1. V obchodě se prodávají dvě druhy jablek. Cena jednoho kg prvního druhu je o \(10\) Kč vyšší než cena jednoho kg druhého druhu. Pokud by zákazník koupil \(3\) kg prvního druhu a 2 kg druhého druhu, zaplatil by 190 Kč. Kdyby naopak koupil \(2\) kg prvního druhu a \(3\) kg druhého druhu, zaplatil by \(180\) Kč. Určete cenu jednoho kg každého druhu jablek.
Řešení příkladu:
Označíme si ceny jablek za \(1\) kg jako \( x \) a \( y \), kde \( x \) je cena prvního druhu a \( y \) druhého druhu.
Odpověď: Cena prvního druhu jablek je \(42\) Kč/kg, druhého druhu \(32\) Kč/kg.
2. Petr si chce koupit dvě knihy. První kniha stojí o \(50\) Kč více než druhá. Pokud by si koupil dvě první knihy a tři druhé, zaplatil by \(1100\) Kč. Pokud by si koupil tři první a jednu druhou, zaplatil by \(1150\) Kč. Určete cenu obou knih.
Řešení příkladu:
Označíme cenu první knihy jako \( x \) a druhé jako \( y \).
Znamená to, že je potřeba upravit rovnice nebo zadání pro správnost.
Upravme zadání tak, aby bylo konzistentní:
První rovnice: \( 2x + 3y = 1350 \), druhá: \( 3x + y = 1150 \)
Tím pádem řešení je:
\( y = 250 \), \( x = 300 \)
Odpověď: Cena první knihy je \(300\) Kč, druhé \(250\) Kč.
3. Auto ujede vzdálenost \(360\) km. Rychlost v první části cesty byla o \(20\) km/h vyšší než ve druhé části, která trvala o \(1\) hodinu déle. Celkový čas jízdy byl 5 hodin. Určete rychlosti obou částí a délku jednotlivých částí cesty.
Řešení příkladu:
Označíme rychlost první části jako \( x \) (v km/h) a rychlost druhé části jako \( y \) (v km/h).
Podmínka říká, že \( x = y + 20 \).
Dále označíme časy jízdy první a druhé části jako \( t_1 \) a \( t_2 \).
Zároveň víme, že \( t_2 = t_1 + 1 \) a celkový čas \( t_1 + t_2 = 5 \), tedy
Odpověď: Rychlost první části byla \(84\) km/h, druhé 64 km/h. Délky částí cesty jsou \(168\) km a \(192\) km.
4. V nádrži je \(200\) litrů vody. Z ní se čerpá dvěma čerpadly. První čerpadlo čerpá o \(5\) litrů za minutu více než druhé. Pokud by obě čerpadla pracovaly současně, nádrž by byla prázdná za \(20\) minut. Jaký je výkon každého čerpadla?
Řešení příkladu:
Označíme výkon druhého čerpadla jako \( x \) litrů za minutu, první pak \( x + 5 \).
Celkový výkon obou čerpadel je \( x + (x + 5) = 2x + 5 \) litrů za minutu.
Pokud pracují současně, čerpají 200 litrů za 20 minut, tedy výkon je:
6. Tři kamarádi si rozdělili částku \(1500\) Kč. První dostal o \(100\) Kč méně než druhý, druhý dostal o \(200\) Kč více než třetí. Kolik každý dostal?
Řešení příkladu:
Označíme částku třetího kamaráda jako \( z \), druhého jako \( y \), prvního jako \( x \).
Podmínky:
\( x = y – 100 \)
\( y = z + 200 \)
Součet částek:
\( x + y + z = 1500 \)
Dosadíme první dvě rovnice do třetí:
\( (y – 100) + y + z = 1500 \Rightarrow 2y + z – 100 = 1500 \Rightarrow 2y + z = 1600 \)
Pak \( y = 400 + 200 = 600 \) a \( x = 600 – 100 = 500 \).
Odpověď: První dostal \(500\) Kč, druhý \(600\) Kč, třetí \(400\) Kč.
7. V krabici je \(50\) kusů hraček. Některé jsou autíčka a některé panenky. Autíček je o \(10\) více než panenek. Kolik je v krabici autíček a kolik panenek?
Řešení příkladu:
Označíme počet panenek jako \( x \), počet autíček jako \( y \).
Odpověď: V krabici je \(20\) panenek a \(30\) autíček.
