Modus a Medián

Medián

1. Určete medián souboru dat: \( 3, 7, 2, 9, 5 \).

2. V souboru dat jsou hodnoty: \( 4, 8, 6, 12, 10, 14 \). Najděte medián.

3. Zjistěte medián následujících hodnot: \( 15, 22, 14, 17, 20, 19, 16 \).

4. Určete medián dat: \( 2, 8, 5, 3, 7, 9, 4, 6 \).

5. Mějme data: \( 1, 2, 2, 3, 4, 7, 9 \). Najděte medián a vysvětlete jeho význam.

6. Zjistěte medián pro data: \( 10, 12, 14, 14, 16, 18, 20, 22, 24 \).

7. Určete medián ze souboru dat: \( 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60, 65, 70 \).

8. Pro data \( 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19 \) určete medián a vysvětlete, jak se změní medián, pokud přidáme hodnotu 100.

9. Určete medián dat: \( 1, 3, 3, 6, 7, 8, 9, 9, 9, 15 \).

10. Vysvětlete pojem medián a určete medián pro data: \( 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 \).

11. V datovém souboru jsou tyto hodnoty známek studentů: \( 1, 2, 1, 3, 2, 4, 1, 3, 2, 5 \). Určete medián.

12. Firma zaznamenala následující denní zisky (v tisících Kč): \( 55, 60, 60, 58, 70, 72, 74, 60, 55 \). Určete medián.

13. V tabulce jsou délky dětí v centimetrech: \( 98, 102, 105, 101, 99, 100, 103 \). Najděte medián.

14. Hodiny strávené učením během týdne byly: \( 2, 3, 5, 1, 0, 4, 6 \). Určete medián.

15. V jedné obci byly zaznamenány počty obyvatel v jednotlivých domácnostech: \( 2, 3, 3, 4, 4, 4, 5, 6, 15 \). Najděte medián a vysvětlete, jaký vliv má extrémní hodnota 15.

16. Mějme následující sadu údajů o příjmech: \( 21000, 22000, 23000, 24000, 25000, 100000 \). Určete medián a posuďte vliv extrému.

17. Výsledky testu byly: \( 45, 50, 55, 60, 65, 70, 75, 80, 85 \). Určete medián bez použití průměru.

18. Mějme tabulku: [30x 2], [40x 3], [30x 4]. Kolik je medián?

19. Určete medián čísel: \( 1, 2, 2, 2, 3, 3, 4, 5, 100 \).

20. V sérii dat je 50 nul, 1 jednička, a 49 dvojek. Určete medián.

21. V tabulce jsou uvedeny hmotnosti zásilek v kilogramech: \( 2, 3, 5, 7, 2, 4, 6, 8, 3, 5, 2 \). Určete medián těchto hodnot.

22. V kantýně se zaznamenaly počty prodaných obědů během 20 pracovních dnů: \( 130, 140, 150, 160, 155, 145, 135, 165, 170, 175, 180, 185, 190, 195, 200, 205, 210, 215, 220, 225 \). Určete medián.

23. Průměrný čas v minutách, který studenti strávili učením v jednotlivých dnech: Po–Ne: \( 40, 50, 60, 45, 55, 30, 20 \). Určete medián.

24. V obchodě bylo zaznamenáno množství prodaných produktů v kategoriích: \( 10 \times \) typ A, \( 5 \times \) typ B, \( 15 \times \) typ C, \( 20 \times \) typ D. Kategorie mají ceny: A – \( 100 \) Kč, B – \( 200 \) Kč, C – \( 150 \) Kč, D – \( 180 \) Kč. Určete medián ceny prodaného kusu.

25. V tabulce je rozložení počtu knih přečtených studenty za měsíc: \( 0 \) (\( 8 \) studentů), \( 1 \) (\( 12 \) studentů), \( 2 \) (\( 6 \) studentů), \( 3 \) (\( 4 \) studenti). Určete medián.

26. V pokusu bylo měřeno 7 hodnot: \( a-2, a-1, a, a+1, a+2, a+3, a+4 \). Najděte medián ve vztahu k proměnné \( a \).

27. V městě byly zaznamenány denní teploty (v °C) během dvou týdnů: \( 16, 18, 21, 17, 20, 19, 15, 14, 22, 20, 19, 18, 17, 16 \). Určete medián.

