Vážený průměr

1. Vypočítejte vážený průměr známek studenta, pokud získal známky \( 2 \), \( 3 \), \( 1 \) a \( 4 \) s váhami \( 3 \), \( 2 \), \( 4 \) a \( 1 \).

2. V obchodě jsou prodávány jablka za \( 30 \, \text{Kč/kg} \), \( 40 \, \text{Kč/kg} \) a \( 50 \, \text{Kč/kg} \). Pokud zákazník koupí \( 2 \, \text{kg} \) za \( 30 \, \text{Kč/kg} \), \( 3 \, \text{kg} \) za \( 40 \, \text{Kč/kg} \) a \( 1 \, \text{kg} \) za \( 50 \, \text{Kč/kg} \), jaká je průměrná cena za kilogram?

3. Student získal na zkouškách \( 80 \, \% \) s váhou \( 2 \), \( 90 \, \% \) s váhou \( 3 \) a \( 70 \, \% \) s váhou \( 1 \). Jaký je jeho vážený průměrný procentuální výsledek?

4. Firma vyrábí \(3\) druhy výrobků s náklady \(150\) Kč, \(200\) Kč a \(300\) Kč na kus. Vyrobí se \(50\) kusů prvního, \(30\) druhého a \(20\) třetího výrobku. Jaké jsou průměrné náklady na kus?

5. V průzkumu bylo zaznamenáno, že \(40\) lidí pracuje \(5\) hodin denně, \(30\) lidí \(7\) hodin a \(10\) lidí \(8\) hodin. Jaký je průměrný počet hodin práce na jednoho člověka?

6. Cena akcií firmy \( A \) je \( 120 \, \text{Kč} \), firmy \( B \) \( 150 \, \text{Kč} \) a firmy \( C \) \( 180 \, \text{Kč} \). Investor koupil \( 10 \) akcií firmy \( A \), \( 5 \) akcií firmy \( B \) a \( 15 \) akcií firmy \( C \). Jaká je průměrná cena jedné akcie v portfoliu?

7. Student měl v prvním semestru průměr \( 2,0 \) (váha \( 3 \)), ve druhém semestru \( 1,5 \) (váha \( 4 \)) a ve třetím \( 1,0 \) (váha \( 5 \)). Jaký je jeho celkový vážený průměr za tři semestry?

8. V továrně pracují \( 3 \) směny. První má \( 15 \) pracovníků s výkonem \( 120 \) jednotek na pracovníka, druhá \( 20 \) pracovníků s výkonem \( 110 \) jednotek a třetí \( 10 \) pracovníků s výkonem \( 140 \) jednotek. Jaký je průměrný výkon na pracovníka ve fabrice?

9. Žák dostal známky \( 4 \), \( 3 \), \( 2 \) a \( 1 \) s vahami odpovídající počtu hodin přípravy \( 5 \), \( 3 \), \( 4 \) a \( 2 \). Vypočtěte vážený průměr známek z hlediska času přípravy.

10. Tři investoři vložili do projektu \( 200 \, \text{tisíc Kč} \), \( 300 \, \text{tisíc Kč} \) a \( 500 \, \text{tisíc Kč} \) a získali podíly \( 20 \, \% \), \( 35 \, \% \) a \( 45 \, \% \). Jaký je vážený průměr investovaných částek podle získaných podílů?

11. V investičním portfoliu jsou tři typy aktiv s výnosy \( 5 \, \% \), \( 8 \, \% \) a \( 12 \, \% \). Podíly investic jsou \( 40 \, \% \), \( 35 \, \% \) a \( 25 \, \% \). Vypočítejte vážený průměr výnosu portfolia.

12. V průmyslové výrobě je průměrná doba výroby tří produktů \( 15 \) minut, \( 20 \) minut a \( 30 \) minut s počty vyrobených kusů \( 100 \), \( 150 \) a \( 50 \). Vypočítejte vážený průměr doby výroby jednoho kusu.

13. Student absolvoval tři kurzy s hodnocením \( 85 \, \% \), \( 90 \, \% \) a \( 78 \, \% \). Kurzy mají různé kredity: \( 3 \), \( 4 \) a \( 2 \). Určete vážený průměr procentuálního hodnocení podle kreditů.

