq |a – b| \).
Tím je nerovnost dokázána.
55. Ukažte, že pro každá reálná čísla \( a, b \) platí: pokud \( |a| < \varepsilon \) a \( |b| < \varepsilon \) pro \( \varepsilon > 0 \), pak \( |a + b| < 2 \varepsilon \).
Řešení příkladu 55:
Podle nerovnosti trojúhelníku platí
\( |a + b| \leq |a| + |b| \).
Protože \( |a| < \varepsilon \) a \( |b| < \varepsilon \), dostáváme
59. Dokažte, že pro každé reálné číslo \( a \neq 0 \) existuje jeho inverzní prvek \( a^{-1} \) takový, že \( a \cdot a^{-1} = 1 \).
Řešení příkladu 59:
Nechť \( a \in \mathbb{R} \), \( a \neq 0 \).
Definujeme \( a^{-1} = \frac{1}{a} \).
Pak platí \( a \cdot a^{-1} = a \cdot \frac{1}{a} = 1 \).
Tím je existence inverzního prvku dokázána.
60. Dokažte, že v množině reálných čísel neexistuje žádný prvek \( x \), který by splňoval \( x^2 + 1 = 0 \).
Řešení příkladu 60:
Předpokládejme, že existuje \( x \in \mathbb{R} \), který splňuje
\( x^2 + 1 = 0 \Rightarrow x^2 = -1 \).
Protože \( x^2 \geq 0 \) pro všechna \( x \in \mathbb{R} \), rovnost \( x^2 = -1 \) není možná.
Tedy žádné takové \( x \) v \( \mathbb{R} \) neexistuje.
61. Dokažte, že pokud \( a, b \in \mathbb{R} \) a \( a < b \), pak existuje iracionální číslo \( r \in \mathbb{R} \setminus \mathbb{Q} \) takové, že \( a < r < b \).
Řešení příkladu 61:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \) s \( a < b \).
Chceme nalézt iracionální číslo \( r \), které leží mezi \( a \) a \( b \).
Zvolme racionální číslo \( q \) takové, že \( a < q < b \) (to lze podle hustoty racionálních čísel).
Nyní definujeme číslo \( r = q + \frac{(b – q)}{\sqrt{2} + 1} \).
Číslo \( r \) je součtem racionálního čísla \( q \) a nenulového reálného čísla, které je iracionální (protože obsahuje \( \sqrt{2} \)), takže \( r \) je iracionální.
Navíc platí \( a < q < r < b \), protože \( \frac{(b - q)}{\sqrt{2} + 1} > 0 \).
Tím je dokázáno, že mezi každými dvěma reálnými čísly existuje iracionální číslo.
62. Dokažte, že pro všechna reálná čísla \( a, b \) platí nerovnost: \( |a + b|^2 \leq 2(a^2 + b^2) \).
Řešení příkladu 62:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \).
Vyjádříme levou stranu:
\( |a + b|^2 = (a + b)^2 = a^2 + 2ab + b^2 \).
Podle nerovnosti mezi průměrem aritmetickým a kvadratickým platí:
63. Dokažte, že množina všech reálných čísel je neomezená shora i zdola.
Řešení příkladu 63:
Nechť pro spor, že množina \( \mathbb{R} \) je omezena shora, existuje \( M \in \mathbb{R} \), že pro všechna \( x \in \mathbb{R} \) platí \( x \leq M \).
Pak ale vezmeme číslo \( M + 1 \), které je také reálné, a platí \( M + 1 > M \), což je spor s předpokladem.
Analogicky pro omezení zdola: pokud by existovalo \( m \in \mathbb{R} \), že pro všechna \( x \in \mathbb{R} \) platí \( x \geq m \), vezmeme \( m – 1 \), které je menší než \( m \), a je také reálné.
Tedy množina \( \mathbb{R} \) není omezena ani shora, ani zdola.
64. Dokažte, že pro reálná čísla \( a, b, c \) platí nerovnost: pokud \( a \leq b \) a \( c \geq 0 \), pak \( ac \leq bc \).