28. Firma eviduje měsíční příjmy pěti oddělení v tisících Kč: \( 120, 140, 160, 180, 900 \). Určete medián a diskutujte vliv vysoké hodnoty.

29. Z histogramu víme, že:

  • 0–10: 5 hodnot
  • 10–20: 10 hodnot
  • 20–30: 20 hodnot
  • 30–40: 10 hodnot
  • 40–50: 5 hodnot

Odhadněte medián.

30. V tabulce jsou uvedeny hodnoty \( x \) tak, že soubor obsahuje sudý počet hodnot, ale několik hodnot se opakuje: \( 1, 1, 2, 2, 3, 3, 4, 10 \). Najděte medián a diskutujte výsledek.

31. Učitel zaznamenal výsledky z testu (body): \( 5, 6, 8, 9, 10, 10, 10, 11, 12, 13, 14 \). Určete medián výsledků.

32. Ve třídě je deset studentů. Osm z nich má výšku \( 170 \) cm a dva studenti mají výšku \( 190 \) cm. Určete medián výšek.

33. Čísla v souboru tvoří aritmetickou posloupnost: \( 2, 5, 8, \ldots, 29 \). Určete medián této posloupnosti.

34. Žáci měřili dobu (v sekundách), za kterou doběhli určitou vzdálenost: \( 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22 \). Jeden z výsledků chybí. Medián je znám a je \( 17 \). Určete chybějící hodnotu.

35. Student zaznamenal do tabulky počet hodin spánku za týden: \( 7.5, 8, 6, 6.5, 7, 9, 5.5 \). Určete medián těchto hodnot.

36. Firma analyzuje počet prodaných kusů: \( 20 \times 100 \), \( 15 \times 150 \), \( 5 \times 200 \). Jaká je mediánová cena prodaného kusu?

37. Hodnoty: \( \frac{1}{2}, \frac{2}{3}, \frac{3}{4}, \frac{5}{6}, \frac{7}{8} \). Určete medián.

38. Na základě intervalové tabulky:

  • 0–10: 4 hodnoty
  • 10–20: 6 hodnot
  • 20–30: 10 hodnot
  • 30–40: 5 hodnot

Odhadněte medián dat.

39. V rodině jsou členové s věky: \( 3, 7, 35, 36, 38 \). Určete medián a zhodnoťte jeho vypovídací hodnotu.

40. V sadě hodnot je \( 6 \) čísel: \( 5, 7, 9, 11, 13 \) a jedno neznámé číslo \( x \). Medián této sady je \( 10 \). Určete možná hodnoty \( x \).

41. Čísla \( 2, 4, 7, 10, 12, 15, x \) mají medián \( 9 \). Určete hodnotu \( x \).

42. V souboru čísel je pět hodnot: \( -3, -1, 2, x, 5 \). Pokud medián je \( 0 \), určete hodnotu \( x \).

43. V sadě čísel je medián \( 20 \). Pokud k sadě přidáme číslo \( 50 \), nový medián je \( 22 \). Kolik čísel bylo v původní sadě?

44. Jaké musí být číslo \( x \), aby medián čísel \( 1, 3, 4, x, 10, 12 \) byl roven \( 6 \)?

45. Sestrojte množinu šesti čísel, kde je medián \( 5 \) a aritmetický průměr je \( 6 \).

46. Medián pěti hodnot je \( 7 \). Po odebrání nejmenší hodnoty je nový medián \( 8 \). Jaká je nejmenší hodnota?

47. Určete medián všech celých čísel od \( -10 \) do \( 10 \) včetně.

48. Sada čísel: \( 6, 8, 9, x, 13, 15, 18 \) má medián \( 12 \). Určete hodnotu \( x \).

49. Tabulka uvádí četnosti:

  • Číslo \( 3 \): \( 2 \times \)
  • Číslo \( 5 \): \( 4 \times \)
  • Číslo \( 8 \): \( 3 \times \)
  • Číslo \( 9 \): \( 1 \times \)

Určete medián.

