1. Tatínek koupil \( 12 \) kilogramů jablek za \( 240 \) Kč. Kolik by stál \( 1 \) kilogram jablek? A kolik by stála \( 3{,}5 \) kilogramu jablek?
Řešení příkladu:
Nejprve si uvědomíme, že se jedná o přímou úměrnost mezi počtem kilogramů a cenou – čím více kilogramů jablek koupíme, tím více zaplatíme. Pokud známe celkovou cenu za \( 12 \) kilogramů, můžeme jednoduše vypočítat cenu za \( 1 \) kilogram pomocí dělení:
Nyní přejdeme k výpočtu ceny za \( 3{,}5 \) kilogramu. Pokud \( 1 \) kg stojí \( 20 \) Kč, pak cena za \( 3{,}5 \) kg se vypočítá vynásobením:
\( 3{,}5 \cdot 20 = 70 \)
Takže za \( 3{,}5 \) kilogramu jablek bychom zaplatili \( 70 \) Kč.
Odpověď: Cena \( 1 \) kilogramu jablek je \( 20 \) Kč. Cena \( 3{,}5 \) kilogramu jablek je \( 70 \) Kč.
2. Autobus ujede \( 360 \) km za \( 6 \) hodin. Jakou rychlostí jede? Jak dlouho by trvala cesta dlouhá \( 540 \) km stejnou rychlostí?
Řešení příkladu:
Základním vzorcem, který se používá při výpočtech v pohybových úlohách, je:
\( v = \frac{s}{t} \)
Kde:
\( v \) – rychlost (v kilometrech za hodinu)
\( s \) – dráha (v kilometrech)
\( t \) – čas (v hodinách)
Dosadíme hodnoty z příkladu:
\( v = \frac{360}{6} = 60 \)
Autobus se tedy pohybuje rychlostí \( 60 \) km/h.
Nyní použijeme stejný vzorec, ale tentokrát chceme spočítat čas potřebný k překonání dráhy \( 540 \) km při stejné rychlosti:
\( t = \frac{s}{v} = \frac{540}{60} = 9 \)
Takže cesta dlouhá \( 540 \) km by trvala \( 9 \) hodin.
Odpověď: Autobus jede rychlostí \( 60 \) km/h. Cesta dlouhá \( 540 \) km by mu trvala \( 9 \) hodin.
3. Dělník vykope příkop dlouhý \( 15 \) metrů za \( 5 \) hodin. Kolik metrů příkopu vykope za \( 8 \) hodin? Kolik hodin mu zabere vykopat \( 27 \) metrů?
Řešení příkladu:
Nejdříve zjistíme výkonnost dělníka, tedy kolik metrů příkopu vykope za jednu hodinu:
\( \frac{15}{5} = 3 \)
Dělník tedy vykope \( 3 \) metry za \( 1 \) hodinu.
Nyní zjistíme, kolik metrů vykope za \( 8 \) hodin:
\( 8 \cdot 3 = 24 \)
Za \( 8 \) hodin vykope \( 24 \) metrů příkopu.
Chceme-li vědět, kolik času mu zabere vykopat \( 27 \) metrů:
\( \frac{27}{3} = 9 \)
To znamená, že na \( 27 \) metrů příkopu bude potřebovat \( 9 \) hodin.
Odpověď: Za \( 8 \) hodin vykope \( 24 \) metrů příkopu. Na vykopání \( 27 \) metrů bude potřebovat \( 9 \) hodin.
4. Jana má třikrát více peněz než Eva. Společně mají \( 800 \) Kč. Kolik korun má každá z nich?
Řešení příkladu:
Označíme si částku, kterou má Eva, jako neznámou veličinu \( x \).
Podle zadání má Jana třikrát více peněz než Eva, takže má \( 3x \).
Celková částka, kterou mají obě dohromady, je:
\( x + 3x = 800 \Rightarrow 4x = 800 \Rightarrow x = 200 \)
Eva má tedy \( 200 \) Kč.
Jana má třikrát více, tj.:
\( 3 \cdot 200 = 600 \)
Odpověď: Eva má \( 200 \) Kč, Jana má \( 600 \) Kč. Celkově mají \( 800 \) Kč, což souhlasí se zadáním.
5. Na farmě je \( 45 \) zvířat. Jsou to slepice a králíci. Celkem mají \( 124 \) nohy. Kolik je slepic a kolik králíků?
Řešení příkladu:
Tento typ příkladu patří mezi klasické úlohy s několika neznámými.
Označme počet slepic jako \( x \). Pak králíků bude \( 45 – x \), protože celkový počet zvířat je \( 45 \).
Každá slepice má \( 2 \) nohy, každý králík má \( 4 \) nohy.
Celkem \( 56 + 68 = 124 \) nohou – výsledek souhlasí.
Odpověď: Na farmě je \( 28 \) slepic a \( 17 \) králíků.
6. Pracovníci vysadili \( 240 \) stromků. První den vysadili čtvrtinu, druhý den třetinu zbývajících. Kolik stromků zůstalo na třetí den?
Řešení příkladu:
První den:
\( \frac{1}{4} \cdot 240 = 60 \)
Zbývá: \( 240 – 60 = 180 \)
Druhý den:
\( \frac{1}{3} \cdot 180 = 60 \)
Zbývá: \( 180 – 60 = 120 \)
Odpověď: Na třetí den zůstalo \( 120 \) stromků.
7. Kniha má \( 360 \) stran. Petr čte každý den o \( 6 \) stran více než předešlý den. První den přečetl \( 12 \) stran. Za kolik dní přečte celou knihu?
Řešení příkladu:
Jde o aritmetickou řadu s prvním členem \( a_1 = 12 \) a diferencí \( d = 6 \).
Zaokrouhleně potřebuje Petr \( 10 \) dní k přečtení celé knihy.
Odpověď: Petr přečte celou knihu za \( 10 \) dní.
8. Zedník má postavit zeď dlouhou \( 12 \) metrů. Každý den zvládne postavit o \( 0{,}5 \) m více než předchozí den. První den postaví \( 1 \) metr. Kolik dní mu bude trvat postavit celou zeď?
Řešení příkladu:
Opět máme aritmetickou řadu s \( a_1 = 1 \), \( d = 0{,}5 \), \( S_n = 12 \)
\( n \approx \frac{-3 + 14{,}2}{2} \approx 5{,}6 \Rightarrow n = 6 \)
Odpověď: Zedník postaví zeď za \( 6 \) dní.
9. V obchodě zlevnili kabát o \( 15\,\% \), jeho cena po slevě je \( 2040 \) Kč. Jaká byla původní cena kabátu?
Řešení příkladu:
Zlevněno o \( 15\,\% \), tzn. cena je \( 85\,\% \) původní ceny.
\( 0{,}85 \cdot x = 2040 \Rightarrow x = \frac{2040}{0{,}85} = 2400 \)
Odpověď: Původní cena kabátu byla \( 2400 \) Kč.
10. Pan Novák má zahradu ve tvaru obdélníku o délce \( 20 \) metrů a šířce \( 12 \) metrů. Chce ji celou oplotit a poté ještě rozdělit plotem na dvě stejné části podél delší strany. Kolik metrů pletiva potřebuje?
Řešení příkladu:
Nejprve obvod celé zahrady:
\( 2 \cdot (20 + 12) = 64 \)
Navíc přidá plot po délce \( 20 \) m, aby rozdělil zahradu na dvě stejné části.
Celkem potřebuje:
\( 64 + 20 = 84 \)
Odpověď: Pan Novák potřebuje \( 84 \) metrů pletiva.
11. Tři dělníci spolu dokončí zakázku za \( 12 \) dní. První dělník by ji sám zvládl za \( 20 \) dní, druhý za \( 30 \) dní. Za kolik dní by ji sám zvládl třetí dělník?
Řešení příkladu:
Nechť množství práce představuje jedna celá jednotka, tedy \( 1 \). Pracovní výkon se měří jako podíl práce za jednotku času.
První dělník zvládne práci za \( 20 \) dní, tedy jeho výkon je \( \frac{1}{20} \) práce za den.
Druhý dělník ji zvládne za \( 30 \) dní, jeho výkon je \( \frac{1}{30} \).
Nechť třetí dělník má neznámý výkon \( \frac{1}{x} \).
Společně mají tedy výkon \( \frac{1}{20} + \frac{1}{30} + \frac{1}{x} \) a celou práci vykonají za \( 12 \) dní, čili společný výkon je \( \frac{1}{12} \).
Tato rovnice nedává smysl. Zřejmě jsme udělali chybu – chyba je v tom, že celkový výkon má být roven, nikoli roven \( 1 \) za den, ale že za \( 12 \) dní udělají celou práci.
Opravená úvaha: Za jeden den tři dělníci udělají \( \frac{1}{12} \) práce. Takže:
To znamená, že třetí dělník nepracoval. Pokud společně dokončí práci za \( 12 \) dní a dva z nich to zvládnou za \( 20 \) a \( 30 \) dní, jejich výkon už odpovídá celkovému výkonu potřebnému k dokončení práce za \( 12 \) dní.
Odpověď: Třetí dělník se práce neúčastnil, protože výkon prvních dvou stačí k tomu, aby práci zvládli za \( 12 \) dní.
12. Pět kamarádů se rozhodlo složit na dárek, který stojí \( 1250 \) Kč. Tři z nich zaplatili po \( 300 \) Kč a zbylí dva částku rozdělili rovným dílem. Kolik zaplatil každý z těchto dvou?
Řešení příkladu:
Tři kamarádi zaplatili po \( 300 \) Kč, tedy dohromady:
\( 3 \cdot 300 = 900 \)
Celková cena dárku je \( 1250 \) Kč, takže zbylá částka, kterou musí doplatit dva zbylí kamarádi, je:
\( 1250 – 900 = 350 \)
Protože tuto částku mají zaplatit rovným dílem dva kamarádi, každý zaplatí:
\( \frac{350}{2} = 175 \)
Odpověď: Každý ze dvou zbývajících kamarádů zaplatil \( 175 \) Kč.