8. Zahradník má \(120\) metrů plotu a chce oplotit obdélníkovou zahradu, jejíž délka je o \(10\) metrů větší než šířka. Určete rozměry zahrady tak, aby se spotřeboval celý plot.
Řešení příkladu:
Označíme šířku zahrady jako \( x \), délku jako \( y \).
Odpověď: Šířka zahrady je \(25\) m, délka \(35\) m.
9. Maminka má \(3\) děti. Součet jejich věků je \(30\) let. Nejstarší dítě je o \(4\) roky starší než druhé, a druhé je o \(2\) roky starší než nejmladší. Určete věk každého dítěte.
Řešení příkladu:
Označíme věk nejmladšího dítěte jako \( x \).
Pak druhé dítě má věk \( x + 2 \), nejstarší \( (x + 2) + 4 = x + 6 \).
11. V obchodě prodávají tři druhy ovoce. Hrušky stojí o \(3\) Kč méně než jablka a banány jsou o \(2\) Kč dražší než jablka. Celkem za \(2\) hrušky, \(3\) jablka a \(4\) banány zaplatíme \(74\) Kč. Kolik stojí jedno jablko?
Řešení příkladu:
Označíme cenu jednoho jablka jako \( x \) Kč.
Podle zadání je cena hrušky \( x – 3 \) Kč a cena banánu \( x + 2 \) Kč.
Petr je tedy \(17\) let, jeho bratr \( 17 + 5 = 22 \) let.
Ověření: Za \(3\) roky budou mít \( 20 + 25 = 45 \) let, což odpovídá zadání.
13. Na zahradě je květinová záhonek obdélníkového tvaru, jeho délka je o \(6\) m větší než šířka. Zvýšením délky i šířky o \(2\) metry se plocha zvětší o \(52\) m². Jaké jsou původní rozměry záhonku?
Druhý kamarád dostal 165 Kč, první \( 165 + 30 = 195 \) Kč.
Ověření: \( 165 + 195 = 360 \) Kč, což odpovídá zadání.
19. Auto ujede za \(4\) hodiny cestu z města \(A\) do města \(B\), pokud jede rychlostí \(60\) km/h. Kolik hodin by cesta trvala, kdyby jelo o \(15\) km/h rychleji?
Řešení příkladu:
Nejprve spočítáme vzdálenost mezi městy \(A\) a \(B\):
Cena tužky je tedy 11,875 Kč, cena pera \( 11,875 + 5 = 16,875 \) Kč.
Ověření:
\( 3 \times 16,875 + 5 \times 11,875 = 50,625 + 59,375 = 110 \) Kč, což odpovídá zadání.
21. Výška jednoho stěhu v pyramidě je o \(4\) metry menší než délka její základny. Obvod základny je \(48\) metrů. Jaké jsou rozměry základny a výška pyramidy, pokud je základna čtvercová?
Řešení příkladu:
Označíme délku strany čtvercové základny jako \( x \) metrů.
Obvod základny je \(48\) m, takže platí:
\( 4x = 48 \Rightarrow x = \frac{48}{4} = 12 \) m.
Výška pyramidy je tedy \( 12 – 4 = 8 \) m.
Rozměry jsou: délka základny \(12\) m a výška \(8\) m.
22. Délka obdélníku je o \(7\) cm delší než jeho šířka. Plocha obdélníku je \(120\) cm². Určete rozměry obdélníku.
Šířka místnosti je přibližně 7,425 m, délka \( 7,425 + 2 = 9,425 \) m.
Ověření:
\( 7,425 \times 9,425 \approx 70 \) m², což odpovídá zadání.
27. Při snížení ceny o \(10\) Kč se prodalo o \(5\) kusů více zboží a příjem z prodeje se zvýšil o \(150\) Kč. Jaká byla původní cena a kolik kusů se prodalo původně?
Řešení příkladu:
Označíme původní cenu za kus jako \( x \) Kč a původní počet prodaných kusů jako \( y \).
Příjem z původního prodeje je \( xy \) Kč.
Po snížení ceny o \(10\) Kč je cena \( x – 10 \), prodalo se \( y + 5 \) kusů a příjem je \( (x – 10)(y + 5) \).
30. Dva přátelé si rozdělili \(180\) Kč tak, že první dostal dvakrát více než druhý. Kolik dostal každý?
Řešení příkladu:
Označíme částku, kterou dostal druhý přítel jako \( x \) Kč.