50. Najděte hodnotu \( x \), pro kterou je medián čísel \( x, x+2, x+4, x+6, x+8 \) roven \( 11 \).

Modus

51. Určete modus následující množiny čísel: \( 2, 5, 5, 7, 8, 8, 8, 10, 10 \).

52. Jaké číslo je třeba přidat k množině \( 3, 4, 4, 6, 7 \), aby se modus změnil na \( 6 \)?

53. Množina obsahuje čísla: \( 12, 14, 14, 16, 18, 20, x \). Pokud modus je \( 14 \), jakákoliv hodnota \( x \) tento modus nezmění. Je to pravda?

54. Určete modus následující tabulky četností:

  • Hodnota \( 1 \): \( 3 \times \)
  • Hodnota \( 2 \): \( 6 \times \)
  • Hodnota \( 3 \): \( 6 \times \)
  • Hodnota \( 4 \): \( 2 \times \)

55. Uvažuj množinu: \( 4, 4, 4, 5, 5, 6, 6, 6, 7, 7 \). Jaký je modus?

56. Množina hodnot má modus \( 9 \). Pokud se odstraní jedno číslo \( 9 \), modus se změní na \( 8 \). Kolikrát se původně vyskytovalo číslo \( 9 \) a \( 8 \)?

57. V datové množině \( 1, 2, 2, 2, 3, 4, 5, 5, 5, 6, x \) je modus \( 2 \). Najděte všechny možné hodnoty \( x \), pro které modus zůstane \( 2 \).

58. Najděte množinu pěti různých celých čísel, která nemá modus.

59. Měj tabulku známek žáka: \( 1 \) – \( 1 \times \), \( 2 \) – \( 3 \times \), \( 3 \) – \( 2 \times \), \( 4 \) – \( 3 \times \), \( 5 \) – \( 1 \times \). Jaký je modus známek?

60. Soubor obsahuje čísla: \( -2, -1, -1, 0, 0, 1, 2, 2, 2, 3 \). Určete modus.

61. V súbore čísel \( 5, 6, 6, 7, 7, 8, 8, 9 \) sa má modus zmeniť na \( 7 \). Aké čísla a koľkokrát treba pridať?

62. Množina čísel: \( 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22 \). Urč, či má táto množina modus a ak áno, aký.

63. Urči modus pre súbor hodnôt: \( 4, 4, 4, 6, 6, 8, 8, 8, 10, 10, 10 \).

64. Z tabuľky četností urči modus:

  • Hodnota \( 3 \): \( 5 \times \)
  • Hodnota \( 5 \): \( 7 \times \)
  • Hodnota \( 7 \): \( 6 \times \)
  • Hodnota \( 9 \): \( 7 \times \)

65. Množina má tieto hodnoty: \( 1, 2, 3, 4, 4, 5, 6, 7, 8, x \). Ak modus má byť jednoznačný a rovný \( 4 \), urči všetky možné hodnoty \( x \).

66. Urči modus v prípade nasledovného rozdelenia tried:

  • \( 0 \)–\( 9 \): \( 2 \) výskyty
  • \( 10 \)–\( 19 \): \( 7 \) výskytov
  • \( 20 \)–\( 29 \): \( 7 \) výskytov
  • \( 30 \)–\( 39 \): \( 5 \) výskytov

67. V súbore čísel je modus \( 15 \). Ak sa jedno číslo \( 15 \) nahradí číslom \( 10 \), modus sa zmení na \( 12 \). Urči minimálny pôvodný počet výskytov čísla \( 15 \) a \( 12 \).

68. Z množiny čísel odstránime všetky výskyty modusu. Ako sa môže zmeniť nový modus?

69. V triede bolo \( 10 \) známok: \( 1 \), \( 1 \), \( 2 \), \( 2 \), \( 3 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 5 \). Aká je najmenšia možná zmena, aby sa modus zmenil na \( 2 \)?

70. Urči modus množiny hodnôt: \( -5 \), \( -5 \), \( -3 \), \( -3 \), \( -3 \), \( -1 \), \( 0 \), \( 0 \), \( 0 \), \( 2 \), \( 4 \), \( 4 \).

71. V súbore \( 20 \) čísel sú iba tri rôzne hodnoty: \( 3 \), \( 6 \) a \( 9 \). Hodnota \( 6 \) sa vyskytuje \( 8 \)-krát, hodnota \( 3 \) štyrikrát. Koľkokrát sa vyskytuje hodnota \( 9 \), aby modus neexistoval?

