Pravidlo součtu a součinu

1. Kolika způsoby lze vybrat buď jedno ovoce z 5 druhů, nebo jednu zeleninu ze 3 druhů?

2. Kolika způsoby si může student zvolit oběd, pokud má na výběr 4 polévky a ke každé může vybrat jednu z 6 hlavních jídel?

3. Kolika způsoby lze vybrat buď jednu knihu z 7 detektivek, nebo jednu z 5 sci-fi knih, nebo jednu ze 4 románů?

4. Kolika způsoby lze zvolit auto z 3 značek, přičemž ke každé značce existují 4 modely a každý model má 2 barvy?

5. Kolika způsoby lze zvolit vstupenku do divadla, pokud jsou 3 různé sály a v každém z nich se hrají 2 různá představení?

6. Osoba si vybírá outfit: má na výběr z 5 košil, 3 kalhot a 2 párů bot. Kolik různých outfitů může vytvořit?

7. Student si vybírá volitelný předmět: buď si vezme 1 předmět z oblasti historie (4 možnosti), nebo 1 z oblasti přírodních věd (5 možností). Kolik má možností?

8. Kolik čtyřciferných čísel lze vytvořit, pokud první číslice nemůže být \(0\) a žádná číslice se neopakuje?

9. Kolik trojciferných čísel lze vytvořit, pokud jsou všechny cifry různé a číslo je sudé?

10. Kolik různých cest vede z bodu \(A\) do bodu \(C\) přes bod \(B\), pokud z \(A\) do \(B\) vedou \(3\) cesty a z \(B\) do \(C\) vedou \(4\) cesty?

11. Kolika způsoby lze vybrat tým o \(3\) osobách, pokud máme \(4\) studenty z \(1.A\) a \(5\) studentů z \(1.B\), přičemž tým může být složen buď jen z \(1.A\), nebo jen z \(1.B\)?

12. Kolika způsoby může člověk sestavit poznávací trasu, pokud si má vybrat \(2\) z \(5\) hradů a \(1\) ze \(3\) zámků?

13. Kolika způsoby může žák složit denní rozvrh, pokud si má zvolit \(1\) z \(3\) jazykových kurzů, \(1\) z \(4\) sportů a \(1\) z \(2\) uměleckých aktivit?

14. Kolik tříciferných čísel lze sestavit z číslic \(1, 2, 3, 4, 5\), pokud se číslice neopakují a číslo je liché?

15. Kolik různých hesel lze sestavit ze \(2\) písmen (z \(A, B, C\)) a \(2\) číslic (\(0\)–\(4\)), pokud se žádné znaky neopakují a začíná se písmenem?

16. Kolika způsoby lze vybrat dvojici student–učitel, pokud máme \(6\) studentů a \(4\) učitele, ale žádný student nemůže být zároveň učitelem?

17. Kolik registračních značek lze sestavit ze \(2\) písmen (\(A\)–\(D\)) a \(3\) číslic (\(1\)–\(3\)), pokud písmena se neopakují, ale číslice se mohou opakovat?

18. Kolika způsoby může ředitel školy vytvořit rozvrh na jednu hodinu, pokud může zvolit \(1\) předmět ze \(6\), \(1\) učitele ze \(4\) a \(1\) třídu z \(5\)?

19. Kolik čtyřpísmenných kódů lze vytvořit z písmen \(A, B, C, D, E, F\), pokud první dvě písmena musí být různá, ale poslední dvě mohou být stejná?

20. Kolik různých \(5\) členných týmů lze vytvořit z \(8\) lidí, pokud první pozice je kapitán, druhá zástupce a zbytek členové bez pořadí?

21. Kolika způsoby lze vybrat výbor z \(5\) mužů a \(4\) žen, pokud výbor má mít \(3\) členy a musí obsahovat alespoň jednu ženu?

22. Kolik různých \(4\)-místných kódů lze vytvořit z číslic \(0\)–\(9\), jestliže:

  • kód nezačíná nulou,
  • žádná číslice se neopakuje,
  • první číslice je lichá?

23. Kolik možností má volba jídla v restauraci, kde si host vybírá:

  • 1 z \(5\) předkrmů,
  • 1 z \(8\) hlavních jídel,
  • žádný, \(1\) nebo \(2\) dezerty ze \(4\) možných?

24. Kolika způsoby lze rozdělit \(10\) studentů do \(2\) týmů po \(5\), přičemž týmy jsou nerozlišitelné?

25. Kolik čísel větších než \(5000\) lze vytvořit z číslic \(2, 3, 5, 6, 7\) bez opakování a každé číslo má mít \(4\) cifry?