13. Dva cyklisté jedou proti sobě. První vyjel z města \( A \) rychlostí \( 20 \) km/h, druhý z města \( B \) rychlostí \( 25 \) km/h. Vzdálenost mezi městy je \( 180 \) km. Za jak dlouho se potkají?
Řešení příkladu:
Oba cyklisté se pohybují proti sobě, tedy jejich rychlosti se sčítají.
Celková rychlost přibližování je:
\( 20 + 25 = 45 \) km/h
Celková vzdálenost mezi městy je \( 180 \) km. Čas do setkání určíme vztahem:
\( t = \frac{s}{v} = \frac{180}{45} = 4 \)
Odpověď: Cyklisté se potkají za \( 4 \) hodiny.
14. Když se Honza narodil, jeho otec měl \( 28 \) let. Kolik let bude otci, až bude Honzovi \( 20 \) let?
Řešení příkladu:
Rozdíl věku mezi otcem a Honzou je \( 28 \) let – otec byl o \( 28 \) let starší v době narození Honzy.
Tento věkový rozdíl se nikdy nemění. Když bude Honzovi \( 20 \) let, otci bude:
\( 20 + 28 = 48 \)
Odpověď: Otci bude \( 48 \) let.
15. Petr koupil \( 3 \) kg brambor, \( 2{,}5 \) kg jablek a \( 1{,}2 \) kg cibule. Cena za \( 1 \) kg brambor je \( 12 \) Kč, za jablka \( 25 \) Kč a za cibuli \( 15 \) Kč. Kolik zaplatil celkem?
Řešení příkladu:
Nejprve spočítáme cenu jednotlivých položek:
Brambory: \( 3 \cdot 12 = 36 \) Kč
Jablka: \( 2{,}5 \cdot 25 = 62{,}5 \) Kč
Cibule: \( 1{,}2 \cdot 15 = 18 \) Kč
Celková cena:
\( 36 + 62{,}5 + 18 = 116{,}5 \)
Odpověď: Petr zaplatil celkem \( 116{,}50 \) Kč.
16. Turista ušel za první den \( 24 \) km, což je o \( 20\,\% \) více než ušel druhý den. Kolik kilometrů ušel druhý den?
Řešení příkladu:
Označme vzdálenost, kterou ušel turista druhý den, jako \( x \) kilometrů.
V zadání je řečeno, že první den ušel o \( 20\,\% \) více než druhý den. To znamená, že první den ušel:
\( x + 0{,}2x = 1{,}2x \)
A také víme, že tato vzdálenost činí \( 24 \) km, tedy:
\( 1{,}2x = 24 \Rightarrow x = \frac{24}{1{,}2} \Rightarrow x = 20 \)
Odpověď: Druhý den ušel turista \( 20 \) km.
17. V hotelu je \( 120 \) pokojů. Z toho je \( 25 \) % jednolůžkových, \( 40 \) % dvoulůžkových a zbytek jsou apartmány. Kolik apartmánů má hotel?
Řešení příkladu:
Celkový počet pokojů: \( 120 \)
Jednolůžkové pokoje tvoří \( 25 \) % z celku:
\( \frac{25}{100} \cdot 120 = 30 \) pokojů
Dvoulůžkové pokoje tvoří \( 40 \) %:
\( \frac{40}{100} \cdot 120 = 48 \) pokojů
Zbytek tvoří apartmány. Jejich počet spočteme:
\( 120 – 30 – 48 = 42 \)
Odpověď: Hotel má \( 42 \) apartmánů.
18. Auto ujelo vzdálenost mezi dvěma městy za \( 4 \) hodiny. První polovinu jelo průměrnou rychlostí \( 60 \) km/h, druhou polovinu \( 90 \) km/h. Jaká byla celková vzdálenost?
Řešení příkladu:
Nechť celková vzdálenost je \( s \), tedy každá polovina trasy je \( \frac{s}{2} \).
Čas na první polovinu: \( t_1 = \frac{\frac{s}{2}}{60} = \frac{s}{120} \)
Čas na druhou polovinu: \( t_2 = \frac{\frac{s}{2}}{90} = \frac{s}{180} \)
19. Z investice \( 250\,000 \) Kč měl investor roční zisk \( 6 \) %. Po zdanění ve výši \( 15 \) % mu zůstane čistý výnos. Kolik korun to je?
Řešení příkladu:
Hrubý roční zisk je \( 6 \) % z \( 250\,000 \) Kč:
\( \frac{6}{100} \cdot 250\,000 = 15\,000 \) Kč
Daň je \( 15 \) % z tohoto zisku:
\( \frac{15}{100} \cdot 15\,000 = 2\,250 \) Kč
Čistý výnos po zdanění:
\( 15\,000 – 2\,250 = 12\,750 \) Kč
Odpověď: Čistý výnos investora po zdanění je \( 12\,750 \) Kč.
20. V nádrži je voda. Když se napustí hadicí \( A \), nádrž se naplní za \( 6 \) hodin. Hadicí \( B \) se nádrž naplní za \( 4 \) hodiny. Jak dlouho bude trvat naplnění nádrže, když budou hadice \( A \) a \( B \) napouštět současně?
Řešení příkladu:
Hadice \( A \) napustí \( 1 \) nádrž za \( 6 \) hodin, její výkon je \( \frac{1}{6} \) nádrže za hodinu.
Hadice \( B \) napustí \( 1 \) nádrž za \( 4 \) hodiny, její výkon je \( \frac{1}{4} \) nádrže za hodinu.
To znamená, že spolu napustí \( \frac{5}{12} \) nádrže za jednu hodinu.
Čas potřebný k napuštění celé nádrže je tedy:
\( \frac{1}{\frac{5}{12}} = \frac{12}{5} = 2{,}4 \) hodiny
Chceme výsledek v hodinách a minutách:
\( 0{,}4 \cdot 60 = 24 \) minut
Odpověď: Nádrž bude naplněna za \( 2 \) hodiny a \( 24 \) minut.
21. Tři dělníci by společně vykonali zakázku za \( 8 \) dní. První dělník by ji sám vykonal za \( 12 \) dní, druhý za \( 18 \) dní. Za kolik dní by ji vykonal třetí dělník sám?
Řešení příkladu:
Označme si práci jako jednotku \( 1 \).
Společně ji tři dělníci vykonají za \( 8 \) dní, tedy jejich společný výkon je:
\( \frac{1}{8} \) práce za den.
První dělník vykoná práci za \( 12 \) dní, jeho výkon je:
\( \frac{1}{12} \) práce za den.
Druhý dělník vykoná práci za \( 18 \) dní, jeho výkon je:
\( \frac{1}{18} \) práce za den.
Označme výkon třetího dělníka jako \( x \), pak platí:
\( \frac{1}{12} + \frac{1}{18} + x = \frac{1}{8} \)
Nejprve spočítáme součet prvních dvou zlomků:
Společný jmenovatel je \( 36 \), takže:
\( \frac{3}{36} + \frac{2}{36} = \frac{5}{36} \)
Dosadíme do rovnice:
\( \frac{5}{36} + x = \frac{1}{8} \Rightarrow x = \frac{1}{8} – \frac{5}{36} \)
Odpověď: Třetí dělník by sám práci vykonal za \( 36 \) dní.
22. Otec má \( 54 \) let, syn \( 18 \) let. Za kolik let bude otec třikrát starší než syn?
Řešení příkladu:
Označme neznámý počet let jako \( x \).
Za \( x \) let bude otci \( 54 + x \) let a synovi \( 18 + x \) let.
Chceme, aby platilo:
\( 54 + x = 3(18 + x) \)
Roznásobíme pravou stranu:
\( 54 + x = 54 + 3x \)
Odečteme \( 54 \) z obou stran:
\( x = 3x \Rightarrow 0 = 2x \Rightarrow x = 0 \)
Ověříme: \( \frac{54}{18} = 3 \)
Odpověď: Otec je právě teď třikrát starší než syn.
23. Dva stroje vyrobí společně \( 480 \) kusů výrobků za \( 4 \) hodiny. První stroj by sám vyrobil stejný počet výrobků za \( 6 \) hodin. Za kolik hodin by tentýž počet výrobků vyrobil druhý stroj sám?
Řešení příkladu:
Společný výkon obou strojů je \( \frac{480}{4} = 120 \) kusů za hodinu.
První stroj vyrobí \( \frac{480}{6} = 80 \) kusů za hodinu.
Druhý stroj vyrobí za hodinu \( 120 – 80 = 40 \) kusů.
Za kolik hodin vyrobí druhý stroj \( 480 \) kusů?
\( \frac{480}{40} = 12 \)
Odpověď: Druhý stroj vyrobí výrobky za \( 12 \) hodin.
24. Dvě čerpadla odčerpají nádrž za \( 10 \) hodin. Kdyby první čerpadlo pracovalo samo, trvalo by mu to \( 15 \) hodin. Za jak dlouho by to zvládlo druhé čerpadlo samo?
Řešení příkladu:
Společný výkon je \( \frac{1}{10} \) nádrže za hodinu.
První čerpadlo má výkon \( \frac{1}{15} \) nádrže za hodinu.
Odpověď: Druhé čerpadlo samo odčerpá nádrž za \( 30 \) hodin.
25. Pracovník A vykoná práci za \( 20 \) hodin. Společně s pracovníkem B ji zvládnou za \( 12 \) hodin. Za jak dlouho by pracovník B vykonal práci sám?
Řešení příkladu:
Pracovník A má výkon \( \frac{1}{20} \) práce za hodinu.
Společný výkon je \( \frac{1}{12} \) práce za hodinu.
Pracovník B má výkon \( \frac{1}{12} – \frac{1}{20} \):
Odpověď: Pracovník B vykoná práci sám za \( 30 \) hodin.
26. Nádrž se naplní za \( 5 \) hodin, když jsou otevřeny oba přívody současně. První přívod sám naplní nádrž za \( 8 \) hodin. Za jak dlouho by naplnil nádrž druhý přívod sám?
Řešení příkladu:
Společný výkon je \( \frac{1}{5} \) nádrže za hodinu.
První přívod má výkon \( \frac{1}{8} \) nádrže za hodinu.
