Kombinační čísla

1. V matematické soutěži je \(8\) chlapců a \(7\) dívek. Kolika způsoby lze vybrat tým \(5\) studentů, který obsahuje právě \(3\) chlapce a \(2\) dívky?

2. Kolika způsoby lze uspořádat \(6\) studentů do \(3\) členných skupin, pokud na pořadí skupin nezáleží, ale pořadí studentů ve skupině ano?

3. Z \(12\) knih vybereme \(5\) k přečtení. Kolika způsoby to lze udělat, jestliže \(3\) konkrétní knihy musí být vybrány vždy?

4. V kolika různých způsobech lze uspořádat slovo „\(MATEMATIKA\)“?

5. Kolika způsoby lze vybrat \(4\)člennou komisi ze skupiny \(10\) mužů a \(6\) žen, jestliže v komisi musí být alespoň \(2\) ženy?

6. Kolika způsoby lze vybrat prezidenta, místopředsedu a tajemníka z \(9\) členů klubu, pokud nikdo nemůže zastávat více funkcí?

7. Ve třídě je \(15\) studentů. Kolika způsoby lze vybrat \(4\)členný výbor, pokud dva konkrétní studenti nesmí být ve výboru současně?

8. Z \(10\) různých knih vybíráme \(3\). Kolik existuje výběrů, jestliže vybraná sada musí obsahovat alespoň jednu konkrétní knihu?

9. Kolika způsoby lze vybrat podmnožinu o \(5\) prvcích z množiny \(12\) prvků?

10. Z \(14\) studentů vybereme družstvo \(6\) členů. Kolik takových družstev je, pokud jeden student musí být vždy vybrán?

11. Kolika způsoby lze ze \(14\) studentů vybrat \(5\)-členný tým, pokud tým musí obsahovat přesně \(2\) dívky z celkových \(5\) dívek?

12. Kolik různých \(6\)-členných výborů lze vytvořit z \(10\) osob, pokud dvě konkrétní osoby musí být vždy společně nebo vůbec?

13. V urně je \(12\) různě označených kuliček. Kolika způsoby lze vybrat \(4\) kuličky tak, aby žádné dvě neměly po sobě jdoucí čísla?

14. Kolik různých \(5\)-členných týmů lze vytvořit z \(12\) lidí, pokud alespoň \(3\) musí být ženy z celkových \(6\) žen?

15. Kolika způsoby lze rozdělit \(8\) lidí do dvou skupin po \(4\) bez ohledu na pořadí skupin?

16. Kolika způsoby lze vybrat \(6\) písmen z abecedy tak, aby žádná dvě nebyla vedle sebe v abecedním pořadí?

17. Ve třídě je \(20\) žáků. Kolik různých \(4\)členných výborů lze vybrat, pokud výbor má mít přesně jednoho předsedu a zbylí \(3\) členové musí být z různých tříd?

18. Kolik existuje způsobů, jak ze \(16\) prvků vybrat dvě různé podmnožiny po \(5\) prvcích, které nemají žádný společný prvek?

19. Kolik různých řetězců lze sestavit výběrem \(3\) písmen z \(6\) různých písmen bez opakování a bez ohledu na pořadí?

20. Kolika způsoby lze uspořádat \(4\) ženy a \(3\) muže do řady, pokud žádní dva muži nesmí stát vedle sebe?

21. Kolika způsoby lze rozdělit \(10\) lidí na dvojice?

22. Kolik \(4\)-členných výborů lze vytvořit ze \(7\) mužů a \(5\) žen, pokud výbor musí obsahovat nejméně jednu ženu?

23. Kolik různých kombinací \(3\) studentů lze vybrat z \(15\), pokud dva konkrétní studenti nemohou být ve stejné skupině?

24. Kolik různých \(4\)-místných čísel lze vytvořit z číslic \(1\) až \(7\) bez opakování, pokud číslo musí být sestaveno vzestupně?

25. V kolika případech budou mít dvě \(5\)-členné skupiny vytvořené z \(12\) osob právě dva společné členy?

26. Kolika způsoby lze seřadit \(5\) žen a \(3\) mužů do řady, pokud každý muž musí být mezi dvěma ženami?

27. V kolika případech lze vybrat \(3\) různé knihy ze \(6\) a umístit je do police tak, že první bude vlevo, další uprostřed a třetí vpravo?

28. Kolika způsoby lze rozdat \(6\) různých cen mezi \(4\) studenty, pokud každý může dostat nejvýše jednu cenu?

29. Kolik \(6\)místných čísel lze sestavit z číslic \(1\) až \(8\) bez opakování tak, aby číslice byly v klesajícím pořadí?

30. Kolik způsobů existuje, jak vybrat \(3\) osoby z \(10\) do výboru a zároveň určit, kdo bude předseda, místopředseda a tajemník?

31. Kolik podmnožin o pěti prvcích lze vytvořit z množiny s \(8\) prvky?

32. Ve škole je \(12\) studentů. Kolik způsobů existuje, jak vytvořit trojici studentů, pokud nesmí být spolu dvě konkrétní osoby?

