Regresní koeficient

1. Vědec analyzuje vztah mezi délkou reklamy (v minutách) a počtem nových zákazníků. Výsledky z \(5\) měření jsou: \((1, 12), (2, 15), (3, 19), (4, 22), (5, 27)\). Určete regresní koeficient a vyjádřete lineární regresi.

2. V průzkumu bylo zjištěno, že plat zaměstnanců souvisí s počtem let praxe. Pro \(6\) zaměstnanců jsou naměřené hodnoty: \((1, 24000), (2, 26000), (3, 28000), (4, 31000), (5, 33000), (6, 35500)\). Vypočítejte regresní koeficient a sestrojte regresní přímku.

3. V tabulce jsou zadané hodnoty dvou veličin: počet hodin samostudia \( X \) a dosažené skóre v testu \( Y \). Vypočítej regresní koeficient lineární regrese pro tuto dvojici dat:

\[ \begin{array}{|c|c|} \hline X & Y \\ \hline 1 & 45 \\ 2 & 50 \\ 3 & 54 \\ 4 & 60 \\ 5 & 65 \\ \hline \end{array} \]

4. V tabulce jsou zaznamenány hodnoty: počet prodaných reklamních balíčků \( X \) a celkové tržby v tisících Kč \( Y \). Urči regresní koeficient pro tuto dvojici proměnných:

\[ \begin{array}{|c|c|} \hline X & Y \\ \hline 2 & 5 \\ 4 & 9 \\ 6 & 12 \\ 8 & 15 \\ 10 & 20 \\ \hline \end{array} \]

5. Uvažujme vztah mezi množstvím vody (v litrech) vypité za den \( X \) a koncentrací soli v moči \( Y \) (v mmol/l). Urči regresní koeficient.

\[ \begin{array}{|c|c|} \hline X & Y \\ \hline 1.5 & 420 \\ 2.0 & 390 \\ 2.5 & 365 \\ 3.0 & 340 \\ 3.5 & 310 \\ \hline \end{array} \]

6. Sledujeme, jak souvisí počet reklam na sociálních sítích \( X \) a počet nových zákazníků \( Y \) během týdne. Vypočítej regresní koeficient.

\[ \begin{array}{|c|c|} \hline X & Y \\ \hline 3 & 8 \\ 6 & 12 \\ 9 & 18 \\ 12 & 23 \\ 15 & 28 \\ \hline \end{array} \]

7. V tabulce jsou uvedeny počty cvičení týdně \( X \) a spálené kalorie týdně \( Y \). Urči regresní koeficient:

\[ \begin{array}{|c|c|} \hline X & Y \\ \hline 0 & 800 \\ 1 & 1100 \\ 2 & 1400 \\ 3 & 1650 \\ 4 & 1900 \\ \hline \end{array} \]

8. Vědci sledovali vztah mezi počtem hodin studia \((X)\) a výsledným skóre testu \((Y)\) u \(5\) studentů. Data jsou: Student \(A: (2\) hodiny, \(65\) bodů\()\), Student \(B: (4\) hodiny, \(75\) bodů\()\), Student \(C: (3\) hodiny, \(70\) bodů\()\), Student \(D: (5\) hodin, \(80\) bodů\()\), Student \(E: (1\) hodina, \(60\) bodů\()\). Vypočítejte regresní koeficient a interpretujte jeho význam.

9. Firma zkoumá vztah mezi reklamním rozpočtem \((\)v tisících Kč\()\) a počtem nových zákazníků za měsíc. Data za posledních \(6\) měsíců jsou: \((10, 50), (12, 55), (8, 45), (15, 65), (11, 53), (9, 48)\). Vypočtěte regresní koeficient a interpretujte jeho význam.

10. V automobilovém průmyslu se zkoumá vztah mezi hmotností vozu (v tunách) a spotřebou paliva (v litrech na \(100\) km). Naměřené hodnoty jsou: \((1,2 t, 6,5 l)\), \((1,5 t, 7,8 l)\), \((1,0 t, 5,9 l)\), \((1,8 t, 8,5 l)\), \((1,3 t, 6,8 l)\). Vypočítejte regresní koeficient a vysvětlete, co znamená v kontextu spotřeby paliva.