Druhý přívod má výkon \( \frac{1}{5} – \frac{1}{8} \):
Odpověď: Druhý přívod sám naplní nádrž za \( \frac{40}{3} \approx 13{,}3 \) hodin (tedy \( 13 \) hodin a \( 20 \) minut).
27. Tři pracovníci společně vykonají práci za \( 4 \) hodiny. První pracovník by ji vykonal za \( 6 \) hodin, druhý za \( 12 \) hodin. Za jak dlouho by ji vykonal třetí pracovník sám?
Řešení příkladu:
Společný výkon je \( \frac{1}{4} \) práce za hodinu.
První pracovník má výkon \( \frac{1}{6} \) práce za hodinu.
Druhý pracovník má výkon \( \frac{1}{12} \) práce za hodinu.
Součet výkonů prvního a druhého je \( \frac{1}{6} + \frac{1}{12} = \frac{2}{12} + \frac{1}{12} = \frac{3}{12} = \frac{1}{4} \).
Proto výkon třetího je \( \frac{1}{4} – \frac{1}{4} = 0 \).
Odpověď: Třetí pracovník by práci nikdy nevykonal (jeho výkon je nulový, nebo nepracuje).
28. Pracovník dostává \( 150 \) Kč na hodinu. Za kolik hodin musí pracovat, aby po odečtení \( 15\,\% \) daně získal čistý příjem alespoň \( 25\,500 \) Kč?
Řešení příkladu:
Hrubý příjem je \( 150 \cdot t \), kde \( t \) je počet hodin.
Po odečtení \( 15\,\% \) daně zůstává \( 85\,\% \), tedy:
29. Směs dvou roztoků obsahujících \( 10\,\% \) a \( 40\,\% \) soli má mít \( 30\,\% \) soli. Kolik litrů každého roztoku musíme smíchat, aby vzniklo \( 100 \) litrů výsledné směsi?
Řešení příkladu:
Označme množství \( 10\,\% \) roztoku jako \( x \), pak \( 40\,\% \) roztoku bude \( 100 – x \).
30. Půjčil jsem si \( 20\,000 \) Kč s roční úrokovou sazbou \( 5\,\% \). Jakou částku celkem zaplatím po \( 3 \) letech, pokud se úroky každý rok připočítávají k jistině (složené úročení)?
Řešení příkladu:
Vzorec pro složené úročení: \( K = K_0 \left(1 + \frac{p}{100}\right)^n \)
Odpověď: Jeden přečetl \( 190 \) stran a druhý \( 170 \) stran.
32. Z lavice v prvním patře vede \( 120 \) schodů. Student schází první polovinu schodů po \( 2 \) po jednom, druhou polovinu po \( 3 \). Kolik kroků potřeboval?
Řešení příkladu:
Celkem je \( 120 \) schodů. První polovinu, tedy \( 60 \) schodů, student schází po \( 2 \) schodech v jednom kroku, tedy počet kroků:
\( \frac{60}{2} = 30 \) kroků.
Druhou polovinu \( 60 \) schodů schází po \( 3 \) schodech v jednom kroku:
\( \frac{60}{3} = 20 \) kroků.
Celkový počet kroků je \( 30 + 20 = 50 \) kroků.
Odpověď: Student potřeboval \( 50 \) kroků.
33. Součet tří po sobě jdoucích sudých čísel je \( 168 \). Určete tato čísla.
Řešení příkladu:
Označíme nejmenší sudé číslo jako \( x \). Další jsou \( x + 2 \) a \( x + 4 \).
Odpověď: Čísla jsou \( 54 \), \( 56 \) a \( 58 \).
34. Pěstitel rostlin má \( 120 \) rostlin a chce je rozdělit do květináčů tak, že do jednoho dá nejprve \( 8 \) rostlin a do druhého typu \( 12 \) rostlin, a nakonec zbytek rozloží po \( 5 \). Kolik květináčů použije a kolik zbyde rostlin?
Řešení příkladu:
Do prvního typu květináčů umístí přesně \( 8 \) rostlin na jeden květináč. Počet takových květináčů bude maximální celé číslo menší než či rovno \( \frac{120}{8} = 15 \). Po \( 15 \) květináčích spotřebuje \( 15 \cdot 8 = 120 \) rostlin a žádný nezbude.
Avšak zadání uvedlo, že po naplnění prvních typů květináčů pokračuje do druhého s \( 12 \) rostlinami. To znamená, že použije nejdříve květináče s \( 8 \) rostlinami, ale napřed možná nespotřebuje všechny rostliny.
Alternativní interpretace: rozdělíme rostliny postupně:
Nejprve využije co nejvíce květináčů s \( 8 \) rostlinami. \( \frac{120}{8} = 15 \) rovnoměrně, zbytek \( 0 \), takže druhý typ a zbývající rozdělení prostřednictvím \( 5 \) neproběhne, protože zbyla \( 0 \) rostlin.
Celkem tedy použije \( 15 \) květináčů a žádný rostlin nezbyde.
Odpověď: Použije \( 15 \) květináčů a rostlin nezbyde.
35. V třídě \( 30 \) studentů každý přinesl buď jablko za \( 10 \) Kč nebo hrušku za \( 15 \) Kč. Celkem shromáždili \( 405 \) Kč. Kolik studentů přineslo jablko a kolik hrušku?
Řešení příkladu:
Označíme počet studentů, kteří přinesli jablko (\( 10 \) Kč), jako \( x \). Počet těch, kteří přinesli hrušku (\( 15 \) Kč), je \( 30 – x \).
36. Auto při spotřebě \( 6{,}5 \) l/\( 100 \) km ujelo \( 780 \) km. Kolik litrů spotřebovalo? Kolik nafty by spotřebovalo stejné auto při spotřebě na \( 100 \) km snížené o \( 10 \% \)?
Řešení příkladu:
Spotřeba je \( 6{,}5 \) l na \( 100 \) km, tedy na \( 780 \) km vypočteme:
Pokud se spotřeba sníží o \( 10 \% \), nová spotřeba je:
\( 6{,}5 – 0{,}65 = 5{,}85 \) l/\( 100 \) km.
Při této spotřebě na stejnou vzdálenost:
\( 7{,}8 \cdot 5{,}85 = 45{,}63 \) litru.
Odpověď: Původně spotřebovalo \( 50{,}7 \) l, při snížené spotřebě \( 45{,}63 \) l.
37. Bankovní účet má roční úrok \( 4 \% \), ale úroky se připisují pololetně pololetní sazbou odpovídající polovině roční. Jaký bude stav účtu po \( 2 \) letech, pokud na začátku je \( 500\,000 \) Kč?
Řešení příkladu:
Pololetní úroková sazba je \( 2 \% \). Počet období za \( 2 \) roky je \( 4 \).
Použijeme vzorec pro složené úročení:
\( K = 500\,000 \cdot (1 + 0{,}02)^4 \).
Výsledný stav po \( 2 \) letech je \( 541\,216{,}08 \) Kč.
Odpověď: Na účtu bude \( 541\,216{,}08 \) Kč.
38. Firma vyrobí \( 1500 \) výrobků denně. Plánuje zvýšit výrobu o \( 12 \% \). Kolik výrobků bude vyrábět denně?
Řešení příkladu:
Původní denní výroba je \( 1500 \) výrobků. Zvýšení o \( 12 \% \) znamená:
\( 1500 \cdot 0{,}12 = 180 \) výrobků navíc.
Nová denní výroba je:
\( 1500 + 180 = 1680 \).
Odpověď: Firma bude vyrábět \( 1680 \) výrobků denně.
39. Dvě pily pracují společně. První sama vykáže práci za \( 10 \) hodin, druhá za \( 15 \). Pokud druhá začne o \( 2 \) hodiny později než první, za kolik hodin bude celá práce hotová?
Řešení příkladu:
Označíme celou práci jako \( 1 \).
Výkon první pily: \( \frac{1}{10} \) práce/hod, druhé: \( \frac{1}{15} \).
Nechť \( t \) je doba, po kterou obě pily pracují společně, poté první pila pracuje \( t + 2 \) hodin.
Celkově udělají:
\( \frac{t+2}{10} + \frac{t}{15} = 1 \)
Výsledek: \( t + 2 = 6{,}8 \) hodin.
Odpověď: Práce bude dokončena přibližně za \( 6 \) hodin a \( 48 \) minut.
40. Student má tři typy úkolů: každý z prvního typu trvá \( 20 \) minut, druhý \( 35 \) minut, třetí \( 50 \) minut. Potřebuje udělat \( 4 \) úkoly každého typu. Kolik hodin potřebuje celkem?
Převedeme na hodiny: \( \frac{420}{60} = 7 \) hodin.
Odpověď: Student potřebuje \( 7 \) hodin.
41. Dělník měl dokončit zakázku za \( 12 \) dní. Po \( 4 \) dnech práce byl přizván ještě jeden dělník, který pracoval stejnou rychlostí. Za kolik dní byla zakázka dokončena?
Řešení příkladu:
Nejprve zjistíme, jakou část zakázky dělník dokončí za jeden den. Celou zakázku má hotovou za \( 12 \) dní, takže za jeden den udělá část \( \frac{1}{12} \).
Za \( 4 \) dny udělal tedy část zakázky: \( 4 \cdot \frac{1}{12} = \frac{4}{12} = \frac{1}{3} \).
Zbývá tedy dokončit: \( 1 – \frac{1}{3} = \frac{2}{3} \).
Po \( 4 \) dnech přibyl druhý dělník, pracují společně stejnou rychlostí. Za jeden den tak udělají:
Část zakázky, která zbývá, je \( \frac{2}{3} \), a dělníci ji dokončí za dobu \( t \) podle rovnice:
\( \frac{1}{6} \cdot t = \frac{2}{3} \Rightarrow t = \frac{2}{3} \div \frac{1}{6} = \frac{2}{3} \cdot 6 = 4 \)
Tedy po příchodu druhého dělníka trvalo dokončení zakázky dalších \( 4 \) dny.
Celkový čas tedy byl: \( 4 + 4 = 8 \) dní.
Odpověď: Zakázka byla dokončena za \( 8 \) dní.