První dostal \( 2x \) Kč.
Celkem dostali \(180\) Kč, tedy:
\( x + 2x = 180 \Rightarrow 3x = 180 \Rightarrow x = 60 \)
Druhý dostal 60 Kč, první \( 2 \times 60 = 120 \) Kč.
Ověření:
\( 60 + 120 = 180 \) Kč, což odpovídá zadání.
31. V obchodě koupili \(4\) kg jablek a \(3\) kg hrušek za \(150\) Kč. Cena \(1\) kg jablek je o \(5\) Kč vyšší než cena \(1\) kg hrušek. Určete cenu \(1\) kg jablek a cenu \(1\) kg hrušek.
36. Na skládku přijelo \(3\) nákladní auta, přičemž první vozilo o \(2\) tuny méně než druhé a třetí vozilo o \(1\) tunu více než druhé. Celkem přivezla auta \(35\) tun. Kolik tun vezlo každé auto?
Řešení příkladu:
Označíme náklad druhého auta jako \( x \) tun.
První auto vezlo \( x – 2 \) tun, třetí \( x + 1 \) tun.
\( x_2 = \frac{-3 – 15}{2} = \frac{-18}{2} = -9 \) (zamítáme, protože délka nemůže být záporná)
Šířka je tedy 6 cm, délka \( 6 + 3 = 9 \) cm.
Ověření:
\( 6 \times 9 = 54 \) cm², což odpovídá zadání.
40. Dva kamarádi měli dohromady \(150\) Kč. První kamarád dal druhému \(30\) Kč, čímž měl dvakrát tolik peněz jako druhý. Kolik měl každý z kamarádů původně?
Řešení příkladu:
Označíme původní částku prvního kamaráda jako \( x \) Kč a druhého jako \( 150 – x \) Kč.
Po převodu 30 Kč má první kamarád \( x – 30 \) Kč, druhý \( 150 – x + 30 = 180 – x \) Kč.
Podle zadání má první dvakrát tolik jako druhý:
\( x – 30 = 2(180 – x) \)
Rozepíšeme rovnici:
\( x – 30 = 360 – 2x \Rightarrow x + 2x = 360 + 30 \Rightarrow 3x = 390 \Rightarrow x = 130 \)
První kamarád měl původně 130 Kč, druhý \( 150 – 130 = 20 \) Kč.
Ověření:
Po převodu:
První: \( 130 – 30 = 100 \)
Druhý: \( 20 + 30 = 50 \)
První má dvakrát tolik, což odpovídá zadání.
41. Délka zahrady je o \(5\) metrů větší než její šířka. Pokud se délka zvětší o \(3\) metry a šířka se zmenší o \(2\) metry, bude obsah nové zahrady \(136\) m². Určete původní rozměry zahrady.
Řešení příkladu:
Označíme šířku zahrady jako \( x \) metrů, délku jako \( x + 5 \) metrů.
Ryby budou mít tedy za \(3\) dny hmotnost přibližně \(345,6\) kg.
45. V obchodě se prodává balíček o váze \(500\) g za \(40\) Kč. Kolik bude stát balíček o hmotnosti \(750\) g, jestliže cena je přímo úměrná hmotnosti?
50. V balíčku jsou různé druhy ovoce. Poměr jablek k hruškám je \(3 : 2\). Pokud přidáme \(15\) jablek a \(10\) hrušek, bude poměr \(4 : 3\). Kolik jablek a hrušek bylo původně v balíčku?
Řešení příkladu:
Označíme počet jablek jako \( 3x \), hrušek jako \( 2x \) podle poměru 3 : 2.
Šířka je tedy 7 cm, délka \( 2 \times 7 + 3 = 17 \) cm.
Ověření obvodu:
\( 2(7 + 17) = 2 \times 24 = 48 \), což odpovídá zadání.
53. Trojúhelník má obvod \(36\) cm. Délka první strany je o \(2\) cm větší než délka druhé a třetí strana je o \(4\) cm menší než druhá. Určete délky stran trojúhelníku.
Řešení příkladu:
Označíme délku druhé strany jako \( x \) cm.
První strana je \( x + 2 \) cm, třetí strana je \( x – 4 \) cm.
První: \( 12,67 + 2 = 14,67 \) cm, druhá: \(12,67\) cm, třetí: \( 12,67 – 4 = 8,67 \) cm.
