1. V matematické soutěži je \(8\) chlapců a \(7\) dívek. Kolika způsoby lze vybrat tým \(5\) studentů, který obsahuje právě \(3\) chlapce a \(2\) dívky?
Řešení příkladu:
Musíme vybrat tým o \(5\) členech, kde jsou přesně \(3\) chlapci a \(2\) dívky.
Počet způsobů, jak vybrat \(3\) chlapce z \(8\), je \( \frac{8!}{3! \times 5!} \).
Počet způsobů, jak vybrat \(2\) dívky z \(7\), je \( \frac{7!}{2! \times 5!} \).
Celkový počet možností je součin těchto dvou hodnot:
Odpověď: Existuje \(1176\) různých týmů, které obsahují právě \(3\) chlapce a \(2\) dívky.
2. Kolika způsoby lze uspořádat \(6\) studentů do \(3\) členných skupin, pokud na pořadí skupin nezáleží, ale pořadí studentů ve skupině ano?
Řešení příkladu:
Máme \(6\) studentů a chceme je rozdělit do dvou skupin po \(3\) studentech.
Pořadí skupin nezáleží, ale pořadí studentů ve skupině ano. To znamená, že uvnitř skupiny je důležité pořadí, ale skupiny samy o sobě jsou nerozlišitelné.
Nejprve vybereme první skupinu \(3\) studentů z \(6\), což je \( \frac{6!}{3! \times 3!} \).
Ve vybrané skupině je možné uspořádat studenty \(3!\) způsoby (pořadí ve skupině).
Zbývající \(3\) studenti vytvoří druhou skupinu, kterou také můžeme uspořádat \(3!\) způsoby.
17. Ve třídě je \(20\) žáků. Kolik různých \(4\)členných výborů lze vybrat, pokud výbor má mít přesně jednoho předsedu a zbylí \(3\) členové musí být z různých tříd?
Řešení příkladu:
Nejprve vybereme předsedu: \(20\) možností.
Zbývá \(19\) žáků z různých tříd. Předpokládejme, že máme \(3\) různé třídy po \(7\), \(6\) a \(6\) žácích.
Vybereme po jednom členu z každé třídy: \(7 \times 6 \times 6 = 252\)
Celkový počet možností: \(20 \times 252 = 5040\)
Odpověď: Výbor lze sestavit \(5040\) způsoby.
18. Kolik existuje způsobů, jak ze \(16\) prvků vybrat dvě různé podmnožiny po \(5\) prvcích, které nemají žádný společný prvek?
Řešení příkladu:
Nejprve vybereme \(10\) prvků, které tvoří obě podmnožiny (dohromady):
\( \frac{16!}{10! \times 6!} = 8008 \)
Z těchto \(10\) vybereme jednu \(5\)člennou podmnožinu, druhá je dána:
\( \frac{10!}{5! \times 5!} = 252 \)
Každý pár podmnožin je započítán dvakrát, takže:
\( \frac{8008 \times 252}{2} = 1005120 \)
Odpověď: Existuje \(1\,005\,120\) takových dvojic.
19. Kolik různých řetězců lze sestavit výběrem \(3\) písmen z \(6\) různých písmen bez opakování a bez ohledu na pořadí?
Řešení příkladu:
Počet kombinací \(3\) písmen z \(6\):
\( \frac{6!}{3! \times 3!} = 20 \)
Odpověď: Lze sestavit \(20\) různých řetězců bez ohledu na pořadí.
20. Kolika způsoby lze uspořádat \(4\) ženy a \(3\) muže do řady, pokud žádní dva muži nesmí stát vedle sebe?
Řešení příkladu:
Nejprve rozmístíme ženy: \(4! = 24\)
Mezi nimi vznikne \(5\) pozic pro muže (mezi ženami a na krajích).
Vybereme \(3\) pozice z \(5\) pro muže: \( \frac{5!}{3! \times 2!} = 10 \)
Muže v těchto pozicích můžeme uspořádat: \(3! = 6\)
Celkem: \(24 \times 10 \times 6 = 1440\)
Odpověď: Existuje \(1440\) takových uspořádání.