42. Auto ujede \( 150 \) km za \( 3 \) hodiny. Po první hodině jízdy se rychlost zvýšila o \( 20 \) km/h. Jakou rychlostí jel vůz během prvního a druhého úseku?
Řešení příkladu:
Označíme rychlost během první hodiny jako \( v \) km/h. Pak během druhých \( 2 \) hodin byla rychlost \( v + 20 \) km/h.
Vzdálenost za první hodinu je \( v \cdot 1 = v \) km.
Vzdálenost za další \( 2 \) hodiny je \( (v + 20) \cdot 2 = 2v + 40 \) km.
Celkem auto ujelo \( 150 \) km, takže platí rovnice:
Tedy rychlost během první hodiny byla přibližně \( 36{,}67 \) km/h.
Rychlost během druhého úseku byla:
\( v + 20 = 36{,}67 + 20 = 56{,}67 \) km/h.
Odpověď: Během první hodiny jel vůz rychlostí asi \( 36{,}67 \) km/h, během druhých dvou hodin asi \( 56{,}67 \) km/h.
43. V obchodě koupili \( 3 \) kg jablek a \( 5 \) kg hrušek za \( 215 \) Kč. Cena \( 1 \) kg jablek je o \( 10 \) Kč nižší než cena \( 1 \) kg hrušek. Určete cenu \( 1 \) kg jablek a \( 1 \) kg hrušek.
Řešení příkladu:
Označíme cenu \( 1 \) kg hrušek jako \( x \) Kč, pak cena \( 1 \) kg jablek je \( x – 10 \) Kč.
Cena za \( 3 \) kg jablek je tedy \( 3(x – 10) = 3x – 30 \) Kč.
Cena za \( 5 \) kg hrušek je \( 5x \) Kč.
Celková cena je \( 215 \) Kč, proto platí rovnice:
48. Student si půjčil \(5000\) Kč s úrokem \(6\) % ročně. Kolik zaplatí po \(3\) letech, pokud úroky se nevyplácejí průběžně, ale přičítají se na konci každého roku (složené úročení)?
Řešení příkladu:
Použijeme vzorec pro složené úročení:
\( K = P \times (1 + r)^t \), kde \( P = 5000 \), \( r = 0{,}06 \), \( t = 3 \).
Odpověď: Cena zájezdu na jednoho turistu je \(350\) Kč.
50. Průměrný věk tří bratrů je \(15\) let. Nejstarší je o \(4\) roky starší než druhý a druhý je o \(3\) roky starší než nejmladšího. Určete věk každého z bratrů.
Řešení příkladu:
Průměrný věk tří bratrů je \(15\) let, tedy celkový věk je:
\( 3 \times 15 = 45 \) let.
Označíme věk nejmladšího bratra jako \(x\).
Věk druhého je o \(3\) roky větší, tedy \( x + 3 \).
Věk nejstaršího je o \(4\) roky větší než druhého, tedy \( (x + 3) + 4 = x + 7 \).
Odpověď: Nejmladší bratr je asi \(11{,}67\) let, druhý \(14{,}67\) let a nejstarší \(18{,}67\) let.
51. Pan Novák má tři účty v bance. Na prvním účtu má uloženou částku, která je o \(20\,\%\) vyšší než na druhém účtu. Třetí účet má o \(25\,\%\) menší částku než první. Celkově má pan Novák na všech třech účtech \(75\,600\) Kč. Určete částky na jednotlivých účtech.
Řešení příkladu:
Označíme částku na druhém účtu jako \( x \) Kč. Pak podle zadání platí:
Částka na prvním účtu je o \(20\,\%\) vyšší než na druhém, tedy:
\( 1{,}20 \times x = 1{,}2x \).
Částka na třetím účtu je o \(25\,\%\) menší než na prvním, tedy:
\( 0{,}75 \times 1{,}2x = 0{,}9x \).
Celková částka na třech účtech je součtem částek na všech třech účtech:
První účet: \( 1{,}2 \times 24\,387{,}10 = 29\,264{,}52 \) Kč.
Třetí účet: \( 0{,}9 \times 24\,387{,}10 = 21\,948{,}39 \) Kč.
Pro kontrolu spočítáme součet částek:
\( 24\,387{,}10 + 29\,264{,}52 + 21\,948{,}39 = 75\,600{,}01 \) Kč, což odpovídá zadání (zaokrouhlení).
Odpověď: Na druhém účtu je přibližně \(24\,387\) Kč, na prvním \(29\,265\) Kč a na třetím \(21\,948\) Kč.
52. V továrně pracují tři stroje. První stroj vyrobí \(150\) kusů za \(5\) hodin, druhý stroj za \(4\) hodiny vyrobí \(160\) kusů a třetí za \(6\) hodin vyrobí \(180\) kusů. Kolik kusů vyrobí všechny tři stroje společně za \(8\) hodin?
Řešení příkladu:
Nejprve zjistíme výrobní rychlost každého stroje v kusech za hodinu.
První stroj vyrobí \(150\) kusů za \(5\) hodin, takže jeho rychlost je:
\( \frac{150}{5} = 30 \) kusů za hodinu.
Druhý stroj vyrobí \(160\) kusů za \(4\) hodiny, takže jeho rychlost je:
\( \frac{160}{4} = 40 \) kusů za hodinu.
Třetí stroj vyrobí \(180\) kusů za \(6\) hodin, takže jeho rychlost je:
\( \frac{180}{6} = 30 \) kusů za hodinu.
Součet rychlostí všech tří strojů je:
\( 30 + 40 + 30 = 100 \) kusů za hodinu.
Za \(8\) hodin vyrobí všechny stroje společně:
\( 100 \times 8 = 800 \) kusů.
Odpověď: Společně vyrobí \(800\) kusů za \(8\) hodin.
53. Otec je třikrát starší než jeho syn. Za \(12\) let bude jeho věk dvojnásobkem věku syna. Kolik je otci a synovi nyní?
Řešení příkladu:
Označíme současný věk syna jako \( x \) let.
Pak současný věk otce je \( 3x \) let.
Za \(12\) let bude věk syna \( x + 12 \) a věk otce \( 3x + 12 \).
Podle zadání bude věk otce dvojnásobkem věku syna, tedy platí rovnice:
\( 3x + 12 = 2(x + 12) \).
Roznásobíme pravou stranu:
\( 3x + 12 = 2x + 24 \).
Odečteme \( 2x \) od obou stran:
\( 3x – 2x + 12 = 24 \Rightarrow x + 12 = 24 \Rightarrow x = 12 \).
Současný věk syna je \(12\) let.
Věk otce je tedy:
\( 3 \times 12 = 36 \) let.
Pro kontrolu dosadíme zpět do podmínky za \(12\) let:
Syn bude mít \( 12 + 12 = 24 \) let, otec \( 36 + 12 = 48 \) let.
Otec bude opravdu dvojnásobkem věku syna, protože \( 2 \times 24 = 48 \).
Odpověď: Otec je \(36\) let a syn \(12\) let.
54. Cena zboží byla snížena o \(15\,\%\), což vedlo ke zvýšení prodeje o \(20\,\%\). O kolik procent se změnil celkový tržeb za toto zboží?
Řešení příkladu:
Označíme původní cenu zboží jako \( P \) a původní množství prodaného zboží jako \( Q \). Celkové původní tržby jsou tedy \( P \times Q \).
Nové tržby jsou \(102\,\%\) původních tržeb, což znamená nárůst o \(2\,\%\).
Odpověď: Celkové tržby se zvýšily o \(2\,\%\).
55. Při výrobě určitého produktu se výrobní náklady snížily o \(10\,\%\) a zároveň se cena produktu snížila o \(5\,\%\). O kolik procent se musí zvýšit počet prodaných kusů, aby se celkový zisk nezměnil?
Řešení příkladu:
Označíme původní výrobní náklady na jeden kus jako \( C \) a původní prodejní cenu jako \( P \). Původní zisk na jeden kus je tedy \( Z = P – C \).
Po snížení výrobních nákladů o \(10\,\%\) jsou nové náklady:
To znamená, že by bylo potřeba prodávat asi \(97{,}56\,\%\) původního počtu kusů, tedy dokonce o něco méně.
Zadání však pravděpodobně očekává obecnou odpověď bez konkrétního \( r \), proto vyjádření závisí na poměru nákladů k ceně.
Odpověď: Počet prodaných kusů musí být zvýšen podle vztahu \( n_{\text{nové}} = \frac{1 – r}{0{,}95 – 0{,}90r} n \), kde \( r \) je poměr nákladů k původní ceně.
56. Dvě čísla jsou v poměru \(5 : 7\). Jejich součet je o \(36\) větší než jejich rozdíl. Určete obě čísla.
Řešení příkladu:
Označíme první číslo jako \( 5x \) a druhé jako \( 7x \), protože jsou v poměru \( 5 : 7 \).
Jejich součet je \( 5x + 7x = 12x \).
Jejich rozdíl je \( 7x – 5x = 2x \).
Podle zadání je součet o \( 36 \) větší než rozdíl, tedy platí rovnice:
Nové tržby jsou tedy přibližně \(103{,}84\,\%\) původních tržeb, což znamená nárůst o \(3{,}84\,\%\).
Odpověď: Celkové tržby se zvýšily o přibližně \(3{,}84\,\%\).
58. V továrně pracuje \(5\) zaměstnanců, kteří společně vyrobí \(400\) kusů za \(8\) hodin. Kolik kusů vyrobí \(7\) zaměstnanců za \(10\) hodin, pokud jejich produktivita zůstane stejná?
Řešení příkladu:
Nejprve zjistíme výkon jednoho zaměstnance za jednu hodinu.
Celkový výkon \(5\) zaměstnanců za \(8\) hodin je \(400\) kusů, tedy výkon jednoho zaměstnance za \(8\) hodin je:
\( \frac{400}{5} = 80 \) kusů za \(8\) hodin.
Výkon jednoho zaměstnance za \(1\) hodinu je:
\( \frac{80}{8} = 10 \) kusů za hodinu.
Výkon \(7\) zaměstnanců za \(10\) hodin bude:
\( 7 \times 10 \times 10 = 700 \) kusů.