Řešení příkladu 64:
Nechť \( a, b, c \in \mathbb{R} \), \( a \leq b \), \( c \geq 0 \).
Vynásobíme nerovnost číslem \( c \geq 0 \). Podle axiomů uspořádání reálných čísel platí, že pokud \( c \geq 0 \), zachová se směr nerovnosti:
\( a \leq b \Rightarrow ac \leq bc \).
65. Dokažte, že pro reálná čísla \( a, b, c \) platí nerovnost: pokud \( a \leq b \) a \( c < 0 \), pak \( ac \geq bc \).
Řešení příkladu 65:
Nechť \( a, b, c \in \mathbb{R} \), \( a \leq b \), \( c < 0 \).
Vynásobíme nerovnost číslem \( c < 0 \). Podle axiomů uspořádání reálných čísel platí, že pokud \( c < 0 \), směr nerovnosti se obrátí:
\( a \leq b \Rightarrow ac \geq bc \).
66. Dokažte, že pro reálná čísla \( a, b \) platí nerovnost trojúhelníku: \( |a + b| \leq |a| + |b| \).
Řešení příkladu 66:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \).
Podle definice absolutní hodnoty a vlastností reálných čísel platí:
67. Dokažte, že pro každé reálné číslo \( a \) platí: pokud \( |a| < \varepsilon \) pro každé \( \varepsilon > 0 \), pak \( a = 0 \).
Řešení příkladu 67:
Nechť \( a \in \mathbb{R} \) takové, že pro každé \( \varepsilon > 0 \) platí \( |a| < \varepsilon \).
Předpokládejme, že \( a \neq 0 \), tedy \( |a| = c > 0 \).
Zvolme \( \varepsilon = \frac{c}{2} \), pak by mělo platit \( |a| < \frac{c}{2} \), což je spor s \( |a| = c \).
Tedy musí platit \( a = 0 \).
68. Dokažte, že každé nenulové reálné číslo má přesně jeden inverzní prvek vzhledem k násobení.
Řešení příkladu 68:
Nechť \( a \in \mathbb{R} \), \( a \neq 0 \).
Existence inverzního prvku \( a^{-1} \) je dána definicí: \( a^{-1} = \frac{1}{a} \), takže platí \( a \cdot a^{-1} = 1 \).
Předpokládejme, že existují dva inverzní prvky \( b, c \in \mathbb{R} \), tzn. \( a \cdot b = 1 \) a \( a \cdot c = 1 \).
Pak \( b = b \cdot 1 = b \cdot (a \cdot c) = (b \cdot a) \cdot c = 1 \cdot c = c \).
Tedy inverzní prvek je jednoznačný.
69. Dokažte, že množina reálných čísel je uzavřená na sčítání a násobení.
Řešení příkladu 69:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \).
Podle axiomů tělesa reálných čísel platí:
\( a + b \in \mathbb{R} \) (uzavřenost na sčítání).
\( a \cdot b \in \mathbb{R} \) (uzavřenost na násobení).
Tím je vlastnost uzavřenosti na sčítání a násobení dokázána.
70. Dokažte, že pokud \( a, b \in \mathbb{R} \), \( a \leq b \) a \( a + c = b + c \), pak \( a = b \).
Řešení příkladu 70:
Nechť \( a, b, c \in \mathbb{R} \), \( a \leq b \), a platí \( a + c = b + c \).
Odečteme \( c \) z obou stran rovnosti:
\( a + c – c = b + c – c \Rightarrow a = b \).
Tedy platí \( a = b \).
71. Dokažte, že pokud \( a, b \in \mathbb{R} \) a \( a^2 = b^2 \), pak \( a = b \) nebo \( a = -b \).
Řešení příkladu 71:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \) taková, že \( a^2 = b^2 \).
Podle definice druhé mocniny platí \( a^2 = b^2 \Rightarrow a^2 – b^2 = 0 \).