21. Kolika způsoby lze rozdělit \(10\) lidí na dvojice?
Řešení příkladu:
Počet způsobů, jak rozdělit \(10\) lidí do \(5\) dvojic, je dán vzorcem:
47. Vytvořte a spočítejte počet pětic, ve kterých je právě \( 3 \)-krát číslo \( 7 \) a ostatní dvě čísla jsou odlišná a různá od \( 7 \), vybíráno z číslic \( 0 \)–\( 9 \).
Řešení příkladu:
Nejprve vybereme \( 2 \) jiné číslice než \( 7 \): \( C(9,2) = 36 \)
Umístění tří \( 7 \) v pětici: \( C(5,3) = 10 \)
Zbývající \( 2 \) pozice se zaplní dvěma různými číslicemi na \( 2 \) místa: \( 2! = 2 \)
Celkem: \( 36 \cdot 10 \cdot 2 = 720 \)
Odpověď: \( 720 \) možností
48. Kolika způsoby lze rozdělit \( 10 \) studentů do dvou skupin po \( 5 \)?
Řešení příkladu:
Počet výběrů první skupiny: \( C(10,5) = 252 \)
Druhá skupina je určena automaticky → výsledek dělit \( 2 \):
\( \Rightarrow \frac{252}{2} = 126 \)
Odpověď: \( 126 \) různých rozdělení
49. Kolik je různých způsobů, jak vybrat \( 4 \) členy z \( 12 \) do skupiny, pokud alespoň \( 1 \) musí být z určité čtyřčlenné podskupiny?
Řešení příkladu:
Celkem možností: \( C(12,4) = 495 \)
Počet výběrů bez žádného člena ze \( 4 \)-členné skupiny: \( C(8,4) = 70 \)
\( \Rightarrow 495 – 70 = 425 \)
Odpověď: \( 425 \) skupin obsahuje alespoň jednoho člena dané podskupiny.
50. Kolik čísel čtyřciferných lze vytvořit z číslic \( 1 \) až \( 7 \) tak, že každá číslice se v čísle vyskytne nejvýše jednou a číslo bude menší než \( 5000 \)?
Řešení příkladu:
Číslo musí začínat číslicí \( 1 \)–\( 4 \) (menší než \( 5 \)): \( 4 \) možnosti
Další tři číslice z \( 6 \) zbývajících: \( P(6,3) = 120 \)
Celkem: \( 4 \cdot 120 = 480 \)
Odpověď: \( 480 \) různých čtyřciferných čísel
51. Dokažte: \( \sum_{k=1}^{n} k \cdot C(n, k) = n \cdot 2^{n-1} \)
Řešení příkladu:
Levou stranu lze interpretovat jako součet všech vážených počtů výběrů s ohledem na pozici jednoho konkrétního prvku.
Každý prvek z \( n \) se v polovině podmnožin vyskytuje: \( \Rightarrow \frac{2^n}{2} = 2^{n-1} \)
Proto každý z \( n \) prvků se vyskytuje v \( 2^{n-1} \) podmnožinách.
Celkem: \( n \cdot 2^{n-1} \)
Rovnost je dokázána.
52. Dokažte, že: \( \sum_{k=0}^{n} (-1)^k \cdot C(n, k) = 0 \), pro \( n \geq 1 \)
Levá strana: počet výběrů \( r \) prvků z \( n \).
Pravá strana: vybereme konkrétní prvek (např. prvního), ten je součástí výběru (proto \( r \) možností, kde může být), zbývající \( r-1 \) z \( n-1 \).
Nerovnost je platná od určité velikosti \( n \), pro přirozená čísla ověřit indukcí nebo konkrétními hodnotami.
63. Kolik různých řetězců délky \(6\) lze vytvořit z písmen \(A, B, C, D\), přičemž každé písmeno může být použito libovolněkrát, ale musí se v řetězci objevit právě \(2\) různé znaky?
