Pole

1. Nech \( V \) je vektorový prostor nad tělesem reálných čísel a nechť \( U, W \subseteq V \) jsou podprostory. Dokažte, že průnik \( U \cap W \) je také podprostorem prostoru \( V \).

2. Vektorový prostor \( \mathbb{R}^3 \) s obvyklou sčítací a skalární operací. Uvažujme množinu všech vektorů \( V = \{ (x,y,z) \in \mathbb{R}^3 \mid x + y + z = 0 \} \). Určete, zda je \( V \) podprostorem a nalezněte jeho dimenzi.

3. Nechť \( V \) je vektorový prostor nad polem \( \mathbb{F} \) a \( T: V \to V \) je lineární zobrazení. Definujte obraz a jádro zobrazení \( T \) a dokažte, že jsou to podprostory \( V \).

4. Uvažujte množinu všech matic \( M_{2 \times 2}(\mathbb{R}) \) nad reálnými čísly. Určete, zda množina všech symetrických matic tvoří podprostor vektorového prostoru všech matic \( 2 \times 2 \).

5. Nechť \( V \) je vektorový prostor dimenze 4 a \( U \subseteq V \) je podprostor dimenze 2. Určete dimenzi podprostoru komplementárního k \( U \) (tedy takového podprostoru \( W \), že \( V = U \oplus W \)).

6. Uvažujme vektorový prostor \( \mathbb{R}[x]_2 \) všech polynomů stupně nejvýše 2 s reálnými koeficienty. Určete bázi a dimenzi podprostoru polynomů, které mají kořen v bodě \( x=1 \).

7. Nechť \( V \) je vektorový prostor a \( S = \{ \mathbf{v}_1, \mathbf{v}_2, \mathbf{v}_3 \} \subseteq V \) je množina vektorů. Definujte, kdy je \( S \) lineárně nezávislá, a uveďte příklad lineárně závislé množiny vektorů v \( \mathbb{R}^3 \).

8. Nech \( V = \mathbb{R}^4 \) a \( U \subseteq V \) je podmnožina definovaná ako \[ U = \{ (x_1, x_2, x_3, x_4) \in \mathbb{R}^4 \mid x_1 = x_2, x_3 + x_4 = 0 \}. \] Určte, či je \( U \) podprostorom \( \mathbb{R}^4 \), a ak áno, nájdite jeho dimenziu a bázu.

9. Nech \( F \) je pole a nech \( a, b \in F \) sú také, že \( a \neq 0 \). Ukážte, že rovnosť \( a \cdot x = b \) má v \( F \) jednoznačné riešenie a určte ho.

10. Nech \( F \) je pole a nech \( f(x) = a_n x^n + a_{n-1} x^{n-1} + \dots + a_0 \) je polynóm s koeficientmi v \( F \). Ukážte, že ak \( f(a) = 0 \) pre nejaké \( a \in F \), potom \( f(x) \) je deliteľný výrazom \( (x – a) \) v \( F[x] \).

11. Nech \( F \) je konečné pole s \( p^n \) prvkami, kde \( p \) je prvočíslo. Ukážte, že \( F^* = F \setminus \{0\} \) tvorí multiplikatívnu grupu cyklickú.

12. Ukážte, že každé pole má charakteristiku buď \(0\), alebo prvočíslo \( p \).

13. Nech \( F \) je pole a \( V \) je vektorový priestor nad \( F \). Ukážte, že \( V \) je abelská grupa vzhľadom na sčítanie.

14. Nech \( F \) je pole a nech \( f : F \to F \) je homomorfizmus polí. Ukážte, že \( f \) je injektívny alebo nulový.

15. Nech \( F \) je pole a nech \( G \subseteq F^* \) je multiplikatívna podgrupa. Ukážte, že \( G \) je cyklická, ak je konečná.

16. Ukážte, že ak \( F \) je pole a \( a \in F \), tak výraz \( x^2 + a \in F[x] \) nemôže mať koreň v \( F \), ak neexistuje prvok \( b \in F \), že \( b^2 = -a \).

17. Nech \( F \) je pole a nech \( f : F \to F \) je polynomiálny homomorfizmus. Ukážte, že \( f \) je určený hodnotou \( f(1) \).

18. Ukážte, že v poli \( F \) je jedinečný neutrálny prvok pre sčítanie aj násobenie.

21. Nech \( F \) je pole a nech \( a \in F \) taký, že \( a \neq 0 \). Ukážte, že existuje jedinečný prvok \( a^{-1} \in F \) taký, že \( a \cdot a^{-1} = 1 \).