72. V triede žiakov boli výsledky testu nasledovné: \( 5 \) žiakov získalo \( 10 \) bodov, \( 6 \) žiakov získalo \( 8 \) bodov, \( 4 \) žiaci získali \( 6 \) bodov a zvyšní dvaja žiaci získali rôzne počty bodov. Aký je modus tohto súboru?

73. V súbore čísel je modus \( 7 \). Po odstránení všetkých výskytov čísla \( 7 \) sa modus stane \( 5 \). Aká je minimálna možná četnosť čísla \( 5 \) a koľkokrát sa vyskytovalo číslo \( 7 \)?

74. V súbore: \( 1 \), \( 1 \), \( 2 \), \( 3 \), \( 3 \), \( 3 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 6 \), \( 6 \), \( 6 \), \( 7 \), \( 8 \). Urči modus a vysvetli, prečo nie je jednoznačný.

75. Máme súbor \( 25 \) čísel, pričom hodnota \( 0 \) sa v ňom vyskytuje \( 10 \)-krát. Ostatné hodnoty sú rôzne a každá sa vyskytuje práve raz. Môže byť modusom nula?

76. V údajoch o počte detí v rodinách sú hodnoty: \( 0 \), \( 1 \), \( 1 \), \( 2 \), \( 2 \), \( 2 \), \( 3 \), \( 3 \), \( 3 \), \( 4 \), \( 5 \). Vysvetli, čo znamená modus v tomto prípade a akú má hodnotu.

77. V nasledujúcom súbore niektoré hodnoty chýbajú: \( 1 \), \( 2 \), \( 2 \), \( 3 \), \( 3 \), \( 3 \), \( x \), \( x \), \( x \), \( y \), \( y \). Urči, aké hodnoty môže nadobúdať \( x \) a \( y \), aby modus bol práve \( 3 \).

78. Množina čísel: \( a \), \( a \), \( a \), \( b \), \( b \), \( c \), \( c \), \( d \), \( d \), \( e \). Urči, za akých podmienok na \( a \), \( b \), \( c \), \( d \), \( e \) bude modus jednoznačný.

79. Zo súboru: \( 2 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 6 \), \( 6 \), \( 6 \), \( 8 \), \( 10 \) sa odstráni jedno číslo. Ktoré číslo musíme odstrániť, aby modus prestal existovať?

80. Súbor: \( 7 \), \( 7 \), \( 7 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 3 \), \( 3 \), \( 1 \). Zmeň dve hodnoty tak, aby modus bol jednoznačný a rovný \( 5 \).

81. V súbore \( 30 \) hodnôt je modus \( 12 \), ktorý sa vyskytuje \( 9 \)-krát. Existuje ďalšia hodnota \( 10 \), ktorá sa vyskytuje \( 7 \)-krát, a ostatné hodnoty sú rôzne a každá len raz. Koľko je v súbore hodnôt, ktoré sa vyskytujú práve raz, a aký je počet všetkých rôznych hodnôt?

82. V súbore dát sa hodnota \( 5 \) vyskytuje \( 4 \)-krát, hodnota \( 7 \) sa vyskytuje \( 6 \)-krát, a hodnota \( 9 \) sa vyskytuje \( 6 \)-krát. Ostatné hodnoty sa vyskytujú každá raz. Určte modus súboru a počet rôznych hodnôt, ak je celkový počet prvkov \( 25 \).

83. Súbor obsahuje nasledujúce hodnoty: \( 4 \), \( 4 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 6 \), \( 7 \), \( 7 \), \( 7 \), \( 8 \), \( 9 \), \( 9 \), \( 9 \), \( 9 \). Určte modus a vysvetlite, prečo je modus v tomto prípade viacnásobný.

84. Dáta obsahujú hodnoty \( 2 \), \( 3 \), \( 3 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 6 \), \( 6 \), \( 6 \), \( 7 \). Určte modus súboru a vysvetlite, či je modus jednoznačný.

85. V súbore dát sa hodnota \( 10 \) vyskytuje \( 8 \)-krát, hodnota \( 15 \) sa vyskytuje \( 3 \)-krát, ostatné hodnoty sa vyskytujú každý raz a celkový počet prvkov je \( 20 \). Určte modus a počet rôznych hodnôt.

86. Súbor obsahuje hodnoty: \( 3 \), \( 3 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 6 \), \( 6 \), \( 7 \), \( 7 \). Určte modus súboru a zdôvodnite výsledok.