33. Kolika způsoby lze z \(10\) osob vybrat \(4\)člennou porotu, kde nezáleží na pořadí, ale dva konkrétní lidé musí být spolu?

34. V kolika případech lze z \(9\) studentů vytvořit \(3\)člennou skupinu, kde jedna osoba je vedoucí?

35. Z kolika způsobů lze vybrat \(2\) chlapce a \(3\) dívky z \(5\) chlapců a \(6\) dívek?

36. Kolik různých slov (bez významu) lze sestavit ze všech písmen slova \( \text{KOMBINACE} \) bez opakování?

37. Kolika způsoby lze vybrat výbor \( 4 \) lidí ze \( 7 \), pokud výbor nesmí obsahovat dvě konkrétní osoby současně?

38. V kolika případech bude mít losování \( 3 \) karet z \( 32 \) různých karet různé barvy (červená, zelená, modrá)?

39. Kolik různých pořadí lze vytvořit z \( 5 \) studentů, pokud dva z nich musí stát vedle sebe?

40. Kolika způsoby lze vytvořit dvojici z \( 8 \) osob, pokud nezáleží na pořadí a dvojice nesmí být tvořena dvěma konkrétními osobami?

41. Dokažte, že platí rovnost: \( C(n, k) + C(n, k – 1) = C(n + 1, k) \)

42. Kolik je všech kombinací s opakováním při výběru \( 4 \) bonbonů z \( 6 \) různých druhů?

43. Kolik různých nerozlišitelných výsledků můžeme dostat při hodu \( 4 \) kostkami?

44. Dokažte pomocí kombinatoriky, že součet všech kombinací \( C(n, k) \) pro \( k = 0 \) až \( n \) je roven \( 2^n \).

45. Kolik pěticiferných čísel lze vytvořit z číslic \( 1 \)–\( 9 \), pokud se žádná nesmí opakovat a číslo musí být sudé?

46. Dokažte, že platí rovnost: \( \sum_{k=0}^{n} C(n,k)^2 = C(2n,n) \)

47. Vytvořte a spočítejte počet pětic, ve kterých je právě \( 3 \)-krát číslo \( 7 \) a ostatní dvě čísla jsou odlišná a různá od \( 7 \), vybíráno z číslic \( 0 \)–\( 9 \).

48. Kolika způsoby lze rozdělit \( 10 \) studentů do dvou skupin po \( 5 \)?

49. Kolik je různých způsobů, jak vybrat \( 4 \) členy z \( 12 \) do skupiny, pokud alespoň \( 1 \) musí být z určité čtyřčlenné podskupiny?

50. Kolik čísel čtyřciferných lze vytvořit z číslic \( 1 \) až \( 7 \) tak, že každá číslice se v čísle vyskytne nejvýše jednou a číslo bude menší než \( 5000 \)?

51. Dokažte: \( \sum_{k=1}^{n} k \cdot C(n, k) = n \cdot 2^{n-1} \)

52. Dokažte, že: \( \sum_{k=0}^{n} (-1)^k \cdot C(n, k) = 0 \), pro \( n \geq 1 \)

53. Kolik pěticiferných čísel lze vytvořit z číslic \( 1 \)–\( 9 \) bez opakování tak, že ciferný součet bude sudý?

54. Dokažte pomocí kombinatoriky: \( C(n, r) = \frac{n}{r} \cdot C(n-1, r-1) \)

55. Spočítejte: Kolik různých slov lze vytvořit z písmen slova \(KOMBINACE\)?

56. Kolik čtyřprvkových kombinací lze vytvořit z množiny \(1\)–\(20\), které obsahují právě jedno liché číslo?

57. Najděte počet kombinací s opakováním při výběru \(5\) objektů z \(3\) typů (např. bonbóny \(A, B, C\))

58. Kolika způsoby lze rozdělit \(8\) lidí do dvou skupin po \(3\) a \(5\) lidech?

59. Kolik způsobů existuje pro výběr komise \(3\) lidí z \(10\), pokud určitá dvojice osob nemůže být spolu?

60. Dokažte: \( \sum_{r=0}^{n} C(m + r, r) = C(m + n + 1, n) \)

61. Kolika způsoby lze vybrat podmnožinu s lichým počtem prvků z množiny o \(10\) prvcích?

62. Dokažte, že pro všechna přirozená \( n \) platí: \( C(2n, n) \geq \frac{4^n}{2\sqrt{n}} \)

63. Kolik různých řetězců délky \(6\) lze vytvořit z písmen \(A, B, C, D\), přičemž každé písmeno může být použito libovolněkrát, ale musí se v řetězci objevit právě \(2\) různé znaky?