14. V městské dopravě je průměrná rychlost tří typů autobusů \( 40 \, \text{km/h} \), \( 50 \, \text{km/h} \) a \( 60 \, \text{km/h} \). Počet jízd těchto autobusů za den je \( 100 \), \( 150 \) a \( 50 \). Vypočítejte vážený průměr rychlosti všech autobusů.

15. Zákazník koupil různé množství tří druhů kávy za ceny \( 150 \, \text{Kč/kg} \), \( 200 \, \text{Kč/kg} \) a \( 250 \, \text{Kč/kg} \). Koupil \( 1,5 \, \text{kg} \) první, \( 2,0 \, \text{kg} \) druhé a \( 0,5 \, \text{kg} \) třetí kávy. Vypočtěte průměrnou cenu za kilogram.

16. V soutěži získaly tři týmy body \( 85 \), \( 90 \) a \( 95 \). Váhy jsou dány počtem členů týmů: \( 5 \), \( 3 \) a \( 2 \). Jaký je vážený průměr bodů?

17. Prodejce prodal tři druhy zboží za ceny \( 100 \, \text{Kč} \), \( 150 \, \text{Kč} \) a \( 200 \, \text{Kč} \). Prodal \( 20 \) kusů, \( 15 \) kusů a \( 25 \) kusů. Jaká je vážená průměrná cena za kus prodaného zboží?

18. Student dostal na třech zkouškách známky \( 1 \), \( 2 \) a \( 3 \) s vahami podle počtu otázek \( 10 \), \( 15 \) a \( 5 \). Určete vážený průměr známek.

19. Průměrná teplota v měsíci byla naměřena na třech místech: \( 20 \, \text{°C} \), \( 22 \, \text{°C} \) a \( 19 \, \text{°C} \) s vahami podle rozlohy oblastí \( 50 \, \text{km}^2 \), \( 30 \, \text{km}^2 \) a \( 20 \, \text{km}^2 \). Vypočítejte vážený průměr teploty.

20. V laboratoři byla měřena účinnost tří různých strojů: \( 85 \, \% \), \( 90 \, \% \) a \( 80 \, \% \). Stroje pracovaly \( 5 \), \( 8 \) a \( 7 \) hodin. Vypočítejte vážený průměr účinnosti podle doby provozu.

21. Ve škole se měří průměrný čas potřebný k vyřešení tří typů úloh: jednoduché (\( 15 \, \text{min} \)), střední (\( 30 \, \text{min} \)) a složité (\( 60 \, \text{min} \)). Počet úloh vyřešených studentem je \( 10 \), \( 5 \) a \( 2 \). Vypočítejte vážený průměr času stráveného na úlohu.

22. V rámci projektu mají tři různé komponenty náklady \( 12 000 \, \text{Kč} \), \( 15 000 \, \text{Kč} \) a \( 18 000 \, \text{Kč} \). Jejich doba životnosti v letech je \( 4 \), \( 6 \) a \( 3 \). Vypočtěte vážený průměr ročních nákladů na komponentu.

23. Student obdržel v pěti předmětech známky \( 1 \), \( 3 \), \( 2 \), \( 4 \), \( 1 \). Váhy jsou počty hodin věnovaných studiu: \( 10 \), \( 5 \), \( 8 \), \( 2 \), \( 5 \). Určete vážený průměr známek.

24. V energetickém mixu jsou tři zdroje s výkonem \( 100 \, \text{MW} \), \( 250 \, \text{MW} \) a \( 150 \, \text{MW} \) a emisemi CO2 \( 300 \), \( 100 \) a \( 400 \) tun za hodinu. Vypočtěte vážený průměr emisí CO2 na \( \text{MW} \) výkonu.

25. Firma vyrábí tři produkty s náklady na jednotku \( 20 \, \text{Kč} \), \( 30 \, \text{Kč} \) a \( 25 \, \text{Kč} \). Vyrobí \( 500 \), \( 400 \) a \( 1000 \) kusů. Spočtěte vážený průměr nákladů na kus.

26. V populaci byly zaznamenány příjmy tří skupin: \( 20000 \, \text{Kč} \), \( 30000 \, \text{Kč} \) a \( 45000 \, \text{Kč} \). Podíly těchto skupin jsou \( 0,3 \), \( 0,5 \) a \( 0,2 \). Vypočítejte vážený průměr příjmu.

27. V testu jsou otázky různé váhy: \( 1 \), \( 2 \), \( 3 \) a \( 4 \) body. Student odpověděl správně na otázky v hodnotách \( 1 \), \( 2 \), \( 3 \) a \( 0 \). Určete vážený průměr správnosti odpovědí.