87. Dáta obsahujú hodnoty: \( 1 \), \( 2 \), \( 2 \), \( 3 \), \( 3 \), \( 3 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 5 \). Určte modus a vysvetlite, ako sa mení modus pri pridaní ďalšieho výskytu hodnoty \( 3 \).

88. V súbore hodnôt sa hodnota \( 20 \) vyskytuje \( 12 \)-krát, ostatné hodnoty sú jedinečné. Ak je celkový počet hodnôt \( 25 \), určte modus a počet rôznych hodnôt.

89. Dáta obsahujú hodnoty: \( 1 \), \( 1 \), \( 2 \), \( 2 \), \( 3 \), \( 3 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 6 \), \( 6 \). Určte modus a popíšte, či existuje jednoznačný modus.

90. V súbore hodnôt sa hodnota \( 7 \) vyskytuje \( 5 \)-krát, hodnota \( 8 \) sa vyskytuje \( 7 \)-krát, hodnota \( 9 \) sa vyskytuje \( 7 \)-krát, ostatné hodnoty sú jedinečné. Ak je celkový počet prvkov \( 30 \), určte modus a počet rôznych hodnôt.

91. V súbore hodnôt sa nachádzajú tieto frekvencie: hodnota \( 2 \) sa vyskytuje \( 5 \)-krát, hodnota \( 3 \) sa vyskytuje \( 5 \)-krát, hodnota \( 4 \) sa vyskytuje \( 4 \)-krát a ostatné hodnoty sú jedinečné. Ak je celkový počet prvkov \( 20 \), určte modus a počet rôznych hodnôt.

92. Súbor obsahuje hodnoty: \( 1 \), \( 2 \), \( 2 \), \( 3 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 6 \), \( 6 \). Určte modus a vysvetlite, či je jednoznačný.

93. V súbore \( 40 \) hodnôt sa hodnota \( 8 \) vyskytuje \( 10 \)-krát, hodnota \( 9 \) sa vyskytuje \( 10 \)-krát, ostatné hodnoty sú rôzne a každá sa vyskytuje raz. Určte modus a počet rôznych hodnôt.

94. Súbor hodnôt obsahuje \( 25 \) prvkov, kde hodnota \( 12 \) sa vyskytuje \( 7 \)-krát, hodnota \( 15 \) sa vyskytuje \( 5 \)-krát a ostatné hodnoty sú jedinečné. Určte modus a počet rôznych hodnôt.

95. Dáta obsahujú hodnoty: \( 3 \), \( 3 \), \( 3 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 5 \), \( 6 \), \( 6 \), \( 6 \), \( 7 \), \( 7 \), \( 7 \). Určte modus a popíšte jeho vlastnosti.

96. Súbor obsahuje hodnoty \( 10 \), \( 10 \), \( 10 \), \( 12 \), \( 12 \), \( 15 \), \( 15 \), \( 15 \), \( 15 \), \( 20 \). Určte modus súboru.

97. V súbore hodnôt sa hodnota \( 7 \) vyskytuje \( 4 \)-krát, hodnota \( 8 \) sa vyskytuje \( 6 \)-krát, hodnota \( 9 \) sa vyskytuje \( 5 \)-krát, ostatné hodnoty sú jedinečné. Ak je celkový počet prvkov \( 25 \), určte modus a počet rôznych hodnôt.

98. Súbor obsahuje hodnoty \( 1 \), \( 1 \), \( 2 \), \( 2 \), \( 2 \), \( 3 \), \( 3 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 4 \), \( 5 \). Určte modus a popíšte, či existuje jednoznačný modus.

99. Súbor obsahuje hodnoty: \( 5 \), \( 5 \), \( 6 \), \( 6 \), \( 7 \), \( 7 \), \( 8 \), \( 8 \), \( 9 \), \( 9 \), \( 10 \), \( 10 \). Určte modus a vysvetlite, či existuje jednoznačný modus.

100. V súbore hodnôt sa hodnota \( 11 \) vyskytuje \( 3 \)-krát, hodnota \( 12 \) sa vyskytuje \( 5 \)-krát, hodnota \( 13 \) sa vyskytuje \( 5 \)-krát a ostatné hodnoty sú jedinečné. Určte modus súboru a počet rôznych hodnôt.