Odpověď: \(7\) zaměstnanců vyrobí za \(10\) hodin \(700\) kusů.
59. Počet kusů určitého produktu se zvýšil o \(30\,\%\), ale celková cena za všechny kusy se zvýšila jen o \(15\,\%\). O kolik procent se změnila průměrná cena jednoho kusu?
Řešení příkladu:
Označíme původní počet kusů jako \( Q \) a původní průměrnou cenu jednoho kusu jako \( P \). Celková původní cena je \( T = P \times Q \).
Po zvýšení počtu kusů o \(30\,\%\) je nový počet kusů:
\( Q_{\text{nové}} = 1{,}30 Q \).
Po zvýšení celkové ceny o \(15\,\%\) je nová celková cena:
\( T_{\text{nové}} = 1{,}15 T = 1{,}15 P Q \).
Průměrná cena jednoho kusu po změně je:
\( P_{\text{nové}} = \frac{T_{\text{nové}}}{Q_{\text{nové}}} = \frac{1{,}15 P Q}{1{,}30 Q} = \frac{1{,}15}{1{,}30} P = 0{,}8846 P \).
Průměrná cena jednoho kusu se tedy snížila na \(88{,}46\,\%\) původní ceny, což znamená pokles o \(11{,}54\,\%\).
Odpověď: Průměrná cena jednoho kusu se snížila o přibližně \(11{,}54\,\%\).
60. Investice ve výši \( 1\,000\,000 \) Kč byla rozdělena do dvou projektů. První projekt přinesl \( 12\% \) zisk, druhý \( 8\% \) zisk. Celkový zisk z obou projektů byl \( 104\,000 \) Kč. Kolik bylo investováno do každého projektu?
Řešení příkladu:
Označíme částku investovanou do prvního projektu jako \( x \) Kč. Investice do druhého projektu bude tedy \( 1\,000\,000 – x \) Kč.
Zisk z prvního projektu je \( 12\% \) z \( x \), tedy:
\( 0{,}12 x \).
Zisk z druhého projektu je \( 8\% \) z investice do druhého projektu, tedy:
Výsledkem je, že původní cena výrobku se snížila o \( 10\% \).
Podrobněji lze chápat, že i když došlo ke zvýšení o \( 20\% \) a následnému snížení o \( 25\% \), tyto procentní změny nejsou symetrické, protože druhá změna se počítá z jiné (vyšší) hodnoty. Celý proces je násobení původní ceny dvěma faktory:
\( 1{,}20 \) (zvýšení o \( 20\% \)) a \( 0{,}75 \) (snížení o \( 25\% \)), jejichž součin je \( 1{,}20 \times 0{,}75 = 0{,}90 \).
Tedy celkový efekt je snížení ceny na \( 90\% \) původní hodnoty, což odpovídá poklesu o \( 10\% \).
62. Dva kamarádi se rozhodli rozdělit si výhru \( 1800 \) Kč v poměru jejich věků, které jsou \( 3 \) a \( 5 \) let. Jakou částku každý dostane?
Řešení příkladu:
Označíme věk prvního kamaráda jako \( 3x \) a věk druhého jako \( 5x \), kde \( x \) je společný násobek.
Celkový věk je tedy:
\( 3x + 5x = 8x \).
Celková výhra, kterou mají rozdělit, je \( 1800 \) Kč.
Podle poměru věků budou rozdělovat výhru ve stejném poměru, tedy:
\( 675 + 1125 = 1800 \) Kč, což odpovídá celkové výhře.
Detailněji lze říci, že poměr věků nám dává přímo poměr částek, protože výhra je rozdělena právě podle tohoto poměru. Zároveň je důležité si uvědomit, že hodnota \( x \) v poměru se v konečném výpočtu ruší, protože se vždy používá poměr (zlomky).
63. Autobus jede rychlostí \( 60 \) km/h. Po zrychlení o \( 15 \) km/h dorazí do cíle o \( 20 \) minut dříve. Jak daleko byl cíl?
Řešení příkladu:
Označíme vzdálenost k cíli jako \( d \) km.
Čas jízdy při původní rychlosti \( 60 \) km/h je:
\( t = \frac{d}{60} \) hodin.
Čas jízdy po zrychlení o \( 15 \) km/h, tedy rychlostí \( 75 \) km/h, je:
\( t‘ = \frac{d}{75} \) hodin.
Podle zadání je rozdíl časů:
\( t – t‘ = \frac{20}{60} = \frac{1}{3} \) hodiny.
Dosadíme:
\( \frac{d}{60} – \frac{d}{75} = \frac{1}{3} \).
Sjednotíme levý člen:
\( d \left( \frac{1}{60} – \frac{1}{75} \right) = \frac{1}{3} \).
\( d \times \frac{1}{300} = \frac{1}{3} \Rightarrow d = \frac{1}{3} \times 300 = 100 \) km.
Odpověď: Cíl je vzdálen \( 100 \) km.
64. V obchodě je sleva \( 30 \, \% \) na cenu zboží, ale zároveň se platí \( 15 \, \% \) DPH z ceny po slevě. Jaká je výsledná cena zboží vzhledem k původní ceně?
Řešení příkladu:
Označíme původní cenu zboží jako \( P \).
Po slevě \( 30 \, \% \) je cena:
\( P_{\text{sleva}} = P – 0{,}30 P = 0{,}70 P \).
Na tuto cenu se přičítá DPH \( 15 \, \% \):
\( P_{\text{DPH}} = P_{\text{sleva}} + 0{,}15 P_{\text{sleva}} = 1{,}15 \times 0{,}70 P = 0{,}805 P \).
Výsledná cena je tedy \( 80{,}5 \, \% \) původní ceny.
To znamená, že zákazník zaplatí o \( 19{,}5 \, \% \) méně než původní cenu.
Podrobněji lze chápat, že sleva a DPH nejsou navzájem zaměnitelné operace, protože DPH se počítá z již zlevněné ceny, a proto výsledná cena není jednoduchým součtem slevy a daně, ale výsledkem násobení slevového faktoru a faktoru daně.
65. Pokud tři stroje pracují společně a vyrobí \( 450 \) kusů za \( 5 \) hodin, kolik kusů vyrobí jeden stroj za \( 8 \) hodin?
Řešení příkladu:
Nejprve zjistíme, kolik kusů vyrobí tři stroje za jednu hodinu:
\( \frac{450}{5} = 90 \) kusů za hodinu.
Výkon jednoho stroje za jednu hodinu je tedy:
\( \frac{90}{3} = 30 \) kusů za hodinu.
Výkon jednoho stroje za \( 8 \) hodin bude:
\( 30 \times 8 = 240 \) kusů.
Podrobněji lze vyjádřit, že výroba je přímo úměrná počtu strojů a času, pokud se produktivita nemění. Proto jsme nejdříve zjistili výkon všech tří strojů za hodinu, pak výkon jednoho stroje a nakonec vynásobili výkonem odpovídajícím časovému úseku \( 8 \) hodin.
66. Poměr dvou čísel je \( 7 : 9 \) a jejich součet je \( 128 \). Určete obě čísla.
Řešení příkladu:
Označíme první číslo jako \( 7x \) a druhé číslo jako \( 9x \), kde \( x \) je společný násobek.
Podle zadání platí:
\( 7x + 9x = 128 \Rightarrow 16x = 128 \).
Vydělíme obě strany rovnice \( 16 \):
\( x = \frac{128}{16} = 8 \).
První číslo je tedy:
\( 7 \times 8 = 56 \).
Druhé číslo je:
\( 9 \times 8 = 72 \).
Součet čísel je:
\( 56 + 72 = 128 \), což odpovídá zadání.
Podrobněji lze říci, že poměr čísel vyjadřuje relativní velikost mezi nimi a společný násobek \( x \) určuje jejich skutečné hodnoty, které uspokojují podmínku součtu.
67. Číslo se zvýšilo o \( 40 \, \% \) a výsledkem je \( 350 \). Jaké bylo původní číslo?
Řešení příkladu:
Označíme původní číslo jako \( x \).
Podle zadání platí, že po zvýšení o \( 40 \, \% \) je číslo \( 350 \), tedy:
\( x + 0{,}40 x = 350 \Rightarrow 1{,}40 x = 350 \).
Vydělíme obě strany rovnice \( 1{,}40 \):
\( x = \frac{350}{1{,}40} = 250 \).
Původní číslo bylo \( 250 \).
Podrobněji lze vysvětlit, že zvýšení čísla o \( 40 \, \% \) znamená vynásobit původní hodnotu faktorem \( 1{,}40 \), což vede k rovnosti \( 1{,}40 x = 350 \), ze které se snadno dopočítá \( x \).
68. Závodník uběhl první polovinu trati rychlostí \( 12 \, \text{km/h} \) a druhou polovinu rychlostí \( 18 \, \text{km/h} \). Jaká byla jeho průměrná rychlost na celé trase?
Řešení příkladu:
Označíme délku celé trati jako \( 2d \), kde \( d \) je délka poloviny trati.
Tedy průměrná rychlost na celé trase byla \( 14{,}4 \, \text{km/h} \).
Podrobněji lze vysvětlit, že průměrná rychlost není aritmetickým průměrem rychlostí, protože ubíháme různý čas při různých rychlostech, a proto použijeme harmonický průměr vážený délkou tratě.
69. Matka je třikrát starší než její syn. Za \( 10 \) let bude její věk o \( 15 \) let větší než dvojnásobek věku syna. Kolik je nyní let matce a synovi?
Řešení příkladu:
Označíme současný věk syna jako \( x \) let.
Věk matky je tedy \( 3x \) let.
Za \( 10 \) let bude věk syna \( x + 10 \) a věk matky \( 3x + 10 \).
\( 3x – 2x + 10 = 35 \Rightarrow x + 10 = 35 \Rightarrow x = 25 \).
Věk syna je tedy \( 25 \) let, věk matky je:
\( 3 \times 25 = 75 \) let.
Kontrola:
Za \( 10 \) let bude syn \( 35 \) let, matka \( 85 \) let.