26. Kolika způsoby lze vybrat \(4\) členy výboru ze \(7\) lidí tak, aby vždy byli zvoleni buď všichni muži (\(3\)), nebo \(2\) muži a \(2\) ženy (\(4\) ženy)?

27. Kolik různých třípísmenných „slov“ lze vytvořit z písmen \(S, T, U, V, W\), pokud:

  • písmena se neopakují
  • slovo končí na samohlásku \((U)\)

28. Kolika způsoby lze rozmístit \(6\) knih do \(3\) přihrádek, pokud každá přihrádka musí obsahovat alespoň jednu knihu?

29. Kolika způsoby lze sestavit pořadí \(5\) sportovců v závodu, pokud první \(3\) získají medaile a na pořadí zbývajících dvou nezáleží?

30. Kolik různých přístupových kódů lze vytvořit ze \(3\) písmen (\(A\)–\(D\)) a \(2\) číslic (\(0\)–\(9\)), pokud:

  • písmena se neopakují
  • číslice se mohou opakovat
  • celkový formát je P-P-P-C-C

31. Ve firmě je \(4\) oddělení \(A\), \(B\), \(C\) a \(D\). Ředitel chce vybrat buď \(2\) lidi z oddělení \(A\), nebo \(1\) z \(B\) a \(1\) z \(C\), nebo \(3\) z \(D\). Kolika způsoby to může udělat?

32. Student si vybírá \(3\) předměty: \(1\) jazyky ze \(4\), \(1\) matematiku ze \(2\) a \(1\) volitelný z \(5\). Kolik má možností, pokud může místo volitelného vynechat volbu úplně?

33. V konferenčním centru jsou \(3\) sály, v každém \(2\) možné časy přednášek. Host si vybere buď jeden sál a čas, nebo dvě různé kombinace v různých sálech. Kolik existuje variant?

34. Jak mnoho různých hesel délky \(6\) lze sestavit, pokud musí obsahovat buď alespoň jedno písmeno \(A\) nebo alespoň dvě číslice (\(0\)–\(9\))? (Znaky se mohou opakovat.)

35. Kolik možností má rodina, která objednává čtyři předměty ze seznamu: \(3\) polévky, \(4\) hlavní chody a \(2\) dezerty, tak aby měla vždy přesně jeden předkrm, dva hlavní a může mít \(0\)–\(2\) dezerty?

36. Kolik různých tras existuje od \(A\) do \(D\), pokud z \(A\) do \(B\) vedou \(2\) cesty, z \(A\) do \(C\) \(3\), z \(B\) do \(D\) \(1\) a z \(C\) do \(D\) \(2\)?

37. Kolik způsobů má tým \(5\) lidí, jak si rozdělit tři úkoly (na každý úkol jeden člověk), pokud úkoly jsou označeny a nikdo nesmí zůstat bez přidělení?

38. V restauraci si můžete dát \(1\) z \(4\) předkrmů, \(1\) z \(5\) hlavních chodů a \(0\)–\(3\) zákusky z \(3\) možných. Kolik existuje objednávek?

39. Kolik způsobů je možné vybrat buď \(2\) z \(6\) studentů, nebo \(3\) z \(5\) učitelů, nebo \(1\) z \(4\) správních pracovníků?

40. Kolik hesel délky \(4\) lze vytvořit z velkých písmen \((26)\) a číslic \((10)\) tak, že:

  • obsahují alespoň jednu číslici,
  • obsahují alespoň jedno písmeno,
  • písmena i číslice se mohou opakovat.

41. Student si má vybrat jednu otázku ze dvou sad otázek. První sada obsahuje \(4\) otázky z matematiky, druhá sada \(5\) otázek z fyziky. Kolika způsoby si může student vybrat otázku?

42. V cukrárně si zákazník vybírá jeden druh zákusku z \(5\) možností a jednu z \(3\) možností kávy. Kolika způsoby si může zákazník sestavit objednávku?

43. Do soutěže se hlásí \(4\) dívky a \(3\) chlapci. Kolika způsoby může porota vybrat jednoho účastníka, který bude soutěžit?

44. Zákazník si může vybrat mezi \(2\) typy těstovin, \(4\) druhy omáček a \(3\) druhy sýrů. Kolika způsoby si může sestavit jídlo, pokud si musí vybrat jednu položku z každé kategorie?

45. Učitel vybírá ze dvou skupin: \(6\) studentů z jedné třídy nebo \(8\) studentů z jiné. Kolika způsoby může vybrat jednoho studenta?

46. Kód do alarmu tvoří dvě písmena následovaná dvěma číslicemi. Kolik různých kódů lze vytvořit, pokud se písmena a číslice mohou opakovat?