28. Průměrná spotřeba tří výrobních linek jsou \( 120 \), \( 150 \) a \( 100 \) jednotek za hodinu. Linky pracovaly \( 8 \), \( 6 \) a \( 10 \) hodin. Vypočtěte vážený průměr spotřeby za hodinu.

29. V anketě hlasovalo \( 4 \) skupiny respondentů, jejich průměrné hodnocení bylo \( 3 \), \( 4 \), \( 2 \) a \( 5 \) a velikost skupiny \( 50 \), \( 30 \), \( 15 \) a \( 5 \) lidí. Vypočtěte vážený průměr hodnocení.

30. Závodník běžel 3 etapy s rychlostmi \( 10 \, \text{km/h} \), \( 12 \, \text{km/h} \) a \( 15 \, \text{km/h} \). Délky etap byly \( 8 \, \text{km} \), \( 12 \, \text{km} \) a \( 10 \, \text{km} \). Vypočtěte vážený průměr rychlosti podle ujeté vzdálenosti.

31. V laboratoři bylo naměřeno pět různých hodnot koncentrace látky: \( 0,2 \, \text{mg/l} \), \( 0,5 \, \text{mg/l} \), \( 0,1 \, \text{mg/l} \), \( 0,7 \, \text{mg/l} \) a \( 0,4 \, \text{mg/l} \). Váhy odpovídají délce expozice vzorku v minutách: \( 3 \), \( 5 \), \( 2 \), \( 4 \) a \( 6 \) minut. Vypočítejte vážený průměr koncentrace látky.

32. Prodejce prodal tři typy zboží za ceny \( 250 \, \text{Kč} \), \( 400 \, \text{Kč} \) a \( 600 \, \text{Kč} \). Počet prodaných kusů byl \( 120 \), \( 90 \) a \( 60 \). Vypočítejte vážený průměr ceny prodaného zboží.

33. V hodinové výrobě tří linek byly vyrobeny tyto počty kusů: \( 200 \), \( 150 \) a \( 250 \). Průměrná doba výroby kusu byla \( 3 \), \( 4 \) a \( 2 \) minuty. Vypočítejte vážený průměr doby výroby jednoho kusu s váhami podle počtu vyrobených kusů.

34. Student má známky \( 2 \), \( 3 \), \( 4 \) a \( 5 \) s váhami \( 1 \), \( 2 \), \( 1 \) a \( 3 \), které odpovídají důležitosti předmětů. Vypočítejte vážený průměr známek.

35. V průzkumu bylo zaznamenáno pět průměrných časů dojezdu do práce: \( 25 \), \( 40 \), \( 30 \), \( 20 \) a \( 35 \) minut. Počet respondentů s těmito časy byl \( 10 \), \( 5 \), \( 8 \), \( 2 \) a \( 5 \). Vypočítejte vážený průměr času dojezdu.

36. Na farmě je tři druhy zvířat: krávy, ovce a prasata. Jejich průměrná hmotnost je \( 700 \, \text{kg} \), \( 90 \, \text{kg} \) a \( 120 \, \text{kg} \). Počet zvířat je \( 50 \), \( 200 \) a \( 100 \). Vypočítejte vážený průměr hmotnosti zvířat.

37. V obchodě jsou tři druhy kávy s cenami \( 150 \, \text{Kč} \), \( 200 \, \text{Kč} \) a \( 180 \, \text{Kč} \) za balení. Počet prodaných balení je \( 100 \), \( 150 \) a \( 50 \). Určete vážený průměr ceny za balení.

38. Během měsíce byla zaznamenána průměrná denní teplota \( 15 \, \text{°C} \), \( 18 \, \text{°C} \), \( 21 \, \text{°C} \), \( 19 \, \text{°C} \) a \( 17 \, \text{°C} \), přičemž počet dní s těmito teplotami byl \( 5 \), \( 8 \), \( 3 \), \( 6 \) a \( 8 \). Vypočtěte vážený průměr teploty za měsíc.

39. V projektu byly použity tři typy materiálů s náklady \( 1200 \, \text{Kč} \), \( 800 \, \text{Kč} \) a \( 1500 \, \text{Kč} \). Množství použitých materiálů bylo \( 10 \, \text{kg} \), \( 15 \, \text{kg} \) a \( 5 \, \text{kg} \). Vypočítejte vážený průměr nákladů na kilogram materiálu.