11. Ve výzkumu byla změřena závislost počtu hodin studia na získaném skóre testu u skupiny \(8\) studentů. Data jsou následující:

  • Hodiny studia \((x): 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16\)
  • Skóre testu \((y): 50, 55, 60, 65, 70, 75, 80, 85\)

12. Byl měřen vztah mezi teplotou \((°C)\) a spotřebou elektřiny \((kWh)\) v domácnosti za \(7\) dní. Naměřené hodnoty jsou:

  • Teplota \((x): 15, 17, 20, 22, 25, 28, 30\)
  • Spotřeba elektřiny \((y): 300, 280, 250, 230, 200, 180, 160\)

13. V experimentu bylo měřeno, jak délka denního cvičení (minuty) ovlivňuje počet spálených kalorií. Data pro \(6\) lidí jsou:

  • Délka cvičení \((x): 20, 30, 40, 50, 60, 70\)
  • Spálené kalorie \((y): 150, 200, 250, 310, 320, 370\)

14. Ve studii byla měřena výška studentů a jejich skóre na matematickém testu. Data jsou: \((170\) cm, \(75\) bodů\()\), \((165\) cm, \(70\) bodů\()\), \((180\) cm, \(85\) bodů\()\), \((175\) cm, \(78\) bodů\()\), \((160\) cm, \(65\) bodů\()\). Vypočítejte regresní koeficient a interpretujte jeho význam.

15. Byl sledován počet hodin studia a výsledné známky studentů. Data: \((2\) hodiny, \(60 %), (4\) hodiny, \(70 %), (6\) hodin, \(75 %), (8\) hodin, \(85 %), (10\) hodin, \(90 %\)\()\) . Vypočítejte regresní koeficient a vysvětlete jeho význam.

16. V průzkumu bylo zjištěno, že počet prodaných kusů (\(x\)) a tržby v tisících Kč (\(y\)) mají následující hodnoty: (\(100\), \(150\)), (\(200\), \(300\)), (\(150\), \(225\)), (\(250\), \(350\)), (\(300\), \(400\)). Vypočítejte regresní koeficient a jeho význam.

17. V experimentu bylo změřeno, jak teplota v °C (\(x\)) ovlivňuje rychlost reakce v mol/s (\(y\)). Data jsou: (\(20\), \(0.5\)), (\(25\), \(0.8\)), (\(30\), \(1.2\)), (\(35\), \(1.5\)), (\(40\), \(1.8\)). Vypočítejte regresní koeficient a popište, co znamená.

18. V tabulce jsou uvedeny hodnoty proměnných \(X\) a \(Y\):

\(X: 2, 4, 6, 8, 10\)

\(Y: 3, 7, 11, 15, 19\)

Vypočtěte regresní koeficient (koeficient korelace) mezi \(X\) a \(Y\).

19. Pro hodnoty proměnných \(X\) a \(Y\) jsou uvedeny následující údaje:

\(X: 1, 3, 5, 7, 9\)

\(Y: 10, 8, 6, 4, 2\)

Vypočítejte regresní koeficient mezi \(X\) a \(Y\).

20. Data o výškách (v cm) a váze (v kg) pěti lidí jsou:

\( X \) (výška): \( 160 \), \( 165 \), \( 170 \), \( 175 \), \( 180 \)

\( Y \) (váha): \( 55 \), \( 60 \), \( 65 \), \( 70 \), \( 75 \)

Určete regresní koeficient mezi výškou a váhou.

22. Pro hodnoty \(X\) a \(Y\) platí:

\(X: 10, 20, 30, 40, 50\)

\(Y: 15, 30, 25, 40, 35\)

Vypočítejte regresní koeficient mezi \(X\) a \(Y\).

23. V tabulce jsou uvedena data o počtu hodin studia (\( x \)) a dosažených bodech v testu (\( y \)) pro 6 studentů: (\( 2 \), \( 55 \)), (\( 3 \), \( 60 \)), (\( 5 \), \( 65 \)), (\( 7 \), \( 70 \)), (\( 9 \), \( 80 \)), (\( 10 \), \( 85 \)). Vypočítejte regresní koeficient mezi počtem hodin studia a dosaženými body.