Dvojnásobek věku syna plus \( 15 \) je \( 2 \times 35 + 15 = 70 + 15 = 85 \), což odpovídá věku matky.
Podrobněji lze říci, že úloha využívá lineární rovnice a popisuje vztah věků v čase, přičemž změny věku jsou lineární a lze je snadno vyjádřit algebraicky.
70. Cena knihy se zvýšila o \( 12\,\% \), ale zákazník zaplatil po slevě \( 10\,\% \) částku \( 178{,}20 \) Kč. Jaká byla původní cena knihy?
Řešení příkladu:
Označíme původní cenu knihy jako \( P \).
Po zvýšení o \( 12\,\% \) je nová cena:
\( P_{\text{nová}} = P + 0{,}12 P = 1{,}12 P \).
Po slevě \( 10\,\% \) zaplatil zákazník částku:
\( P_{\text{platba}} = P_{\text{nová}} – 0{,}10 P_{\text{nová}} = 0{,}90 \times 1{,}12 P = 1{,}008 P \).
Podle zadání zákazník zaplatil \( 178{,}20 \) Kč, tedy:
\( 1{,}008 P = 178{,}20 \Rightarrow P = \frac{178{,}20}{1{,}008} \approx 176{,}79 \) Kč.
Původní cena knihy byla přibližně \( 176{,}79 \) Kč.
Podrobněji lze zdůraznit, že postupujeme ve správném pořadí úprav ceny: nejprve zvýšení ceny, pak sleva, přičemž sleva se počítá z již zvýšené ceny. Výsledná částka je tedy procentuálním násobkem původní ceny, ze které lze jednoduše dopočítat původní hodnotu.
71. V obchodě je akce, kdy při koupi tří kusů určitého výrobku zaplatíte celkem \( 480 \) Kč. Při koupi pěti kusů stejného výrobku však zaplatíte \( 760 \) Kč. Jaká je cena jednoho kusu a jaká je pevná částka za dopravu, která se k ceně výrobků připočítává?
Řešení příkladu:
Označíme cenu jednoho kusu výrobku jako \( x \) Kč a pevnou částku za dopravu jako \( d \) Kč.
Podle zadání platí dvě rovnice:
1) Při koupi tří kusů celková cena je \( 480 \) Kč, tedy
\( 3x + d = 480 \).
2) Při koupi pěti kusů celková cena je \( 760 \) Kč, tedy
\( 5x + d = 760 \).
Pro nalezení hodnot \( x \) a \( d \) odečteme první rovnici od druhé:
Dosadíme hodnotu \( x = 140 \) zpět do první rovnice:
\( 3 \times 140 + d = 480 \Rightarrow 420 + d = 480 \Rightarrow d = 480 – 420 = 60 \).
Výsledky interpretujeme takto: cena jednoho kusu výrobku je \( 140 \) Kč a pevná částka za dopravu je \( 60 \) Kč.
Podrobněji lze uvést, že pevná částka \( d \) znamená, že za dopravu zaplatíme stejnou sumu bez ohledu na počet kusů, a proto jsme vytvořili dvě lineární rovnice se dvěma neznámými, které jsme řešili metodou odečítání.
Tento postup je standardní v aritmetice při řešení úloh, kde celková cena se skládá z části závislé na počtu položek a části pevné, nezávislé na počtu.
72. Tři bratři rozdělují dědictví. První dostane \( \frac{2}{5} \) dědictví, druhý o \( 20\,000 \) Kč méně než první a třetí dostane zbytek. Celková hodnota dědictví je \( 300\,000 \) Kč. Kolik dostal každý z bratrů?
Podrobněji lze říci, že úloha využívá procentuální (zlomkové) rozdělení částky, dále pak lineární odečítání částky mezi jednotlivými částmi a nakonec výpočet zbytku jako rozdíl celku a součtu již rozdělených částek.
Celý postup lze chápat jako kombinaci jednoduchých aritmetických operací a zlomků, přičemž výsledek potvrzuje, že součet všech částí odpovídá celkové hodnotě dědictví, což je základní podmínka správného rozdělení.
73. Auto ujede první část cesty rychlostí \( 60 \) km/h a druhou část cesty o \( 30 \) km delší rychlostí \( 80 \) km/h. Celkový čas jízdy byl \( 4 \) hodiny. Jaká byla délka obou částí cesty?
Řešení příkladu:
Označíme délku první části cesty jako \( x \) km.
Délka druhé části je o \( 30 \) km delší, tedy \( x + 30 \) km.
Rychlost na první části je \( 60 \) km/h, na druhé části \( 80 \) km/h.
Čas jízdy na první části je:
\( t_1 = \frac{x}{60} \) hodin.
Čas jízdy na druhé části je:
\( t_2 = \frac{x + 30}{80} \) hodin.
Celkový čas je \( 4 \) hodiny, tedy platí rovnice:
\( 7x + 90 = 960 \Rightarrow 7x = 870 \Rightarrow x = \frac{870}{7} \approx 124{,}29 \) km.
Délka druhé části je:
\( x + 30 \approx 124{,}29 + 30 = 154{,}29 \) km.
Závěr: první část cesty byla přibližně \( 124{,}29 \) km dlouhá, druhá část \( 154{,}29 \) km.
Detailně řečeno, úloha vyžaduje vyjádření do rovnice s neznámou \( x \), použití základních vzorců pro výpočet času na dané vzdálenosti a následné řešení lineární rovnice.
74. Z bankovního účtu je vybírána částka \( 5\,000 \) Kč každý měsíc. Po 12 měsících je na účtu ještě \( 20\,000 \) Kč. Na začátku bylo na účtu \( 100\,000 \) Kč. Jaká je průměrná měsíční úroková sazba v procentech, jestliže úroky se připisují na konci každého měsíce před výběrem?
Řešení příkladu:
Označíme měsíční úrokovou sazbu jako \( r \) (v desetinném tvaru).
Počáteční stav na účtu je \( S_0 = 100\,000 \) Kč.
Každý měsíc se nejprve připíše úrok a poté se odebere výběr \( 5\,000 \) Kč.
Tato rovnice se řeší numericky, protože není jednoduchá analytická forma pro \( r \).
Pro lepší pochopení lze uvést, že se jedná o běžnou úlohu z finanční matematiky – výpočet úrokové sazby při pravidelných výběrech z účtu, přičemž úroky se připisují měsíčně.
Pro přibližný výpočet můžeme použít numerické metody, například zkoušení hodnot \( r \) v okolí \( 0{,}01 \) (1 % měsíčně).
Zkoušením zjistíme, že měsíční úroková sazba je přibližně \( 0{,}005 \), tedy 0,5 % měsíčně.
Podrobně lze vysvětlit, že tato úloha demonstruje složené úročení s pravidelným výběrem a zahrnuje porozumění fungování finančních toků v čase.
75. Množství vody v nádrži klesá každý den o \(5\) % svého množství. Kolik procent původního množství vody zůstane v nádrži po \(20\) dnech?
Řešení příkladu:
Označíme původní množství vody jako \( V_0 \) (například v litrech).
Každý den se množství vody zmenší o 5 %, tedy zůstane 95 % předchozího množství.
To znamená, že po \(20\) dnech zůstane přibližně \(35,85 %\) původního množství vody.
Podrobněji lze říci, že tento příklad ilustruje exponenciální pokles, který je typický pro procesy s procentuální ztrátou v pravidelných intervalech.
Procentuální ztráta se každý den počítá z aktuálního množství, což vede k multiplikativnímu efektu a rychlému snižování objemu.
Takové modely se používají v biologii, chemii, financích a dalších oborech, kde dochází k postupnému úbytku hodnot.
76. Ve sklade jsou dvě krabice s hřebíky. V první krabici je \( 120 \) hřebíků, ve druhé o \(30 %\) více než v první. Z obou krabic se použilo dohromady \( 150 \) hřebíků. Kolik hřebíků zůstalo v každé krabici?
Řešení příkladu:
Nejprve si vyjádříme počet hřebíků v druhé krabici. V první je \( 120 \) hřebíků, druhá obsahuje o 30 % více, tedy:
Bylo použito \( 150 \) hřebíků z obou krabic dohromady. Označíme počet použitých hřebíků z první krabice jako \( x \), potom z druhé bude \( 150 – x \).
Počet hřebíků, které zůstanou v první krabici, je tedy \( 120 – x \), a v druhé krabici \( 156 – (150 – x) = 156 – 150 + x = 6 + x \).
Počet hřebíků v krabicích po použití by měl být nezáporný, tedy:
\( 120 – x \geq 0 \Rightarrow x \leq 120 \),
\( 6 + x \geq 0 \Rightarrow x \geq -6 \) (což je vždy pravda, protože \( x \geq 0 \) z definice).
Jelikož \( x \) je počet použitých hřebíků z první krabice, logicky platí \( 0 \leq x \leq 120 \).
Nemáme další informace o rozdělení použitého množství, proto lze řešit problém více způsoby, například předpokládat rovnoměrné použití podle poměru počtu hřebíků, nebo jiný princip.
Pokud předpokládáme, že se použilo hřebíků z obou krabic v poměru počtu hřebíků, pak:
V první krabici zůstalo přibližně \( 54{,}78 \) hřebíků a ve druhé přibližně \( 71{,}22 \) hřebíků.
77. Pracovník dostal úkol namalovat plochu o rozloze \(240\) m². První den pracoval \(6\) hodin a natřel \(\frac{1}{4}\) plochy. Druhý den pracoval \(8\) hodin a natřel zbytek plochy. Jaká byla jeho průměrná rychlost natírání v m² za hodinu každý den?
Řešení příkladu:
Celková plocha je \(240\) m².
První den natřel \(\frac{1}{4}\) plochy, tedy:
\(\frac{1}{4} \times 240 = 60\) m².
Druhý den natřel zbytek plochy, což je:
\(240 – 60 = 180\) m².
První den pracoval \(6\) hodin, průměrná rychlost byla:
\(v_1 = \frac{60}{6} = 10\) m²/hod.
Druhý den pracoval \(8\) hodin, průměrná rychlost byla:
\(v_2 = \frac{180}{8} = 22{,}5\) m²/hod.