22. Nech \( F \) je pole a množine \( F^* = F \setminus \{0\} \) je definovaná tak, že pre každý \( x \in F^* \) je \( x^{-1} \) taký prvok, ktorý spĺňa

\( x \cdot x^{-1} = 1 \), kde \( 1 \) je jednotka v poli.

Aby sme ukázali, že funkcia inverzie je inverzná sama sebe, musíme dokázať, že

\( (x^{-1})^{-1} = x \).

23. Nech \( F \) je pole a nech \( a, b, c \in F \) také, že \( a \neq 0 \) a \( ab = ac \). Dokážte, že \( b = c \).

24. Nech \( F \) je pole. Ukážte, že nulový prvok \( 0 \in F \) je jediný prvok, pre ktorý platí \( a \cdot 0 = 0 \) pre všetky \( a \in F \).

25. Nech \( F \) je pole a \( a, b \in F \), pričom \( a \neq 0 \). Ukážte, že rovnosť

\( a \cdot x = b \)

má práve jedno riešenie \( x \in F \) a toto riešenie je \( x = a^{-1} \cdot b \).

26. Nech \( F \) je pole a nech \( a, b, c, d \in F \) také, že \( a \neq 0 \), \( c \neq 0 \). Ukážte, že rovnosť

\( \frac{a}{c} = \frac{b}{d} \)

je ekvivalentná rovnosti

\( a \cdot d = b \cdot c \).

27. Nech \( F \) je pole. Ukážte, že pre každý \( a \in F \setminus \{0\} \) platí

\( (-a)^{-1} = – (a^{-1}) \).

29. Nech \( F \) je pole a \( a, b \in F \), pričom \( a \neq 0 \). Ukážte, že rovnosť

\( a \cdot x + b = 0 \)

má jediné riešenie v \( F \) a nájdite ho.

30. Nech \( F \) je pole. Ukážte, že v poli platí zákon skracovania v násobení, t.j. pre \( a, b, c \in F \) s \( c \neq 0 \) platí:

\( a \cdot c = b \cdot c \Rightarrow a = b \).

31. Nech \( F \) je pole a nech \( a \in F \setminus \{0\} \). Ukážte, že rovnosť

\( a^2 = 1 \)

implikuje, že \( a = 1 \) alebo \( a = -1 \).

32. Nech \( F \) je pole a \( a, b \in F \), pričom \( a \neq 0 \). Ukážte, že výraz

\( \frac{a}{b} \cdot \frac{b}{a} = 1 \)

platí za predpokladu, že \( b \neq 0 \).

33. Nech \( F \) je pole a \( a \in F \setminus \{0\} \). Ukážte, že

\( (-1) \cdot a = -a \),

kde \( -a \) je opačný prvok k \( a \) vzhľadom na sčítanie.

34. Nech \( F \) je pole a \( a, b \in F \). Ukážte, že rovnosť

\( (a + b)^2 = a^2 + 2ab + b^2 \)

platí v poli, kde \( 2 \) je skratka pre \( 1 + 1 \).

35. Ukážte, že v poli \( F \) neexistuje deliteľ nuly, t.j. ak \( a, b \in F \), \( a \neq 0 \), \( b \neq 0 \), tak

\( a \cdot b \neq 0 \).

36. Nech \( F \) je pole a nech \( a \in F \) je také, že \( a^3 = a \). Ukážte, že \( a = 0 \), alebo \( a = 1 \), alebo \( a = -1 \).

37. Nech \( F \) je pole a \( a \in F \setminus \{0\} \). Ukážte, že inverzný prvok k \( a^2 \) je \( (a^{-1})^2 \).

38. Ukážte, že ak \( F \) je pole a \( a, b \in F \), potom

\( (a – b)(a + b) = a^2 – b^2 \).

39. Nech \( F \) je pole a nech \( a, b \in F \). Ukážte, že ak \( a + b = 0 \), potom \( b = -a \), kde \( -a \) je aditívny inverzný prvok k \( a \).

40. Nech \( F \) je pole a \( a \in F \), \( a \neq 0 \). Ukážte, že \( (a^{-1})^{-1} = a \), kde \( a^{-1} \) je multiplikatívny inverzný prvok k \( a \).

41. Nech \( F \) je pole. Ukážte, že \( 0 \cdot a = 0 \) pre všetky \( a \in F \), kde \( 0 \) je nulový prvok v poli.

42. Nech \( F \) je pole a nech \( a, b \in F \), pričom \( a \neq 0 \) a \( ab = ac \). Ukážte, že \( b = c \).

43. Nech \( F \) je pole a \( a \in F \), \( a \neq 0 \). Ukážte, že \( (-1) \cdot a = -a \), kde \( -a \) je aditívny inverzný prvok k \( a \).

45. Nech \(F\) je pole a nech \(a, b \in F\) s \(a \neq 0\). Ukážte, že rovnica \(a \cdot x = b\) má práve jedno riešenie v \(F\) a nájdite ho.