24. Pro dataset s hodnotami \( x = [1, 4, 6, 8, 10] \) a \( y = [3, 5, 7, 10, 15] \) určete regresní koeficient a interpretujte jeho význam.

25. Mějme data o teplotě vzduchu \( x = [12, 15, 20, 22, 25, 30] \) a spotřebě vody \( y = [50, 52, 55, 60, 62, 70] \). Spočítejte regresní koeficient a vysvětlete výsledek.

26. Pro data \( x = [3, 5, 7, 9, 11] \) a \( y = [8, 7, 6, 5, 4] \) spočítejte regresní koeficient a interpretujte jeho význam.

27. Mějme data o počtu hodin tréninku za týden \( x = [2, 4, 6, 8, 10] \) a počtu dosažených bodů ve sportovní soutěži \( y = [20, 40, 55, 65, 80] \). Vypočítejte regresní koeficient a popište vztah mezi proměnnými.

28. V tabulce jsou uvedena průměrné měsíční teploty (°C) a spotřeba zmrzliny (v tisících porcí) v letních měsících v jednom městě. Určete regresní koeficient mezi teplotou a spotřebou zmrzliny.

29. Měříme počet hodin studia (\(X\)) a výsledné známky ze zkoušky (\(Y\)) u \(6\) studentů: \((2, 55)\), \((3, 60)\), \((4, 65)\), \((5, 70)\), \((6, 72)\), \((7, 80)\). Vypočítejte regresní koeficient.

30. Data o věku pracovníků (\(X\) v letech) a jejich produktivitě (\(Y\) v počtu vyrobených jednotek) jsou: \((22, 150)\), \((25, 160)\), \((28, 170)\), \((30, 175)\), \((35, 180)\). Vypočítejte regresní koeficient.

31. Měříme počet kilometrů ujetých autem za den (\(X\)) a spotřebu paliva (\(Y\) v litrech): (\(50\), \(4.5\)), (\(60\), \(5.0\)), (\(70\), \(5.5\)), (\(80\), \(6.0\)), (\(90\), \(6.5\)). Vypočítejte regresní koeficient mezi počtem ujetých kilometrů a spotřebou paliva.

32. V tabulce jsou uvedeny hodnoty dvou proměnných \(X\) a \(Y\), které představují počet hodin studia (\(X\)) a dosažené body v testu (\(Y\)) u 6 studentů:

\(X\) (hodiny)\(Y\) (body)
\(2\)\(65\)
\(3\)\(70\)
\(5\)\(75\)
\(7\)\(80\)
\(9\)\(85\)
\(10\)\(90\)

Vypočtěte regresní koeficient (Pearsonův korelační koeficient) mezi proměnnými \(X\) a \(Y\).

33. Byly změřeny následující hodnoty délky (\(X\)) a hmotnosti (\(Y\)) pěti ryb (v cm a g):

\(X\) (cm)\(Y\) (g)
\(10\)\(200\)
\(12\)\(240\)
\(15\)\(300\)
\(18\)\(360\)
\(20\)\(400\)

Určete regresní koeficient mezi délkou a hmotností ryb.

34. Máme následující data o výšce (v cm) a váze (v kg) pěti osob: výška \(X = (160, 165, 170, 175, 180)\), váha \(Y = (55, 60, 65, 70, 75)\). Spočítejte regresní koeficient \(r\) a interpretujte jeho význam.

35. Máme data o počtu hodin studia \(X = (2, 4, 6, 8, 10)\) a výsledcích testu \(Y = (50, 55, 65, 70, 85)\). Spočítejte regresní koeficient a posuďte sílu lineární závislosti.

36. Byly naměřeny hodnoty teploty \(X = (10, 12, 15, 18, 20)\) a spotřeby energie \(Y = (200, 190, 170, 150, 140)\). Vypočítejte regresní koeficient a zhodnoťte závislost mezi teplotou a spotřebou energie.