40. V závodě se vyráběly tři druhy výrobků, jejichž průměrné doby výroby jsou \( 12 \), \( 15 \) a \( 10 \) minut. Počet vyrobených kusů byl \( 40 \), \( 30 \) a \( 50 \). Určete vážený průměr doby výroby jednoho kusu.

41. Ve třídě je \( 4 \) studentů, kteří mají průměrné skóre v testu \( 85 \), \( 90 \), \( 78 \) a \( 88 \). Váhy odpovídají počtu hodin, které každý student studoval na test: \( 12 \), \( 15 \), \( 10 \) a \( 8 \) hodin. Vypočítejte vážený průměr skóre z hlediska počtu hodin přípravy.

42. V závodě se vyrábí tři typy součástek s průměrnou délkou \( 5 \, \text{cm} \), \( 7 \, \text{cm} \) a \( 6 \, \text{cm} \). Počet vyrobených součástek je \( 300 \), \( 450 \) a \( 250 \). Vypočtěte vážený průměr délky součástky.

43. V sadě jsou tři druhy ovoce: jablka, hrušky a banány. Hmotnosti jednotlivých kusů jsou \( 150 \, \text{g} \), \( 180 \, \text{g} \) a \( 120 \, \text{g} \). Počet kusů je \( 40 \), \( 30 \) a \( 50 \). Určete vážený průměr hmotnosti ovoce.

44. V tabulce jsou uvedeny průměrné rychlosti tří automobilů: \( 80 \, \text{km/h} \), \( 90 \, \text{km/h} \) a \( 100 \, \text{km/h} \). Časy jízdy byly \( 2 \), \( 3 \) a \( 1 \) hodina. Určete vážený průměr rychlosti podle doby jízdy.

45. Z pěti druhů ovoce byly sklizeny následující hmotnosti v kg: \( 10 \), \( 15 \), \( 12 \), \( 8 \) a \( 5 \). Průměrné ceny za kg jsou \( 40 \, \text{Kč} \), \( 35 \, \text{Kč} \), \( 50 \, \text{Kč} \), \( 30 \, \text{Kč} \) a \( 45 \, \text{Kč} \). Vypočítejte vážený průměr ceny ovoce podle hmotnosti.

46. Na střední škole má třída \( 20 \) chlapců a \( 25 \) dívek. Průměrné známky z matematiky jsou \( 3,5 \) a \( 4,2 \). Vypočtěte vážený průměr známky za celou třídu.

47. V městském parku byly zaznamenány počty návštěvníků v jednotlivých dnech týdne: \( 300 \), \( 450 \), \( 500 \), \( 600 \), \( 700 \), \( 550 \) a \( 400 \). Průměrné utracené částky na osobu byly: \( 150 \, \text{Kč} \), \( 140 \, \text{Kč} \), \( 160 \, \text{Kč} \), \( 170 \, \text{Kč} \), \( 155 \, \text{Kč} \), \( 165 \, \text{Kč} \) a \( 150 \, \text{Kč} \). Vypočítejte vážený průměr utracené částky za celý týden.

48. V městské knihovně je \( 3 \) typy knih s průměrnou dobou výpůjčky \( 10 \), \( 14 \) a \( 8 \) dní. Počet výpůjček je \( 120 \), \( 80 \) a \( 100 \). Vypočítejte vážený průměr doby výpůjčky knih.

49. V jídelně se vydávaly tři druhy polévek, jejichž průměrná cena je \( 25 \, \text{Kč} \), \( 30 \, \text{Kč} \) a \( 20 \, \text{Kč} \). Počet vydaných porcí byl \( 80 \), \( 120 \) a \( 100 \). Určete vážený průměr ceny polévky.

50. V zemědělské firmě byly zaznamenány výnosy tří plodin na \( 1 \, \text{hektar} \): \( 4 \, \text{t} \), \( 3,5 \, \text{t} \) a \( 5 \, \text{t} \). Plocha zasetá těmito plodinami byla \( 50 \, \text{ha} \), \( 40 \, \text{ha} \) a \( 60 \, \text{ha} \). Vypočítejte vážený průměr výnosu na hektar podle zaseté plochy.