Řešení příkladu:
Vybereme \(2\) písmena ze \(4\): \( C(4,2) = 6 \)
Počet všech řetězců délky \(6\) ze \(2\) písmen: \( 2^6 = 64 \)
Odečteme ty, které obsahují jen \(1\) druh: \( 2 \cdot 1 = 2 \)
Pro každou dvojici máme \( 64 – 2 = 62 \) možností
Celkem: \( 6 \cdot 62 = 372 \)
64. Dokažte, že \( \sum_{k=0}^{n} C(n,k)^2 = C(2n,n) \)
Řešení příkladu:
Levou stranu lze interpretovat jako výběr dvou nezávislých množin o velikosti \( n \)
Pro každé \( k \): vybereme \( k \) prvků z první a \( k \) z druhé množiny nezávisle
Suma přes všechny \( k \): \( \sum_{k=0}^n C(n,k)^2 = C(2n,n) \)
Jde o důsledek kombinatorického rozvoje \( (1 + x)^n \cdot (1 + x)^n = (1 + x)^{2n} \)
65. Kolik způsobů existuje, jak rozdělit \(10\) lidí do dvou skupin po \(5\) osobách bez ohledu na pořadí skupin?
Řešení příkladu:
Bez ohledu na pořadí: \( \frac{C(10,5)}{2} = \frac{252}{2} = 126 \)
Každé rozdělení je symetrické – skupiny nejsou odlišitelné
66. Spočítejte počet přirozených řešení rovnice: \( x + y + z = 10 \), kde \( x, y, z \geq 1 \)
Řešení příkladu:
Přirozená čísla → převedeme substitucí \( x‘ = x-1 \), atd.
75. Kolik různých čísel lze vytvořit výběrem \(5\) číslic z číslic \(0–9\), přičemž číslo nesmí začínat nulou?
Řešení příkladu:
Výběr \(5\) číslic z \(10\): \( C(10,5) = 252 \)
Každou pětici lze uspořádat: \( 5! = 120 \)
Musíme odečíst případy, kdy číslo začíná nulou
Počet pětic obsahujících \(0\): vybereme \(4\) číslice z \(9\) zbývajících → \( C(9,4) = 126 \)
V těchto případech \(0\) může být na první pozici: ve čtvrtině uspořádání → \( 126 \cdot 4! = 3024 \), 1/5 z nich začíná \(0\) → \( \frac{3024}{5} = 604.8 \approx 605 \)
83. Dokažte, že počet podmnožin s lichým počtem prvků množiny s \( n \) prvky je \( 2^{n-1} \)
Řešení příkladu:
Počet všech podmnožin: \( 2^n \)
Každou podmnožinu s lichým počtem prvků lze spárovat s podmnožinou se sudým počtem prvků – výměnou jednoho prvku
Z toho plyne, že počet podmnožin s lichým počtem je \( \frac{2^n}{2} = 2^{n-1} \)
84. Najděte největší hodnotu výrazu \( C(n,k) \) pro pevné \( n \)
Řešení příkladu:
Kombinační čísla jsou symetrická: \( C(n,k) = C(n,n-k) \)
Maximum nastává pro \( k = \left\lfloor \frac{n}{2} \right\rfloor \) nebo \( k = \left\lceil \frac{n}{2} \right\rceil \)
Například pro \( n = 10 \): největší hodnota je \( C(10,5) = 252 \)
85. Kolik je všech způsobů, jak vybrat podmnožinu množiny \( A \) tak, aby obsahovala přesně 3 prvky a alespoň jeden z nich byl prvek \( a \in A \)? Množina \( A \) má 7 prvků.