Ověření obvodu:
\( 14,67 + 12,67 + 8,67 = 36 \), což odpovídá zadání.
54. Auto ujede vzdálenost mezi dvěma městy za \(3\) hodiny při rychlosti \(70\) km/h. O kolik se zkrátí doba jízdy, pokud auto pojede rychlostí \(90\) km/h?
Řešení příkladu:
Vzdálenost mezi městy je:
\( s = 70 \times 3 = 210 \) km.
Čas při rychlosti 90 km/h bude:
\( t = \frac{210}{90} = \frac{7}{3} \approx 2,33 \) hodiny.
Rozdíl času je:
\( 3 – 2,33 = 0,67 \) hodiny, což je přibližně \(40\) minut.
55. Cena výrobku se zvýšila o \(15\) %. Po zvýšení cena činí \(230\) Kč. Jaká byla původní cena?
Řešení příkladu:
Označíme původní cenu jako \( x \) Kč.
Po zvýšení o 15 % platí:
\( x + 0,15x = 230 \Rightarrow 1,15x = 230 \Rightarrow x = \frac{230}{1,15} = 200 \)
Původní cena byla tedy \(200\) Kč.
56. V nádrži je \(800\) litrů vody. Denně se odpaří \(5\) % vody. Kolik vody zůstane po \(7\) dnech?
Řešení příkladu:
Po každém dni zůstane \(95\) % původního množství, tedy násobíme \(0,95\).
Množství vody po 7 dnech je:
\( 800 \times 0,95^7 \)
Vypočítáme \( 0,95^7 \):
\( 0,95^2 = 0,9025 \),
\( 0,9025 \times 0,95 = 0,8574 \),
\( 0,8574 \times 0,95 = 0,8145 \),
\( 0,8145 \times 0,95 = 0,7738 \),
\( 0,7738 \times 0,95 = 0,7351 \),
\( 0,7351 \times 0,95 = 0,6983 \) (přibližně).
Po 7 dnech tedy zůstane:
\( 800 \times 0,6983 = 558,64 \) litrů vody.
57. Číslo zvýšíme o \(40\) % a poté snížíme o \(25\) %. Výsledek je \(105\). Najděte původní číslo.
Řešení příkladu:
Označíme původní číslo jako \( x \).
Po zvýšení o 40 % je číslo \( x + 0,4x = 1,4x \).
Po snížení o 25 % z nového čísla je \( 1,4x \times 0,75 = 1,05x \).
60. V pravoúhlém trojúhelníku jsou odvěsny délky \(6\) cm a \(8\) cm. Vypočtěte délku přepony a obvod trojúhelníku.
Řešení příkladu:
Podle Pythagorovy věty je délka přepony \( c \):
\( c = \sqrt{6^2 + 8^2} = \sqrt{36 + 64} = \sqrt{100} = 10 \) cm.
Obvod trojúhelníku je součet délek všech stran:
\( 6 + 8 + 10 = 24 \) cm.
61. V obchodě koupili dva zákazníci spolu \(15\) kusů zboží. První zákazník koupil o \(3\) kusy více než druhý. Cena jednoho kusu je \(20\) Kč. Jaká je celková cena nákupu prvního zákazníka?
Řešení příkladu:
Označíme počet kusů, které koupil druhý zákazník, jako \( x \).
Cena jednoho kusu je \(20\) Kč, takže celková cena prvního zákazníka je:
\( 9 \times 20 = 180 \) Kč.
62. Dvě města jsou od sebe vzdálena \(240\) km. Auto vyjelo z prvního města rychlostí \(60\) km/h a současně druhé auto vyjelo z druhého města směrem k prvnímu rychlostí \(80\) km/h. Za jak dlouho se auta setkají?
Řešení příkladu:
Označíme čas do setkání jako \( t \) hodin.
Vzdálenost, kterou ujede první auto, je \( 60t \) km.
Vzdálenost, kterou ujede druhé auto, je \( 80t \) km.
Setkají se přibližně za \(1\) hodinu a \(43\) minut.
63. Délka obdélníku je o \(5\) cm delší než jeho šířka. Pokud délku zvětšíme o \(2\) cm a šířku o \(3\) cm, obsah se zvětší o \(51\) cm². Určete původní rozměry obdélníku.
Řešení příkladu:
Označíme šířku obdélníku jako \( x \) cm, délku jako \( x + 5 \) cm.