51. Student má za první tři testy známky \( 2 \), \( 3 \) a \( 1 \). Váhy jsou dány počtem otázek v každém testu: \( 20 \), \( 25 \) a \( 15 \). Vypočítejte vážený průměr známek podle počtu otázek.

52. Firma vyrábí tři typy produktů, jejichž výrobní náklady jsou \( 120 \) Kč, \( 150 \) Kč a \( 100 \) Kč. Vyrobí se \( 500 \), \( 700 \) a \( 300 \) kusů. Určete vážený průměr výrobních nákladů na kus.

53. V sadě se prodávají tři druhy ořechů s cenami \( 180 \) Kč, \( 220 \) Kč a \( 200 \) Kč za kilogram. Balení obsahují \( 0,5 \) kg, \( 1 \) kg a \( 0,75 \) kg. Vypočtěte vážený průměr ceny za kilogram podle hmotnosti balení.

54. V automobilové dopravě byly měřeny průměrné spotřeby tří typů vozidel: \( 6,8 l/100 \) km , \( 7,2 l/100 \) km a \( 8,0 l/100 \) km. Délky ujetých tras byly \( 400 \) km, \( 600 \) km a \( 300 \) km. Vypočtěte vážený průměr spotřeby podle ujeté vzdálenosti.

55. Výrobce má tři linky, kde vyrobí \( 1000 \), \( 1500 \) a \( 500 \) kusů výrobků. Průměrné doby výroby na kus jsou \( 3,2 \), \( 2,8 \) a \( 3,5 \) minuty. Určete vážený průměr doby výroby podle počtu kusů.

56. Při hodnocení projektu dostal žák známky \( 5 \), \( 4 \) a \( 3 \) s vahami podle obtížnosti úloh: \( 3 \), \( 5 \) a \( 7 \). Vypočítejte vážený průměr známek podle obtížnosti.

57. V botanické zahradě byly měřeny výšky tří druhů stromů: \( 15 \, \text{m} \), \( 12 \, \text{m} \) a \( 18 \, \text{m} \). Počet stromů je \( 25 \), \( 30 \) a \( 20 \). Vypočítejte vážený průměr výšky stromů.

58. V knižním obchodě prodali \( 200 \), \( 300 \) a \( 250 \) kusů knih s průměrnými cenami \( 250 \, \text{Kč} \), \( 300 \, \text{Kč} \) a \( 280 \, \text{Kč} \). Určete vážený průměr ceny prodaných knih.

59. V závodě se vyrobilo \( 1200 \), \( 1500 \) a \( 800 \) kusů výrobků s průměrnou hmotností \( 0,8 \, \text{kg} \), \( 1,2 \, \text{kg} \) a \( 1,0 \, \text{kg} \). Vypočítejte vážený průměr hmotnosti podle počtu kusů.

60. V městském bazénu bylo zaznamenáno \( 50 \), \( 70 \) a \( 80 \) návštěvníků s průměrnou délkou pobytu \( 45 \), \( 30 \) a \( 60 \) minut. Určete vážený průměr doby pobytu návštěvníků.

61. V závodě vyrábějí tři druhy komponentů s délkami \( 12 \) cm, \( 15 \) cm a \( 20 \) cm. Vyrobí se \( 400 \), \( 350 \) a \( 250 \) kusů. Vypočítejte vážený průměr délky komponentů podle počtu kusů.

62. Tři investice přinesly roční výnosy \( 5 \% \), \( 7 \% \) a \( 10 \% \). Do první bylo investováno \( 200\,000 \) Kč, do druhé \( 300\,000 \) Kč a do třetí \( 500\,000 \) Kč. Vypočítejte vážený průměrný roční výnos investic.

63. V soutěži bylo hodnoceno \(4\) porotci, kteří dali body \( 85 \), \( 90 \), \( 78 \) a \( 88 \). Váhy odpovídají jejich zkušenostem v letech: \( 10 \), \( 15 \), \( 8 \) a \( 12 \). Určete vážený průměr bodů podle zkušeností porotců.

64. Tři druhy ovoce mají ceny \( 30 \, \text{Kč} \), \( 45 \, \text{Kč} \) a \( 50 \, \text{Kč} \) za kilogram. Bylo prodáno \( 3 \, \text{kg} \), \( 4,5 \, \text{kg} \) a \( 2,5 \, \text{kg} \). Vypočítejte vážený průměr ceny za kilogram podle množství prodaného ovoce.