Vyjádříme rozdíl druhých mocnin:
\( a^2 – b^2 = (a – b)(a + b) = 0 \).
Pro součin platí, že je roven nule právě když alespoň jeden činitel je roven nule:
\( (a – b) = 0 \) nebo \( (a + b) = 0 \).
Tedy \( a = b \) nebo \( a = -b \).
72. Dokažte, že pokud \( a, b, c \in \mathbb{R} \) a \( a < b \), pak existuje \( x \in \mathbb{R} \), že \( a < x < b \) a \( x^2 = c \) právě když \( c \) splňuje určité podmínky.
Řešení příkladu 72:
Nechť \( a, b, c \in \mathbb{R} \) s \( a < b \).
Chceme zjistit, kdy existuje \( x \in (a, b) \), že \( x^2 = c \).
Všimněme si, že funkce \( f(x) = x^2 \) je spojitá a klesající na intervalu \((-\infty, 0]\) a rostoucí na \([0, \infty)\).
Pokud \( c < 0 \), neexistuje reálné \( x \) takové, že \( x^2 = c \) (protože druhá mocnina je vždy nezáporná).
Pokud \( c \geq 0 \), pak existují dvě čísla \( \sqrt{c} \) a \( -\sqrt{c} \).
Pro existenci \( x \in (a, b) \) s \( x^2 = c \) je tedy potřeba, aby alespoň jedno z těchto čísel leželo v intervalu \( (a, b) \).
Tedy existuje \( x \in (a, b) \), že \( x^2 = c \) právě když \( \sqrt{c} \in (a, b) \) nebo \( -\sqrt{c} \in (a, b) \).
73. Ukažte, že pro každá reálná čísla \( a, b, c \) platí, že pokud \( a < b \) a \( c > 0 \), pak \( ac < bc \).
Řešení příkladu 73:
Nechť \( a, b, c \in \mathbb{R} \), \( a < b \), \( c > 0 \).
Vynásobíme obě strany nerovnosti číslem \( c > 0 \), které zachovává směr nerovnosti podle axiomů uspořádání reálných čísel:
\( a < b \Rightarrow ac < bc \).
74. Ukažte, že pokud \( a, b \in \mathbb{R} \) a \( |a – b| < \varepsilon \) pro každé \( \varepsilon > 0 \), pak \( a = b \).
Řešení příkladu 74:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \) a pro každé \( \varepsilon > 0 \) platí \( |a – b| < \varepsilon \).
Předpokládejme, že \( a \neq b \), tedy \( |a – b| = c > 0 \).
Zvolme \( \varepsilon = \frac{c}{2} \), pak musí platit \( |a – b| < \frac{c}{2} \), což je spor s \( |a - b| = c \).
Tedy \( a = b \).
75. Dokažte, že mezi každými dvěma reálnými čísly existuje racionální číslo.
Řešení příkladu 75:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \) s \( a < b \).
Protože \( b – a > 0 \), existuje přirozené číslo \( n \), takové, že \( \frac{1}{n} < b - a \) (archimedovský axiom).
Definujeme číslo \( q = \frac{\lfloor na \rfloor + 1}{n} \), kde \( \lfloor x \rfloor \) je dolní celočíselná část \( x \).
Pak \( q \) je racionální číslo a platí \( a < q < b \).
Tím je dokázáno, že mezi každými dvěma reálnými čísly existuje racionální číslo.
76. Ukažte, že pokud \( a, b \in \mathbb{R} \) a \( |a + b| = |a| + |b| \), pak \( ab \geq 0 \).
Řešení příkladu 76:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \) a platí \( |a + b| = |a| + |b| \).
Obecně platí nerovnost trojúhelníku:
\( |a + b| \leq |a| + |b| \).
Rovnost nastane právě tehdy, když \( a \) a \( b \) mají stejný znaménkový směr, tedy \( ab \geq 0 \).