Původní obsah je \( x(x + 5) = x^2 + 5x \).
Nové rozměry jsou \( (x + 2) \) a \( (x + 5 + 3) = (x + 8) \), nový obsah je:
\( (x + 2)(x + 8) = x^2 + 10x + 16 \).
Zadání říká, že nový obsah je o \(51\) větší než původní, tedy:
67. Vodu v bazénu je třeba vypustit pomocí dvou čerpadel. První čerpadlo vypustí bazén za \(6\) hodin, druhé za \(4\) hodiny. Za jak dlouho vypustí bazén obě čerpadla pracující společně?
Řešení příkladu:
První čerpadlo za hodinu vypustí \( \frac{1}{6} \) bazénu, druhé \( \frac{1}{4} \).
Rychlost člunu na klidné vodě je \(16\) km/h, rychlost proudu \(4\) km/h.
71. Z jednoho bodu vyjely dvě auta současně proti sobě. První auto jelo rychlostí o \(20\) km/h větší než druhé. Po \(3\) hodinách byla mezi nimi vzdálenost \(150\) km. Jaké byly rychlosti obou aut?
Řešení příkladu:
Označíme rychlost druhého auta jako \( x \) km/h, rychlost prvního je tedy \( x + 20 \) km/h.
Po 3 hodinách první auto ujelo \( 3(x + 20) \) km, druhé auto ujelo \( 3x \) km.
Druhé auto jelo rychlostí \(15\) km/h, první auto rychlostí \( 15 + 20 = 35 \) km/h.
72. Petr má o \(3\) roky méně než jeho sestra Jana. Za \(5\) let bude Jana dvakrát starší než Petr. Kolik je Petr a Janě nyní let?
Řešení příkladu:
Označíme Petrův věk jako \( x \), Janin věk je \( x + 3 \).
Za 5 let bude Petr \( x + 5 \) a Jana \( x + 3 + 5 = x + 8 \).
Podle zadání platí:
\( x + 8 = 2(x + 5) \Rightarrow x + 8 = 2x + 10 \Rightarrow 8 – 10 = 2x – x \Rightarrow -2 = x \)
Věk nemůže být záporný, proto opravíme zadání: Petr má o 3 roky více než Jana (jinak zadání není řešitelné).
Označíme nyní \( x \) jako Janin věk, Petrův věk je \( x + 3 \).
Za 5 let bude Jana \( x + 5 \), Petr \( x + 3 + 5 = x + 8 \).
Podle zadání:
\( x + 8 = 2(x + 5) \Rightarrow x + 8 = 2x + 10 \Rightarrow 8 – 10 = 2x – x \Rightarrow -2 = x \)
Opět záporné číslo. Zadání pravděpodobně chtělo „Petr má o 3 roky méně než Jana“. Vrátíme se k původnímu označení:
Označíme Petrův věk \( x \), Janin \( x + 3 \).
Za 5 let: Petr \( x + 5 \), Jana \( x + 3 + 5 = x + 8 \).
Podmínka: \( x + 8 = 2(x + 5) \Rightarrow x + 8 = 2x + 10 \Rightarrow 8 – 10 = 2x – x \Rightarrow -2 = x \).
Záporný výsledek znamená, že zadání nelze splnit s uvedenými čísly, proto upravíme zadání:
Petr má o 3 roky více než Jana, a za 5 let bude Jana poloviční než Petr:
\( x \) je Janin věk, Petrův věk je \( x + 3 \).
Za 5 let: Jana \( x + 5 \), Petr \( x + 8 \).
Podmínka: \( x + 5 = \frac{1}{2} (x + 8) \Rightarrow 2(x + 5) = x + 8 \Rightarrow 2x + 10 = x + 8 \Rightarrow 2x – x = 8 – 10 \Rightarrow x = -2 \).
Opět nelze. Proto zadání není konzistentní, pokud je třeba, mohu vymyslet nové zadání.
73. Auto ujelo z města \(A\) do města \(B\) rychlostí \(80\) km/h. Návrat zpět autem po jiné cestě trval o \(1\) hodinu déle, protože rychlost byla pouze \(60\) km/h. Jaká je vzdálenost mezi městy \(A\) a \(B\)?
Řešení příkladu:
Označíme vzdálenost mezi městy jako \( x \) km.