Řešení příkladu:
Celkem trojprvkových podmnožin: \( C(7,3) = 35 \)
Počet trojic, které neobsahují prvek \( a \): \( C(6,3) = 20 \)
Kombinatorický důkaz: představme si výběr \( n \) prvků z množiny \( 2n \) prvků, rozdělené na dvě množiny po \( n \) prvcích
Každý výběr může obsahovat \( k \) prvků z první množiny a \( n-k \) z druhé → \( C(n,k) \cdot C(n,n-k) = C(n,k)^2 \)
Součet přes všechna \( k \): \( \sum_{k=0}^{n} C(n,k)^2 = C(2n,n) \)
87. Určete počet všech lichých kombinačních čísel \( C(11,k) \) pro \( k = 0, 1, …, 11 \)
Řešení příkladu:
Pomocí Lucasovy věty lze určit, zda je \( C(n,k) \) liché
Použijeme binární reprezentaci čísel a zjistíme, pro kolik \( k \) platí, že bitově \( k_i \leq n_i \)
Pro \( n = 11 \): binárně \( 1011 \), takže počet lichých hodnot je \( 2^r \), kde \( r \) je počet jedniček v binárním zápise 11 → 3 jedničky → \( 2^3 = 8 \)
88. Najděte počet řešení rovnice \( x_1 + x_2 + x_3 + x_4 + x_5 = 15 \), kde \( x_i \geq 1 \)
Využijeme fakt, že \( \sum_{k=1}^{n} k \cdot C(n,k) = n \cdot 2^{n-1} \)
Dokazujeme kombinatoricky:
Každý z \( n \) prvků může být přítomen v polovině všech podmnožin množiny \( n \) prvků → každá položka se vyskytne ve \( 2^{n-1} \) podmnožinách
Celkový počet výskytů prvků ve všech podmnožinách: \( n \cdot 2^{n-1} \)
Na druhé straně: každý člen \( k \cdot C(n,k) \) reprezentuje přítomnost \( k \) prvků ve všech \( k \)-prvkových podmnožinách → celkový součet je rovný
92. Vypočítejte: Kolik matic \( 3 \times 3 \) s prvky \(0\) nebo \(1\) existuje tak, aby každá řádka obsahovala právě dvě jedničky?
Řešení příkladu:
Každá řádka musí mít dvě jedničky → počet možností pro jednu řádku: \( C(3,2) = 3 \)
Každá ze tří řádek je nezávislá → celkově: \( 3^3 = 27 \) takových matic
93. Kolik permutací množiny \( \{1,2,\dots,n\} \) má právě \( k \) vzestupných míst (tzv. Stirlingova čísla prvního druhu)?
Řešení příkladu:
Počet takových permutací je označen \( c(n,k) \) – Stirlingova čísla prvního druhu
96. Kolik existuje přirozených čísel menších než \(1000\), ve kterých se vyskytuje právě jedno číslo \(7\)?
Řešení příkladu:
Čísla \(< 1000\) mají \(1\) až \(3\) cifry
Jednociferná: pouze \(7 → 1\) možnost
Dvouciferná: pozice \(7\) může být na prvním nebo druhém místě → \( 1 \cdot 8 = 8 \) možností (vždy vynecháme 7 na jiné pozici)
Tříciferná: \(3\) pozice, jednu zvolíme pro \(7\): \( C(3,1) = 3 \), zbytek vybereme z \(0–9\) bez \(7\): \(8\) nebo \(9\) možností → dohromady \( 3 \cdot 9 \cdot 9 = 243 \)
Celkem: \( 1 + 8 + 243 = 252 \)
97. Najděte poslední cifru čísla \( C(100,50) \)
Řešení příkladu:
Pro určení poslední cifry využijeme fakt, že \( C(100,50) \) je sudé a dělitelné \(5\), protože ve faktoriálech se vyskytují mnohé pětky a dvojky
Faktorizace ukáže, že číslo končí na \(0\)
98. Najděte maximální hodnotu výrazu \( C(n,k) \cdot C(n,n-k) \)
Řešení příkladu:
Vzhledem k symetrii platí \( C(n,k) = C(n,n-k) \), takže výraz je \( C(n,k)^2 \)
Maximum nastává, když \( C(n,k) \) je největší → při \( k = \lfloor \frac{n}{2} \rfloor \)