37. V následujícím měření máme data o počtu prodaných kusů \(X = (30, 40, 50, 60, 70)\) a výnosech \(Y = (300, 420, 500, 620, 700)\). Spočítejte regresní koeficient a interpretujte jeho význam.

38. Změřili jsme délku stínu \(X = (1, 2, 3, 4, 5)\) a výšku stromu \(Y = (3, 6, 9, 12, 15)\). Určete regresní koeficient a posuďte vztah mezi délkou stínu a výškou stromu.

39. Ve skupině \(6\) studentů byly změřeny jejich hodiny učení za týden a následně jejich skóre testu. Data jsou: \((3 \text{ hodiny}, 50 \text{ bodů})\), \((5 \text{ hodiny}, 65 \text{ bodů})\), \((2 \text{ hodiny}, 45 \text{ bodů})\), \((7 \text{ hodiny}, 80 \text{ bodů})\), \((4 \text{ hodiny}, 60 \text{ bodů})\), \((6 \text{ hodiny}, 75 \text{ bodů})\). Vypočtěte regresní koeficient (Pearsonův korelační koeficient) mezi hodinami učení a skóre testu.

40. Byla provedena studie vztahu mezi teplotou (v °C) a spotřebou energie (v kWh) v \(5\) domácnostech: \((15, 300)\), \((20, 250)\), \((10, 350)\), \((25, 200)\), \((5, 400)\). Určete regresní koeficient a interpretujte jeho význam.

41. Data o počtu hodin cvičení za týden a úrovni stresu (na stupnici 1–10) u \(7\) lidí jsou: \((1, 9)\), \((3, 7)\), \((2, 8)\), \((5, 4)\), \((4, 5)\), \((6, 3)\), \((7, 2)\). Vypočítejte regresní koeficient mezi cvičením a stresem.

42. V následující tabulce jsou zaznamenány hodnoty proměnných \(X\) a \(Y\), které reprezentují počet hodin studia a dosažené body v testu u 6 studentů: \(X = [2, 4, 6, 8, 10, 12]\), \(Y = [55, 60, 65, 70, 75, 80]\). Vypočítejte regresní koeficient a vysvětlete jeho význam.

43. Data o teplotě vzduchu \(X\) a prodeji zmrzliny \(Y\) byla zaznamenána takto: \(X = [15, 18, 20, 22, 25, 28]\), \(Y = [120, 150, 160, 180, 200, 220]\). Vypočítejte regresní koeficient a interpretujte jeho hodnotu.

44. V tabulce jsou uvedeny hodnoty proměnných \(X\) a \(Y\):

\(X\)12345
\(Y\)23546

Vypočítejte regresní koeficient \(b\) regresní přímky \(Y = a + bX\).

45. Data měření proměnných \(X\) a \(Y\) jsou následující:

\(X\)01234
\(Y\)13257

Najděte regresní koeficient \(b\) lineární regrese \(Y\) na \(X\).

46. Máme data měření dvou proměnných:

\(X\)246810
\(Y\)37111519

Určete regresní koeficient \(b\) regresní přímky \(Y = a + bX\).

47. Byly změřeny následující hodnoty \(X\) a \(Y\):

\(X\)357911
\(Y\)4681012

Určete regresní koeficient \(b\) přímky \(Y = a + bX\).

48. V tabulce jsou uvedeny údaje o počtu hodin studia (x) a výsledné známce z testu \(y\) u \(6\) studentů: \((2, 3)\), \((3, 5)\), \((5, 7)\), \((7, 10)\), \((8, 12)\), \((10, 15)\). Vypočítejte regresní koeficient a interpretujte výsledek.

49. Mějme data o počtu prodaných produktů (x) a výnosech v tisících Kč \((y): (1, 50), (2, 55), (3, 60), (4, 65), (5, 80)\). Vypočítejte regresní koeficient a zhodnoťte závislost.

50. V tabulce jsou údaje o reklamní investici v tisících Kč \((x)\) a počtu nových zákazníků \((y): (5, 50), (7, 65), (8, 72), (10, 80), (12, 95), (15, 110)\). Vypočítejte regresní koeficient a komentujte výsledky.