47. Kolik různých registračních značek lze vytvořit, pokud mají tvar: dvě písmena bez opakování, následovaná třemi číslicemi s opakováním?

48. Na tabuli je \(5\) různých obrázků, ze kterých si žák vybírá buď jeden, nebo dva. Kolika způsoby to lze provést?

49. Kolika způsoby lze vytvořit tým složený z jednoho vedoucího z \(4\) kandidátů a dvou členů z \(6\) jiných osob?

50. Kolika způsoby může turista naplánovat trasu mezi \(3\) městy, pokud každou trasu zvolí z \(2\) možností (silnice \(A\) nebo \(B\))?

51. Kolika různými způsoby může být přiřazeno \(5\) různých úkolů \(3\) studentům, přičemž každý student musí obdržet alespoň jeden úkol?

52. Na večeři je k dispozici \(4\) druhy předkrmů, \(5\) hlavních jídel a \(3\) dezerty. Kolika způsoby si může host zvolit přesně dvě jídla různých druhů?

53. Kolik čtyřciferných čísel lze vytvořit z číslic \(1\)–\(9\) (bez nuly), pokud se žádná číslice nesmí opakovat a číslo musí být sudé?

54. Kolika způsoby lze uspořádat \(6\) různých knih na polici tak, aby dvě konkrétní knihy nebyly vedle sebe?

55. Ve škole se volí předseda, místopředseda a tajemník ze \(7\) kandidátů. Kolik různých způsobů obsazení funkcí existuje?

56. Z \(5\) bílých a \(4\) černých kuliček se náhodně vybírá jedna. Kolik různých možností máme, pokud chceme černou nebo bílou kuličku?

57. Kolik různých třímístných čísel lze vytvořit z číslic \(1\)–\(5\) bez opakování, pokud číslo nesmí začínat cifrou \(5\)?

58. Kolika způsoby lze zapsat \(3\) písmena z abecedy (\(A\)–\(Z\)), pokud se písmena nesmějí opakovat a pořadí je důležité?

59. Kolik způsobů výběru existuje, pokud chceme vytvořit dvojici složenou z jednoho muže ze \(4\) a jedné ženy ze \(3\), ale muž a žena nesmějí být ze stejné rodiny?

60. Kolik různých sad tří lidí lze vytvořit z \(6\) studentů, pokud jedna konkrétní dvojice studentů nesmí být spolu ve stejné skupině?

61. Kolika způsoby lze vybrat jedno z \(5\) ovoce a jedno z \(3\) zeleniny pro oběd?

62. V místnosti je \(7\) mužů a \(8\) žen. Kolika způsoby lze vybrat jednu osobu?

63. Kolik třípísmených kódů lze vytvořit, jestliže první písmeno může být z \(4\) možností, druhé z \(5\) a třetí z \(6\)?

64. Na jaký počet způsobů lze vybrat buď jednoho hráče z \(9\) brankářů, nebo dva hráče z \(6\) obránců?

65. Kolik různých hesel délky \(3\) lze vytvořit z písmen \(A\), \(B\), \(C\), \(D\), jestliže se znaky nesmí opakovat?

66. Kolik způsobů výběru má student, který si může vybrat jeden ze \(4\) jazyků nebo jeden z \(5\) sportů?

67. Kolik různých kombinací lze vytvořit výběrem \(2\) různých dortů z \(5\) druhů a \(1\) nápoje z \(3\) druhů?

68. Kolik různých třípísmenných kódů lze vytvořit z písmen \(A\), \(B\), \(C\), \(D\), \(E\), jestliže první písmeno může být libovolné, ale další dvě musí být různé a různé od prvního?

69. Kolik různých dvoupísmenných kombinací lze vytvořit z písmen \(A\), \(B\), \(C\), \(D\), \(E\), \(F\), \(G\), pokud písmena mohou být opakována?

70. Kolik možností má ředitel školy, když může vybrat jednoho učitele ze \(10\) a jednu třídu z \(6\)?

71. Kolika způsoby lze vybrat \(1\) knihu z \(7\) románů nebo \(2\) knihy z \(5\) naučných knih?

72. Kolik různých dvouciferných čísel lze vytvořit z číslic \(1\), \(2\), \(3\), \(4\), \(5\), jestliže číslice se nesmí opakovat, nebo může být libovolné číslo z \(1\), \(2\), \(3\)?