77. Dokažte, že pokud \( a, b, c \in \mathbb{R} \) a \( a \leq b \leq c \), pak \( |b| \leq \max(|a|, |c|) \).
Řešení příkladu 77:
Nechť \( a \leq b \leq c \).
Pokud \( a \geq 0 \), pak \( 0 \leq a \leq b \leq c \), takže \( |b| = b \leq c = \max(|a|, |c|) \).
Pokud \( c \leq 0 \), pak \( a \leq b \leq c \leq 0 \), takže \( |b| = -b \leq -a = \max(|a|, |c|) \).
Pokud \( a < 0 < c \), pak \( |b| \leq \max(|a|, |c|) \), protože \( b \) je mezi \( a \) a \( c \) a jeho absolutní hodnota nemůže přesáhnout větší z hodnot \( |a| \) nebo \( |c| \).
78. Ukažte, že pro každé \( a, b \in \mathbb{R} \) platí, že pokud \( a < b \), pak existuje \( \delta > 0 \), takové, že \( a + \delta < b \).
Řešení příkladu 78:
Nechť \( a, b \in \mathbb{R} \), \( a < b \).
Definujeme \( \delta = \frac{b – a}{2} > 0 \).
Pak platí:
\( a + \delta = a + \frac{b – a}{2} = \frac{a + b}{2} < b \).
Tedy existuje \( \delta > 0 \), takové, že \( a + \delta < b \).
79. Dokažte, že pokud \( a, b \in \mathbb{R} \) a \( a \neq 0 \), pak \( |b| \leq \frac{|ab|}{|a|} \).
Rovnost nastane právě tehdy, když \( ab \geq 0 \) a \( |a + b| = |a| + |b| \), tedy když \( a \) a \( b \) mají stejné znaménko nebo alespoň jeden je nulový.
83. Dokažte, že množina všech reálných čísel \( \mathbb{R} \) je uzavřená vůči operaci sčítání a násobení.
Řešení příkladu 83:
Podle axiomů pole reálných čísel platí, že pro každá \( a, b \in \mathbb{R} \) je \( a + b \in \mathbb{R} \) a \( a \cdot b \in \mathbb{R} \).
Toto vyplývá z definice reálných čísel jako pole, které je uzavřené na tyto operace.
Uzavřenost znamená, že výsledky těchto operací jsou opět reálná čísla.
Tedy \( \forall a,b \in \mathbb{R}: a+b \in \mathbb{R} \) a \( a \cdot b \in \mathbb{R} \).
84. Ukažte, že pro každé \( a, b \in \mathbb{R} \) platí \( |a| – |b| \leq |a – b| \).
Protože \( |a – b| = |b – a| \), obě nerovnosti platí.
92. Ukažte, že množina reálných čísel \( \mathbb{R} \) je úplná, tj. každá Cauchyovská posloupnost v \( \mathbb{R} \) konverguje k reálnému číslu.
Řešení příkladu 92:
Úplnost \( \mathbb{R} \) znamená, že každá Cauchyovská posloupnost \( (x_n) \) v \( \mathbb{R} \) má limitu \( x \in \mathbb{R} \).
Podle definice je \( (x_n) \) Cauchyovská, pokud pro každé \( \varepsilon > 0 \) existuje \( N \), že pro všechna \( m,n > N \) platí \( |x_n – x_m| < \varepsilon \).
Protože \( \mathbb{R} \) je úplné těleso, existuje \( x \in \mathbb{R} \) takové, že \( \lim_{n \to \infty} x_n = x \).
Tuto vlastnost formálně dokládá Bolzano-Weierstrassova věta a konstrukce reálných čísel (např. Dedekindovy řezy nebo Cauchyovské posloupnosti).
93. Dokažte, že pro reálná čísla \( a, b \) platí: \( a^2 + b^2 \geq 2ab \).
Řešení příkladu 93:
Vezměme \( a, b \in \mathbb{R} \).
Uvažujme výraz \( (a – b)^2 \geq 0 \), protože druhá mocnina je vždy nezáporná.