46. V poli \(F\) dokážte, že pokud \(a \cdot b = 0\), potom platí \(a=0\) nebo \(b=0\).

47. Ukažte, že v poli \(F\) má každé číslo \(a \neq 0\) právě jeden multiplikativní inverzní prvek.

48. V poli \(F\) nechť platí \(a + b = a + c\). Dokážte, že pak \(b = c\).

49. V poli \(F\) nechť \(a \in F\). Ukážte, že rovnice \(x^2 = a\) může mít v \(F\) maximálně dvě řešení.

50. Ukažte, že v poli \(F\) platí distributivní zákon: pro všechna \(a,b,c \in F\) je \(a \cdot (b + c) = a \cdot b + a \cdot c\).

51. Nechť \(F\) je pole a \(a \in F\), \(a \neq 0\). Ukážte, že rovnice \(a \cdot x = 0\) má jediné řešení \(x = 0\).

52. V poli \(F\) nechť platí \(a \cdot b = a \cdot c\) a \(a \neq 0\). Dokážte, že \(b = c\).

53. V poli \(F\) dokážte, že pro libovolný prvek \(a \in F\) platí \(a \cdot 0 = 0\).

54. V poli \(F\) nechť \(a \in F\) s \(a \neq 0\). Ukážte, že rovnice \(a \cdot x = a\) má právě jedno řešení a určete ho.

55. Nechť \( (P, +, \cdot) \) je pole a nechť \( a, b \in P \) jsou libovolné prvky s \( a \neq 0 \). Určete, zda platí rovnost \((a^{-1})^{-1} = a\) a vysvětlete proč.

56. V poli \( P \) platí, že \( a + b = b + a \) pro všechna \( a,b \in P \). Proč je tato vlastnost důležitá a jak se jmenuje?

57. Ukažte, že v poli platí distributivita násobení vzhledem ke sčítání, tj. \( a \cdot (b + c) = a \cdot b + a \cdot c \) pro všechna \( a,b,c \in P \).

58. V poli \( P \) nechť \( a \neq 0 \). Dokážete, že rovnice \( a \cdot x = b \) má právě jedno řešení \( x \in P \)?

59. V poli \( P \) definujeme nové operace: \( a \oplus b = a + b + 1 \) a \( a \odot b = a \cdot b + a + b \) pro všechna \( a,b \in P \). Určete, zda s těmito operacemi vzniká pole.

60. V poli \( P \) nechť \( a \neq 0 \). Dokažte, že pokud \( a \cdot b = a \cdot c \), pak \( b = c \).

61. V poli \( P \) nechť \( 0 \) označuje neutrální prvek sčítání. Ukažte, že pro každé \( a \in P \) platí \( a \cdot 0 = 0 \).

62. V poli \( P \) jsou \( a, b \in P \) taková, že \( a + b = 0 \). Co můžeme říci o \( b \) vzhledem k \( a \)?

63. Uvažujme množinu \( F = \{0, 1, a, b\} \) s operáciami sčítania a násobenia definovanými nasledovne: sčítanie podľa tabuľky \((\)sčítanie je komutatívne a má neutrálny prvok \(0)\) a násobenie, kde \(1\) je jednotka, \(0\) nulový prvok, a platí \(a \cdot a = b\), \(a \cdot b = 1\), \(b \cdot a = 1\), \(b \cdot b = a\). Určete, či je \(F\) pole.

64. V poli \( \mathbb{Z}_5 \) \((\)zbytky po dělení \(5)\) spočítejte \( (3 + 4) \cdot (2 – 1) \) a vysvětlete, jak se sčítání a násobení provádí v tomto poli.

65. Uvažujme pole \( \mathbb{F}_7 \) \((\)zbytky po dělení \(7)\). Najděte inverzní prvek k \(3\) v tomto poli a ověřte, že jeho součin s \(3\) je jednotkový prvek.

66. V poli \( \mathbb{Z}_3 \) určete součet všech prvků pole a vysvětlete, proč tato hodnota musí být nulová.

67. Uvažujme pole \( \mathbb{F}_9 \) vytvořené jako rozšíření \( \mathbb{F}_3 \) pomocí polynomu \(x^2 + 1\). Určete, zda je prvek \(x + 2\) invertibilní, a pokud ano, najděte jeho inverzi.

68. Uveďte příklad množiny a operací, které splňují všechny axiomy pole kromě existence inverzního prvku pro násobení u některých nenulových prvků. Vysvětlete, proč tato množina není pole.