Čas cesty z A do B je \( \frac{x}{80} \) hodin, zpáteční cesta \( \frac{x}{60} \) hodin.
74. Na zahradě je \(12\) stromů. Některé jsou jabloně a některé hrušně. Celkem je \(40\) kusů ovoce. Každá jabloň nese \(5\) jablek a každá hrušeň \(3\) hrušky. Kolik je na zahradě jabloní a kolik hrušní?
Řešení příkladu:
Označíme počet jabloní jako \( x \), počet hrušní jako \( 12 – x \).
Počet jabloní je \(2\), počet hrušní \( 12 – 2 = 10 \).
75. Student si půjčil určitou částku. Po \(1\) roce zaplatil úrok \(3 000\) Kč, po dalších \(2\) letech zaplatil úrok \(4 500\) Kč. Jaká byla půjčená částka, pokud roční úroková sazba byla konstantní?
Řešení příkladu:
Označíme půjčenou částku jako \( x \) a roční úrokovou sazbu jako \( r \) (v desítkovém tvaru).
Úrok za první rok je \( x \cdot r = 3000 \Rightarrow r = \frac{3000}{x} \).
Úrok za další dva roky (druhý a třetí) je \( 2 \cdot x \cdot r = 4500 \Rightarrow 2x r = 4500 \Rightarrow x r = 2250 \).
Z první rovnice víme, že \( x r = 3000 \), z druhé \( x r = 2250 \), což je rozpor. Proto předpokládáme, že úrok není jednoduchý, ale složený, nebo že zadání obsahuje jinou interpretaci.
Předpokládejme, že úrok je jednoduchý a že po prvním roce zaplatil 3 000 Kč, po dalších dvou letech dalších \(4 500\) Kč.
Celkový úrok za 3 roky je \( 3 000 + 4 500 = 7 500 \).
Roční úrok je tedy \( \frac{7 500}{3} = 2 500 \) Kč.
Označíme půjčenou částku jako \( x \) a roční sazbu \( r \):
\( x r = 2 500 \Rightarrow r = \frac{2 500}{x} \)
První rok zaplatil 3 000 Kč úroku, což je nesoulad, proto interpretujme, že sazba se mění, nebo použijeme jiný model.
Bez dalších informací nelze přesně určit částku, pokud však roční úrok je konstantní, pak:
\( x r = 3 000 \) a \( 2 x r = 4 500 \Rightarrow 2 \cdot 3 000 = 6 000 \neq 4 500 \).
Zadání může být chybné nebo úrok je vypočítáván jinak. Pro úplnost tedy uvedeme rovnici s neznámou \( x \) a \( r \).
76. Dvě čísla mají součet \(60\) a rozdíl \(12\). Určete obě čísla.
Řešení příkladu:
Označíme menší číslo jako \( x \), větší pak \( x + 12 \).
Počet mužů je \( 3 \cdot 10 = 30 \), počet žen \( 2 \cdot 10 = 20 \).
81. V městském parku je o \(15\) laviček méně než dvojnásobek počtu stromů. Pokud přidáme \(10\) laviček a zároveň vysadíme \(5\) stromů, bude počet laviček třikrát větší než počet stromů. Kolik je v parku laviček a kolik stromů?
Řešení příkladu:
Označíme počet stromů jako \( x \) a počet laviček jako \( y \).
Podle zadání platí první rovnice:
\( y = 2x – 15 \)
Po úpravách (přidání laviček, odebrání stromů):
Počet laviček je \( y + 10 \), počet stromů je \( x – 5 \).
Podle druhé podmínky je počet laviček třikrát větší než stromů:
85. Zahradník má \(100\) kg hnojiva. Rozhodl se ho použít na dva druhy rostlin. První druh potřebuje 1,5\) kg hnojiva na metr čtvereční, druhý druh \(2\) kg na metr čtvereční. Celkem chce hnojit \(60\) m². Kolik m² zasází z každého druhu, pokud chce vyčerpat celé hnojivo?
Řešení příkladu:
Označíme plochu první rostliny jako \( x \) m², druhé \( 60 – x \) m².
První druh bude na \(40\) m², druhý na \( 60 – 40 = 20 \) m².
86. V koupelně je \(3/5\) všech dlaždic světlých a zbytek tmavých. Pokud přidáme \(20\) tmavých dlaždic, bude poměr světlých a tmavých \(3:4\). Kolik je v koupelně dlaždic původně?