Podrobnější rozbor:
Je zřejmé, že druhý den pracoval rychleji než první den – konkrétně více než dvojnásobnou rychlostí. Můžeme se zamyslet nad možnými důvody – třeba se zlepšil, nebo byla plocha druhého dne jednodušší k natření.
Úloha nám umožňuje naučit se počítat průměrné rychlosti na základě podílu práce a času, což je užitečné v řadě praktických situací, kde je nutné posoudit efektivitu práce.
Toto číslo představuje celkový průměr, ale je důležité si uvědomit, že rychlosti jednotlivých dnů se lišily.
78. Auto ujede vzdálenost mezi dvěma městy za \(3\) hodiny při rychlosti \(80\) km/h. Po zvýšení rychlosti o \(10\) km/h se stejná vzdálenost ujede za \(2\) hodiny a \(30\) minut. Jaká je vzdálenost mezi městy a o kolik se zkrátil čas jízdy?
Řešení příkladu:
Označíme vzdálenost mezi městy jako \(d\) km.
První rychlost je \(v_1 = 80\) km/h, doba jízdy \(t_1 = 3\) hodiny.
Dle vzorce pro vzdálenost platí:
\(d = v_1 \times t_1 = 80 \times 3 = 240\) km.
Druhá rychlost je zvýšená o \(10\) km/h, tedy \(v_2 = 90\) km/h.
Doba jízdy při této rychlosti je \(t_2 = 2\) hodiny a \(30\) minut, což je \(2{,}5\) hodiny.
Zkontrolujeme, zda vzdálenost při druhé rychlosti odpovídá prvnímu výpočtu:
Zde vidíme, že výsledné vzdálenosti nejsou stejné, což je v rozporu s předpokladem stejné vzdálenosti. To znamená, že zadání může být interpretováno, že se zvýšení rychlosti o \(10\) km/h a snížení času souvisí s tou samou vzdáleností.
Pokud tedy chceme přesně určit vzdálenost, použijeme obecné označení:
Rozdíl \(15\) km znamená, že vzdálenost nemůže být konstantní, pokud jsou údaje správné.
Pokud však budeme hledat vzdálenost a rychlost obecně, postupujeme takto:
Označíme \(d\) jako vzdálenost, pak:
\(d = 80 \times 3 = 240\) km,
\(d = 90 \times 2{,}5 = 225\) km.
Čas se tedy nezkrátil o \(30\) minut, ale o \(3 – 2{,}5 = 0{,}5\) hodiny, což je přesně \(30\) minut, jak uvedeno v zadání. Pro správnou vzdálenost by tedy měla být rychlost zvýšena tak, aby platilo:
\(80 \times 3 = (80 + x) \times 2{,}5 \Rightarrow 240 = (80 + x) \times 2{,}5 \Rightarrow 80 + x = \frac{240}{2{,}5} = 96 \Rightarrow x = 16\) km/h.
To znamená, že správné zvýšení rychlosti je o \(16\) km/h, ne o \(10\) km/h, aby se vzdálenost shodovala a čas jízdy se zkrátil o \(30\) minut.
Závěr: Vzdálenost mezi městy je \(240\) km, zvýšení rychlosti pro dosažení kratšího času \(2{,}5\) hodiny musí být \(16\) km/h a ne \(10\) km/h, jak bylo původně uvedeno. Pokud by rychlost byla zvýšena pouze o \(10\) km/h, pak by doba jízdy musela být delší než \(2{,}5\) hodiny, aby platila stejná vzdálenost.
79. V obchodě je sleva \(15\,\%\) na všechno zboží. Pokud zákazník zaplatí po slevě \(2550\) Kč, jaká byla původní cena zboží? Dále vypočítejte, o kolik Kč se cena snížila.
Řešení příkladu:
Označíme původní cenu zboží jako \(C\) Kč.
Sleva \(15\,\%\) znamená, že zákazník zaplatí \(85\,\%\) původní ceny, tedy:
\(0{,}85 \times C = 2550\).
Pro výpočet původní ceny vydělíme obě strany rovnice \(0{,}85\):
\(C = \frac{2550}{0{,}85} \approx 3000\) Kč.
Výše slevy je rozdíl mezi původní cenou a cenou po slevě:
\(S = C – 2550 = 3000 – 2550 = 450\) Kč.
Podrobnější výklad:
Sleva znamená snížení ceny o procento z původní ceny. Procenta se přepočítávají na desetinná čísla (\(15\,\% = 0{,}15\)), aby se mohly použít v rovnicích.
Základní vztah tedy zní: cena po slevě = původní cena minus sleva, což lze vyjádřit jako:
\(\text{cena po slevě} = (1 – \text{sleva}) \times \text{původní cena}\).
V našem případě sleva byla \(15\,\%\), tedy cena po slevě je \(85\,\%\) původní ceny, což je důvod použití koeficientu \(0{,}85\).
Počítání přesně ukazuje, že původní cena byla \(3000\) Kč a zákazník ušetřil \(450\) Kč díky slevě.
80. Student si chce koupit dva druhy učebnic. První druh stojí \(120\) Kč za kus, druhý druh \(180\) Kč za kus. Má celkem \(2400\) Kč a chce koupit dohromady \(18\) učebnic. Kolik kusů každého druhu může koupit, pokud chce utratit co nejvíce peněz, ale nepřekročit svůj rozpočet?
Řešení příkladu:
Označíme počet učebnic prvního druhu jako \(x\), druhého druhu jako \(y\).
Počet učebnic prvního druhu musí být alespoň \(14\), aby cena nepřekročila rozpočet.
Z podmínky \(x + y = 18\) dostaneme:
\(y = 18 – x \leq 18 – 14 = 4\).
Pro maximalizaci utracených peněz je vhodné zvolit nejmenší možný počet učebnic prvního druhu, protože druhý druh je dražší, ale zároveň musí být \(x \geq 14\).
Závěr: Student koupí \(14\) učebnic prvního druhu a \(4\) učebnice druhého druhu, utratí přesně \(2400\) Kč a koupí dohromady \(18\) učebnic.
81. V malé továrně pracují dva typy strojů. První typ stroje vyrobí za hodinu \(50\) kusů výrobků, druhý typ stroje vyrobí za hodinu o \(30\) kusů více než první typ. Továrna má dohromady \(8\) strojů a denní výroba má být minimálně \(3600\) kusů. Kolik strojů každého typu musí továrna použít, aby splnila požadavek na minimální výrobu?
Řešení příkladu:
Označíme počet strojů prvního typu jako \(x\) a počet strojů druhého typu jako \(y\).
Podle zadání platí, že dohromady je strojů \(8\):
\(x + y = 8\).
Výrobní kapacita prvního typu stroje je \(50\) kusů za hodinu, druhý typ vyrobí o \(30\) kusů více, tedy:
Výroba druhého typu stroje za hodinu je \(50 + 30 = 80\) kusů.
Celková výroba za hodinu při použití \(x\) strojů prvního typu a \(y\) strojů druhého typu je:
\(50x + 80y\).
Pokud denní výroba má být minimálně \(3600\) kusů, musíme znát délku pracovní doby. Předpokládejme, že továrna pracuje \(8\) hodin denně.
Závěr: Továrna musí použít \(6\) strojů prvního typu a \(2\) stroje druhého typu, aby denní výroba byla minimálně \(3600\) kusů.
82. Otec je o \(30\) let starší než syn. Za \(5\) let bude otec třikrát starší než syn. Kolik let je nyní otci a kolik synovi?
Řešení příkladu:
Označíme věk syna nyní jako \(s\) let, věk otce jako \(o\) let.
Podle zadání víme, že otec je o \(30\) let starší než syn:
\(o = s + 30\).
Za \(5\) let bude synovi \(s + 5\) let a otci \(o + 5\) let.
Tehdy bude otec třikrát starší než syn, tedy platí:
\(o + 5 = 3(s + 5)\).
Dosadíme za \(o\):
\(s + 30 + 5 = 3(s + 5)\).
Upravíme rovnici:
\(s + 35 = 3s + 15\).
\(35 – 15 = 3s – s \Rightarrow 20 = 2s \Rightarrow s = 10\).
Věk otce je:
\(o = 10 + 30 = 40\).
Závěr: Synovi je nyní \(10\) let a otci \(40\) let.
83. Množství soli v roztoku je \(15\,\%\). Jaké množství čisté vody musíme přidat do \(20\) litrů tohoto roztoku, aby koncentrace klesla na \(10\,\%\)?
Řešení příkladu:
Označíme množství přidané vody jako \( x \) litrů.
V původním roztoku o objemu \(20\) litrů je \(15\,\%\) soli, tedy množství soli je:
\( 0{,}15 \times 20 = 3 \) litry soli.
Po přidání \( x \) litrů vody se objem roztoku zvětší na \( 20 + x \) litrů, množství soli zůstane stejné (\(3\) litry).
Závěr: Do roztoku je potřeba přidat \(10\) litrů čisté vody, aby koncentrace klesla na \(10\,\%\).
84. Autobus jede z města \( A \) do města \( B \) rychlostí \(60\, \text{km/h}\) a vrací se zpět rychlostí \(40\, \text{km/h}\). Jaká je průměrná rychlost autobusu za celou cestu?
Řešení příkladu:
Označíme vzdálenost mezi městy jako \( d \) km.
Čas jízdy z \( A \) do \( B \) je:
\( t_1 = \frac{d}{60} \) hodin.
Čas jízdy zpět z \( B \) do \( A \) je:
\( t_2 = \frac{d}{40} \) hodin.
Celková doba cesty je:
\( t = t_1 + t_2 = \frac{d}{60} + \frac{d}{40} = d \left(\frac{1}{60} + \frac{1}{40}\right) \).
\( t = d \times \frac{1}{24} = \frac{d}{24} \) hodin.
Celková vzdálenost tam i zpět je:
\( s = 2d \) km.
Průměrná rychlost je definována jako celková vzdálenost dělená celkovým časem:
\( v = \frac{s}{t} = \frac{2d}{\frac{d}{24}} = 2d \times \frac{24}{d} = 48 \) km/h.
Závěr: Průměrná rychlost autobusu za celou cestu je \(48\, \text{km/h}\).