69. V poli \( \mathbb{Z}_{11} \) spočítejte součet inverzních prvků k prvkům \(2\) a \(7\).

70. Uveďte, co znamená algebraické pole, a vysvětlete, proč je množina celých čísel modulo prvočíslo p polem.

71. Ukažte, že množina polynomů nad polem F tvoří prstenec, ale ne nutně pole.

72. Definujte podpole a uveďte příklad podpole v poli komplexních čísel.

73. Vysvětlete, co je charakteristika pole a vypočítejte charakteristiku pole \(Z/7Z\).

74. Proveďte, že v každém konečném poli má každý nenulový prvek multiplikativní inverzi.

75. Uveďte příklad pole s nekonečným počtem prvků a vysvětlete, proč je to pole.

76. Vysvětlete, proč množina matic \(2×2\) s reálnými prvky není polem.

77. Vysvětlete pojem těleso rozšíření (extension field) a uveďte příklad.

78. Ukažte, že pole \(Z/2Z\) má pouze dva prvky a proveďte sčítání a násobení v tomto poli.

79. Vysvětlete pojem ideál v prstenci a rozdíl mezi ideálem a polem.

80. Proč je množina racionálních čísel \(Q\) polem a jak se liší od množiny celých čísel \(Z\)?

81. Uveďte příklad polynomiálního tělesa a vysvětlete jeho základní vlastnosti.

82. Uvažujme množinu \( P = \{0, 1, 2, 3\} \) s operacemi sčítání a násobení definovanými modulo 4. Ukážeme, zda \(P\) tvoří pole.

83. Uvažujme množinu \(\mathbb{Z}_5 = \{0, 1, 2, 3, 4\}\) s operacemi sčítání a násobení modulo \(5\). Dokážeme, že \(\mathbb{Z}_5\) je pole.

84. Definujte, co znamená, že množina \(P\) s operacemi \(+\) a \(·\) je těleso \((\)pole\()\). Uveďte alespoň pět základních vlastností, které musí splňovat.

85. Pro množinu \(\mathbb{R}\) reálných čísel s běžným sčítáním a násobením ověřte, zda tvoří pole.

86. Uvažujme množinu \(\mathbb{Q}\) racionálních čísel s běžnými operacemi. Je \(\mathbb{Q}\) pole? Vysvětlete proč.

87. Pro množinu celých čísel \(\mathbb{Z}\) s běžným sčítáním a násobením ověřte, zda je pole.

88. Uvažujme množinu polynomů s koeficienty v poli \(\mathbb{R}\), označenou \(\mathbb{R}[x]\). Může tato množina tvořit pole? Vysvětlete.

89. Definujte, co je to „dělitel nuly“ v okruhu, a uveďte příklad z množiny \(\mathbb{Z}_6\).

90. Uvažujme konečné pole \(GF(7)\) s \(7\) prvky. Vypočtěte inverzní prvek k číslu \(3\) v tomto poli.

91. Uvažujme množinu \(\mathbb{Z}_{11} = \{0, 1, \ldots, 10\}\) s operáciami sčítania a násobenia modulo 11. Dokážte, že \(\mathbb{Z}_{11}\) je pole a vypočítajte inverzný prvok k číslu \(7\).

92. Určete, zda je množina všech dvojic \(\{(a,b) \mid a,b \in \mathbb{Z}_3\}\) s operacemi sčítání a násobení po složkách polem. Pokud ano, vysvětlete proč.

93. Definujte pojem konečné těleso (pole) a uveďte příklad konečného tělesa, které není \(\mathbb{Z}_p\) pro prvočíslo \(p\).

94. Uvažujte množinu polynomů \(\mathbb{F}_2[x]\) modulo ireducibilního polynomu \(x^3 + x + 1\). Ukážte, že tato množina tvoří konečné pole s 8 prvky.

95. V poli \(\mathbb{Z}_3\) vypočítejte všechny inverzní prvky k násobení a ověřte vlastnost, že jejich násobení dává neutrální prvek \(1\).

96. Pro množinu \(\mathbb{Z}_{13}\) určete všechny prvky, které jsou vlastním dělitelem nuly, pokud nějaké existují.

97. Vysvětlete pojem multiplikativní inverze v tělese a ukažte, že v tělese \(\mathbb{Q}\) existuje multiplikativní inverze pro každý nenulový prvek.

98. Uveďte a vysvětlete vlastnost neexistence dělitelů nuly v poli.

99. Uvažujte množinu \(\mathbb{R}\) s operací sčítání a násobením, ale s definovanou násobící operací pouze pro nezáporná čísla. Může tato struktura tvořit pole? Proč ano/ne?

100. Uvažujme množinu \(\mathbb{Z}_{17}\) s operáciami sčítania a násobenia modulo \(17\). Vypočítajte inverzný prvok k číslu \(5\) v tomto poli.