65. Ve třídě bylo zaznamenáno \( 10 \) chlapců s průměrnou výškou \( 170 \, \text{cm} \) a \( 12 \) dívek s průměrnou výškou \( 165 \, \text{cm} \). Určete vážený průměr výšky podle počtu studentů v obou skupinách.

66. Na skladě jsou tři druhy zboží s cenami \( 250 \, \text{Kč} \), \( 400 \, \text{Kč} \) a \( 300 \, \text{Kč} \). Jejich počty jsou \( 50 \), \( 20 \) a \( 30 \) kusů. Vypočítejte vážený průměr ceny zboží podle počtu kusů.

67. V laboratoři bylo naměřeno pět vzorků s koncentracemi \( 0,12 \, \text{mg/l} \), \( 0,15 \, \text{mg/l} \), \( 0,14 \, \text{mg/l} \), \( 0,18 \, \text{mg/l} \) a \( 0,10 \, \text{mg/l} \). Doby měření byly \( 30 \), \( 45 \), \( 40 \), \( 20 \) a \( 25 \) minut. Vypočtěte vážený průměr koncentrace podle doby měření.

68. Student má tři známky: \( 5 \), \( 3 \) a \( 4 \). Tyto známky mají váhy podle důležitosti předmětů: matematika \( 6 \), fyzika \( 3 \), chemie \( 1 \). Vypočtěte vážený průměr známek.

69. Firma má tři výrobní linky. Výnosy za měsíc jsou \( 200 \), \( 350 \) a \( 450 \) kusů. Provozní náklady jsou \( 20 000 \, \text{Kč} \), \( 30 000 \, \text{Kč} \) a \( 50 000 \, \text{Kč} \). Vypočtěte vážený průměr počtu kusů podle provozních nákladů.

70. Ve třech třídách je \( 15 \), \( 20 \) a \( 25 \) studentů, jejich průměrné známky z matematiky jsou \( 3,5 \), \( 3,8 \) a \( 4,2 \). Vypočtěte vážený průměr známek za všechny studenty.

71. Pěstitel má tři druhy jablek sklizené v různých množstvích: \( 120 \, \text{kg} \), \( 80 \, \text{kg} \) a \( 100 \, \text{kg} \). Cena za kilogram je \( 20 \, \text{Kč} \), \( 25 \, \text{Kč} \) a \( 30 \, \text{Kč} \). Vypočítejte vážený průměr ceny za kilogram podle množství jablek.

72. Učitelka má tři skupiny žáků s počty \( 12 \), \( 15 \) a \( 18 \). Průměrné skóre na testu je \( 78 \), \( 85 \) a \( 82 \) bodů. Vypočítejte vážený průměr skóre podle počtu žáků.

73. Čtyři výrobky mají ceny \( 120 \, \text{Kč} \), \( 150 \, \text{Kč} \), \( 180 \, \text{Kč} \) a \( 200 \, \text{Kč} \). Bylo prodáno \( 15 \), \( 10 \), \( 25 \) a \( 20 \) kusů. Vypočtěte vážený průměr ceny podle prodaného množství.

74. Pět studentů dosáhlo následujících známek: \( 1 \), \( 2 \), \( 3 \), \( 4 \), \( 5 \), přičemž jejich úsilí bylo hodnoceno váhami \( 2 \), \( 1 \), \( 3 \), \( 2 \) a \( 2 \). Vypočtěte vážený průměr známek podle úsilí.

75. Ve třech regionech jsou rozdílné počty obyvatel: \( 1 000 000 \), \( 2 000 000 \), \( 1 500 000 \). Průměrný příjem na obyvatele je \( 25 000 \, \text{Kč} \), \( 30 000 \, \text{Kč} \) a \( 28 000 \, \text{Kč} \). Vypočítejte vážený průměr příjmu podle počtu obyvatel.

76. Pět investic má zhodnocení \( 4 \, \% \), \( 5,5 \, \% \), \( 3 \, \% \), \( 6 \, \% \) a \( 4,5 \, \% \) a investované částky \( 5000 \, \text{Kč} \), \( 10000 \, \text{Kč} \), \( 3000 \, \text{Kč} \), \( 7000 \, \text{Kč} \) a \( 4000 \, \text{Kč} \). Vypočtěte vážený průměr zhodnocení podle investovaných částek.