64. Dokažte, že \( \sum_{k=0}^{n} C(n,k)^2 = C(2n,n) \)

65. Kolik způsobů existuje, jak rozdělit \(10\) lidí do dvou skupin po \(5\) osobách bez ohledu na pořadí skupin?

66. Spočítejte počet přirozených řešení rovnice: \( x + y + z = 10 \), kde \( x, y, z \geq 1 \)

67. V kolika případech lze rozdat \(8\) stejných bonbónů \(4\) dětem tak, aby každé dítě dostalo aspoň jeden bonbón?

68. Kolik čtyřciferných čísel lze vytvořit z číslic \(1–6\), jestliže každá se může použít nejvýše jednou?

69. Kolik sedmičlenných podmnožin lze vytvořit z množiny \(1–12\) tak, že každá obsahuje alespoň jedno sudé číslo?

70. Dokažte: \( \sum_{k=r}^{n} C(k,r) = C(n+1, r+1) \)

71. Dokažte pomocí matematické indukce, že \( \sum_{k=0}^{n} (-1)^k \cdot C(n,k) = 0 \) pro \( n \geq 1 \)

72. Kolik existuje celých řešení rovnice \( x_1 + x_2 + x_3 + x_4 = 20 \), kde \( x_i \geq 2 \)?

73. Najděte hodnotu výrazu: \( \sum_{k=0}^{n} C(n,k) \cdot 2^k \)

74. Dokažte identitu: \( C(n, r) + C(n, r-1) = C(n+1, r) \)

75. Kolik různých čísel lze vytvořit výběrem \(5\) číslic z číslic \(0–9\), přičemž číslo nesmí začínat nulou?

76. Najděte součet všech kombinací: \( \sum_{k=0}^{n} C(n,k) \cdot (-1)^k = 0 \)

77. V kolika případech lze vybrat \(3\) studenty z \(10\) tak, aby alespoň jeden z nich byl konkrétní student \(A\)?

78. Vypočítejte: \( \sum_{k=1}^{n} k \cdot C(n,k) = n \cdot 2^{n-1} \)

79. Kolika způsoby lze vybrat \(4\) dívky a \(3\) chlapce ze \(7\) dívek a \(5\) chlapců?

80. Dokažte: \( \sum_{k=0}^{n} C(n,k) \cdot k = n \cdot 2^{n-1} \)

81. Spočítejte hodnotu výrazu: \( \sum_{k=1}^{n} k^2 \cdot C(n,k) \)

82. Vytvořte binomický rozvoj výrazu \( (2x – 3)^5 \)

83. Dokažte, že počet podmnožin s lichým počtem prvků množiny s \( n \) prvky je \( 2^{n-1} \)

84. Najděte největší hodnotu výrazu \( C(n,k) \) pro pevné \( n \)

85. Kolik je všech způsobů, jak vybrat podmnožinu množiny \( A \) tak, aby obsahovala přesně 3 prvky a alespoň jeden z nich byl prvek \( a \in A \)? Množina \( A \) má 7 prvků.

86. Dokažte: \( \sum_{k=0}^{n} C(n,k)^2 = C(2n,n) \)

87. Určete počet všech lichých kombinačních čísel \( C(11,k) \) pro \( k = 0, 1, …, 11 \)

88. Najděte počet řešení rovnice \( x_1 + x_2 + x_3 + x_4 + x_5 = 15 \), kde \( x_i \geq 1 \)

89. Kolik různých čtyřciferných čísel lze vytvořit z číslic \(1–9\) tak, aby žádná číslice nebyla opakována?

90. Najděte počet kombinací, kdy z \(20\) lidí vybíráme výbor s \(4\) členy tak, že dvě konkrétní osoby nesmí být spolu

91. Dokažte identitu: \( C(n,1) + 2 \cdot C(n,2) + 3 \cdot C(n,3) + \dots + n \cdot C(n,n) = n \cdot 2^{n-1} \)

92. Vypočítejte: Kolik matic \( 3 \times 3 \) s prvky \(0\) nebo \(1\) existuje tak, aby každá řádka obsahovala právě dvě jedničky?

93. Kolik permutací množiny \( \{1,2,\dots,n\} \) má právě \( k \) vzestupných míst (tzv. Stirlingova čísla prvního druhu)?

94. Kolik způsobů existuje, jak rozdělit množinu \(10\) prvků do \(3\) neprázdných neuspořádaných skupin?

95. Dokažte, že součet kombinačních čísel na sudých pozicích v n-tém řádku Pascalova trojúhelníku je \( 2^{n-1} \)

96. Kolik existuje přirozených čísel menších než \(1000\), ve kterých se vyskytuje právě jedno číslo \(7\)?

97. Najděte poslední cifru čísla \( C(100,50) \)

98. Najděte maximální hodnotu výrazu \( C(n,k) \cdot C(n,n-k) \)

99. Dokažte: \( \sum_{k=0}^{n} (-1)^k \cdot C(n,k) = 0 \) pro \( n \geq 1 \)

100. Kolik existuje čtyřčlenných uspořádaných výběrů z množiny \( \{1,2,3,…,9\} \) bez opakování, kde průměr prvků je celé číslo?