73. Kolik různých triček lze vyrobit, pokud je \(3\) barvy triček a k nim lze vybrat \(2\) různé velikosti?

74. Kolik způsobů je na sestavení týmu, pokud je možné vybrat buď \(2\) studenty z \(4\) nebo \(3\) studenty z \(3\)?

75. Kolik různých hesel o délce \(2\) lze vytvořit z písmen \(A\), \(B\), \(C\), \(D\), pokud se písmena mohou opakovat?

76. Kolik způsobů je na výběr jednoho předmětu ze \(7\) nebo jednoho sportu z \(5\), pokud nemůže být vybrán současně?

77. Kolik různých způsobů je možné vytvořit kombinaci jednoho auta ze \(3\) modelů a jedné barvy ze \(4\) možností?

78. Kolik existuje způsobů na výběr buď jednoho z \(8\) učitelů, nebo dvou z \(5\) studentů?

79. Kolik různých čtyřmístných kódů lze vytvořit, pokud každé místo může být jedno ze \(3\) písmen a opakování je povoleno?

80. Kolik různých způsobů lze vybrat \(1\) šálek kávy ze \(5\) druhů nebo \(2\) druhy čajů z \(4\) druhů?

81. Kolik různých dvojic žáků lze vytvořit z \(6\) dívek nebo \(4\) chlapců?

82. Kolik různých tříciferných čísel lze vytvořit z číslic \(1\), \(2\), \(3\), \(4\), \(5\) bez opakování nebo z číslic \(6\), \(7\), \(8\) s opakováním?

83. Kolik různých jízdních řádů lze sestavit, pokud autobus jede buď ve \(3\) různých trasách a \(2\) různých časech, nebo vlak jede ve \(4\) trasách a \(1\) čase?

84. Kolik existuje možností vybrat si \(1\) ovoce z \(5\) druhů nebo \(2\) druhy zeleniny z \(4\)?

85. Kolik různých kódů o délce \(3\) lze vytvořit z písmen \(A\), \(B\), \(C\), pokud se písmena mohou opakovat, nebo z písmen \(D\), \(E\), \(F\) bez opakování?

86. Kolik různých dvouciferných čísel lze sestavit z číslic \(1\), \(2\), \(3\), \(4\), pokud může být první číslice libovolná a druhá číslice je vždy větší než první?

87. Kolik různých týmu lze sestavit buď ze \(3\) mužů a \(2\) žen, nebo ze \(4\) mužů a \(1\) ženy?

88. Kolik různých slov lze vytvořit z písmen \(M\), \(A\), \(T\), pokud délka slova je \(1\) nebo \(2\) a písmena se nesmí opakovat?

89. Kolik různých kombinací lze vytvořit výběrem \(1\) trička z \(4\) barev nebo \(2\) kalhot z \(3\) barev?

90. Kolik různých kódů o délce \( 2 \) lze vytvořit z číslic \( 0 \), \( 1 \), \( 2 \), pokud se číslice mohou opakovat, nebo z číslic \( 3 \), \( 4 \) bez opakování?

91. V soutěži je \( 8 \) hráčů rozdělených do \( 3 \) týmů tak, že první tým má \( 3 \) hráče, druhý tým \( 3 \) hráče a třetí tým \( 2 \) hráče. Kolik různých rozdělení hráčů existuje, pokud pořadí týmů nerozhoduje?

92. V knize je \( 12 \) kapitol. Kolik různých uspořádání kapitol lze vytvořit, pokud \( 3 \) konkrétní kapitoly musí být vždy za sebou, a ostatní mohou být v libovolném pořadí?

93. V úloze vybíráme \( 4 \) studenty na olympiádu. Kolik možností je, pokud mezi vybranými musí být alespoň jeden chlapec z \( 5 \) chlapců a alespoň jedna dívka z \( 6 \) dívek?

94. Kolik různých \( 5 \)-místných hesel lze vytvořit z malých písmen a číslic \( 0 \)-\( 9 \), pokud první znak je písmeno a v hesle se nesmí opakovat žádný znak?

95. Kolik různých čtyřciferných čísel lze vytvořit, pokud číslice jsou sudé a nesmí se opakovat?

96. Ve třídě je \( 10 \) chlapců a \( 12 \) dívek. Kolik různých družstev po \( 5 \) lidech lze sestavit tak, aby družstvo mělo více dívek než chlapců?

97. Kolik různých pořadí lze vytvořit z \( 7 \) knih, jestliže \( 3 \) konkrétní knihy musí být vedle sebe?

98. V sáčku jsou \( 10 \) kuliček: \( 4 \) červené a \( 6 \) modrých. Kolik způsobů existuje, jak vybrat \( 5 \) kuliček tak, aby byly alespoň \( 2 \) červené?

99. Kolik je různých možností při házení dvěma kostkami, pokud se výsledek zapisuje jako uspořádaná dvojice?

100. Kolik různých trojciferných čísel lze vytvořit z číslic \( 1 \), \( 2 \), \( 3 \), \( 4 \), \( 5 \) bez opakování?