77. V několika firmách byly zaznamenány průměrné měsíční mzdy \( 28 000 \, \text{Kč} \), \( 32 000 \, \text{Kč} \), \( 27 000 \, \text{Kč} \) a \( 30 000 \, \text{Kč} \). Počet zaměstnanců ve firmách je \( 45 \), \( 60 \), \( 30 \) a \( 65 \). Vypočtěte vážený průměr mzdy podle počtu zaměstnanců.

78. Pět typů výrobků má ceny \( 150 \, \text{Kč} \), \( 210 \, \text{Kč} \), \( 180 \, \text{Kč} \), \( 220 \, \text{Kč} \) a \( 200 \, \text{Kč} \). Byly prodány v počtech \( 20 \), \( 15 \), \( 30 \), \( 10 \) a \( 25 \) kusů. Vypočtěte vážený průměr ceny výrobků podle prodaného množství.

79. Student měl výsledné známky \( 1 \), \( 2 \), \( 2 \) a \( 3 \) s počtem hodin přípravy \( 10 \), \( 5 \), \( 3 \) a \( 2 \). Vypočtěte vážený průměr známek s ohledem na čas přípravy.

80. Tři kamiony vezly náklady o hmotnostech \( 5 \, \text{t} \), \( 8 \, \text{t} \) a \( 7 \, \text{t} \) s cenou za tunu \( 1200 \, \text{Kč} \), \( 1400 \, \text{Kč} \) a \( 1300 \, \text{Kč} \). Vypočtěte vážený průměr ceny za tunu podle hmotnosti nákladu.

81. Čtyři projekty měly hodnocení \( 70 \, \% \), \( 85 \, \% \), \( 90 \, \% \) a \( 75 \, \% \) a jejich rozpočty byly \( 1 000 000 \, \text{Kč} \), \( 2 000 000 \, \text{Kč} \), \( 1 500 000 \, \text{Kč} \) a \( 500 000 \, \text{Kč} \). Vypočtěte vážený průměr hodnocení podle rozpočtu.

82. Dva druhy ovoce se prodávaly v hmotnostech \( 40 \, \text{kg} \) a \( 60 \, \text{kg} \), cena za kg byla \( 25 \, \text{Kč} \) a \( 30 \, \text{Kč} \). Vypočtěte vážený průměr ceny podle hmotnosti.

83. Tři studenti měli známky \( 1 \), \( 3 \) a \( 2 \), přičemž jejich přínos k projektu byl ohodnocen váhami \( 4 \), \( 2 \) a \( 5 \). Vypočtěte vážený průměr známek podle přínosu.

84. V závodě bylo vyrobeno \(3\) typy výrobků s délkou života \( 5 \), \( 7 \) a \( 4 \) roky, jejichž výroba byla \( 1000 \), \( 1500 \) a \( 500 \) kusů. Vypočtěte vážený průměr délky života výrobků podle počtu kusů.

85. V kurzu bylo \(3\) studentů s výsledky \( 85 \, \% \), \( 90 \, \% \) a \( 95 \, \% \), přičemž počet hodin věnovaných studiu byl \( 12 \), \( 15 \) a \( 18 \). Vypočtěte vážený průměr výsledků podle počtu hodin studia.

86. Ve škole měly tři třídy průměrné známky \( 2,1 \), \( 1,8 \) a \( 2,4 \). Počet žáků v třídách byl \( 28 \), \( 32 \) a \( 25 \). Vypočtěte vážený průměr známek pro celou školu.

87. Investor investoval do tří fondů částky \( 200 000 \, \text{Kč} \), \( 350 000 \, \text{Kč} \) a \( 150 000 \, \text{Kč} \), přičemž roční výnosy byly \( 5 \, \% \), \( 7 \, \% \) a \( 6 \, \% \). Vypočtěte vážený průměr výnosu investice.

88. Ve třech obchodech se prodaly 4 druhy zboží s cenami \( 120 \, \text{Kč} \), \( 150 \, \text{Kč} \), \( 90 \, \text{Kč} \) a \( 200 \, \text{Kč} \). Počty prodaných kusů byly v obchodech A: \( 10 \), \( 20 \), \( 15 \), \( 5 \); B: \( 5 \), \( 25 \), \( 10 \), \( 10 \); C: \( 20 \), \( 10 \), \( 5 \), \( 15 \). Vypočtěte vážený průměr ceny zboží ve všech třech obchodech dohromady.