Řešení příkladu:
Označíme celkový počet dlaždic jako \( x \).
Počet světlých dlaždic je \( \frac{3}{5} x \), počet tmavých \( \frac{2}{5} x \).
Po přidání 20 tmavých dlaždic je počet tmavých \( \frac{2}{5} x + 20 \).
Podle zadání je nový poměr:
\( \frac{ \frac{3}{5} x }{ \frac{2}{5} x + 20 } = \frac{3}{4} \)
Vynásobíme křížem:
\( 4 \cdot \frac{3}{5} x = 3 \left( \frac{2}{5} x + 20 \right) \Rightarrow \frac{12}{5} x = \frac{6}{5} x + 60 \)
Odečteme \( \frac{6}{5} x \) z obou stran:
\( \frac{12}{5} x – \frac{6}{5} x = 60 \Rightarrow \frac{6}{5} x = 60 \Rightarrow x = 60 \cdot \frac{5}{6} = 50 \)
Původně bylo \(50\) dlaždic.
87. V obchodě je \(120\) kusů ovoce, poměr jablek k hruškám je \(7:5\). Pokud se prodá \(15\) jablek a \(10\) hrušek, jaký bude nový poměr jablek k hruškám?
Řešení příkladu:
Označíme počet jablek jako \( 7x \) a počet hrušek jako \( 5x \).
88. Auto ujelo první část cesty rychlostí \(60\) km/h, druhou část rychlostí \(90\) km/h. Celková cesta byla \(210\) km a auto jelo průměrnou rychlostí \(75\) km/h. Jaké byly délky obou částí cesty?
Řešení příkladu:
Označíme délku první části jako \( x \) km, druhé části jako \( 210 – x \) km.
Čas ujetí první části je \( \frac{x}{60} \), druhé části \( \frac{210 – x}{90} \).
Počet chlapců je \( 3 \cdot 4 = 12 \), počet děvčat \( 4 \cdot 4 = 16 \).
90. V restauraci mají dvě nabídky obědů: standardní za \(120\) Kč a speciální za \(180\) Kč. Za den prodali dohromady \(60\) obědů a tržba byla \(8 400\) Kč. Kolik bylo prodáno obědů od každého druhu?
Řešení příkladu:
Označíme počet standardních obědů jako \( x \) a počet speciálních jako \( 60 – x \).
Krabic s modrým obalem je \( 3 \cdot 25 = 75 \), s červeným \( 5 \cdot 25 = 125 \).
94. Dva motocyklisté vyrazili současně z jednoho města opačnými směry. První jel rychlostí \(60\) km/h, druhý \(40\) km/h. Po kolika hodinách bude mezi nimi vzdálenost \(300\) km?
Řešení příkladu:
Rychlosti motocyklistů se sčítají, protože jedou opačnými směry.
Celková rychlost je \( 60 + 40 = 100 \) km/h.
Vzdálenost mezi nimi je \( 300 \) km, čas je vzdálenost dělená rychlostí:
\( t = \frac{300}{100} = 3 \) hodiny.
95. Petr si půjčil \(120 000\) Kč na \(5\) let s roční úrokovou sazbou \(6\) %. Kolik zaplatí na úrocích, pokud úrok se nepočítá složeně?
Řešení příkladu:
Roční úrok je 6 % z půjčené částky:
\( 0,06 \times 120000 = 7200 \) Kč za rok.
Za \(5\) let zaplatí:
\( 5 \times 7200 = 36000 \) Kč na úrocích.
96. Výrobce balíčků rýže nabízí dvě velikosti: \(500\) g a \(1\) kg. Cena \(500\) g balíčku je \(40\) Kč, cena \(1\) kg balíčku je \(75\) Kč. Zákazník koupil celkem \(12\) balíčků a zaplatil \(750\) Kč. Kolik koupil balíčků každé velikosti?
Řešení příkladu:
Označíme počet 500g balíčků jako \( x \), počet 1kg balíčků jako \( 12 – x \).
98. V obchodě jsou dvě ceny za kilo hroznového vína: \(90\) Kč a \(120\) Kč. Zákazník koupil dohromady \(5\) kg a zaplatil \(510\) Kč. Kolik kilogramů koupil za každou cenu?
Řešení příkladu:
Označíme množství vína za 90 Kč/kg jako \( x \) kg, množství za 120 Kč/kg jako \( 5 – x \) kg.