85. Tři přátele si rozdělili výhru \(6000\, \text{Kč}\) tak, že první dostal o \(200\, \text{Kč}\) více než druhý a třetí o \(400\, \text{Kč}\) méně než první. Kolik dostal každý z nich?
Řešení příkladu:
Označíme výhru druhého přítele jako \( x \) Kč.
Podle zadání první přítel dostal o \(200\, \text{Kč}\) více než druhý, tedy:
\( x + 200 \) Kč.
Třetí přítel dostal o \(400\, \text{Kč}\) méně než první, tedy:
\( (x + 200) – 400 = x – 200 \) Kč.
Součet všech tří částek je \(6000\) Kč:
\( x + (x + 200) + (x – 200) = 6000 \).
Sečteme členy:
\( x + x + 200 + x – 200 = 6000 \Rightarrow 3x = 6000 \Rightarrow x = \frac{6000}{3} = 2000 \) Kč.
Výpočtem částek pro první a třetího přítele:
První přítel: \( 2000 + 200 = 2200 \) Kč,
Třetí přítel: \( 2000 – 200 = 1800 \) Kč.
Závěr: Druhý přítel dostal \(2000\, \text{Kč}\), první \(2200\, \text{Kč}\) a třetí \(1800\, \text{Kč}\).
86. Dvě čísla mají součet \(90\) a poměr jejich hodnot je \(2 : 3\). Určete obě čísla.
Řešení příkladu:
Označíme obě čísla jako \( x \) a \( y \), kde \( \frac{x}{y} = \frac{2}{3} \) a \( x + y = 90 \).
Z poměru vyjádříme \( x \) jako:
\( x = \frac{2}{3} y \).
Dosadíme do rovnice součtu:
\( \frac{2}{3} y + y = 90 \Rightarrow \frac{2}{3} y + \frac{3}{3} y = 90 \Rightarrow \frac{5}{3} y = 90 \).
87. V továrně pracuje \(15\) zaměstnanců. Pokud by každý z nich vyrobil o \(3\) kusy více za den, celková výroba by se zvýšila o \(45\) kusů. Kolik kusů vyrobí každý zaměstnanec denně nyní?
Řešení příkladu:
Označíme aktuální počet kusů vyrobených jedním zaměstnancem za den jako \( x \).
Pokud by každý zaměstnanec vyrobil o \(3\) kusy více, počet kusů by byl \( x + 3 \).
Celkový nárůst výroby je \(45\) kusů, což znamená:
Tato rovnost je vždy pravdivá, ale nezjišťuje aktuální hodnotu \( x \).
Pro zjištění \( x \) použijeme jiný přístup: aktuální celková výroba je \( 15x \), po zvýšení je \( 15(x + 3) \), tedy nárůst je skutečně \(45\) kusů.
Podle zadání \( 15 \times 3 = 45 \), což je v souladu.
Tato informace však nestačí pro určení aktuálního počtu kusů, protože není zadána celková výroba.
Pokud chceme určit hodnotu \( x \), musí být zadána ještě jedna informace.
Pokud ale předpokládáme, že potřebujeme odpovědět pouze na otázku, kolik kusů nyní zaměstnanec vyrobí, a tato informace není dána, nelze přesně určit hodnotu.
Závěr: Úloha nemá dostatek informací pro určení aktuální výroby na zaměstnance. Známý je pouze nárůst o \(3\) kusy, který zvýšil celkovou výrobu o \(45\) kusů.
88. Trojčlenka: Auto ujede první polovinu cesty rychlostí \(72\, \text{km/h}\) a druhou polovinu rychlostí \(48\, \text{km/h}\). Jaká je průměrná rychlost auta za celou cestu?
\( t = d \times \frac{5}{288} = \frac{5d}{288} \) hodin.
Průměrná rychlost je celková vzdálenost dělená celkovým časem:
\( v = \frac{d}{t} = \frac{d}{\frac{5d}{288}} = d \times \frac{288}{5d} = \frac{288}{5} = 57{,}6 \) km/h.
Závěr: Průměrná rychlost auta za celou cestu je \(57{,}6\, \text{km/h}\).
89. Rybář ulovil \(120\) kg ryb, což je o \(20\) kg méně než jeho přítel. Kolik kilogramů ryb ulovil přítel rybáře?
Řešení příkladu:
Označíme množství ryb, které ulovil přítel, jako \(x\) kg.
Podle zadání:
\(120 = x – 20 \Rightarrow x = 120 + 20 = 140\) kg.
Závěr: Přítel rybáře ulovil \(140\) kg ryb.
90. Student si půjčil \(1200\) Kč s úrokovou sazbou \(5 \%\) ročně. Po jednom roce musí zaplatit půjčenou částku plus úrok. Kolik celkem zaplatí?
Řešení příkladu:
Výše půjčené částky je \(1200\) Kč.
Úrok za jeden rok je \(5 \%\) z půjčené částky:
\( \text{úrok} = 0{,}05 \times 1200 = 60 \) Kč.
Celková částka k zaplacení je součet půjčené částky a úroku:
\( 1200 + 60 = 1260 \) Kč.
Závěr: Student musí po jednom roce zaplatit \(1260\) Kč.
91. V obchodě byla sleva \(15 \%\) na cenu zboží. Pokud zákazník zaplatil po slevě \(850\) Kč, jaká byla původní cena zboží?
Řešení příkladu:
Označíme původní cenu zboží jako \(x\) Kč.
Sleva \(15 \%\) znamená, že zákazník zaplatil \(85 \%\) původní ceny, tedy
\( 0{,}85 \times x = 850 \).
Abychom našli původní cenu, vyjádříme \(x\):
\( x = \frac{850}{0{,}85} \Rightarrow x = 1000 \) Kč.
Pro kontrolu spočítáme, kolik je \(15 \%\) z \(1000\) Kč:
\( 0{,}15 \times 1000 = 150 \) Kč.
Po odečtení slevy:
\( 1000 – 150 = 850 \) Kč, což odpovídá zaplacené částce.
Závěr: Původní cena zboží byla \(1000\) Kč.
92. Automobil ujede \(360\) km za \(4{,}5\) hodiny. Kolik kilometrů ujede za \(7\) hodin, pokud pojede stejnou rychlostí?
Řešení příkladu:
Nejdříve vypočítáme rychlost automobilu \(v\) v km/h:
\( v = \frac{360}{4{,}5} = 80 \) km/h.
Rychlost je konstantní, takže za \(7\) hodin urazí vzdálenost \(s\):
\( s = v \times t = 80 \times 7 = 560 \) km.
Závěr: Automobil ujede za \(7\) hodin \(560\) km.
93. Petr má dvakrát více jablek než Marie. Pokud Marie prodá \(3\) jablka a Petr \(7\) jablek, Petr bude mít o \(5\) jablek více než Marie. Kolik jablek má každý z nich na začátku?
Řešení příkladu:
Označíme počet jablek Marie jako \(m\), počet jablek Petra jako \(p\).
Podle zadání platí:
\( p = 2m \) (Petr má dvakrát více jablek než Marie).
Po prodeji jablek budou počty:
Marie: \( m – 3 \), Petr: \( p – 7 \).
Podle zadání po prodeji platí:
\( p – 7 = (m – 3) + 5 \Rightarrow p – 7 = m + 2 \).
Dosadíme \( p = 2m \):
\( 2m – 7 = m + 2 \Rightarrow 2m – m = 2 + 7 \Rightarrow m = 9 \).
Dosadíme zpět pro \( p \):
\( p = 2 \times 9 = 18 \).
Závěr: Marie má \(9\) jablek, Petr má \(18\) jablek.
94. Voda v nádrži se vypouští rychlostí \(12\) litrů za minutu. Kolik minut bude trvat, než se vypustí \( \frac{3}{4} \) nádrže, jestliže nádrž má objem \(960\) litrů?
Řešení příkladu:
Nejdříve vypočítáme objem vody, který se má vypustit:
\( \frac{3}{4} \times 960 = 720 \) litrů.
Rychlost vypouštění je \(12\) litrů za minutu, tedy čas \(t\) v minutách je:
\( t = \frac{720}{12} = 60 \) minut.
Závěr: Vypuštění \( \frac{3}{4} \) nádrže trvá \(60\) minut.
95. Když zvýšíme délku obdélníku o \(20 \%\) a šířku o \(30 \%\), jaké je procentuální zvýšení jeho obsahu?
Řešení příkladu:
Označíme původní délku obdélníku jako \(a\) a původní šířku jako \(b\).
Původní obsah je:
\( S = a \times b \).
Po zvýšení délky o \(20 \%\) je nová délka:
\( a‘ = a \times 1{,}20 \).
Po zvýšení šířky o \(30 \%\) je nová šířka:
\( b‘ = b \times 1{,}30 \).
Nový obsah je tedy:
\( S‘ = a‘ \times b‘ = (1{,}20 a) \times (1{,}30 b) = 1{,}20 \times 1{,}30 \times a b = 1{,}56 \times S \).
100. Z obce A do obce B vede cesta dlouhá \(90\) km. Cyklista jede první polovinu rychlostí \(18\) km/h a druhou polovinu rychlostí \(30\) km/h. Jaká je jeho průměrná rychlost za celou cestu?
Řešení příkladu:
Cyklista jede první polovinu cesty, tedy \( \frac{90}{2} = 45 \) km rychlostí \(18\) km/h.
Čas potřebný na první polovinu:
\( t_1 = \frac{45}{18} = 2{,}5 \) hodiny.
Druhou polovinu cesty ujede rychlostí \(30\) km/h.
Čas potřebný na druhou polovinu:
\( t_2 = \frac{45}{30} = 1{,}5 \) hodiny.
Celkový čas jízdy je:
\( t = t_1 + t_2 = 2{,}5 + 1{,}5 = 4 \) hodiny.
Celková vzdálenost je \(90\) km.
Průměrná rychlost je celková vzdálenost dělená celkovým časem:
\( v = \frac{90}{4} = 22{,}5 \) km/h.
Závěr: Průměrná rychlost cyklisty za celou cestu je \(22{,}5\) km/h.