89. Student absolvoval čtyři testy s výsledky \( 88 \, \% \), \( 92 \, \% \), \( 85 \, \% \) a \( 90 \, \% \). Váhy testů podle jejich důležitosti jsou \( 1 \), \( 3 \), \( 2 \) a \( 4 \). Vypočtěte vážený průměr procentuálních výsledků.

90. V soutěži bylo \(5\) kategorií, každá s jiným počtem bodů: \( 120 \), \( 150 \), \( 100 \), \( 130 \) a \( 110 \). Počet soutěžících v kategoriích byl \( 8 \), \( 10 \), \( 6 \), \( 12 \) a \( 9 \). Vypočtěte vážený průměr bodů podle počtu soutěžících.

91. V laboratoři byly měřeny čtyři vzorky s délkou života \( 12 \), \( 15 \), \( 9 \) a \( 10 \) let. Počet vzorků bylo \( 6 \), \( 9 \), \( 5 \) a \( 4 \). Vypočtěte vážený průměr délky života vzorků.

92. Firma prodala \(4\) druhy výrobků s cenami \( 80 \, \text{Kč} \), \( 120 \, \text{Kč} \), \( 100 \, \text{Kč} \) a \( 150 \, \text{Kč} \). Počty prodaných kusů byly \( 200 \), \( 300 \), \( 250 \) a \( 150 \). Vypočtěte vážený průměr ceny prodaných výrobků.

93. Školní tým měl \(3\) zápasy, ve kterých získal body \( 15 \), \( 18 \) a \( 12 \). Váhy zápasů podle důležitosti byly \( 3 \), \( 4 \) a \( 2 \). Vypočtěte vážený průměr získaných bodů.

94. V anglickém kurzu mělo pět studentů průměrné skóre v testech \( 78 \), \( 85 \), \( 92 \), \( 88 \) a \( 80 \). Počet testů, které každý student absolvoval, je \( 4 \), \( 5 \), \( 3 \), \( 6 \) a \( 2 \). Vypočtěte vážený průměr skóre všech studentů.

95. Výrobní závod má čtyři výrobní linky, které vyrobí denně \( 150 \), \( 200 \), \( 180 \) a \( 170 \) kusů. Kvalita výrobků je měřena v procentech správnosti a je \( 96 \, \% \), \( 92 \, \% \), \( 95 \, \% \) a \( 90 \, \% \). Vypočtěte vážený průměr kvality výrobků podle počtu vyrobených kusů.

96. Čtyři investoři investovali \( 100 000 \, \text{Kč} \), \( 150 000 \, \text{Kč} \), \( 80 000 \, \text{Kč} \) a \( 120 000 \, \text{Kč} \) do projektu s očekávanými výnosy \( 8 \, \% \), \( 7,5 \, \% \), \( 9 \, \% \) a \( 6,8 \, \% \). Vypočtěte vážený průměr očekávaných výnosů.

97. Pětidenní kurz měl váhy hodin pro jednotlivé dny \( 4 \), \( 5 \), \( 3 \), \( 6 \) a \( 2 \) a průměrné hodnocení lektora \( 4,2 \), \( 4,5 \), \( 4,1 \), \( 4,8 \) a \( 4,0 \). Vypočtěte vážený průměr hodnocení podle počtu hodin.

98. Tým ve fotbalové lize získal za pět zápasů body \( 3 \), \( 0 \), \( 1 \), \( 3 \) a \( 2 \). Zápasy měly různý význam, váhy bodů byly \( 2 \), \( 1 \), \( 3 \), \( 4 \) a \( 2 \). Vypočtěte vážený průměr bodů týmu.

99. V pěti odděleních firmy pracuje \( 12 \), \( 15 \), \( 10 \), \( 8 \) a \( 20 \) zaměstnanců. Průměrný plat v těchto odděleních je \( 30 000 \, \text{Kč} \), \( 32 000 \, \text{Kč} \), \( 28 000 \, \text{Kč} \), \( 35 000 \, \text{Kč} \) a \( 27 000 \, \text{Kč} \). Vypočtěte vážený průměr platu ve firmě.

100. Ve třídě je \( 30 \) studentů, z nichž \( 12 \) mělo známku \( 1 \), \( 8 \) známku \( 2 \), \( 6 \) známku \( 3 \) a \( 4 \) známku \( 4 \). Chceme spočítat vážený průměr známek, přičemž váhou je počet studentů s danou známkou.